HTC antyder uppdaterad Vive med högre upplösning

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte dröjer ytterligare två år innan nästa version!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Bara så att jag förstår dig rätt: Om HTC, efter att ha släppt en bild på en Vive tillsammans med ordet "upplösning", släpper en Vive med högre upplösning, så blir du besviken och arg?

Nä, ingen bild på en Vive ens utan bilden som laddades upp på twitter. Bilden som har suddiga kanter och texten "New Years Resolution".
Man kan knappt få en större hint om foveated än det här.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nä, ingen bild på en Vive ens utan bilden som laddades upp på twitter. Bilden som har suddiga kanter och texten "New Years Resolution".
Man kan knappt få en större hint om foveated än det här.

Det är den jag pratar om. Det är en stiliserad bild på en HTC Vive (fast utan banden som håller det på huvudet), med samma karakteristiska hål på framsidan, etc, och med ordet "resolution" i skarp text. Baserat på det så väntar jag mig en Vive med högre upplösning. Det finns däremot inte den minsta anledning att tro att det skulle ha något att göra med foveated rendering, en teknik som t ex Palmer Luckey var pessimistisk om i oktober, för bara tre månader sedan:
http://forum.pimaxvr.com/t/palmer-luckey-explains-why-eye-tra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det är den jag pratar om. Det är en stiliserad bild på en HTC Vive (fast utan banden som håller det på huvudet), med samma karakteristiska hål på framsidan, etc, och med ordet "resolution" i skarp text. Baserat på det så väntar jag mig en Vive med högre upplösning. Det finns däremot inte den minsta anledning att tro att det skulle ha något att göra med foveated rendering, en teknik som t ex Palmer Luckey var pessimistisk om i oktober, för bara tre månader sedan:
http://forum.pimaxvr.com/t/palmer-luckey-explains-why-eye-tra...

Om det inte finns minsta anledningen, vad kan de suddiga kanterna då ha för budskap? Inge alls kanske? Nån anställd som tyckte det var snyggt bara?

Om några timmar får vi veta säkert och jag blir i alla fall besviken om den tyska sidan som "läckt" har rätt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Om det inte finns minsta anledningen, vad kan de suddiga kanterna då ha för budskap? Inge alls kanske? Nån anställd som tyckte det var snyggt bara?

Jaha, nu förstår jag din kommentar om "suddiga kanter". Jag blev förvirrad av den först eftersom bilden inte har suddiga kanter, det är ju bara "New Year's" som är suddigt. Och det tolkade jag som att de ville sätta fokus på "resolution"-delen eftersom resten bara är en ordlek.

Alltså, jag ser fram emot den dag de tar fram fungerande massmarknads-eyetracking. Jag skulle bara inte satsa några pengar på att det blir idag. Och jag själv hade inte en tanke på att Twitter-bilden skulle kunna tolkas som att de utlovar något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jaha, nu förstår jag din kommentar om "suddiga kanter". Jag blev förvirrad av den först eftersom bilden inte har suddiga kanter, det är ju bara "New Year's" som är suddigt. Och det tolkade jag som att de ville sätta fokus på "resolution"-delen eftersom resten bara är en ordlek.

Alltså, jag ser fram emot den dag de tar fram fungerande massmarknads-eyetracking. Jag skulle bara inte satsa några pengar på att det blir idag. Och jag själv hade inte en tanke på att Twitter-bilden skulle kunna tolkas som att de utlovar något sådant.

Ok

Nä, något löfte är det ju inte tal om men jag och många fler har sett det som en antydan att nästa version, oavsett om den kallas 1.5 eller 2.0, får eyetracking.

Sen har jag satsat ganska mycket pengar på Tobii så jag kommer inte låta mig övertalas i första taget, hur mycket bevis osv jag än får kastat i ansiktet

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jahapp.

Lite högre upplösning, hörlurar och en butik.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag blev positivt överraskad! Upplösningen (78% fler pixlar) och trådlösheten är ju de stora nyheterna, men jag uppskattar att den är lättare och mer ergonomisk, att den stödjer Lighthouse 2.0, att optiken verkar ha förbättrats, de dubbla kamerorna längst fram, det förbättrade ljudet, och att det lät som att de nya handkontrollerna inte är långt borta.

