Granne kör drönare i bostadsområde.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad det är som är så jobbigt?
Generellt gäller i dagens samhälle, att om du befinner dej på allmän plats, eller plats synlig från allmän plats, får du räkna med att du inte har något privatliv, vad gäller att bli fotad/filmad. Sitter du i din trädgård, fullt synlig och någon går förbi och filmar, vad det än må vara, så är den personen i sin fulla rätt att göra det. Vad får en del människor att tro att de är förmer? Att det inte är tillåtet att fota/filma åt det hållet där just de befinner sig?

Precis som filmaren har rätt att filma, har du rätt till privatliv. Gå in och dra igen dörren efter dig!
Hovrar en drönare utanför ditt fönster, riktad mot fönstret? Börjar det närma sig någonting som kan vara olagligt.
Filmar/fotar någon dej i smyg, ÅR det olagligt! En drönare kan inte smyga, men ett väl isolerat fönster kan givetvis ändra på det.
Eller en proffs drönare för 150'000SEK, som orkar lyfta med ett par kilo glas, som kan zooma in på dina generande näshår.

Men om vi bortser från aktiviteter som faktiskt faller under "kränkande fotografering", så har vi ingen rätt att hindra någon från att fota/filma. Gillar du inte att bli fotad? Gå därifrån!
Om det vore förbjudet att fota/filma på/från allmän plats, vad är nästa steg? För sådana människor nöjer sig sällan när de fått seger vittring. Nästa steg vore väl att vi inte får titta in i din trädgård! Du behöver minsann inte odla en häck, eller sätta upp ett staket! Folk får fanimej inte titta! Punkt slut!

Jag vet, att jag ÄR spårad, min telefon kommunicerar hela tiden ut sin (min) position.
Vart enda köp jag gör, registreras summan och var jag handlade.
Mitt nylle fastnar på okänt antal övervaknings filmer och foton, när jag rör mej i stan och på vägen.

Det blir dock inte publicerat!
Vid publicering, gäller andra regler, här finns en hel del restriktioner. Lagar som skyddar oss som individer.
Men att gnälla över att man blir filmad, visar tydligt på hur obildade människor är. VAKNA!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Vadå då? Han har väl inte något att gömma eller? Om han har inga problem med att filma andra vart ligger problemet i att bli filmad med? Privat livet är borta och alla andra idiot ursäkter som folk kör med...

Jag tror att du vet hur överdriven din jämförelse är.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Luktar Aftonbladet i denna tråden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Du kan säkert få hjälp att plocka ner den...
Från Defcon, hacka drönare

https://m.youtube.com/watch?v=5CzURm7OpAA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Turbonisse: Kan inte svara för TS men för mig är ljudet från drönare extremt irriterande. Det hade stört mig mycket mer än själva filmandet. Lite som att någon åker kross precis utanför ditt hus. Sen beror det också på hur man bor. Har du en bakgård som man i normala fall inte kan se in i utifrån blir man ju rätt irriterad om någon flyger över med en kamera.

Har inget emot drönare generellt men jag tycker man ska visa hänsyn genom att inte flyga vid bostadsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@Turbonisse: Kan inte svara för TS men för mig är ljudet från drönare extremt irriterande. Det hade stört mig mycket mer än själva filmandet. Lite som att någon åker kross precis utanför ditt hus. Sen beror det också på hur man bor. Har du en bakgård som man i normala fall inte kan se in i utifrån blir man ju rätt irriterad om någon flyger över med en kamera.

Har inget emot drönare generellt men jag tycker man ska visa hänsyn genom att inte flyga vid bostadsområden.

