Förbjudet att köra med mobil i handen från februari 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Förutom att forskning visar att den gör det då interaktioner över telefon är helt annorlunda än i person. Din passagerare märker att du är upptagen med trafiken och tar inte illa upp medan den på telefonen har ingen möjlighet till sådan anpassning.

Ärligt talat bör varje kotte som behöver få det förklarat explicit i lagen ha förlorat körkortet för länge sedan. Om man som förare inte inser att det är en enorm risk då är man inkompetent och ska inte ha körkort.

Då borde man rimligtvis inte heller få köra runt fulla människor heller då de (beroende på person) inte är nog nyktra för att märka när man ska vara tyst Sedan blir det problem med t.ex. busstraffik och lastbilstraffik där de pratar genom telefon/kommunikationsradio, där det krävs att ta bort handen från styret.

Själv tycker jag dock att det största problemet är de som skriver i telefonen, visst är pratande till viss del problematiskt då man ger upp en arm för att prata, men inte ens nära samma nivå som de som bara blänger på vägen någon gång då och då.

Får väl helt enkelt köra budget handsfree och köra fast mobilen i mössan framöver, har funkat förut.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Förutom att forskning visar att den gör det då interaktioner över telefon är helt annorlunda än i person. Din passagerare märker att du är upptagen med trafiken och tar inte illa upp medan den på telefonen har ingen möjlighet till sådan anpassning.

Ärligt talat bör varje kotte som behöver få det förklarat explicit i lagen ha förlorat körkortet för länge sedan. Om man som förare inte inser att det är en enorm risk då är man inkompetent och ska inte ha körkort.

Har aldrig haft problem med att säga att jag kör bil till den jag pratar med, ingen har någonsin tyckt det var konstigt att jag tystnar i telefonen om det uppstår saker som gör att man måste koncentrera sig extra i trafiken. Tycker generellt passagerare och barn i bilen är lika koncentrations störande ( om de pratar med mig dvs. )

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Förbjud även äldre förare. De är ärligt talat inga säkra förare i trafiken. Har ju hänt olyckor där de varit inblandade.

Och alla under 25 då de är grovt överrepresenterade i statistiken !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Förbjud även äldre förare. De är ärligt talat inga säkra förare i trafiken. Har ju hänt olyckor där de varit inblandade.

Förare i 70-årsåldern är minst olycksdrabbade av alla ålderskategorier, men du kanske tänker på 90+?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

De borde införa samma förbud för cyklister också...

Cyklister med fipplande mobiler.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Cyklister med fipplande mobiler.

Finns risk att cyklarna räknas med där dom ses som fordon ..

Skulle vara förbud att gå och leka med telefonen samtidigt med fast det är roligt att se när dom går in i saker samtidigt dom har blicken på telefon

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

FTFY

När vi ändå förespråkar en förmyndarstat där personlig ansvar inte betyder någonting.

För folk idag klarar av personligt ansvar menar du?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Klart, dock skillnad att bli träffad av ett föremål på hjul som väger 2000kg i 90km/h än en cykel med cyklisten ca 120kg i 20km/H

Så om jag kör en lätt bil på 750kg i 5km/h är det okej att köra på dig då?

Cyklisterna som cyklar rakt ut i trafiken, där någon annan kör på dem med sin 2000kg bil kommer nog ändå känna samma som ditt ex ovan också.

Allt handlar om uppmärksamhet.
Är skrämmande många som inte kan "släppa blicken" på dessa enheter. Stanna då på lämpligt ställe... så kan du fokusera på den. Eller lär dig att fokusera på din omgivning först, och först då om det är möjligt, på något annat.

Detta var ju varför man försökte med lagen som de var tidigare... att man fick inte göra det om det störde körningen. Uppenbarligen är folk så pass dumma att de inte begriper detta, så nu måste man ta ner nivån så även dumma förare förstår det.

Cyklister är inte alltid smartaste i trafiken... utan ljus, med en hand på mobilen, utan hjälm, cyklandes rakt ut i en gata och sen förvånade för att ingen "visar dem respekt"!?

Skrivet av PlogarN97:

Däremot tror jag att det är någon som tycker det är geniunt roligt att sitta på essingeledingen i snigelfart klockan 07:48 samtidigt som medvetenheten om att man blir sen till mötet vid 08:05 växer
Skickades från m.sweclockers.com

Föreslår att du ger dig av tidigare och inte räknar med att kunna köra snabbare än snigelfart, då vi trots allt är på väg in i vintern nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Cyklister med fipplande mobiler.

Skrivet av Jygge:

Finns risk att cyklarna räknas med där dom ses som fordon ..

Tyvärr... inte.
Osäker på om den tidigare lagen gäller dock.

Men denna nya gäller bara motorfordon. Så moped gäller, men inte cykel.
Dock kan du ge dig fan på att om cyklist far in i mig pga detta, kommer han också åka dit för vårdslöshet i trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

För folk idag klarar av personligt ansvar menar du?

Givetvis, oavsett vilken bild staten vill förmedla för att öka sin kontroll över folks vardag.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Givetvis, oavsett vilken bild staten vill förmedla för att öka sin kontroll över folks vardag.

Jaha, det var så det var. Då kan vi ju likaväl bränna lagboken direkt!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Haha aa, håller med. Var snorhalt på vägen igår men såg en cyklist som cyklade utan händer, utan hjälm och cyklade snabbt i en liten nerförsbacke och satt med mobilen och gjorde något (såg ut som sms) samtidigt.

Ont: Trodde det redan var olagligt

Ptja, slår han i huvudet är det hans eget fel. Värst är ju att man kan köra in i någon gående exempelvis, så håller med om att cyklister inte skall hålla på med luren.

Permalänk
Medlem

Var la på tiden egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Givetvis, oavsett vilken bild staten vill förmedla för att öka sin kontroll över folks vardag.

Vi kanske skall slopa det här med hastighetsregler då eftersom folk skall ha eget ansvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vi kanske skall slopa det här med hastighetsregler då eftersom folk skall ha eget ansvar?

Var det någon poäng du ville göra där? Låter nämligen fullt rimligt för min del.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Var det någon poäng du ville göra där? Låter nämligen fullt rimligt för min del.

Okej då förstår jag, din utopia är ett laglöst samhälle där du får göra vad du vill. Låter som en trotsig tonåring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Okej då förstår jag, din utopia är ett laglöst samhälle där du får göra vad du vill. Låter som en trotsig tonåring.

Fin slutledningsförmåga du har. Antingen ALL lagstiftning eller INGEN lagstiftning.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Så när jag tar min telefon håller in home-knappen för att få igång Siri som jag ber ringa ett nummer... då kommer jag att bryta mot lagen. Detta är jag kapabel att göra detta med blicken på vägbanan.

Om jag däremot fibblar runt i menyerna på touchpanelen i en bil med modernt infotainmentsystem...helt ok.

...great...

Permalänk
Medlem

I dokumentärserien om Jan Stenbeck är det med lite om när karln började strida med dåtidens statliga Telia. Bland annat får man höra hur det resonerades kring biltelefonen när idén var i sitt första skede; hur den borde monteras i bilar osv. Tänkte osökt på det.

Vet inte hur vanligt det är att folk grejar med mobiltelefonen samtidigt som de kör, men alla har förmodligen någon gång sett det och jag blir personligen 'mindre glad' att se sådant. Olyckor händer, men ingen vill förlora sina barn i frontalkrock eller ogenomtänkt vägkorsande bara för att en idiot fattar ett medvetet beslut att under körning titta sin instagram eller leta upp ett nytt album på musikstreamingtjänst istället för att med fokus och på ett säkert sätt framföra sitt fordon.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Fin slutledningsförmåga du har. Antingen ALL lagstiftning eller INGEN lagstiftning.

*All lagstiftning som är bra.

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla bra! Är yrkeschaufför och har sett alla möjliga grejer pga telefon-"fippling".

Undrar dock en sak. Vem ska kolla att lagen följs?
Vi har ju inte ens tillräckligt med poliser för att jaga "riktiga" brottslingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Bra! Detta borde dock inte innefatta handsfree då det inte stör mer än att ha en passagerare.

Mja, Mythbusters gjorde ett test på detta, där det var tydligt att handsfree faktiskt störde förarna mer än att ha en passagerare. Efter detta slutade jag helt att prata i telefon i bilen medans den rullar - är det något verkligt viktigt så stannar jag tillfälligt på lämplig plats och ringer.

