Förbjuda fyrverkerier eller inte ?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur det varit här så förbjud skiten.
Massa idiot kids som skjutit raket varje dag/natt på förbipasserande folk, polis, räddningstjänst osv.
Och med tanke på hur det såg ut ex förra året i Malmö massa pantade idioter som sköt överallt på allt och alla så. Tyvärr var det invandrare i malmö som stog för det och samma var det här i Kristianstad, massa "gäng" av invandrare som sköt mot alla. Vet inte varför om det påminner dom om hemma eller vad.

Förbjud skiten, låt kommunerna ordna ett stort spektakel istället.

Permalänk
Medlem

Bara o införa polistillstånd så är allt löst ju

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Bara o införa polistillstånd så är allt löst ju

Um... Att skjuta fyrverkerier inom tättbebyggt område har varit tillståndspliktigt de senaste... 25 åren, eller så? Många kommuner har ett generellt undantag från tillståndskravet ett par timmar före, och någon timma efter 12 slaget på nyår, men utöver det... Så, då är problemet löst, menar du?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bor i ett lugnt villaområde utanför Göteborg och har ingen lust att avstå från fyrverkerier bara för att skitungar i tätorterna ränner fritt, svenskt nyår är grått nog som det är.

Har svårt att se att kommunen kommer ut på landsbygden och bjuder på licensierat fyrverkeri / lasershow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Um... Att skjuta fyrverkerier inom tättbebyggt område har varit tillståndspliktigt de senaste... 25 åren, eller så? Många kommuner har ett generellt undantag från tillståndskravet ett par timmar före, och någon timma efter 12 slaget på nyår, men utöver det... Så, då är problemet löst, menar du?

Ja jag menade med det underförstådda att för att ens få köpa så har du med dig dokument om att du får köpa, dvs ett polis tillstånd

Problemet löst

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Förbjud fyrverkerier. Förbjud alkohol också.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av septembro:

Förbjud fyrverkerier. Förbjud alkohol också.

Bra idé!

Permalänk
Musikälskare

Förbjud, det har bara gått utför dom senaste åren

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Förbjud, det har bara gått utför dom senaste åren

Personligen måste jag säga att det varit närmast tvärt om här hos mig. För 3 år sedan var det nyårsafton var natt, i två-tre veckor, i år har det skjutits något enstaka tre dagar innan, och jag har hört en pjäs under eftermiddag/ kvällen i dag...

Antar att det är för att man skjutit hej vilt på poliser och räddningstjänst i samband med vad som närmast kan beskrivas som upplopp och kravaller på en del platser i samma och angränsande städer.
Jag var tvungen att titta efter i reklambladen dock, det sköts så lite just på nyårsafton att jag trodde man hade höjt priserna drastiskt, men så verkar inte vara fallet. Jag antar att vem som köper, var och hur det skjuts, går i vågor. Och jag inbillar mig inte att det skulle vara likadant sverige över, bara för att det är så i mitt närområde.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Förbjud, det har bara gått utför dom senaste åren

Jag är ingen jurist eller så men det är dock redan förbjudet att hantera/skjuta fyrverkerier på det sättet som vissa gör.
Du har t ex framkallande av fara för annan och Allmänfarlig vårdslöshet.

Framkallande av fara för annan
"3 kap, 9 § Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för
framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år."

Allmänfarlig vårdslöshet
"13 kap, 6 § Den som av oaktsamhet, genom att umgås ovarsamt med eld eller sprängämne eller på annat sätt, vållar
1. brand eller ofärd som avses i 1, 2 eller 3 § eller framkallar fara för det,
2. skada eller hinder som avses i 4 § eller
3. skada som avses i 5 a § andra stycket 1 eller 5 b § första stycket 2 döms för allmänfarlig vårdslöshet till böter eller
fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år. Lag (1990:416)."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Påminner väl dem om kaoset i deras hemländer 😛

Nyårssmällare var jättekul när man var mindre. Jag o storebrorsan brukade köpa den 27 och 28 Dec o sen sprang vi runt me våra kompisar o hade döskoj! Som när ja o kompisarna på ett nyår satte en stor raket (med pinne menas det då) i postlådan på torget. YYYYYYLLL *PANG*! Luckan till postlådan flö opp o massa brev flö ut.
Så kom nån Mellanöstern man o sa till min kompis att det vore bäst om hans räkning Kommer fram! Fast det var ju jag som gjorde det 😊

Eller den gången då ja o en ti gick runt i ett villaområde o la kinaskott i brevlådor. *POFF* så flö brevlådan upp o vi sprang iväg.

