Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

@IcedEarth: Låter för mycket skitsnack. Och utifrån vad jag sett så verkar denna "Refresh" endast vara desktop Raven ridge. Dvs det kommer inte vara en refresh till den iteration som redan släppts. Sen att man ändrar i arkitekturen på ett halv år tror jag är rena skitsnacken. Om man lanserar en refresh så innebär det en refresh på en nuvarande aritektur inget företag sitter och slösar pengar på 2 spår på en och samma vara speciellt AMD som inte direkt har ekonomin i sina händer. Ett tydligt exempel är Zen --> Zen+ (Pinnicale ridge), de kommer fortfarande vara baserat på Summit ridge men endast ha en IPC ökning och ev klockas bättre.

Jag är otrolig mer skeptisk till denna information för just utifrån ingenjör perspektivet så känns detta inte rimligt.

Dessutom en anledning till just varför Tile based rasterization är avstängt just nu tippar jag även på att i grunden så la AMD ansvaret på speltillverkarna till att koda till just den funktionen. Men när de sedan insåg mitt på vägen att det inte kommer hålla för vilket företag vill sätta ner tid utan att få extra betalt med tanke på att AMD inte besitter den ekonomin så tänkte de mer att de stänger av den funktionen och programmerar den sen så att det funkar för alla spel. Har en källa på detta med en Tweet från en programmerar från AMD men har det inte på raka armen. Detta är anledningen till varför man får sämre prestanda med funktionen är på, den är ju inte programmerad korrekt så det är klart att den kommer tanka prestanda.

De här är inget nytt från AMD, de har alltid försökt pusha Dx12 Vulkan för då kommer ansvaret ligga på speltillverkaren.

Att Vega kommer på 12nm är redan klart vad jag har förstått sen vad som skiljer mot nuvarande Vega kan man bara spekulera i.Allt är rykten tills något officiellt släpps.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IcedEarth:

Någon annan som sett detta, från www.hardforum.com från en användare som heter _mockingbird som säger att han har en kontakt inom AMD

AMD plans to release Vega refresh in 2018.
Vega refresh will come enabled with features such as primitive shaders and tile-based rasterization that AMD wasn't able to get working with the initial Vega's release.
There will also be other features that AMD will tout as new, but are features that AMD wasn't able to get working with Vega's initial release.
In other words, Vega refresh will be what Vega was supposed to be.
Now, if you are a current Vega owner, don't get too excited because these features will require new hardware.
I hate to tell you, but you bought a alpha product and no magical drivers can fix that.

I know someone inside RTG.
He has an ax to grind with Raja.
He is also claiming that he is instrumental in dislodging Raja.
The last part, I am not sure how true that is.

From what I understand, there is a big disjoint between the hardware team and the drivers team.
Basically, what happens is that one the hardware gets done, the hardware team washes its hand and dumps the responsibility on the drivers team.
And of cause, the drivers team is the one that gets blame for bugs, things not working, etc.
It become the drivers team's fault that features whatever are not working.

The hardware is done: it just doesn't work as intended.
Ideally, after the drivers' team found issues with the hardware, the hardware's team would then make another hardware revision and sent it to the drivers' team.
Because Vega is already late, Raja basically made the decision to release hardware as-is and make the drivers' team workaround the quirks in the hardware.
As for the source, not only does he have to make workarounds for the quirks, he then get blamed when features don't work.

So, this is a bit of conjecture on my part (because my source would neither confirm or deny it), but from what I infer, Vega refresh is not so much about battling for supremacy with Nvidia.
Rather, there is a concern that AMD would be pushed out of the market with NVIDIA's Volta launch (esp. considering how much it actually costs to produce Vega).
Vega's successor won't be completed in time, so Vega's refresh is what AMD is stuck with.

So, one thing I want to clarify here.
At least one feature (specifically, tile-based rasterization) actually works on the current hardware.
By that, I mean, that the feature can be turned on and it can be verified that the feature actually works.
The problem is that performance gain has been minimal, and in some cases, performance actually regresses.
So, I guess, it's not technically "broken and unfixable" in the way you've defined it.

