Permalänk
Medlem

NiceHash ev hackat

Cirka 58 miljoner USD i BTC verkar har överförts från vad som sägs vara NiceHashs BTC-adress till en annan:

https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ah...

Många rapporterade om tömda konton innan sidan gick ner.

https://www.reddit.com/r/NiceHash/

Permalänk
Medlem

Vardag i världen av cryptovalutor

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

min wallet är också väck. 1600kr fanns där

Permalänk
Medlem

TL;DR till någon som inte vet vad nicehash är och varför folk har pengar hos dem och inte på sina "egna" konton m.m.?

Permalänk
Medlem

@headphoneninja: hos nicehash kan man både köpa in hashing power eller med hjälp av ett program erbjuda att mina med sin hårdvara och få du ut mer än 0.01 BTC så få du betalat ut det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Tackar, då hänger jag med.

Permalänk
Avstängd

@DozeN:

Wow där ser man nu bliv någon rik.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vardag i världen av cryptovalutor

Inte direkt. Stölder är ganska vanliga, men från företag och dessa summor, nej.

Permalänk
Inaktiv

Jahopp, där försvann troligen lite av mina coins :/

Permalänk
Medlem

Hmm, eftersom BTC är relativt spårbart så borde "tjuven" växla till en valuta som inte går att spåra, typ Monero... 58 miljoner usd borde påverka Monero-värdet märkbart.

Permalänk
Medlem

Kan snuten göra något åt tömda BTC konton? Gissar på att det bara är att gilla läget.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: problemet är så som jag har uppfattat det att det som man har minat på NiceHash var inte del av blockchain:en. dvs det går ej att spåra till dem enskilda användare som har minat men istället bar till företaget. som har blivit av med runt 58 mil $ i btc.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Trevligt... Började mina via nicehash förra veckan, bara minar 3x 16h-turuer undernstt/jobb och fått ihop typ 100kr. Inte jättemkt, men då värdet ökar, så är det ändå segt. Upptäckte det när jag kom hem från jobbet att balance var på 0 och det inte fanns något i loggen på ett x antal timmar...

Gällande extern wallet, hur funkar det?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk

Skulle rekommendera er som har mer än 10 000 SEK i bitcoin, att lägga dessa i en hardware wallet. t. ex.
TREZOR eller Ledger Nano S. Mycket säkrare för tillfällen just som denna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrIngenAning:

Skulle rekommendera er som har mer än 10 000 SEK i bitcoin, att lägga dessa i en hardware wallet. t. ex.
TREZOR eller Ledger Nano S. Mycket säkrare för tillfällen just som denna.

Eller paperwallet. Kan ju göra det på en usbsticka med någon linuxdist som laddas i ram också. Skulle i alla fall inte slänga 700kr och vänta på en sådan, när det går att få lika säkert på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kan snuten göra något åt tömda BTC konton? Gissar på att det bara är att gilla läget.

Inte mycket så länge de inte lyckas spåra den eventuella gärningsmannen. Det är inga amatörer om det nu verkligen har hackats, och med allra största sannolikhet kommer de undan med pengarna.

Permalänk
Inaktiv

Du verkar ha rätt Nicehash svar

Permalänk
Avstängd

Kan det vara NK som är i farten?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Skrivet av Genx031:

Kan det vara NK som är i farten?

Tänkte samma tanke. Det är ju inte första gången de hackat utländska banker med mera. En stor del av deras inkomst bygger på organiserad brottslighet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Tänkte samma tanke. Det är ju inte första gången de hackat utländska banker med mera. En stor del av deras inkomst bygger på organiserad brottslighet.

Lite på det spåret jag är på också. Är det dom som innehar pengarna, så vet vi ju direkt vad pengarna kommer spenderas på.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk

när ska sweclockers våga prata om mining?
Sweclockers va en överklocknings site ursprunligen.
Numera är det mobiler o allt annat kollijox
men mining verkar fortfarande tabu

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Avstängd

Moderator borde för övrigt byta rubrik till Nicehash hackat då det är officiellt

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Moderator borde för övrigt byta rubrik till Nicehash hackat då det är officiellt

Yep. Rätt galet egentligen. Helikopterrånet blev en skitstor grej bland annat för att man stal nästan 40 miljoner kr. Här stal man alltså närmare 480 miljoner kronor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Yep. Rätt galet egentligen. Helikopterrånet blev en skitstor grej bland annat för att man stal nästan 40 miljoner kr. Här stal man alltså närmare 480 miljoner kronor.

Yes. Skillnaden är att brottsoffer och förövare slapp ögonkontakt..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk

Sverige är en flugfis i rymden

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk

är inte så helsikes insatt men upplever Nicehash som ganska fula fiskar också.
Man säljer mining kraft till folk o låter andra mina åt dem
sedan tar man vinster själv
vet inte om jag tycker synd om dem.
är ju dock användarna som är dom stora förlorarna =(

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Detta drabbar förmodligen inte bara nicehash. Det drabbar väldigt många då jag antar att det mesta var omsättningspengar.

När det gäller så mycket pengar som är i omsättning måste man ju ha bra säkerhetssystem. Man kan väl jämföra detta lite med kontanter. På banker är det väl tidsslås för kontanthantering.

Antar att man kan förvara större summor av bitcoins på extern media och fysiskt driftsätta dessa endast vid behov. Hursomhelst så är det lite besvärligt att hantera så här stora transaktioner i kontanter.

Det roliga är att man förmodligen kan se de stulna pengarna här:
https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ah...

Transaktioner:
https://blockchain.info/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ahVh6H4t6jh1...

Själv hade man alldeles för mycket pengar i deras wallet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

är inte så helsikes insatt men upplever Nicehash som ganska fula fiskar också.
Man säljer mining kraft till folk o låter andra mina åt dem
sedan tar man vinster själv
vet inte om jag tycker synd om dem.
är ju dock användarna som är dom stora förlorarna =(

Samtidigt är de betydligt sjysstare än t.ex. minergate och vissa pooler.
Man får betalt i BTC har man en extern wallet är det 1% fee eller så.
Dock så har det varit väldigt hög svårighetsgrad på Cryptonight på sistone, något som stänger ute utrustning med lägre prestanda.

När de säljer datorkraft tar de ju också ut en avgift. Vet inte hur hög den är.

Men jag tycker det ändå är rätt okej. De har många servrar en bra hemsida och egen mjukvara som väljer det som är mest lönsamt för den som minar. Man har märkt att de inte är så jättetekniskt kunniga vad gäller inställningar och sånt.

On topic: Är detta sant och om de inte kan få tillbaka pengarna så är detta väldigt irriterande då jag skulle fått en utbetalning den 8/12. Hade fortfarande balans i programmet när jag kom hem men kommer inte in på deras sida.
Ska man vara konspiratorisk och tro det värsta så kan man ju undra om det är en insider-kupp och blåsning av sina användare.

Tycker också det är väldigt dålig säkerhet om de lagt alla ägg i samma korg som det nu verkar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

är inte så helsikes insatt men upplever Nicehash som ganska fula fiskar också.
Man säljer mining kraft till folk o låter andra mina åt dem
sedan tar man vinster själv

vet inte om jag tycker synd om dem.
är ju dock användarna som är dom stora förlorarna =(

Ja, man förmedlar kopplingen mellan säljare och köpare samt tillhandahåller verktyg för mining och hanterar växling så att säljare får betalt i BTC. Det är ju en tjänst och jag vill påstå att de tillför något, speciellt för de som är okunniga kring mining. Eller menar du att de borde jobba gratis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Detta drabbar förmodligen inte bara nicehash. Det drabbar väldigt många då jag antar att det mesta var omsättningspengar.

När det gäller så mycket pengar som är i omsättning måste man ju ha bra säkerhetssystem. Man kan väl jämföra detta lite med kontanter. På banker är det väl tidsslås för kontanthantering.

Antar att man kan förvara större summor av bitcoins på extern media och fysiskt driftsätta dessa endast vid behov. Hursomhelst så är det lite besvärligt att hantera så här stora transaktioner i kontanter.

Det roliga är att man förmodligen kan se de stulna pengarna här:
https://blockchain.info/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ahVh6H4t6jh1...

Själv hade man alldeles för mycket pengar i deras wallet..

Efter vilken tidzon går dessa tider efter? Jag satsar de jag hade i min wallet på att det är NK.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar