Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du skrev dessutom att du fått 425k aktier vilket du kanske menar men jag skulle tro att du menar 425k pengar i aktier

Jag tolkade pluset som att det var 425 tusen plus aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tolkade pluset som att det var 425 tusen plus aktier.

Det var så jag menade 425k på lönespecen sen lite aktier som inte redovisas på lönespecen

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det var så jag menade 425k på lönespecen sen lite aktier som inte redovisas på lönespecen

Ok, jag var helt fel ute alltså

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hade 29 000 som placeringsrådgivare på bank (ingen provision).

Nu har jag utbildat mig i 5 år och har en master i matematisk statistik och har ingen aning om vad jag ska kräva för lön. Har ett statligt jobb som statistiker på gång, där kommer jag att ta fram data till dom som behöver samt hålla på med modellering. Men åter igen... jag har inte en susning om vilken lön jag ska begära, är det någon som har några råd?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Skrivet av MrMacho:

Jag hade 29 000 som placeringsrådgivare på bank (ingen provision).

Nu har jag utbildat mig i 5 år och har en master i matematisk statistik och har ingen aning om vad jag ska kräva för lön. Har ett statligt jobb som statistiker på gång, där kommer jag att ta fram data till dom som behöver samt hålla på med modellering. Men åter igen... jag har inte en susning om vilken lön jag ska begära, är det någon som har några råd?

Borde du inte kunna plocka fram lite statistik på lön?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag hade 29 000 som placeringsrådgivare på bank (ingen provision).

Nu har jag utbildat mig i 5 år och har en master i matematisk statistik och har ingen aning om vad jag ska kräva för lön. Har ett statligt jobb som statistiker på gång, där kommer jag att ta fram data till dom som behöver samt hålla på med modellering. Men åter igen... jag har inte en susning om vilken lön jag ska begära, är det någon som har några råd?

Skrivet av NoArmsButCookies:

Borde du inte kunna plocka fram lite statistik på lön?

Får hålla med här, vad har du gjort alla 5 åren om du inte kan rota fram den statistiken

Ontopic, jag har jobbat med duktiga statistiker som legat på 50-60k, men du är nyutexad och statligt så där har jag inga tips mer än att försök få så högt som möjligt från start

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Sonywalk: Vilken stad? Om du inte vill svara så ge gärna storlek.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

@Hablam:

Tyvärr inom landstingen där de flesta börjar, finns även ingångslöner på 28k.
Tycker själv jag är underbetald, men får väl se hur länge jag stannar.. Lönesamtal i februari

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

@TomSH: En viss fordonstillverkare i gbg trakten är ganska känd för att ge låg lön långsiktigt. Hört att de betalar OK i ingångslön men sedan så är det i princip jämna steg med inflationen som gäller (+/- 0.5%). Men så är det på många ställen :). Byta jobb vart 3-5 år är vad som gäller om man gillar pengar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pottsork666:

I läkemedelsbranschen har jag jobbat i snart 9 år, dock på samma ställe hela tiden så löneutvecklingen har väl varit lite dassig.

Oj, det var ingen höjdare. Vilken arbetsgivare? Vad jobbar du som? Fast anställd eller konsult? Låter som du borde byta arbetsgivare, förutsatt att du vill ha upp lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag hade 29 000 som placeringsrådgivare på bank (ingen provision).

Nu har jag utbildat mig i 5 år och har en master i matematisk statistik och har ingen aning om vad jag ska kräva för lön. Har ett statligt jobb som statistiker på gång, där kommer jag att ta fram data till dom som behöver samt hålla på med modellering. Men åter igen... jag har inte en susning om vilken lön jag ska begära, är det någon som har några råd?

Staten är fin på vissa sätt. Lyckas du ta reda på vad några potentiella kollegor heter så kan du begära ut deras löner då allt är offentlig handling.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@TomSH: En viss fordonstillverkare i gbg trakten är ganska känd för att ge låg lön långsiktigt. Hört att de betalar OK i ingångslön men sedan så är det i princip jämna steg med inflationen som gäller (+/- 0.5%). Men så är det på många ställen :). Byta jobb vart 3-5 år är vad som gäller om man gillar pengar.

Så är det, att byta mellan tillverkarens egna bolag så mycket som möjligt då har man dessutom kvar anställningstiden.
Om du inte menar den lilla personbilstillverkaren, där vet jag inte hur det funkar

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Fint! Får man fråga vad du programmerar i?

Skrivet av sebbe605:

@Sonywalk: Vilken stad? Om du inte vill svara så ge gärna storlek.

Jobbar huvudsakligen som webbutvecklare. Knackar kod i ett antal språk, med diverse ramverk. Nya stället blir det dock Java i backend med React på frontend(och allt omkring) på projektet jag huvudsakligen kommer arbeta på i början. Blir lite annat blandat också

Linköping. Finns massa jobb som utvecklare i Linkan, inom allt möjligt. Dock är ju nya lönen väldigt hög, men för en någorlunda grön utvecklare med kanske bara något års arbetserfarenhet kan man nog utan större problem få 30+ i lön.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Konsultandet är galet för tillfället.
Företagen lyckas inte anställa och tvingas till att hyra konsulter, anställda ser hur "bra" det går för konsulter och hoppar över, och så har vi ett moment 22 där företagen helst vill anställa men tvingas hyra. Dvs "konsult" är i dag mer eller mindre en glorifierad bemanning.

Sen finns det givetvis även det jag anser konsult vara, folk som är nischade experter och kommer in för att lösa specifika frågor, men jag skulle säga att det på sin höjd går 1 sådan konsult på 10 "bemanningskonsulter".

Får säga grattis till ett roligt och utvecklande val!

Situationen är precis samma i sjukvården. Främst vad det gäller läkare i primärvården (vårdcentraler). Flertalet vårdcentraler drivs helt av inhyrda läkare, även i Stockholm. De får generösa erbjudanden om fasta tjänster men det blir ändå mindre än vad hyrfirmorna kan erbjuda.

På sjukhusen finns det fortfarande läkare som tar dåliga villkor för att de är superintresserade av något som bara finns där. Oftast verkar det dock handla om att prestige är högvaluta för vissa. Karolinska har ju tex riktigt låg lönenivå men det är ju så fint där så det är ändå kö till jobben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

På sjukhusen finns det fortfarande läkare som tar dåliga villkor för att de är superintresserade av något som bara finns där. Oftast verkar det dock handla om att prestige är högvaluta för vissa. Karolinska har ju tex riktigt låg lönenivå men det är ju så fint där så det är ändå kö till jobben.

Läkare är ju inte direkt ett låglöneyrke så ”dåliga villkor” är väl ganska relativt, även om jag inte vet hur stora skillnader du pratar om. Skatten äter ju upp mycket på de nivåerna det handlar om.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av MrMacho:

Jag hade 29 000 som placeringsrådgivare på bank (ingen provision).

Nu har jag utbildat mig i 5 år och har en master i matematisk statistik och har ingen aning om vad jag ska kräva för lön. Har ett statligt jobb som statistiker på gång, där kommer jag att ta fram data till dom som behöver samt hålla på med modellering. Men åter igen... jag har inte en susning om vilken lön jag ska begära, är det någon som har några råd?

Jag gick in på 34500, privat, Stockholm. Tror dock att det är i det övre skiktet. Kolla på de som läst teknisk fysik/matematik. Då får du en rätt bra uppfattning, så ingång borde vara kring 30-34 för de flesta.

Edit: Jag har inte så bra koll på statliga jobb.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Oj, det var ingen höjdare. Vilken arbetsgivare? Vad jobbar du som? Fast anställd eller konsult? Låter som du borde byta arbetsgivare, förutsatt att du vill ha upp lönen.

Specifik arbetsgivare vill jag inte avslöja, eftersom företaget är ganska litet i sammanhanget och kämpar för att ta sig in på marknaden. Men jag är fast anställd som kemist i kvalitetslabbet och det finns många anledningar till att byta...men även många att stanna kvar, framförallt nuvarande livssituation som gör att det är väldigt bekvämt att stanna. Om några år kanske när barnen blivit större kan man söka sig till andra arbetsgivare som inte ligger lika fördelaktigt rent geografiskt.

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pottsork666:

Specifik arbetsgivare vill jag inte avslöja, eftersom företaget är ganska litet i sammanhanget och kämpar för att ta sig in på marknaden. Men jag är fast anställd som kemist i kvalitetslabbet och det finns många anledningar till att byta...men även många att stanna kvar, framförallt nuvarande livssituation som gör att det är väldigt bekvämt att stanna. Om några år kanske när barnen blivit större kan man söka sig till andra arbetsgivare som inte ligger lika fördelaktigt rent geografiskt.

Aha, okej. Det förklarar kanske lönen också, men det låter fortfarande lite snålt med tanke på din erfarenhet. Om det är Vänge utanför Uppsala som du bor i så bör det ju finnas en uppsjö av möjligheter för någon med såpass lång kvalitetserfarenhet som du har (QA/QC antar jag). I Uppsala så har du ju Läkemedelsverket, Livsmedelsverket, Thermo Fischer, Fresenius, Orexo, GE, St Jude och Abbott för att nämna de största. Sedan finns ju Pfizer i Strängnäs, men det är på gränsen till pendlingsbart om man har småbarn. Men man ska inte förakta en bekväm livssituation om man är nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Borde du inte kunna plocka fram lite statistik på lön?

Haha, dagens bästa

Problemet är att den statistik som ligger ute med medianlöner för liknande jobb är så himla generella, jag är inte säker på att den är applicerbar på avdelningen jag eventuellt ska börja jobba på.

Skrivet av Rattnalle:

Staten är fin på vissa sätt. Lyckas du ta reda på vad några potentiella kollegor heter så kan du begära ut deras löner då allt är offentlig handling.

Det här visste jag inte, jag ska absolut försöka googla fram lite namn. Men var någonstans ska man göra den här begäran?

Tack för övriga svar också.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Det här visste jag inte, jag ska absolut försöka googla fram lite namn. Men var någonstans ska man göra den här begäran?

De flesta myndigheter, möjligtvis undantaget de som primärt arbetar med människor och därför blir nedringda, har en rätt hjälpsam kundtjänst. Jag hade börjat där i brist på bättre. Har aldrig gjort det själv då jag enda gången det varit intressant fick en lista direkt av chefen istället med en kommentar om att det ändå var offentligt.

Staten står sig i vissa yrken rätt hyfsat mot det privata lönemässigt jämfört med kommun och landsväg.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Aha, okej. Det förklarar kanske lönen också, men det låter fortfarande lite snålt med tanke på din erfarenhet. Om det är Vänge utanför Uppsala som du bor i så bör det ju finnas en uppsjö av möjligheter för någon med såpass lång kvalitetserfarenhet som du har (QA/QC antar jag). I Uppsala så har du ju Läkemedelsverket, Livsmedelsverket, Thermo Fischer, Fresenius, Orexo, GE, St Jude och Abbott för att nämna de största. Sedan finns ju Pfizer i Strängnäs, men det är på gränsen till pendlingsbart om man har småbarn. Men man ska inte förakta en bekväm livssituation om man är nöjd med den.

Visst är det så, så nog finns det en uppsjö med arbetsgivare...iofs på fel sida Uppsala i förhållande till Vänge, men bättre än Strängnäs iaf. Det ringde en rekryterare härom veckan som ville att jag skulle söka en tjänst i just Strängnäs som skulle ge ca 45k i månaden. Inte riktigt värt det om man måste sitta i bilen 2½ timma om dagen när jag just nu dessutom har gått ner till 80% arbetstid just för att kunna hämta dem tidigare från förskolan
Jag får göra mig oumbärlig på nuvarande istället, och förhandla upp lönen!

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Haha, dagens bästa

Problemet är att den statistik som ligger ute med medianlöner för liknande jobb är så himla generella, jag är inte säker på att den är applicerbar på avdelningen jag eventuellt ska börja jobba på.

Fast du vet ju vad för tjänst det är, finns ju diverse tjänster på nätet som har t.ex. egenrapporterad data och sen finns SCBs statistik. Det mesta går att dela upp i privat och offentliga löner. Utifrån det bör du ju kunna komma fram till en skattning som är tillräckligt bra.

Om det är någon som kan skatta saker från den data som finns är det ju just folk som läst matematisk statistik :p.