One of the biggest contribution that Lisa Su has made recently is to bring "regular order" to RTG.
In other words, she basically killed the hype train.
No more memes like "Poor Volta"
Everyone is suppose to STFU and work quietly.
They are not going to talk about performance until they are certain they can deliver.

Skulle vara intressant att göra hur snacket går på RTG.

Källa: https://hardforum.com/threads/amd-plans-to-release-vega-refre...

Verkar oroande.
Denna månad skall Adrenalin version av drivarna släppas, händer inget då, kommer nog inget hända i framtiden heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser att Asus RX Vega 56 och 64 är listade på komplett. Ingen i lager dock. Vega 56 förväntat leveransdatum 15 dec 2017 för 5699 kr. Vega 64 förväntat leveransdatum 22 dec 2017 för 7999. Haha snacka om att fördel Freesync kontra Gsync med kostnad är uppkäkad på dom priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Nästan noll tillgänglighet trots väldigt höga priser. Samtidigt kan man köpa Titan V. Stackars Volta.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av IcedEarth:

Någon annan som sett detta, från www.hardforum.com från en användare som heter _mockingbird som säger att han har en kontakt inom AMD

AMD plans to release Vega refresh in 2018.
Vega refresh will come enabled with features such as primitive shaders and tile-based rasterization that AMD wasn't able to get working with the initial Vega's release.
There will also be other features that AMD will tout as new, but are features that AMD wasn't able to get working with Vega's initial release.
In other words, Vega refresh will be what Vega was supposed to be.
Now, if you are a current Vega owner, don't get too excited because these features will require new hardware.
I hate to tell you, but you bought a alpha product and no magical drivers can fix that.

I know someone inside RTG.
He has an ax to grind with Raja.
He is also claiming that he is instrumental in dislodging Raja.
The last part, I am not sure how true that is.

From what I understand, there is a big disjoint between the hardware team and the drivers team.
Basically, what happens is that one the hardware gets done, the hardware team washes its hand and dumps the responsibility on the drivers team.
And of cause, the drivers team is the one that gets blame for bugs, things not working, etc.
It become the drivers team's fault that features whatever are not working.

The hardware is done: it just doesn't work as intended.
Ideally, after the drivers' team found issues with the hardware, the hardware's team would then make another hardware revision and sent it to the drivers' team.
Because Vega is already late, Raja basically made the decision to release hardware as-is and make the drivers' team workaround the quirks in the hardware.
As for the source, not only does he have to make workarounds for the quirks, he then get blamed when features don't work.

So, this is a bit of conjecture on my part (because my source would neither confirm or deny it), but from what I infer, Vega refresh is not so much about battling for supremacy with Nvidia.
Rather, there is a concern that AMD would be pushed out of the market with NVIDIA's Volta launch (esp. considering how much it actually costs to produce Vega).
Vega's successor won't be completed in time, so Vega's refresh is what AMD is stuck with.

So, one thing I want to clarify here.
At least one feature (specifically, tile-based rasterization) actually works on the current hardware.
By that, I mean, that the feature can be turned on and it can be verified that the feature actually works.
The problem is that performance gain has been minimal, and in some cases, performance actually regresses.
So, I guess, it's not technically "broken and unfixable" in the way you've defined it.

One of the biggest contribution that Lisa Su has made recently is to bring "regular order" to RTG.
In other words, she basically killed the hype train.
No more memes like "Poor Volta"
Everyone is suppose to STFU and work quietly.
They are not going to talk about performance until they are certain they can deliver.

Skulle vara intressant att göra hur snacket går på RTG.

Källa: https://hardforum.com/threads/amd-plans-to-release-vega-refre...

Intressant.