Men förare får mycket hellre använda handsfree än att titta på skärmen på sin förbannade telefon, helt klart. Förstår faktiskt inte varför det dröjde så länge innan den här lagen kom, för så vitt jag vet har detta förbud redan funnits i de flesta andra europeiska länder sedan länge.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

0-vision och ett av dom sista länderna i Europa att införa detta=patetiskt!
Borde ha gjorts för ett antal år sedan, ser dagligen folk i köerna runt Göteborg som kör med plattan strax under näsan, det är så man undrar vad som finns strax bakom och över näsan!

stavfel
Permalänk
Medlem

Bästa va ju igår på Rapport.
Reporten intervjuade en kille som satt i bilen:
"- Brukar du köra och prata i telefon samtidigt?"
"- Jaa, hela tiden"
"-....."
"- Men kommer du sluta med det nu då?"
"- Ja, absolut! Annars jag får böter"

Det hela slutade med att killen svänger ut på vägen hastigt, kollande på telefonen HELA tiden

Permalänk
Jubileumsmästare

Tur att man har en mobilhållare i bilen och lastbilen, försäljningen på sånt lär öka iallafall.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Bilar som har navigation där panelen sitter helt åt helvete fel, är det mer ok då?
Vettefan om detta kommer ge så mkt i realiteten, man får inte köra påverkad av alkohol vilket ett antal tusen gör varje dag ändå.

Brukar ha luren i knäet om jag kör via Google maps men jag funderar skarpt på att sitta med ett mobilskal i handen när jag kör bara för att se vad saftblandaren säger om jag blir stoppad

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Detta är ett steg i rätt riktning när det kommer till att undvika att folk förlorar liv helt i onödan.
Vet folk att det är olagligt kanske de tänker till och förstår att det är farligt också.

Med tanke på alla skottlossningar/knivhuggningar så är det ju bra att man kompenserar detta med en säkrare trafik

Aj för mig är det helt tvärtom, tycker det borde finnas en lag att när man rör sig i jätte trafikerade områden så får man inte vara fast limmad i mobilskärmen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att vår trafikmyndighet äntligen fattar galoppen om detta.
Det är helt sjukt hur en del beter sig i trafiken tack vara sin j-la telefon (mest kärringar/fruntimmer verkar det som).
Och iom denna lag så hoppas jag på att farbro barbro blir stenhårda på att kolla mobilen om man pillrade på den när en olycka skedde.
Faktiskt så skulle dom ju kunna använda sina nya "fina" spionbilar till att hitta dessa livsfarliga förare.

Permalänk
Medlem

Bra regel. Kanske inte gör jätteskillnad i praktiken men fortfarande på tiden.

Jag måste fråga. Om en bil ligger för nära en bakom (vilket händer hela *jävla* tiden), småduttar ni på bromsen för att hen ska förstå? Eller vad är bästa lösningen? Jag tänker inte riskera bli tokpåkörd bakifrån om jag måste nita för vad det nu kan vara.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Bra regel. Kanske inte gör jätteskillnad i praktiken men fortfarande på tiden.

Jag måste fråga. Om en bil ligger för nära en bakom (vilket händer hela *jävla* tiden), småduttar ni på bromsen för att hen ska förstå? Eller vad är bästa lösningen? Jag tänker inte riskera bli tokpåkörd bakifrån om jag måste nita för vad det nu kan vara.

<trafiktroll>
Farthållaren på exakta hastighetsbegränsningen och slicka mittlinjen.
Är det sommar så se till att köra din, såklart feljusterade (upp över taket), rutspoling med jämna mellanrum.
En bonus on du kör kombi är ju att du har spolning även bak, som du ju kan rikta rakt bakåt.
Fungerar även fint mot motorcyklar !

Att ställa sig på hejdarna kan vara riskabelt i dagens dashcam samhälle.
Att nita utan anledning kan ju göra så att du blir vållande.
Ett stort plus dock om du själv har en dashcam som kan bevisa att du stannade för nånting strax innan smällen.

Finns dock ingenting som stoppar dig från att köra extremt nära ev. hinder (död grävling, stort potthål, trafikkoner etc. etc.) för att snabbt svänga åt sidan i sista stund.
Skratta sedan hejdlöst när din baklucke-kompis plöjer rakt in i vad det nu var.
</trafiktroll>