Det enda jag saknar är lite bredare synvinkel. Och priset kommer förmodligen bli högt. Och att allt inte kan köpas NU MED EN GÅNG.

Permalänk
Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av duked:

Jo, så smart som du är är det bäst att vänta. Lär bli bättre FOV, 16K, mindre godrays, lättare, och utan ljusfyrar om några år.

Bara ett tips som sagt.

ps. Själv gick jag upp både i upplösning och FPS när jag uppgraderade. Det bästa för dig hade nog varit att vänta några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan det bli bättre FOV om den redan täcker hela människans synfält? Detta visar ju bara hur pass korkad du egentligen är

Mindre godrays? De är ju redan borta. Lättare, ptja varför inte. Men det är inte direkt så att 350 gram är särskilt mycket till att börja med. Utan ljusfyrar? Det finns ju redan.

Så du ska ge mig tips. Okej Vilken tur att jag inte lyssnar på korkade personer då

Jaha, vilken tur för dig. Själv väntar jag när det behövs, och väntar inte när det inte behövs, flexibilitet kallas det. Något du verkar sakna.

Permalänk
Avstängd

@Vozal lär dig att bete dig. 110 grader FOV är dessutom långt ifrån människans synfält.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@CyberVillain Lär dig att läsa och tolka text. Jag pratade inte om vr-headsets som finns på marknaden idag. Jag pratade om Pimax 8k, som har ~200 grader FOV. Enligt honom skulle det komma headsets med ännu "bättre" FOV än så, vilket är helt befängt.

Permalänk
Avstängd

Han som jag kanske inte orkade läsa alla dina barnsliga inlägg och antog det gällde Vive Pro.
Angående pimax så sitt ner i båten, det är en Kickstarter från okänd lev. Utan foveated dessutom, 200 graders fov utan foveated blir rätt så tungdrivet så att säga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, jag antog också, korkad som jag är, att denna tråd handlade om Vive Pro.
Och oavsett, så länge det syns svarta kanter och/eller förvrängningar längst ut i synfältet (Pimax 8K) så går det få bättre FOV (framöver). Knappast befängt, Vozal, utan sunt förnuft...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Hoppas det inte dröjer ytterligare två år innan nästa version!

Det lär det göra. Det är därför det är så jävla tråkigt att dom inte släppte en riktig uppgradering när dom kunde ha gjort det.
Nu får vi nöja oss med det här från HTC i flera år. För den här Vive pro kommer inte börja säljas direkt och flera funktioner kommer man få köpa till långt senare i år eller nästa. Trådlöst i q3 med obligatorisk försening tex.
Riktigt illa av HTC. Detta duger inte som uppgradering efter två år.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det lär det göra. Det är därför det är så jävla tråkigt att dom inte släppte en riktig uppgradering när dom kunde ha gjort det.
Nu får vi nöja oss med det här från HTC i flera år. För den här Vive pro kommer inte börja säljas direkt och flera funktioner kommer man få köpa till långt senare i år eller nästa. Trådlöst i q3 med obligatorisk försening tex.
Riktigt illa av HTC. Detta duger inte som uppgradering efter två år.

Då får vi åtminstone hoppas linserna är betydligt bättre än på nuvarande Vive. De stör mig mer än FOV. Ska också bli intressant att se fler recensioner/tester av Pimax nu i vår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

Han som jag kanske inte orkade läsa alla dina barnsliga inlägg och antog det gällde Vive Pro.
Angående pimax så sitt ner i båten, det är en Kickstarter från okänd lev. Utan foveated dessutom, 200 graders fov utan foveated blir rätt så tungdrivet så att säga

Så då kanske du inte ska anta saker till höger och vänster när du ger dig in mitt andras diskussioner. Pimax är inte från en okänd leverantör, det är ett etablerat företag och har sålt headsets tidigare, har kompisar som köpte Pimax 4K när den kom. Sedan så kommer Pimax att leverera produkterna själva samt med hjälp av stora tredjepartsleverantörer bl.a Amazon. Så det finns ingen anledning att sitta ner i båten, tvärt om, jag står längst fram i den, då jag var en av de första att förboka Pimax 8K. Vilken kommer börja skickas ut i andra kvartalet i år. Du verkar inte kunna mycket om Pimax, men du har gärna vilda åsikter om saken, du kallar mig barnslig men kolla på dig själv. Pimax kommer kunna använda foveated då de erbjuder eye-tracking, och de håller redan på och jobbar med tekniken. Dessutom så har skärmstorlek ingenting att göra med hur tungdrivet det blir.