Med tanke på storleken på chippet så är prestandan märklig. Vega bör prestera i närheten av 1080 Ti och inte 1080. Så ett "fixat" Vega kanske kan fightas med GTx 1080Ti vilket i förlägningen skulle innebära att "nya" Vega kan slåss mot GV104, GTX 2018. Om nu Volta kommer som konsumentprodukt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar oroande.
Denna månad skall Adrenalin version av drivarna släppas, händer inget då, kommer nog inget hända i framtiden heller.

https://youtu.be/u8Zk74dfCeE

Lyssna 38min in så kanske du får lite svar på dina funderationer!

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Intressant.

Med tanke på storleken på chippet så är prestandan märklig. Vega bör prestera i närheten av 1080 Ti och inte 1080. Så ett "fixat" Vega kanske kan fightas med GTx 1080Ti vilket i förlägningen skulle innebära att "nya" Vega kan slåss mot GV104, GTX 2018. Om nu Volta kommer som konsumentprodukt.

Njo.. Tänk på Att Vega är utvecklad för att konkurrera P100 och P102/P104, i en och samma krets.
Det går ju inte riktigt att göra 1 chip som ska konkurrera med 2 specialiserade chip... AMD väljer då att se till att det är konkurrenskraftigt i den marknaden som ger mest ROI, tyvärr för oss som mest använder grafikkort till spel.

Med det sagt lär väl Vega2 "the fixed edition" stå sig bättre mot Pascal-korten. Men när väl den kommer lär Maxwell++ dominera prestanda/watt % prestanda/mm2 för spel. (Glöm Volta, den är gjord för compute, inte spel).

Så länge inte AMD gör en dedikerad arkitektur för gaming, och en annan för compute finns det inte en sportkeps på att man ska kunna konkurrera med Nvidia, tyvärr.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Vart är korten 😭

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

ÄR GPU hotspot något man ska bry sig om? Eller är det bara den vanliga GPU temperaturen som är intressant?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Njo.. Tänk på Att Vega är utvecklad för att konkurrera P100 och P102/P104, i en och samma krets.
Det går ju inte riktigt att göra 1 chip som ska konkurrera med 2 specialiserade chip... AMD väljer då att se till att det är konkurrenskraftigt i den marknaden som ger mest ROI, tyvärr för oss som mest använder grafikkort till spel.

Med det sagt lär väl Vega2 "the fixed edition" stå sig bättre mot Pascal-korten. Men när väl den kommer lär Maxwell++ dominera prestanda/watt % prestanda/mm2 för spel. (Glöm Volta, den är gjord för compute, inte spel).

Så länge inte AMD gör en dedikerad arkitektur för gaming, och en annan för compute finns det inte en sportkeps på att man ska kunna konkurrera med Nvidia, tyvärr.

Alltså, kan vi inte låta GV100 begrava den där myten en gång för alla? Det finns inget belägg för att Vega skulle få så mycket sämre prestanda eller prestanda/watt för att den släpar på massa GPGPU-funktioner. Det där är en grundlös hypotes som människor upprepar för sig själva för att ursäkta en skadad produkt. Grejen är dock att det ursäktar ingenting, hade det faktiskt varit så, och det hela är ett beslut från AMD, så är det ännu värre. Då har de medvetet förstört hela sin plats i grafikmarknaden för åratal framöver. Och de ursäktar inte varför vi ser samma mönster i Polaris.
Ytterligare ett starkt argument mot den där myten är att konsumentgrafik är den överlägset största inkomstkällan för AMDs grafikdivision. Någonstans har folk hört att proffsgrafik är inkomstbringande då förtjänsten per kort är så hög, och sedan fabulerat att det därför är en stor del av den totala intäkten. Det är dock falskt, för trots att de tjänar mer per kort så säljer de så mycket färre kort till andra ändamål än konsumentgrafik att det fortfarande bara är en liten del av deras intäkter. Konsumentgrafik är den överlägset viktigaste marknaden för AMDs grafikdivision, och inget pekar på att Vegas tillkortakommanden beror på att det är ett beräkningskort som bara extraknäcker som spelgrafikkort. nVidias beräkningskort och AMDs tidigare sådana kort har varit fullkomligt utmärkta spelkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, kan vi inte låta GV100 begrava den där myten en gång för alla? Det finns inget belägg för att Vega skulle få så mycket sämre prestanda eller prestanda/watt för att den släpar på massa GPGPU-funktioner. Det där är en grundlös hypotes som människor upprepar för sig själva för att ursäkta en skadad produkt. Grejen är dock att det ursäktar ingenting, hade det faktiskt varit så, och det hela är ett beslut från AMD, så är det ännu värre. Då har de medvetet förstört hela sin plats i grafikmarknaden för åratal framöver. Och de ursäktar inte varför vi ser samma mönster i Polaris.
Ytterligare ett starkt argument mot den där myten är att konsumentgrafik är den överlägset största inkomstkällan för AMDs grafikdivision. Någonstans har folk hört att proffsgrafik är inkomstbringande då förtjänsten per kort är så hög, och sedan fabulerat att det därför är en stor del av den totala intäkten. Det är dock falskt, för trots att de tjänar mer per kort så säljer de så mycket färre kort till andra ändamål än konsumentgrafik att det fortfarande bara är en liten del av deras intäkter. Konsumentgrafik är den överlägset viktigaste marknaden för AMDs grafikdivision, och inget pekar på att Vegas tillkortakommanden beror på att det är ett beräkningskort som bara extraknäcker som spelgrafikkort. nVidias beräkningskort och AMDs tidigare sådana kort har varit fullkomligt utmärkta spelkort.

För det första: GV100 är 815 mm2 stort och är ca: 15-20% snabbare i spel än ett 1080 TI som är ca 470 mm2. Varför tror du att Nvidia bemödar sig med att göra ett betydligt mindre dito för spelmarknaden?
GP104 som är 315mm2 är ungefär lika snabbt i spel som Vega64 som är ca: 480 mm2(?), trots att Nvidias chip görs på den aningens större processen Tsmc:s 16 nm vs Samsung/GF 14 nm.
Hur ska AMD kunna konkurrera med Nvidia när deras "spelchip" är 50-60% större för motsvarande prestanda? Vad betyder det AMD inte har någon motsvarighet till GP102 överhuvudtaget? För mig är det uppenbart att det helt enkelt saknats resurser för att utveckla konkurrenter till Nvidias varianter och att man därför valt att göra ett toppchip som i första hand är bra på compute och i andra hand spel.

För det andra; visst det är korrekt att inkomsterna idag är långt mycket större för spel-chip än vad de är för beräkningskort, men Både AMD och Nvidia tror stenhårt på att Ai, Deep learning, Datacenter, HPC etc, kommer växa exponentiellt i snar framtid. Det är därför deras senaste chip ser ut som de gör. Skillnaden är att Nvidia har råd att utveckla ett special-chip för beräkning och ett annat för grafik/spel där bägge utnyttjar tillgänglig kretsyta optimalt för ändamålet. Det blir såklart tufft för AMD att matcha det med ett enda chip.

Vi får ser vad Navi kan göra. Jag hoppas att den är modul-uppbyggt på liknande sätt som Ryzen och på så vis kunna skräddarsys efter olika marknader.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Får lite uppfattningen att Amd ska släppa Radeon software Adrenalin idag när man kollar på twitter.
https://mobile.twitter.com/CatalystMaker

Permalänk
Medlem

Performance Monitoring

  • Monitor and track your PC gaming performance.

  • Bar graphs to monitor FPS and system info.

Notifications

  • Stay informed about Radeon Software

  • Receive real-time notifications when Radeon Software updates are released

  • Keep AMD Link up-to-date with the newest features and stability updates

Introducing Radeon Overlay

  • In-game control of Radeon Settings and PC performance monitoring (Press ALT+R to enable)

  • Greater insight for better gaming

  • FPS performance monitoring

  • Convenient built-in performance logging

  • Supported on DirectX 9, 11, 12 and Vulkan

Radeon ReLive

  • Manage, organize and upload your gaming memories

  • Share your moments on social media

  • Queue uploads to multiple social platforms

  • View and trim your video captures

Enhanced Sync — What’s new:

  • All Radeon GCN-based products

  • Vulkan

  • Notebook products

  • Multi-GPU

  • AMD Eyefinity Technology

Radeon Wattman

  • Easily save and load your own profiles

  • Share your custom profiles

  • Load community-driver profiles

Källa: https://videocardz.com/74420/amd-radeon-software-adrenalin-ed...

