Permalänk

Bootar inte i XMP efter BIOS flash?

Efter att jag flashat BIOS i min nya burk startar den väldigt långsamt med stock BIOS inställningar och inte alls i XMP. Vad kan detta bero på? Någon som vet en lösning?

Moderkort: Asus ROG STRIX Z370-I GAMING
Processor: Intel i5 8600k
Kylare: Fractal Design Celsius S24
RAM: Corsair Vengence LPX 16GB (2x8) 3000MHz
BIOS version: 0605

Permalänk
Medlem

Efter att man uppdaterat så bör man nollställa bios även om det inte alltid står i manualen. Glöm inte att dra ur strömkabeln.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Efter att man uppdaterat så bör man nollställa bios även om det inte alltid står i manualen. Glöm inte att dra ur strömkabeln.

Jag provade nollställa CMOS men det hade ingen inverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerdsqueal:

Efter att jag flashat BIOS i min nya burk startar den väldigt långsamt med stock BIOS inställningar och inte alls i XMP. Vad kan detta bero på? Någon som vet en lösning?

Moderkort: Asus ROG STRIX Z370-I GAMING
Processor: Intel i5 8600k
Kylare: Fractal Design Celsius S24
RAM: Corsair Vengence LPX 16GB (2x8) 3000MHz
BIOS version: 0605

Inte riktigt säker på hur du menar, men om man flashar nytt bios så går alla inställningar tillbaka till default, dvs man får igen justera de inställningar man vill ändra på, bl.a aktivera XMP, vidare brukar det finnas en del inställningar som fast boot istället för fullständig post, samt enheter som man inte använder kan man inaktivera vilket också snabbar upp post..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Inte riktigt säker på hur du menar, men om man flashar nytt bios så går alla inställningar tillbaka till default, dvs man får igen justera de inställningar man vill ändra på, bl.a aktivera XMP, vidare brukar det finnas en del inställningar som fast boot istället för fullständig post, samt enheter som man inte använder kan man inaktivera vilket också snabbar upp post..

När jag bootar med default inställningar i BIOS tar det lång tid att posta. När jag ställer om till XMP så hamnar den i en boot cykel och till sist säger den att den är försatt i safe läge och att jag borde återgå till default inställningar.

Permalänk
Skrivet av nerdsqueal:

När jag bootar med default inställningar i BIOS tar det lång tid att posta. När jag ställer om till XMP så hamnar den i en boot cykel och till sist säger den att den är försatt i safe läge och att jag borde återgå till default inställningar.

kollat så volten på dina minnen stämmer fast du slagit på xmp?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P