GMO= ökad mängd bekämpningsmedel och konstgödsel?

Permalänk
Medlem

Vice hade ett ganska intressant avsnitt om GMO och Monsanto.
Vice Episode

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Mycket snack om RoundUp, mycket är dessutom lika mycket myt som snacket om GMO i sig.
RoundUp är inte ett rent gift som många tycks tro. Dess funktion påverkar inte djur. Och visst att RoundUp Ready grödor leder till att mer RoundUp används. Men totalt sett minskar mängden bekämpningsmedel, och framförallt så behöver man inte lika starka bekämpningsmedel. Fördelen med att ha ett medel som skräddarsytt angriper en viss process i gröna växter och en gröda som är resistent är just att du inte behöver fläska på med generella gifter som angriper allt.

Skrivet av DST:

Oj jag är förvånad höver hur navia vissa är ang GMO.
GMO som någon nämnde tidigare är eg mest för att företagen ska tjäna mer stålar på sina "produkter" och allt som rör dem som speciellt designade bekämpningsmedel.

Stackars bönder som råkar få säd överblåst över på sin åkermark och företaget som har patent på grödan kommer över och gör ett stickprov och på så sätt kan straffa bonden med att bränna ner bondens skörd och fälla honom som en "pirat".

Av alla dessa program jag sett och läst om just gmo så är det överväldigande negativa saker som skrivs. Shit, jag är verkligen förvånad hur naiva är som förespråkar GMO grödor.

Själv är jag förvånad att människor i ett teknikforum är så teknikfientliga att de köper konspirationsteorier om "de däringa läskiga nymodigheterna".

Det där om överblåst säd är ju bara rent konspirationsteorisnack. Dessutom finns det skyddade förädlade grödor som inte är GMO som också säljs av företag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

@Söderbäck: Bör ju även tas med i beräkningen att kor kan käka en hel del gräs, en näringskälla som är toalt oduglig för oss människor. Därtill är ju frågan hur mycket som är spill också.

Ja så kan det vara.
Jag kan säga att vår familj delar på en kvarts oxe någon gång om året från en lokal bonde och de nötkreaturen som han förder upp går faktiskt på terräng stor del av året som är direkt otjänlig som åkermark (bergigt) så visst finns detta scenario också. För halva året iaf. Värt att tillägga är att även dessa nötkreatur också en bra laddning kraftfoder dagligen från odlade grödor som komplement i deras kost.

Men det gäller inte så stor del av köttindustriproduktionen utan korna går rätt ofta på marker som kan användas för åkermark. Vidare får djuren i köttindustrin typ alltid kraftfoder som inte bara är gräs utan odlat spannmål and such för att växa snabbare. 10-15 kilo extra kraftfoder om dagen per djur. Och för vinterutfodringen används vanligen åker för att köra upp gräs på som skördas och förvaras bland annat i de vita bollarna vi ser på en del åkrar över vintern ;).

Skrivet av Chrisj:

Om vi tar gräs t.ex. så innehåller det ~2.5g protein per 100g. När vi sedan tuggar i oss kossans kött så får vi snarlika mängder protein ur dem som de fått ur sitt foder. Det är ju dessutom protein och essentiella fettsyror som vi människor måste få i oss via kosten.

Här kan det bli förvillande om man går in på energitätethet i olika mattyper. För visst kan det vara olika näringsrika. Ett kilo gräs kanske innehåller samma mängd protein som ett kilo ko. Eller inte. Det spelar ingen roll egentligen.
För detta är en helt annan typ av kalkyl som inte ska förväxlas med energitappet i näringskedjan om man för in fler led.
Det kan vara precis lika näringsrikt att äta sill som att äta torsk. Ändå gäller förhållandet att det går åt tio kilo sill för att föda ett kilo torsk.
Näringstäteten i ett födoämne säger alltså inget om hur mycket mat man kan producera på en viss bit åkermark.
Energiförlusten i extra led i näringskedjan kommer man liksom inte undan ied dagens djurhållning utan hur man än vänder sig har man ändan bak där.

Skrivet av Chrisj:

Du har ju dock helt rätt i det du säger att väldigt mycket av de växter vi gillar att äta inte växer jättebra utan stor hjälp från människan när man är uppe på våra breddgrader

Visst är det så

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Veganer/vegetarianer och annat sinnessjukt folk kan väl låta oss andra få äta kött om vi vill

Hela debatten är ju sjuk, inriktningen borde ju vara att se till att minska överbefolkningen istället. Vad händer annars? Jo, man fyller upp med ännu mer folk och till slut är man tillbaka där man började men med ett ännu sämre utgångsläge. Det är ju så korkat så man tar sig för pannan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Veganer/vegetarianer och annat sinnessjukt folk kan väl låta oss andra få äta kött om vi vill

Det låt som en rätt omotiverad halmgubbe i sammanhanget. Det som diskuterats är ett rent tekniskt förhållande där vegetarisk kosthållning kräver mindre åkeryta. För så är det ju. Det behöver inte vara den rätta/önskade vägen för det.
Att dra in sinnessjukdomar i sammanhanget är kanske inte så konstruktivt för debatten...
Själv tror jag det är i det närmsta omöjligt att styra över folks kost så det är väl oavsett mer av en teoretisk lösning än något genomförbart

Skrivet av videopac:

Hela debatten är ju sjuk, inriktningen borde ju vara att se till att minska överbefolkningen istället. Vad händer annars? Jo, man fyller upp med ännu mer folk och till slut är man tillbaka där man började men med ett ännu sämre utgångsläge. Det är ju så korkat så man tar sig för pannan.

Mjaa. Att debatten är så sjuk håller jag nog inte med om.
Men dina tankegångar känns väldigt rimliga. Många av världens problem är egentligen mer av symptom.
Orsaken till symptomen är övervbefolkning så ja mer fokus på det problemet är ytterst välkommet och det passar väl in i denna debatt såväl som i många andra debattområden!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Man kan odla vertikalt med, det går inte med boskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Själv är jag förvånad att människor i ett teknikforum är så teknikfientliga att de köper konspirationsteorier om "de däringa läskiga nymodigheterna".

Fientlig... nah, är inte intresserad av "mat-teknik" och gör det enkelt för mig genom att hålla mig till ekologiskt om möjligt. Undviker även saker som light-produkter, pre-fabrikat samt lab-GMO i den mån jag kan.

Kanske blir man mer GMO vänlig om livsmedel hade samma krav på kliniska studier som läkemedel men i dagläget så känns det inte som att framstegen inom livsmedelsindustrin är helt sunda när grönsakerna smakar mindre och innehåller mindre näring (och köttet innehåller 50% vatten..).

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Veganer/vegetarianer och annat sinnessjukt folk kan väl låta oss andra få äta kött om vi vill

Tur att man inte är vegetarian utan allätare. Hade varit trist att bli sinnessjuk.

Permalänk
Medlem

@ciper13: Det jag hört och läst är att genmanipuleringen använts till att ta fram grödor som är resistenta mot bekämpningsmedel istället för att ta fram grödor som är resistenta mot själva skadedjuren (eller sjukdomarna).

Mao får då företaget sälja både utsäde och bekämpningsmedel.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Kanske blir man mer GMO vänlig om livsmedel hade samma krav på kliniska studier som läkemedel men i dagläget så känns det inte som att framstegen inom livsmedelsindustrin är helt sunda när grönsakerna smakar mindre och innehåller mindre näring

Många av de kommersiella sorterna är framtagna för att mogna samtidigt, vara lika stora, tåla transporter etc. Smak kommer en bit ner på listan. När det gäller näring så behöver man använda lite bättre gödning än vad som används idag.

Som hobbyodlare så är det inget svårt att odla sorter som smakar väldigt mycket bättre än det som återfinns i affären. Näringsinnehållet är dock svårt att bedöma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@ciper13: Det jag hört och läst är att genmanipuleringen använts till att ta fram grödor som är resistenta mot bekämpningsmedel istället för att ta fram grödor som är resistenta mot själva skadedjuren (eller sjukdomarna).

Mao får då företaget sälja både utsäde och bekämpningsmedel.

Det stämmer att företaget monsanto har jobbat så. Och det finns andra företag som jobbar på liknande sätt. Så det är inte fel.
Men GMO innefattar så mycket mer än den delen. Det är så många forskare som jobbar med det här på så många sätt att det inte går att sammafatta ordentligt ens.

Egenskaper som frosttålighet, förmåga att ta upp gifter ur marken för rening, förmåga att låta bli att ta upp gifter (som arsenikrika jordar), ökad förmåga att klara torra perioder, snabbare tillväxt, större skördar, hår på stjälkar som natruligt kan hindra vissa skadeinsekter, bättre möjlighet att plocka upp vissa näringsämnen och ja allt möjligt kombineras och används inom GMO.
Var väl ett rätt roligt exempel kort efter millenieskiftet där forskare hade plockat gener från sill som tål kyla väl och smällt in dessa gener i granar för att granarna inte skulle dö lika lätt första året av köldknäppar när skotten är nyplanterade exempelvis och där lär inte företagen samtidigt sälja köldperioder vid sidan av ;).

Ja fältet är extremt stort och man kan göra så mycket annat än vad som bara är relaterat till besprutning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@ciper13: Det jag hört och läst är att genmanipuleringen använts till att ta fram grödor som är resistenta mot bekämpningsmedel istället för att ta fram grödor som är resistenta mot själva skadedjuren (eller sjukdomarna).

Mao får då företaget sälja både utsäde och bekämpningsmedel.

Om du genmanipulerar mat så den inte kan ätas av djur så är den värdelös som mat.
Ofta så gör man dem resistenta mot bekämpningsmedel som används mot ogräs och i te skadedjur. Du kan inte göra en gröda resisten mot ogräs, ogräset växer inte på grödan. Så då är det bekämpningsmedel som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Fientlig... nah, är inte intresserad av "mat-teknik" och gör det enkelt för mig genom att hålla mig till ekologiskt om möjligt. Undviker även saker som light-produkter, pre-fabrikat samt lab-GMO i den mån jag kan.

Kanske blir man mer GMO vänlig om livsmedel hade samma krav på kliniska studier som läkemedel men i dagläget så känns det inte som att framstegen inom livsmedelsindustrin är helt sunda när grönsakerna smakar mindre och innehåller mindre näring (och köttet innehåller 50% vatten..).

Med tanke på att köttet som utgör dig, en människa, innehåller mer än 50% vatten så är väl det fetade knappast ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Med tanke på att köttet som utgör dig, en människa, innehåller mer än 50% vatten så är väl det fetade knappast ett problem?

Just 50% tog jag ur luften, det var mest ett uttryck för den irritation jag känner varje gång jag måste ösa vatten ur stekpannan för att inte köttet skall bli kokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Mycket snack om RoundUp, mycket är dessutom lika mycket myt som snacket om GMO i sig.
RoundUp är inte ett rent gift som många tycks tro. Dess funktion påverkar inte djur. Och visst att RoundUp Ready grödor leder till att mer RoundUp används. Men totalt sett minskar mängden bekämpningsmedel, och framförallt så behöver man inte lika starka bekämpningsmedel. Fördelen med att ha ett medel som skräddarsytt angriper en viss process i gröna växter och en gröda som är resistent är just att du inte behöver fläska på med generella gifter som angriper allt.

Själv är jag förvånad att människor i ett teknikforum är så teknikfientliga att de köper konspirationsteorier om "de däringa läskiga nymodigheterna".

Det där om överblåst säd är ju bara rent konspirationsteorisnack. Dessutom finns det skyddade förädlade grödor som inte är GMO som också säljs av företag.

Okey, tyckte det var rätt mycket mindre konspirationteorisnack när man såg gråtande bönder med domstolsbeslut i handen i flera dokumentär än säg när det ryktades om att lundinoil var inblandat i avhysning av folk och folkmord och ändå blev lundinoil fällda för medhjälp till detta om jag minns rätt.

Tycker det e rätt scary att vissa är så naiva att de stenhårt tror att ingen kommer missköta nya tekniker.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om du genmanipulerar mat så den inte kan ätas av djur så är den värdelös som mat.
Ofta så gör man dem resistenta mot bekämpningsmedel som används mot ogräs och i te skadedjur. Du kan inte göra en gröda resisten mot ogräs, ogräset växer inte på grödan. Så då är det bekämpningsmedel som gäller.

Låter rimligt. Det borde gå att göra växter resistenta mot vissa typer av angrepp.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Okey, tyckte det var rätt mycket mindre konspirationteorisnack när man såg gråtande bönder med domstolsbeslut i handen i flera dokumentär än säg när det ryktades om att lundinoil var inblandat i avhysning av folk och folkmord och ändå blev lundinoil fällda för medhjälp till detta om jag minns rätt.

Tycker det e rätt scary att vissa är så naiva att de stenhårt tror att ingen kommer missköta nya tekniker.

Du tycker inte du ska faktakolla istället? Ingen har någonsin blivit fälld eller ens stämd för inblåsta grödor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du tycker inte du ska faktakolla istället? Ingen har någonsin blivit fälld eller ens stämd för inblåsta grödor.

Så du menar att alla dessa dokumentärer man sett som handlar om detta är fejk, även de man såg på svt?

kan va så och hoppas att det är då en "konspiration", men är den bilden jag har fått och när man sökte lite efter det så fick man upp en massa om det oxå, så om det är konspirationer så är det väldigt bra då de skriver(dokumenterar) om sin kamp mot dessa företag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Just 50% tog jag ur luften, det var mest ett uttryck för den irritation jag känner varje gång jag måste ösa vatten ur stekpannan för att inte köttet skall bli kokt.