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

https://sapphirenation.net/adrenalin-radeon-drivers/ Verka vara heldel gobitar Chill funktionen verka ju grym.
he Radeon Chill is another really useful feature that is basically a more intelligent version of the ordinary framerate cap. The most important difference is that the Chill analyzes your gameplay on the fly and dynamically scales down the frames per second count depending on the amount of action on the screen. This substantially reduces power draw without hampering the gaming experience. After all, the Chill’s response time is really quick, so side effects of this technology should be few and far between. This is obviously no easy task, one that could only be left to Radeon’s state-of-the-art algorithms.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Det är nog bara att glömma de "fina" funktionerna för Vega (Discard, RPM och Primitive Shader)

Skrivet av https://www.anandtech.com/show/12147/amd-releases-radeon-software-adrenalin-edition:

But What About Vega?

A good amount of readers, and not just ours, are strongly under the impression that Adrenalin is an RX Vega super driver. This is not the case. Adrenalin is explicitly focused on the broader Radeon user base; it does not bring any Vega-specific performance enhancements or documented changes to the behavior of Vega-specific hardware features. As for game-dependent enhancements to pre-existing games – features like Wolfenstein II’s Rapid Packed Math (RPM) support and to a lesser extent GPU Culling and Deferred Rendering – Adrenalin is not bringing any of those either. On that note, AMD commented that “any functionality or enhancements would have been made available with our day-0 game drivers and not held back for Adrenalin Edition.” This follows AMD's previous committment to immediate day-0 driver updates over larger update packages for performance.

Permalänk
Medlem

Linus har inte så mycket snällt att säga om Vega FE nu i efterhand.

Hade varit intressant att höra hur dom här på forumet som faktiskt äger ett Vega FE tycker och tänker om det han säger.
Ligger där något i hans kritik om att Vega FE helt enkelt var en dyr Beta/Early Access-variant av RX Vega 64?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sapphire RX Vega kort listade på komplett. 6499:- för 56an och 7599:- för 64an
https://www.komplett.se/search?q=Rx+vega
Dock ej i lager, förväntat lev.datum 20 dec
Rx Vega, Soon and overpriced™

Telefönskriveri
Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk

Någon med Vega som spelar War thunder? Fått hemska frysningar ungefär en gång per match nu vilket ofta sker när man manövrerar nära marken allt fryser i typ 3 s och när man åter är tillbaka så är planet en brinnande hög på marken. Hade inga sådana problem tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bläjd:

Sapphire RX Vega kort listade på komplett. 6499:- för 56an och 7599:- för 64an
https://www.komplett.se/search?q=Rx+vega
Dock ej i lager, förväntat lev.datum 20 dec
Rx Vega, Soon and overpriced™

Korten är inte så dåliga egentligen - om de hade kunnat leva upp till kommunicerat MSRP. Men till de här priserna är det ju helt pantat att köpa ett Vega 64 när du får ett snabbare och tystare GTX 1080 ti för samma pengar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Korten är inte så dåliga egentligen - om de hade kunnat leva upp till kommunicerat MSRP. Men till de här priserna är det ju helt pantat att köpa ett Vega 64 när du får ett snabbare och tystare GTX 1080 ti för samma pengar...

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är det så, det är inga dåliga kort men prestanda/kr har dragit iväg rejält. Då jag har en Freesync skärm men nuvarande gpun är ett Nvidia så har jag ju gått och väntat på Vega. Satt tom. och kikade efter ett RX580 på BF men dom fanns inte till nåt bättre pris, och inte under 3k iaf om man ska ha 8gb modellen som jag tänkte köra på.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Självklart är det så, det är inga dåliga kort men prestanda/kr har dragit iväg rejält. Då jag har en Freesync skärm men nuvarande gpun är ett Nvidia så har jag ju gått och väntat på Vega. Satt tom. och kikade efter ett RX580 på BF men dom fanns inte till nåt bättre pris, och inte under 3k iaf om man ska ha 8gb modellen som jag tänkte köra på.

1 vecka efter black friday dök det upp Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB för 2890kr hos proshop. Jag hade ju egentligen tänkt köpa Vega 56 med eftermarknadskylare, men tanken var att det skulle ha köpts i somras. Nu är vi så pass nära vega refresh och därefter navi som ryktas komma under 2018 plus att priserna på eftermarknadskorten verkar vara löjligt höga. Detta motiverar mig inte särskilt mycket att köpa vega just nu. Det har varit en riktigt dålig GPU-lansering måste jag säga...

Så det fick bli ett RX 580 tills vidare, som jag faktiskt är rätt imponerad av Skulle vega refresh visa sig vara väldigt bra kanske jag säljer mitt 580 och kör på refresh istället.

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bläjd:

Självklart är det så, det är inga dåliga kort men prestanda/kr har dragit iväg rejält. Då jag har en Freesync skärm men nuvarande gpun är ett Nvidia så har jag ju gått och väntat på Vega. Satt tom. och kikade efter ett RX580 på BF men dom fanns inte till nåt bättre pris, och inte under 3k iaf om man ska ha 8gb modellen som jag tänkte köra på.

Jo jag var rätt tänd på Vega inför releasen. Men så blev de skitdyra och fanns inte med vettiga kylare... så det blev ett 1080 ti istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Ser att Asus RX Vega 56 och 64 är listade på komplett. Ingen i lager dock. Vega 56 förväntat leveransdatum 15 dec 2017 för 5699 kr. Vega 64 förväntat leveransdatum 22 dec 2017 för 7999. Haha snacka om att fördel Freesync kontra Gsync med kostnad är uppkäkad på dom priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu finns 64an i lager för 7999:- på komplett Är det nån här som blir en av tolv personer som kommer bli onödigt fattigare

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Skrivet av Bläjd:

Nu finns 64an i lager för 7999:- på komplett Är det nån här som blir en av tolv personer som kommer bli onödigt fattigare

Sugen är man ju, men det känns som att i nuläget väntar jag hellre på refresh och det om det blir ett uppsving. Finns inget bättre AMD-kort just nu, och kör 3440x1440x100 hz med freesync. Samtidigt så kan nog ett 1080ti driva skärmen bra för samma pris. Jaja, sitter inte i sjön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter på en R9 290 och en 1080p Freesync skärm i dagsläget. Hade tänkt att införskaffa ett Vega 56 kort och fortsätta med 1080p med Freesync tills att jag införskaffar en ny 1440p skärm med Freesync.

Börjar nu tvivla på att det blir så värst prisvärt att satsa på den lösningen med tanke på vilka priser korten kommer gå på framöver.

Jag klarar mig ett bra tag till på min R9 290 men ska jag sätta mig ner med en uppgradering under 2018 så skulle det vara bättre med lite tydligare transparens från AMD vad man kan förvänta sig gällande grafikkort, utbud och prisläge framöver.

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Sitter på en R9 290 och en 1080p Freesync skärm i dagsläget. Hade tänkt att införskaffa ett Vega 56 kort och fortsätta med 1080p med Freesync tills att jag införskaffar en ny 1440p skärm med Freesync.

Börjar nu tvivla på att det blir så värst prisvärt att satsa på den lösningen med tanke på vilka priser korten kommer gå på framöver.

Jag klarar mig ett bra tag till på min R9 290 men ska jag sätta mig ner med en uppgradering under 2018 så skulle det vara bättre med lite tydligare transparens från AMD vad man kan förvänta sig gällande grafikkort, utbud och prisläge framöver.