Det var en kul tid.....

En sista grej. Ett nyår så kastar brorsans kompisar in thunderkings in i sin polades trapphus.
Jääävel va dem small!! Sen i ett trapphus också....Fan man hade sketet på sig varje gång dem small!! 🤣

Inte undra på att det går utför för mänskligheten om man inte kan bemöda sig att skriva bättre än sådär...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Inte undra på att det går utför för mänskligheten om man inte kan bemöda sig att skriva bättre än sådär...

Det var förmågan att uttrycka sig i text du tyckte var det tydligaste tecknet där? Verkligen?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det var förmågan att uttrycka sig i text du tyckte var det tydligaste tecknet där? Verkligen?

Personens beteende är helt idiotiskt och totalt förkastligt. Orkade inte kommentera även det.

Men avsaknandet av förmågan att skriva är väl ganska självförklarande med tanke på beteendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det var värre förr faktiskt när en annan var liten. Då sprang ju alla runt med smällare och smällde brevlådor, leksaker, papperskorgar m.m.
Vem har inte skapat smatterband av tigerskott och lagt i en brevlåda eller demolerat papperskorgar med thunderkings. Kul var det ju såklart men ganska onödiga pojkstreck^^
Idag är ju alla dessa borta så tycker det är fruktansvärt lugnt runt nyår nu(där jag bor iaf), undantaget är givetvis runt 12-slaget men det känns som att det har lugnat ner sig här också.
Sen finns det givetvis lägen där det spårar ur rejält(den där filmen från malmö) och det är väl något man får försöka styra upp. Bygga mera fritidsgårdar kanske är en lösning.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

Tror det var värre förr faktiskt när en annan var liten. Då sprang ju alla runt med smällare och smällde brevlådor, leksaker, papperskorgar m.m.
Vem har inte skapat smatterband av tigerskott och lagt i en brevlåda eller demolerat papperskorgar med thunderkings. Kul var det ju såklart men ganska onödiga pojkstreck^^
Idag är ju alla dessa borta så tycker det är fruktansvärt lugnt runt nyår nu(där jag bor iaf), undantaget är givetvis runt 12-slaget men det känns som att det har lugnat ner sig här också.
Sen finns det givetvis lägen där det spårar ur rejält(den där filmen från malmö) och det är väl något man får försöka styra upp. Bygga mera fritidsgårdar kanske är en lösning.

Idag skjuter "Arga unga män" raketer mot andra människor.

Ett liv är ett liv och en postlåda är en postlåda skulle jag nästan vilja påstå även om det är en högerextrem åsikt att ha...

Permalänk
Medlem

Bort!
Alla jag känner som har djur är emot fyrverkerier.

Fint om en stad sköter det, då finns ansvariga och det sker under en viss tid. Tyckte att det var ett bra drag med lasershow på en del platser istället för fyrverkeri. Så jäkla viktigt är det inte med fyrverkerier...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk

Människans tomhet återspeglas i behovet av att köpa och smälla fyrverkerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Tror det var värre förr faktiskt när en annan var liten. Då sprang ju alla runt med smällare och smällde brevlådor, leksaker, papperskorgar m.m.
Vem har inte skapat smatterband av tigerskott och lagt i en brevlåda eller demolerat papperskorgar med thunderkings. Kul var det ju såklart men ganska onödiga pojkstreck^^
Idag är ju alla dessa borta

Thunderking kostar från 5kr styck, om man har lite tur, och hittar en handlare som är med och priskrigar. Bonden i Billesholm (antagligen fortfarande Sveriges största fyrverkeriåterförsäljare?) sålde 6-pack Thunderking, för en tia... Max 10 köp per kund.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N3P:

Bort!
Alla jag känner som har djur är emot fyrverkerier.

Fint om en stad sköter det, då finns ansvariga och det sker under en viss tid. Tyckte att det var ett bra drag med lasershow på en del platser istället för fyrverkeri. Så jäkla viktigt är det inte med fyrverkerier...

Nu känner du ju iofs inte mig men jag har både hund och katter och tycker inte att det ska förbjudas.

Tror du att folk som kanske bor någon mil från stadskärnan vill vara med å betala för fyrverkerier som de inte ens får se? Det tror inte jag...
Visst det är ingen livsnödvändighet att få skjuta fyrverkerier, jag har själv inte gjort det på säkert 15år, något som däremot är fel är att införa en massa lagar som det ändå inte finns några poliser som kan se till att de efterföljs.
Se på lagen om att man inte får prata i mobil medans man kör (om man håller i den) t.ex, där finns det ju redan en lag som heter vårdslöshet i trafik. Skjuta raketer mot folk och egendom då finns det: allmänfarligt beteende, vållande av kroppsskada, skadegörelse, ja det finns redan massor av lagar mot sånt...

Vi har redan alldeles för många tandlösa lagar, ta hellre bort lagar och se till att det finns poliser som kan se till att de få lagar som är nödvändiga följs istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Visst det är ingen livsnödvändighet att få skjuta fyrverkerier, jag har själv inte gjort det på säkert 15år, något som däremot är fel är att införa en massa lagar som det ändå inte finns några poliser som kan se till att de efterföljs.
Se på lagen om att man inte får prata i mobil medans man kör (om man håller i den) t.ex, där finns det ju redan en lag som heter vårdslöshet i trafik.

Det är ju värre än så. Lagen har varit i stil med "du får inte ha telefonen i hand, om det påverkar din körning negativt", vilket per definition faller under vårdslöshet i trafik.
Från den 1'a februari ska det tydligen vara helt förbjudet att hålla & prata i telefonen under färd, skriva meddelanden, osv. Det kommer göra det liiiiite bättre, eftersom det inte längre är ett brott som direkt faller under vårdslöshet i trafik, men det är fortfarande helt sjukt. Man får inte hålla och prata i telefon, men det går bra att med en androidbaserad mediakonsoll genomföra videosamtal under färd, så länge den är permanent monterad i bilen. Du får bara inte hålla i en telefon...
Pella med inställningar på stereon, byta radiostation, eller jollra med barn i bakåtvänd bilbarnstol, monterad i passagerarsätet fram, det bryr man sig inte om. (Just bilbarnstol fram borde dock vara förbjudet.) Just för att allt det där redan går under just vårdslöshet i trafik.
Vansinnet fortsätter, men vad annat är att vänta. Politiker måste ha något att göra på dagarna, och all den riktiga makten har vi gett bort till EU, så nu pysslar de med sådan här skit i stället.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har firat utan fyrverkerier nu senast. Tycker förövrigt att det är ett jäkla hallå om nyår fast det egentligen bara är ett datum i kalendern. Sorgligt att det ska smällas och supas på sina håll bara som nån slags krystad (inter)nationell gemenskap. Det är ju trevligt med högtider dock så nyår är värt och fira i sig, men det är kanske inte så speciellt som vi vill få det att verka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Otori:

Personens beteende är helt idiotiskt och totalt förkastligt. Orkade inte kommentera även det.

Men avsaknandet av förmågan att skriva är väl ganska självförklarande med tanke på beteendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var 10-16 år då om inte det framgick.....

Jag är skåning o tycker det e kul att skriva som ja pratar. Inte för att stroppiga Stockholmare bryr sig om att det finns andra dialekter i riket.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Förbud allt som inte är "tårtor", dessa ska sedan ha en maximal diameter på rören om säg 30 mm.
Utöver detta ska en sådan pjäs ej få kosta mindre än 400:- och får endast säljas i förpackningar om 1 st.

Tror vi med detta hade fått bort mycket av okynnesskjutningarna som börjar i slutet av november och man skulle minskat risken med raketer som flyger all världens väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag var 10-16 år då om inte det framgick.....

Jag är skåning o tycker det e kul att skriva som ja pratar. Inte för att stroppiga Stockholmare bryr sig om att det finns andra dialekter i riket.....

Förstår hans reaktion dock, du var ju en del av problemet och tänkte tillbaka på det som bra/roliga saker när det i själva verket tydde på en stor brist på respekt för saker i allmänhet, samt föräldrar som ens lät dig nyttja sakerna och ännu värre, utan minsta försök uppsyn verkar det som.

Sånt beteende smittar ofta av sig när man blir äldre helt enkelt, tex kanske du tycker att det är ju klart att dina barn ska ha smällare, du hade det ju. Sen låter du dem löpa amok precis som du fick göra för du kommer ju ihåg det som kul snarare än sjukt oansvarigt och fullständigt oacceptabelt beteende.

Säger inte att detta behöver gälla för din del förstås, du mognade säkert till ordentligt. Men jag förstår hans reaktion för min initiella reaktion var liknande, men jag brukar försöka välja ett mer positivt synsätt om det går.

Jag brydde mig aldrig hur du skrev dock, sålänge jag förstår skiter jag i om det är talspråk eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ser gärna fyrverkerier på nyår. Men då arrangerade av kommuner osv.
Det skräpar ner nått ofantligt, och folk kan inte hålla sig till nyårafton runt midnatt.

Tidigare i veckan, samma vecka som nyårsafton, va det massa snorungar som smällde på gården på kvällen. Meter ifrån bilar och fönster, vid buskar och träd, vid hyreshus med både djur och sovande barn. Drog på mig skorna snabbt som fan och gick ut o skulle få tag på dom, men de sprang som satan så fort jag öppnade porten Mest ville jag leda dom hem o skälla på deras päron.

Det är jättetråkigt, för fyrverkerier är roligt att se på, men det smälls på fel tider, och framförallt på fel ställen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden så vet inte om det redan nämnts men en jämförelse man kan göra är med majbrasorna på valborg. Ingen vettig människa kräver att få ha sin egen majbrasa utan folk går till brasor anordnade av kommun/stadsdel. Varför skulle man inte kunna ha ett liknande arrangemang när det gäller fyrverkerier?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Gör som med mycket annat, upplåt en speciell plats/område för det. De som är intresserade kan åka till området och braka av det som önskas. Känns som att riskerna/följderna vida överskrider nöjet/fördelarna med fyrverkerier.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Uppfostra ungarna istället!!! Sverige är ju snart en stat med så mycket lagar så man kan inte göra något... för det stör någon annan. Minoritetsstyre genom media. oh jag har stukat tummen låt mig ringa ex#ssen o klaga för det var nog någon annans fel. Samtidigt så fungerar ju bestraffningen så dåligt så alla kan ju skjuta raketer på andra utan att det händer något. Dags att ändra riktning.

Inför mandatorisk värnplikt för alla! så folk kan få lite folkvett när det gäller att visa hänsyn och ge lärarna i skolorna mer makt at verkligen hjälpa med uppfostringen istället. Då blir det nog lite ändring tillbaks till normaliteten som fanns några generationer tillbaks. Sen kan vi nog skjuta raketer och njuta i alla fall en natt om året!!!!

Det är ju samma med datorspel... oh man blir terrorist om man som barn spelar COD??? vilket sk"#snack

Permalänk
Medlem

Tycker absolut inte att vi ska förbjuda fyrverkerier på nyårsafton. Älskar fyrverkerier samt så är det ju fyrverkerierna som är huvudingrediensen i att skapa så kallad psykologisk massa. Det är ju när man går ut och flera partysällskap möts samt att man ser och hör fyrverkerier som så att säga storheten och hela staden "drabbar en" dvs psykologisk massa uppstår och man upplever Nyårsfirande som nått större en en vanlig liten privat hemmafest. Allt detta går förlorat, folk kommer inte längre gå ut och se varandra, staden blir mestadels tyst precis som vilken natt som helst. Hela Nyårsfirandet blir förstört! Ni som är emot fyrverkerier verkar inte förstå detta faktum! Jag tror vi skulle få en kulturell förändring i Sverige om fyrverkerierna upphörde där allt fler skulle söka sig in mot stan och fira på bar och nattklubb med alla problem det skulle innebära.

Officiella fyrverkerier anordnade av kommunen är trevligt men kan inte ersätta alla privatpersoner som bidrar med stämningen över hela staden. Här i Örebro tex så brukar det vara 25000 som ser på de officiella fyrverkeriet, Örebro har 150000 invånare så det är ju inte ens 20%. Och folk i förorterna som firar där kan ju inte ta del av den showen. Dessutom så förlorar man ju effekten av att se och höra fyrverkerier från alla håll och kanter. Nu går ju inte ens officiella fyrverkerier säkra från att försvinna, en del kommuner tex Karlskoga diskuterar att införa en lasershow istället vilket är klart sämre.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Märkligt att denna tråd ens skall existera.

Fyrverkerier var inga problem för 20 år sedan. Jag hörde aldrig talas om att någon sköt dem
mot brandkår eller ambulanspersonal.

Men så lever vi också i en demokrati och majoriteten av befolkningen ser tydligen inte detta som ett problem och
därför kommer det fortsätta.

En annan sak att också reflektera över är vad som har skett med befolkningen, varför börjar befolkningen skjuta dem mot brandkår eller ambulanspersonal?

Är detta drömsamhället för befolkningen som ändå låter detta ske?