Låter som att du har för låg värme/för mycket kött i pannan åt gången....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Låter som att du har för låg värme/för mycket kött i pannan åt gången....

Av nån anledning händer det inte när jag köper färs från en närliggande gård, det lokala slakteriet verkar ha bättre utrustning än den ica använder sig av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Av nån anledning händer det inte när jag köper färs från en närliggande gård, det lokala slakteriet verkar ha bättre utrustning än den ica använder sig av...

Anekdoter är fina grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kan detta hänga ihop med att en stor andel av tillgänglig åkermark används för att odla djurfoder?

Nej, oavsett hur man väljer att vrida och vända på det, även om alla skulle bli vegetarianer över en natt, så utan GMO, hade det varit helt omöjligt att producera mat till alla.

Skrivet av Söderbäck:

Värt att tillägga är att även dessa nötkreatur också en bra laddning kraftfoder dagligen från odlade grödor som komplement i deras kost.

Troligtvis GMO, säkerligen specifikt odlat, exempelvis fodermajs, eller rester från andra processer, som ingen vettig människa skulle äta i alla fall. Och eftersom lönsamheten i den typen odlingar är sämre än vanliga odlingar till folk-foder, så är det troligt att det är åkermark som inte hade odlat mat åt folk i alla fall. Växelbruk, åkrar som ligger i träda, och allt det där. Det är helt enkelt inte riktigt så svartvitt som det ofta utmålas som.

Skrivet av anon173292:

Man kan odla vertikalt med, det går inte med boskap.

Varför skulle inte det gå? De vertikala odlingar jag sett projekt på, ser ut som enorma parkeringshus, med speglar för att styra in solljus på alla våningsplan, och det finns inget som hindrar en från att odla ängsgräs och klöver, samt ha lösgående kor i parkeringshuset.
Om man har kontorsmodulen omgiven av grönska, med eller utan kor, kan inte gärna spela så stor roll:

Anledningen till att ingen har gjort verklighet av det är som vanligt att det inte anses lönsamt... än. Det kommer säkert.

Skrivet av Söderbäck:

Men GMO innefattar så mycket mer än den delen. Det är så många forskare som jobbar med det här på så många sätt att det inte går att sammafatta ordentligt ens.

Det vanligaste exemplet på svenska åkrar råg & korn med kortare strån, så det ska klara regn och vind bättre utan att lägga sig ned.

Skrivet av Fonus:

Just 50% tog jag ur luften, det var mest ett uttryck för den irritation jag känner varje gång jag måste ösa vatten ur stekpannan för att inte köttet skall bli kokt.

Jo, det är rätt frustrerande när nästan halva vikten i ett paket frysta kycklingfiléer är "marinad" i form av saltlake. Kronfågel, som man ju fick lära sig var "bra" fågel när man var liten.

Skrivet av Hurtigbullen:

Låter rimligt. Det borde gå att göra växter resistenta mot vissa typer av angrepp.

Det gör det. Majs som är mögel och svamp-resistent, sallad som "smakar" illa för vad nu deras skalbagge heter, men som folk inte känner någon smakskillnad på, osv.

Skrivet av Chrisj:

Anekdoter är fina grejer.

Anekdot, någon jag känner sa att det här hände. Personlig erfarenhet, X ger Y, Z ger annat resultat. Att bara avfärda det för att det inte stämmer med ens egna åsikter, är att göra det för lätt för sig.
Det är ingen hemlighet att kött får vatten injicerat, vanligen med någon "smakförstärkare" för att man ska kunna kalla det marinad. Vanligen gäller det främst frysta råvaror, med det ska stå på förpackningen oavsett om det är fryst, eller färskt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, oavsett hur man väljer att vrida och vända på det, även om alla skulle bli vegetarianer över en natt, så utan GMO, hade det varit helt omöjligt att producera mat till alla.

Vilket jag inte heller har hävdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Så du menar att alla dessa dokumentärer man sett som handlar om detta är fejk, även de man såg på svt?

kan va så och hoppas att det är då en "konspiration", men är den bilden jag har fått och när man sökte lite efter det så fick man upp en massa om det oxå, så om det är konspirationer så är det väldigt bra då de skriver(dokumenterar) om sin kamp mot dessa företag.

Du kan ju vara snäll och länka till ett enda fall om det är så många av dem.
Kan bjuda på denna i förväg så du slipper länka något du ångrar.
https://www.npr.org/sections/thesalt/2012/10/18/163034053/top...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du kan ju vara snäll och länka till ett enda fall om det är så många av dem.
Kan bjuda på denna i förväg så du slipper länka något du ångrar.
https://www.npr.org/sections/thesalt/2012/10/18/163034053/top...

Vad är det jag ska ångra? har inga länkar att dela eftersom jag inte fokuserat någon av min tid de senaste två-tre åren på detta ämne, inte sen jag gjorde mig av med min tv då jag fick upp ögonen just genom svt.

Sen hur vet du att npr sidan har tagit reda på ren fakta?
Som sagt, jag minns klart och tydligt när programmet som undersökte Monsanto besökte både Nordamerikanska bönder och Sydamerikanska bönder som stred för liv och lem mot just dessa företag, menar du att det var bara en dröm?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

Vad är det jag ska ångra? har inga länkar att dela eftersom jag inte fokuserat någon av min tid de senaste två-tre åren på detta ämne, inte sen jag gjorde mig av med min tv då jag fick upp ögonen just genom svt.

Sen hur vet du att npr sidan har tagit reda på ren fakta?
Som sagt, jag minns klart och tydligt när programmet som undersökte Monsanto besökte både Nordamerikanska bönder och Sydamerikanska bönder som stred för liv och lem mot just dessa företag, menar du att det var bara en dröm?

Det är simpelt. Kan du inte komma med källor så är dina ord meningslösa. Ja det kan lika gärna varit en dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vad är det jag ska ångra? har inga länkar att dela eftersom jag inte fokuserat någon av min tid de senaste två-tre åren på detta ämne, inte sen jag gjorde mig av med min tv då jag fick upp ögonen just genom svt.

Sen hur vet du att npr sidan har tagit reda på ren fakta?
Som sagt, jag minns klart och tydligt när programmet som undersökte Monsanto besökte både Nordamerikanska bönder och Sydamerikanska bönder som stred för liv och lem mot just dessa företag, menar du att det var bara en dröm?

Det var i förebyggande syfte jag menade.
Men det finns en djupt rotad politisk aktivism mot symboler för kapitalism, inte bara hos SVT, men hos stora mängder tittare som gör det tacksamt att sända dessa program. Det finns dokumentärer mot vaccin också, men det är inte lika tacksamt att sända då det är ett känsligare ämne och inte når samma gehör hos folk generellt sett. Ändå har vi dokumentärer som Vaxxed och Vaccine Nation som hos den okritiske kan måla upp en övertygande bild av att läkemedelsindustrin är ond och vacciner är skadliga.

Du får bli lite mer källkritisk, inte bara tro snyftdokumentärer för att de målar upp en bild på hur profithungriga direktörer förstör världen som i någon ungdomsfilmskliché.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är simpelt. Kan du inte komma med källor så är dina ord meningslösa. Ja det kan lika gärna varit en dröm.

Okey då säger vi det, tur att dina ord är så mycket mer värdefulla då. Jag har helt enkelt ingen lust att fördjupa mig in i något jag inte tycker är värt min tid just nu. Vill du veta mer så kan du ju själv googla å kolla på flera av dessa dokumentärer.
Jag delar med mig det som jag sett och läst sen får du la ta det hur du vill.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

Okey då säger vi det, tur att dina ord är så mycket mer värdefulla då. Jag har helt enkelt ingen lust att fördjupa mig in i något jag inte tycker är värt min tid just nu. Vill du veta mer så kan du ju själv googla å kolla på flera av dessa dokumentärer.
Jag delar med mig det som jag sett och läst sen får du la ta det hur du vill.

Jag berättar bara hur argumentation och bevisning fungerar. Bara för att man säger något blir det inte sant. Det är även den som kommer med påståenden som ska ha bevisningen, så att be mig leta upp bevisen för ditt påståendet går ju inte riktigt ihop.
Dela med dig får du såklart göra men förvänta dig inte att någon tar det seriöst när allt du har är anekdoter och berättelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag berättar bara hur argumentation och bevisning fungerar. Bara för att man säger något blir det inte sant. Det är även den som kommer med påståenden som ska ha bevisningen, så att be mig leta upp bevisen för ditt påståendet går ju inte riktigt ihop.
Dela med dig får du såklart göra men förvänta dig inte att någon tar det seriöst när allt du har är anekdoter och berättelser.

Sen förstår jag inte varför detta kommer upp just nu, GMO var ju en het potatis för flera år sen, och var la i samband med detta som svt med flera som visade dokumentärer om Monsanto/gmo. Lite förvånad att folk inte har koll på sånt här.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx