Garanti och "fysisk skada"

Permalänk
Medlem

Garanti och "fysisk skada"

Hejsan!
Jag köpte ett par hyper x2 hörlurar men för någon vecka sedan så lossnade en hörlur av sig själv medan den satt på mitt huvud. Jag kollade om det fanns garanti och på Inets sida (köpte hörlurarna där) står det att det är två års garanti.
Inet bad mig skicka bilderna men sen sa dem att garanti inte gäller om det är fysisk skada på produkten.

Kan det verkligen stämma?

Skall bifoga bild om det behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zargoz:

Hejsan!
Jag köpte ett par hyper x2 hörlurar men för någon vecka sedan så lossnade en hörlur av sig själv medan den satt på mitt huvud. Jag kollade om det fanns garanti och på Inets sida (köpte hörlurarna där) står det att det är två års garanti.
Inet bad mig skicka bilderna men sen sa dem att garanti inte gäller om det är fysisk skada på produkten.

Kan det verkligen stämma?

Skall bifoga bild om det behövs.

Det kan vara svårt att visa att skadan inte beror på felaktigt handhavande men reklamera kan du göra oavsett om garantin gäller eller inte.
Reklamationsrätt har du i 3 år enligt lag och är produkten nyare än 6 månader så ska säljaren bevisa att varan inte har varit felaktig, är den däremot över 6 månader så ska du visa att varan var felaktig när du köpte den..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hörlurarna är lite över ett år gamla. De har används flitigt MEN inte slängts eller missbrukats annars. Men vad jag hängt mig på är att de hävdar att garanti inte gäller fysiska skador.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Garanti gäller inte om du gör sönder produkten.

Så i ditt fall så kan skadan se ut som något som händer om man tappar produkten, vilket gör det lite svårare.
Det blir ju aldrig lättare av att alla kunder hävdar att "det blev så utan anledning“ även när det är uppenbart att man varit oaktsam.

Skicka in o se vad de säger.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fysisk skada syftar antagligen på handhavande fel. Tex sprucken plast.

Du kan ofta reklamera andra fysiska fel, tex glappande hörlurskabel.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Konsumenträtt*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zargoz:

Hejsan!
Jag köpte ett par hyper x2 hörlurar men för någon vecka sedan så lossnade en hörlur av sig själv medan den satt på mitt huvud. Jag kollade om det fanns garanti och på Inets sida (köpte hörlurarna där) står det att det är två års garanti.
Inet bad mig skicka bilderna men sen sa dem att garanti inte gäller om det är fysisk skada på produkten.

Kan det verkligen stämma?

Skall bifoga bild om det behövs.

Garanti och reklamationsrätt är två helt olika saker. Det är dock oftast alltid ihopblandat både av konsumenter och återförsäljare.

Garantin kanske säger att dem inte rör vid trasiga produkter, mycket märkligt då det egentligen inte får försämra reklamationsrätten. Så det handlar istället om okunskap där man möter påstående genom att hävda att kunden tagit sönder produkten.

Här tillämpas KKL. Köpet har dock passerat mer 6 månader vilket betyder att konsumenten bär ansvaret att bevisa att produkten gått sönder på grund av antingen dålig konstruktion eller att den inte höll normalt slitage.

Börja med att fråga ÅF igen om varför dem nekar din reklamation och att reklamationsrätten tillämpas i detta fall.

Observera att det är lika svårt/lätt för företag att bevisa att du orsakat en skada inom dessa 6 månader, som det är för dig att bevisa att dem bär ansvaret.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zargoz:

@mrqaffe: Hörlurarna är lite över ett år gamla. De har används flitigt MEN inte slängts eller missbrukats annars. Men vad jag hängt mig på är att de hävdar att garanti inte gäller fysiska skador.

Reklamationsrätten gäller för fysiska skador som uppstår vid normal användning men inte om du är ovarsam med något, tex ska luren hålla för att du tar av och på den på huvudet men kastar du den i väggen eller trampar på den eller drar av den genom att dra i kabeln så är det inte normal användning, det svåra är att visa på vad som hänt men lagen lägger högre krav på säljaren under de 6 första månaderna då de ska visa på att du varit vårdslös för att du inte ska få reklamera, efter 6 månader så är det i stället du som ska visa att det rimligen handlar om ett fel på produkten som gör att den inte tål normal användning.
Garantin kan däremot ha vilka villkor som helst men är den sämre än reklamationsrätten så gäller reklamationsrätten i stället. Det regleras av Konsumetköplagen.

Konsumentköplag (1990:932)
Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne
Vad som avses med fel
16 § Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.