coilwhine?? byta powersupply eller grafikkort?

Permalänk
Inaktiv

coilwhine?? byta powersupply eller grafikkort?

Köpte ett gigabyte aorus 1080ti (från 2x RX480). Är generellt nöjd med det förutom att det ger ett enormt elektriskt ljud ifrån sig när det jobbar.

Ljudet verkar ej komma från grafikkortet i sig självt vad jag kan höra utan det är powersuppliet som skapar oljudet och det överförs även till högtalarna. Rör jag på musen eller laddar en hemsida så hörs även det genom det elektriska oljudet, dock som sagt endast när det är load på grafikkortet.

Jag kunde märka av lite oljud i hörlurarna när jag lirade med mina rx480 men datorn i sig själv var det tyst om.

Själv tycker jag det låter som om det vore nätaggregatet som tjurar, men problemet är ju att de båda rx480 korten drar ungefär lika mycket som 1080ti kortet utan att det låter något om dem eller powersupplyet (förutom från hörlurarna). Och även om oljudet nästan försvinner när jag sänker powertarget på 1080ti hela vägen ner till 50% så finns det ändå kvar litegran trots att kortet då borde dra betydligt mindre än 2stk RX480. Kan för övrigt höra hur frekvensen på oljudet ändrar sig när jag stegvis sänker powertarget, helt tills det försvinner vid ca. 50-54%.

Tror ni det blir bättre om jag köper ett nytt powersupply?
Är utomlands så har inga 2 veckors öppet köp här, så vill inte köpa ett nytt om det inte hjälper.

Tyvärr låter det dock så mycket om grafikkortet när det jobbar att det är svårt att ha det som det är nu.

Permalänk
Medlem

@anon56869: byta psu kan vara värt stt testa. Kostar ju bara 1000kr.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

@H_Bozz: byta psu kan vara värt stt testa. Kostar ju bara 1000kr.

PSUet som sitter i nu är ett cooler master v750 som fått ganska bra ratings och ett nytt kostar 1300kr.

Inga enorma pengar, men ändå rätt onödigt ifall det visar sig att det inte var något fel på det jag hade.

Ps. jag glömde även att nämna att jag inte har något jordat el-uttag.

Kan det påverka också?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon56869:

PSUet som sitter i nu är ett cooler master v750 som fått ganska bra ratings och ett nytt kostar 1300kr.

Inga enorma pengar, men ändå rätt onödigt ifall det visar sig att det inte var något fel på det jag hade.

Ps. jag glömde även att nämna att jag inte har något jordat el-uttag.

Kan det påverka också?

Det kan påverka, testa och jorda och se om det ändras.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

hur mycket av whinet kommer från nätagget och hur mycket går ut i högtalarna? Vad är jobbigast? Kanske är svårt är veta på rak arm - men du kan ju också testa med ett externt USB-ljudkort, eller ett billigare internt, typ https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ljudkort/internt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cirap:

hur mycket av whinet kommer från nätagget och hur mycket går ut i högtalarna? Vad är jobbigast? Kanske är svårt är veta på rak arm - men du kan ju också testa med ett externt USB-ljudkort, eller ett billigare internt, typ https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ljudkort/internt...

utan tvekan det från PSU tyvärr.