Skrivet av duked:

Ja, jag antog också, korkad som jag är, att denna tråd handlade om Vive Pro.
Och oavsett, så länge det syns svarta kanter och/eller förvrängningar längst ut i synfältet (Pimax 8K) så går det få bättre FOV (framöver). Knappast befängt, Vozal, utan sunt förnuft...Skickades från m.sweclockers.com

Ja, tråden handlar om Vive Pro, men det betyder inte att man inte kan diskutera andra headsets eller andra tekniker också. Att den andra nissen inte pallar följa en diskussion innan han ger sig in och svarar på bitar ur diskussionen får stå för honom. Pimax 8K täcker i stort sett hela synfältet, och de sista 10 graderna är ingenting man ser vid normal användning och påverkar inte upplevelsen. Så nej, ett 300 grader FOV headset skulle inte göra någon verklig skillnad. Förvrängningarna du pratar om fanns på den gamla prototypen som visades tidigare och har redan åtgärdats.

Jag har redan plattat till dina ohållbara argument, så vet inte riktigt vart du vill komma med den här diskussionen.

Permalänk
Medlem

Zzz...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vozal:

Dessutom så har skärmstorlek ingenting att göra med hur tungdrivet det blir.

field of view påverkar prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vozal:

Så då kanske du inte ska anta saker till höger och vänster när du ger dig in mitt andras diskussioner. Pimax är inte från en okänd leverantör, det är ett etablerat företag och har sålt headsets tidigare, har kompisar som köpte Pimax 4K när den kom. Sedan så kommer Pimax att leverera produkterna själva samt med hjälp av stora tredjepartsleverantörer bl.a Amazon. Så det finns ingen anledning att sitta ner i båten, tvärt om, jag står längst fram i den, då jag var en av de första att förboka Pimax 8K. Vilken kommer börja skickas ut i andra kvartalet i år. Du verkar inte kunna mycket om Pimax, men du har gärna vilda åsikter om saken, du kallar mig barnslig men kolla på dig själv. Pimax kommer kunna använda foveated då de erbjuder eye-tracking, och de håller redan på och jobbar med tekniken. Dessutom så har skärmstorlek ingenting att göra med hur tungdrivet det blir.

Ja, tråden handlar om Vive Pro, men det betyder inte att man inte kan diskutera andra headsets eller andra tekniker också. Att den andra nissen inte pallar följa en diskussion innan han ger sig in och svarar på bitar ur diskussionen får stå för honom. Pimax 8K täcker i stort sett hela synfältet, och de sista 10 graderna är ingenting man ser vid normal användning och påverkar inte upplevelsen. Så nej, ett 300 grader FOV headset skulle inte göra någon verklig skillnad. Förvrängningarna du pratar om fanns på den gamla prototypen som visades tidigare och har redan åtgärdats.

Jag har redan plattat till dina ohållbara argument, så vet inte riktigt vart du vill komma med den här diskussionen.

Guess what, jag är VR-spelutvecklare och jag kan säga dig direkt att FOV visst har med prestanda att göra. Det finns något som kallas för draw calls och batchning. Spelmotorn batchar ihop objekt som har samma material (shader osv) och skickar detta i ett draw call till GPU (enkelt förklarat det är egentligen två steg). Högre FOV = fler objekt på skärmen = mer batchning och/eller draw calls = mer strain på CPU. Sådär, då har du lärt dig något nytt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@CyberVillain: Guess what, jag sade inte att FOV inte påverkar prestandan. Jag sade att skärmstorlek inte påverkar prestandan. Dessutom är inte FOV'en i Pimax det stora problemet när det gäller prestandan utan upplösningen. Jag känner redan till hur draw calls fungerar, så nej du har inte lärt mig något nytt idag. Däremot så har jag lärt dig ett par nya saker idag. Var tacksam för det i stället för att slänga käft och påstå saker som inte är sant.

Permalänk
Avstängd

@Vozal: om du höjer storleken på skärmen så blir ju den fysiska FOVen per automatik större om du inte sätter någon optik framför som förminskar bilden men det har jag svårt tänka mig de skulle göra. Och i VR måste fysisk FOV 1:1 mappa med mjukvarans annars uppfattar du avstånd och skalor fel

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

@Vozal: om du höjer storleken på skärmen så blir ju den fysiska FOVen per automatik större om du inte sätter någon optik framför som förminskar bilden men det har jag svårt tänka mig de skulle göra. Och i VR måste fysisk FOV 1:1 mappa med mjukvarans annars uppfattar du avstånd och skalor fel

Fel, om man ökar storleken på skärmen så bibehålls aspect ratio och därför ändras inte FOV'en. Men det stämmer att om man har olika skärmar med olika aspect ratios så ändras FOV'en och det krävs mer draw-calls. Men det är fortfarande inte det som är den största prestandaboven hos Pimax 8K, utan upplösningen. Men det spelar egentligen ingen roll eftersom Pimax kommer kunna använda foveated rendering.

Permalänk
Avstängd

@Vozal: Nej fel igen. Du behöver inte ens ändra storleken på den fysiska displayen för att ändra storleken på den upplevda i VR. Du kan nämligen ändra optiken istället och skapa en större virtuell skärm. Upplevd FOV är en funktion av storlek / avstånd

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

@Vozal: Nej fel igen. Du behöver inte ens ändra storleken på den fysiska displayen för att ändra storleken på den upplevda i VR. Du kan nämligen ändra optiken istället och skapa en större virtuell skärm. Upplevd FOV är en funktion av storlek / avstånd

Nej, det var inget som var fel med det jag sade. Och ja man behöver inte ändra den fysiska storleken om man använder optik för att förvränga bilden till det större, men det är inget man vill göra i VR, och definitivt inget man kommer att göra i Pimax. Att använda optik för att göra att man upplever skärmen större är inget bra substitut till att använda en större skärm herr VR-utvecklare.

Permalänk
Avstängd

@Vozal: haha du har ju hål i hela huvudet. Hur tror du att du kan fokusera öht på en skärm några centimeter från ögat? Det är optikensom gör det. Varför man använder stora skärmar är för att man då kan använda billigare typer av linser samt hålla ner vikten på optike. Bildstorleken har nästan bara med optiken att göra

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@CyberVillain: Den som har hål i huvudet är du. Jag har fått rätta dig flera gånger i diskussionen. Du har antagit saker som inte stämmer som jag fått rätta och informera dig om.

"Hur tror du att du kan fokusera öht på en skärm några centimeter från ögat? Det är optikensom gör det."

Igen, lär dig att läsa och tolka text så slipper du göra bort dig här på forumet. Hur jag tror att man kan fokusera på en skärm några centimeter från ögat? Jo för att människans lins kan inte böjas tillräckligt för att bilden ska bli skarp på så nära håll, därför används en lins så att vinkeln på ljuset genom linsen är korrigerad när den träffar ögat. Jag pratade inte om hur optiken gör att man kan kolla på något på väldigt nära håll, för det är inte bildförvrängning. Jag pratade om hur optiken kan öka FOV genom förvrängning av bilden i ett direkt svar på det du sade.

"Varför man använder stora skärmar är för att man då kan använda billigare typer av linser samt hålla ner vikten på optike"

Du har inte alla hästar hemma, det är något som märks här. Linser väger mycket mindre än skärmar och är billigare. Man använder inte en stor skärm för ändamålet att göra linserna lättare eller billigare. Man använder större skärmar för att möjliggöra bildens storlekspotential och för ökad FOV. Men för att kunna använda större skärmar så behövs en högre pixeltäthet och då måste upplösningen ökas, och det är detta man gör med Pimax. Det är därför som första generationens HMD's har så liten FOV.

Och snälla, lär dig att stava herr utvecklare.

Permalänk
Medlem

Jag tror hål i huvudet syftade på din sociala (in-)kompetens. Du har varit väldigt trevlig här i tråden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Vozal: Man använder billiga fresnellinser som substitut till svindyra och tunga LEEP-linsen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av duked:

Jag tror hål i huvudet syftade på din sociala (in-)kompetens. Du har varit väldigt trevlig här i tråden...

Skickades från m.sweclockers.com

Det också, men främst hans oförstånd i ämnet

Visa signatur