Jo nu är det ju svårt läge att uppgradera till nytt AMD kort.. Jag lyckades ju haffa en 56'a för 4990 kr så ska vara glad

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Hoppet är inte dött tydligen. Tidigare i tråden fanns det en person som sett uppgifter om att Vega var trasig på hårdvarunivå och kunde inte fixas förrän en Vega refresh. Det rimmar ju förstås bra med att Vega inte har alla features som den ska ha, såsom primitive shaders.

Men enligt http://creators.radeon.com/Radeon-pro-vega/#section--7 så ska det finnas tillgängligt för metal och openCL? Dvs, de nya Mac Pros. Det är något som har funnits teorier om tidigare #1 #2 . Så det kanske är så att det måste göras på ett API till API basis? Radeon chill har ju till exempel funnits i bra många månader redan , men fick stöd för DX12 och Vulkan i Adrenalin-uppdateringen.

På en fråga om hur det skulle kunna göras automatiskt (källor från AMD #3 #4 ) svarar han (som gjorde #1 och #2) följande:
"In theory, it can be done automatically, it requires an expansion of the driver's function. AMD/NV DX11 drivers routinely intercept shaders, re-optimizes it and sends to the GPU, this is the basis of "game ready" drivers where performance can improve drastically because developers are quite slack in optimizing for specific architectures.

Essentially, draw calls are sent to the GPU as vertices. AMD can intercept those, batch it into a Primitive Shader function which process and discard vertices and geometry in a single step bypassing the traditional VS, H/D S and GS steps.

But this is a harder than it sounds because it can easily introduce errors in rendering if some games have special quirks. The easier approach is game-specific, but this is a losing battle since it requires a lot of effort for every major title.

The best approach would be developers do it themselves, but it's not retro-active, only for future titles. No extra work for AMD's software guys."

Detta är som sagt spekulationer , men mycket pekar på att fokus har legat på Mac Pros (som även förklarar varför tillgången till vega kort varit låg överallt och varför alla features inte finns).

Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/amd-replaces-raja-koduri-two-heavyweight...

Mike Rayfield Joins AMD After Stints at Micron and NVIDIA
David Wang Rejoins AMD After Stint at Synpatics

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Nya uppgifter har nu kommit fram. Bara för att påminna, det var till allmänhetens tro att DSBR inte varit aktiv i spel utan enbart ett fåtal applikationer såsom specviewperf. Det var till allmänhetens kunskap att de arbetade på att implementera en allmän lösning för primitive shaders i drivern.

Då:
https://twitter.com/ryszu/status/896304786307469313
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6bklro/we_are_radeon_te...
Nu:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7sedpq/amd_cancels_the_...
https://techreport.com/news/33153/radeon-rx-vega-primitive-sh...

För att sammanfatta: DSBR har varit aktiv hela tiden och händer av sig självt (enligt techreport). Det blev inte på tal om de 10% prestandaökning i spel vid samma effektförbrukning som de uppgav i sitt whitepaper .

Idén om att primitive shaders kan implementeras generellt i drivern är övergiven (enligt båda länkarna). Istället måste de implementeras manuellt på en spel till spel basis via DX12 eller Vulkan.

Jag tror att AMD inte har resurser för att implementera allt det här i så många spel (då skulle vi se vulkan och FP16 överallt, istället för 1 exempel) och jag tror spelutvecklarna inte är så motiverade till att implementera dessa saker till en så liten grupp personer som använder Vega till spel istället för att minea.

Det blir dock ingen Vega refresh (de går direkt på 7nm till datacenter, istället för 12nm till konsumenter). Så jag ser inte hur de skulle lösa eventuella problem med DSBR (och allmäna primitive shaders är ett svårlösligt problem, vilket AMD verkar ha insett själva). Fokus nu verkar vara riktat mot bärbara chip (mindre vega) och datacenter, inte mot gamers.

Skrivet av Radolov:

Hoppet är inte dött tydligen.