Sen får du tänka på att du kanske inte bara vill att arbetsgivaren skall betala vad som är standard för branschen, de tävlar ju också mot andra branscher där du kan jobba med samma kompetens (som är en bristvara idag).

Permalänk
Skrivet av Telecaster:

Teknisk konsult, civ. ing. 5 år
32 000 kr/månad + ca 5 000 kr/månad bonussystem
1 år i branschen

Teknisk konsult, civ. ing. 5 år
34 000 kr/månad + ca 5 000 kr/månad bonussystem
1,5 år i branschen
GBG

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ink:

Får ut 18300kr i månaden, jobbar som systemutvecklare.

hur ser det ut snart 10 år senare undrar jag! kan man gissa på mer än en dubbling?

Permalänk
Avstängd

29K wfter skatt- en. Är på en statlig instans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av paatrick:

hur ser det ut snart 10 år senare undrar jag! kan man gissa på mer än en dubbling?

Användare senast aktiv 2013...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gruppchef inom kommunalt bolag.
41 700 kr/månad
Gymnasieutbildning inom teknik (ej relevant för tjänsten)
Läst projektör (KY) på distans, detta i samband med byte av tjänst för några år sedan.
Ca 9 år inom branschen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Borde du inte kunna plocka fram lite statistik på lön?

Det är inte alltid så lätt. Sure, letar man efter kanske "elektriker i storstad", säkert inga problem.
Men ju mer nischad man blir, desto värre.

Jag har t ex tillgång till https://www.saco.se/karriar/jag-ska-loneforhandla/saco-loneso...
Söker man på det närmsta (exakt det jag senast jobbade med finns inte ens med), så finns det 7 st rapporterade löner för den typen av tjänst.
Även om man hoppar några steg åt en mer "generaliserad roll" är det ändå inte mer än typ 30 rapporterade löner med en enorm spridning.

Det största problemet är att folk är så sjukt ovilliga att svara på enkäten, i mitt förbund tror jag typ 30% svarade förra året.

Skrivet av MrMacho:

Det här visste jag inte, jag ska absolut försöka googla fram lite namn. Men var någonstans ska man göra den här begäran?

Det är bara att ringa skatteverket:
https://www.skatteverket.se/omoss/varverksamhet/offentligaupp...

Dom brukar vara hjälpsamma, se bara till att ha namn och adress till personerna du vill ha information om.
Givetvis är det "bästa" du kan få förra årets deklaration men det brukar räcka för att ge en rätt bra uppfattning.

Permalänk
Medlem

Precis fått en ny tjänst och kommer gå från 41k till 47k (+10% bonus årligen och 37 semesterdagar). Kommer i och med det nästan ha dubblat min lön på 4 år. Rätt nöjd i och med att jag är så ung (28) och dessutom är kvar på samma företag. Jobbar med läkemedelssäkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är inte alltid så lätt. Sure, letar man efter kanske "elektriker i storstad", säkert inga problem.
Men ju mer nischad man blir, desto värre.

Jag har t ex tillgång till https://www.saco.se/karriar/jag-ska-loneforhandla/saco-loneso...
Söker man på det närmsta (exakt det jag senast jobbade med finns inte ens med), så finns det 7 st rapporterade löner för den typen av tjänst.
Även om man hoppar några steg åt en mer "generaliserad roll" är det ändå inte mer än typ 30 rapporterade löner med en enorm spridning.

Det största problemet är att folk är så sjukt ovilliga att svara på enkäten, i mitt förbund tror jag typ 30% svarade förra året.

Det är bara att ringa skatteverket:
https://www.skatteverket.se/omoss/varverksamhet/offentligaupp...

Dom brukar vara hjälpsamma, se bara till att ha namn och adress till personerna du vill ha information om.
Givetvis är det "bästa" du kan få förra årets deklaration men det brukar räcka för att ge en rätt bra uppfattning.

Jo jag har varit i kontakt med Unionen och deras lönestatistik som sägs vara en av de största och mest omfattande databaserna över löner, tittat på SCB och ST-facket. Som du skriver, ingen av dom gör en speciellt mycket klokare.

Tack för länken, ska ta och ringa dom i morgon

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631