Om någon flyger med sin drönare och filmar dig på din bakgård som inte syns från allmän plats, tex utifrån vägen, så börjar det helt klart gränsa till "kränkande fotografering".
Flyger den förbi? Eller ställer sig drönaren på tio meters höjd och hovrar riktad mot din bakgård?
Flyger den förbi och ni hamnar på filmen? Eller är ni huvudattraktionen i filmen? Stor skillnad!
Att ett ljud som någon annan åstadkommer, kan vara irriterande för dej (eller mej) är inte anledning nog till att förbjuda. Vi bor alla på samma planet, alla har ont av någonting. Om du har ont av ljudet av drönare, så brukar de ha en batteritid på (i praktiken) 20 minuter, med ett par batterier, så tar det ändå slut ganska snart.
Själv bor jag i centrala Göteborg, där det råder drönarförbud pga närheten till Säve flygplats. Så jag har inte haft egna negativa erfarenheter. Men om jag fick välja, borde man förbjuda folk att borra i väggar och tak med slagborr. Där har du ett ljud som kan driva människor till vansinne. Jag skulle dock inte drömma om att driva det. Någon gång vill man ju själv kunna hänga nått på väggen och hoppas att grannarna har överseende. Respekten, eller bristen på den, kommer in i bilden när vederbörande bestämmer klockslag för när man utför dådet.

RESPEKT!
Någonting som det finns alldeles för lite av i dessa dagar. Jag förväntar mej inte att folk som köpt drönare skulle vara bättre människor än andra. Men vist vore det trevligt med lite mera respekt!
Drönare får för övrigt inte flyga över människor, där handlar det inte ens om att visa hänsyn. Ramlar den i skallen på någon, så har drönar piloten straff ansvar. Och det är väl någonstans här som det blir lite olustigt med drönare. Även om piloten inte får flyga med farkosten utom synhåll, så är det inte så lätt för övriga världen att se vem som manövrerar farkosten. Trillar den i huvudet på någon, kan piloten slänga kontrollen i närmsta buske och promenera därifrån. Att jämföra tex med en trafikolycka, Inte så lätt för den skyldiga att smita. (Även om det händer.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Tack för att jag fick ett ordentligt skratt, så här på kvällen..

Det säger ju en del om din kunskapsnivå och att du borde ta reda på fakta innan du nämner något mer i saken, eller vara tyst.

Att du vet vad din drönare har för utrustning är ganska självklart så du borde ha förstått att jag inte pratade om dig. Gissar att det är mitt eget fel för att jag antog att du skulle förstå att det syftar på personen vars privatliv du inkräktar på.

Ska skriva tydligare nästa gång så att även du klarar av att förstå det

Skrivet av GarfieldPower:

LUL

Tror du seriöst att drönare flyger med telezoom??

https://petapixel.com/assets/uploads/2015/08/dronespy.jpg

Tror du på allvar att det är helt omöjligt att flyga en drönare som inte har vidvinkelns och samtidigt har så låg upplösning att det inte blir problem med att filma folks hem?

Skrivet av roosterx:

Du tycker det är samma sak? Tror du får uppdatera dig hur en övervakningskamera fungerar vs drönare. Då pratar jag inte bara optik, som i sig själv borde göra att du själv fattar du pratar skit.

Ja är du över 9 då?

Privatlivet finns inte och folk ska inte gnälla om att bli filmade... Föregå med ett exempel då. Det är jävligt lätt att skita i andras rättigheter när egoismen går vild.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Jag tror att du vet hur överdriven din jämförelse är.

Sant, han tvingar på filmandet av andra medan i mitt exempel skulle han självmant sätta upp kameror för att visa att det är inga problem att bli filmad och att folk överdriver med krav på privatliv. Jag tyckte att det inte behövdes att någon annan installerar kameror i hanns hem för att jämförelsen skulle fungera men om du vill kan vi lägga till tvång.

Permalänk
Avstängd

@crew seven: så om en butik har kameraövervakning så väljer du en annan butik utan kameraövervakning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tror du på allvar att det är helt omöjligt att flyga en drönare som inte har vidvinkelns och samtidigt har så låg upplösning att det inte blir problem med att filma folks hem?

Va??
Vad har upplösningen med optiken att göra??

Det är sensorn i din kamera som bestämmer upplösningen inte gluggen. Om du på allvar tror att folk flyger med telezoom kan du börja kika vad dessa kit kostar, det är inget som vanliga privatpersoner gör.

Skrivet av anon127948:

Sant, han tvingar på filmandet av andra medan i mitt exempel skulle han självmant sätta upp kameror för att visa att det är inga problem att bli filmad och att folk överdriver med krav på privatliv. Jag tyckte att det inte behövdes att någon annan installerar kameror i hanns hem för att jämförelsen skulle fungera men om du vill kan vi lägga till tvång.

Exakt, att flyga med vidvinkel utanför är definitivt samma sak som att sätta kameror i varje vinkel av ens hus.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GarfieldPower:

Va??
Vad har upplösningen med optiken att göra??

Det är sensorn i din kamera som bestämmer upplösningen inte gluggen. Om du på allvar tror att folk flyger med telezoom kan du börja kika vad dessa kit kostar, det är inget som vanliga privatpersoner gör.

Om upplösningen är 1m per pixel då kan vi säga att det är inga större problem med privatlivet. Den i sin tur beror på optiken och sensorn som vanligt. Det spelar ingen roll om du blir filmad så att det går att se vad du håller på med för att linsen är bra eller för att sensorn är bra. Det är slutprodukten som är det som bestämmer.

Skrivet av GarfieldPower:

Exakt, att flyga med vidvinkel utanför är definitivt samma sak som att sätta kameror i varje vinkel av ens hus.

Folk som blir filmade vet inte om det är vidvinkel eller inte så för de är det effektivt ett teleobjektiv inriktat på deras hus. Att bli övervakad är att bli övervakad. Vill man filma andra i deras hem så kan man själv föregå med exempel och visa hur det är absolut inga problem med att bli filmad i sitt hem. På något vänster tror jag inte att någon av de som förordar fritt fram för drönare att gå med på kameror i sitt eget hem.

Permalänk
Medlem

Trist med folk som tror att alla med drönare är ute efter att spionera, ännu värre är det när lagar sätts efter vad personer med Phantoms gör. Förstör för oss som håller på med miniquads, bara för att mina racers/freestyle riggar också är quadrocopters så räknas de direkt som "Drönare"..

åh nej titta man ser ett hus och någon bil, satan så jag spionerar!
https://www.youtube.com/watch?v=6Hm9IpVCdsA

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Trist med folk som tror att alla med drönare är ute efter att spionera, ännu värre är det när lagar sätts efter vad personer med Phantoms gör. Förstör för oss som håller på med miniquads, bara för att mina racers/freestyle riggar också är quadrocopters så räknas de direkt som "Drönare"..

åh nej titta man ser ett hus och någon bil, satan så jag spionerar!
https://www.youtube.com/watch?v=6Hm9IpVCdsA

Orginalutrustade drönare har låg insyn. Men det är enkelt att montera en bättre kamera på dom. Har själv sett filmer på gökande människor som inte har en aning om att dom blir observerade. Och det är drönare med icke orginaloptik som utfört detta intrång.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Orginalutrustade drönare har låg insyn. Men det är enkelt att montera en bättre kamera på dom. Har själv sett filmer på gökande människor som inte har en aning om att dom blir observerade. Och det är drönare med icke orginaloptik som utfört detta intrång.

Du får gärna utveckla "Men det är enkelt att montera en bättre kamera på dom."

Det är ju inget man gör på en phantom t.ex.
De som klarar av att bygga en drönare med riktigt bra kamera har (förhoppningsvis) även respekt och vett nog att inte filma genom ditt fönster, det är inget som vilken tonåring som helst klarar av (eller har råd med).

Dessutom regleras såna här fall i lagen:
"Företag och privatpersoner som använder drönare ska i stället följa personuppgiftslagens regler. Filmning med drönare är då som huvudregel tillåten så länge den inte är kränkande för de personer som filmas."
"- Att använda drönare på badplatser eller för att filma in i någons privata bostad eller trädgård är exempel på filmningar som kan vara kränkande i lagens mening. Det är givetvis kränkande att filma någon med en drönare i syfte att förfölja eller skandalisera personen ifråga."

Du tycker det är lätt att bygga om en drönare och flyga den utanför ditt fönster när du gökar, men är det då inte lättare (billigare och diskretare) för grannen i bostaden på andra sidan vägen att sitta med en bra kamera hemma och filma genom ditt fönster om det nu vore vad personen var ute efter?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Du får gärna utveckla "Men det är enkelt att montera en bättre kamera på dom."

Det är ju inget man gör på en phantom t.ex.
De som klarar av att bygga en drönare med riktigt bra kamera har (förhoppningsvis) även respekt och vett nog att inte filma genom ditt fönster, det är inget som vilken tonåring som helst klarar av (eller har råd med).

Dessutom regleras såna här fall i lagen:
"Företag och privatpersoner som använder drönare ska i stället följa personuppgiftslagens regler. Filmning med drönare är då som huvudregel tillåten så länge den inte är kränkande för de personer som filmas."
"- Att använda drönare på badplatser eller för att filma in i någons privata bostad eller trädgård är exempel på filmningar som kan vara kränkande i lagens mening. Det är givetvis kränkande att filma någon med en drönare i syfte att förfölja eller skandalisera personen ifråga."

Du tycker det är lätt att bygga om en drönare och flyga den utanför ditt fönster när du gökar, men är det då inte lättare (billigare och diskretare) för grannen i bostaden på andra sidan vägen att sitta med en bra kamera hemma och filma genom ditt fönster om det nu vore vad personen var ute efter?

Jag vet att det är enkelt att aptera en bra optisk utrustning på en drönare. Ja det är billigare för grannen att göra som du säger.det finns lagar om allt är det därför det mördas 100 människor i Sverige varje år?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Jag vet att det är enkelt att aptera en bra optisk utrustning på en drönare. Ja det är billigare för grannen att göra som du säger.det finns lagar om allt är det därför det mördas 100 människor i Sverige varje år?

Så vad är lösningen?
Förbjuda alla vassa föremål? - Man kan ju sticka folk.
Förbjuda alla föremål med en massa mellan 1kg och 10kg, då dessa kan användas som klubba att slå folk i huvudet med?
Har du tillgång till bil? - Automatiskt fem års fängelse för förberedelse till terrorism. För den går ju att köra upp på ett gångstråk fullt med folk...
osv. osv. osv...

Som ni ser, blir det snabbt ganska löjliga proportioner.
Så varför skall man automatiskt tro det värsta om folk som köpt en drönare?

Jag äger ingen själv, har inte sett många heller, mer än på nätet. Men jag tycker inte att vi skall försöka begränsa människors friheter i förebyggande syfte för att de "kan" använda utrusningen fel. (Se exemplet ovan med bilen.) Gnäll istället på dem som delar ut allt fört låga straff... Om du blir tagen på bar gärning med att smygfota folk som gökar, får du idag kanske dagsböter. Inte särskilt avskräckande för de flesta. Skulle straffet istället varit fem år på tukthus, skulle folk kanske respektera reglerna lite bättre, eller?
Då skulle vi slippa gå runt och vara rädda att göka för att det kanske blir filmat och hamnar på youtube!

Själv vågar jag inte ens gå på toa, tänk om någon skulle filma? Så jag kör med blöja istället.
Förlåt, jag kan inte låta bli, för hela grejen med folks rädsla för optik är ganska löjeväckande.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Så vad är lösningen?
Förbjuda alla vassa föremål? - Man kan ju sticka folk.
Förbjuda alla föremål med en massa mellan 1kg och 10kg, då dessa kan användas som klubba att slå folk i huvudet med?
Har du tillgång till bil? - Automatiskt fem års fängelse för förberedelse till terrorism. För den går ju att köra upp på ett gångstråk fullt med folk...
osv. osv. osv...

Som ni ser, blir det snabbt ganska löjliga proportioner.
Så varför skall man automatiskt tro det värsta om folk som köpt en drönare?

Jag äger ingen själv, har inte sett många heller, mer än på nätet. Men jag tycker inte att vi skall försöka begränsa människors friheter i förebyggande syfte för att de "kan" använda utrusningen fel. (Se exemplet ovan med bilen.) Gnäll istället på dem som delar ut allt fört låga straff... Om du blir tagen på bar gärning med att smygfota folk som gökar, får du idag kanske dagsböter. Inte särskilt avskräckande för de flesta. Skulle straffet istället varit fem år på tukthus, skulle folk kanske respektera reglerna lite bättre, eller?
Då skulle vi slippa gå runt och vara rädda att göka för att det kanske blir filmat och hamnar på youtube!

Själv vågar jag inte ens gå på toa, tänk om någon skulle filma? Så jag kör med blöja istället.
Förlåt, jag kan inte låta bli, för hela grejen med folks rädsla för optik är ganska löjeväckande.

Du pratar för mycket.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Själv vågar jag inte ens gå på toa, tänk om någon skulle filma? Så jag kör med blöja istället.

Erfarenhet av något slag eller en gissning?

Permalänk
Medlem

Galet vad denna tråd spårade ur haha ! Låses nog snart.
Så summan verkar vara att dom flesta tycker det är ok.

Ikväll ska jag ut med mitt stora radiostyrda flygplan och nosa lite över skorstenarna i området.
Den har inte ens nån kamera så det är mer än ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Du pratar för mycket.

Och det här mina vänner är när en PK-polis skriker rasist i andra sammanhang.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lowngcawt:

Du får gärna utveckla "Men det är enkelt att montera en bättre kamera på dom."

Det är ju inget man gör på en phantom t.ex.
De som klarar av att bygga en drönare med riktigt bra kamera har (förhoppningsvis) även respekt och vett nog att inte filma genom ditt fönster, det är inget som vilken tonåring som helst klarar av (eller har råd med).

Dessutom regleras såna här fall i lagen:
"Företag och privatpersoner som använder drönare ska i stället följa personuppgiftslagens regler. Filmning med drönare är då som huvudregel tillåten så länge den inte är kränkande för de personer som filmas."
"- Att använda drönare på badplatser eller för att filma in i någons privata bostad eller trädgård är exempel på filmningar som kan vara kränkande i lagens mening. Det är givetvis kränkande att filma någon med en drönare i syfte att förfölja eller skandalisera personen ifråga."

Du tycker det är lätt att bygga om en drönare och flyga den utanför ditt fönster när du gökar, men är det då inte lättare (billigare och diskretare) för grannen i bostaden på andra sidan vägen att sitta med en bra kamera hemma och filma genom ditt fönster om det nu vore vad personen var ute efter?

Det är betydligt dyrare att köpa huset/lgh/whatever som har insyn i mitt hus/lgh/whatever än det är att sätta på en bättre kamera på en drönare. Problemet med lagen är att det är ytterst svårt för offret att veta vad exakt din drönare är kapabel att göra och ännu svårare är det att hitta gärningsmannen. Sedan så har vi polisen som knappast lär ta i det hela om man inte är rik eller politiker.

Med andra ord så är det antingen förbjuda skiten i bostadsområden (som modellflygplan har varit länge) eller tillåta att man tar ut drönaren/ägaren vilket får väl räknas som att gå till överdrift.

Sverige är knappast ett tättbefolkat land och det finns tonvis med plats där du kan leka med din drönare som inte är bostadsområden. Förutom integritetsskydd så är det också positivt om det inte finns någon som kan råka illa ut om drönaren dör eller har korkad pilot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Sant, han tvingar på filmandet av andra medan i mitt exempel skulle han självmant sätta upp kameror för att visa att det är inga problem att bli filmad och att folk överdriver med krav på privatliv. Jag tyckte att det inte behövdes att någon annan installerar kameror i hanns hem för att jämförelsen skulle fungera men om du vill kan vi lägga till tvång.

Okej. Du menar att folk hovrar med sina drönare precis utanför fönsterna hos grannen. Så nära att drönaren nästan rör vid glaset? Ja okej då är jag emot det också. För det är det enda fallet som din jämförelse inte är överdriven. De normala som använder sina drönare flyger på lite högre höjder och som sagt med vidvinkelobjektiv. Du skulle höra i hela ditt hus om det var en drönare som stod precis utanför ditt fönster.

Och du säger "kameror" så det skulle vara flera drönare som hängde vid var sitt fönster i hans hus.

Självklart så kan man använda en drönare för att spioniera på folk. Men du är paranoid om du tror att de här drönare som flyger 30 meter ovanför ditt hus spionierar på dig. Och om det är tre drönare som alla hänger utanför var sitt fönster i ditt hus är det dags att ringa polisen.

Kan du se att det inte är en rättvis jämförelse?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Galet vad denna tråd spårade ur haha ! Låses nog snart.
Så summan verkar vara att dom flesta tycker det är ok.

Ikväll ska jag ut med mitt stora radiostyrda flygplan och nosa lite över skorstenarna i området.
Den har inte ens nån kamera så det är mer än ok

Ska också köpa en bara för att flyga utanför folks fönster när dom sitter och käkar middag helt lagligt så länge jag inte publicerar filmen

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Så vad är lösningen?
Förbjuda alla vassa föremål? - Man kan ju sticka folk.
Förbjuda alla föremål med en massa mellan 1kg och 10kg, då dessa kan användas som klubba att slå folk i huvudet med?
Har du tillgång till bil? - Automatiskt fem års fängelse för förberedelse till terrorism. För den går ju att köra upp på ett gångstråk fullt med folk...
osv. osv. osv...

Som ni ser, blir det snabbt ganska löjliga proportioner.
Så varför skall man automatiskt tro det värsta om folk som köpt en drönare?

Jag äger ingen själv, har inte sett många heller, mer än på nätet. Men jag tycker inte att vi skall försöka begränsa människors friheter i förebyggande syfte för att de "kan" använda utrusningen fel. (Se exemplet ovan med bilen.) Gnäll istället på dem som delar ut allt fört låga straff... Om du blir tagen på bar gärning med att smygfota folk som gökar, får du idag kanske dagsböter. Inte särskilt avskräckande för de flesta. Skulle straffet istället varit fem år på tukthus, skulle folk kanske respektera reglerna lite bättre, eller?
Då skulle vi slippa gå runt och vara rädda att göka för att det kanske blir filmat och hamnar på youtube!

Själv vågar jag inte ens gå på toa, tänk om någon skulle filma? Så jag kör med blöja istället.
Förlåt, jag kan inte låta bli, för hela grejen med folks rädsla för optik är ganska löjeväckande.

Människors frihet sträcker sig precis till den punkt där de inkräktar på andras friheter. Jag vet att egoismen lär dig att det är endast dina rättigheter som betyder något men det är knappast ett långsiktigt gångbar sätt att sköta samhället. Vill någon leka med sin drönare är det bara att ta sig iväg från bostadsområden vilket är knappast ett problem i Sverige.

Förutom integritetsskydd är det också en säkerhetsrisk om det faller ner en drönare i någons skalle så det är bäst att hålla de borta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Okej. Du menar att folk hovrar med sina drönare precis utanför fönsterna hos grannen. Så nära att drönaren nästan rör vid glaset? Ja okej då är jag emot det också. För det är det enda fallet som din jämförelse inte är överdriven. De normala som använder sina drönare flyger på lite högre höjder och som sagt med vidvinkelobjektiv. Du skulle höra i hela ditt hus om det var en drönare som stod precis utanför ditt fönster.

Och du säger "kameror" så det skulle vara flera drönare som hängde vid var sitt fönster i hans hus.

Självklart så kan man använda en drönare för att spioniera på folk. Men du är paranoid om du tror att de här drönare som flyger 30 meter ovanför ditt hus spionierar på dig. Och om det är tre drönare som alla hänger utanför var sitt fönster i ditt hus är det dags att ringa polisen.

Kan du se att det inte är en rättvis jämförelse?

Som jag sagt flera gånger det är svårt att se skillnad på drönare som är 30m iväg. Det kan vara en utan kamera eller en med teleobjektiv och galet bra sensor bakom densamma. Ser likadant ut och det betyder att folk kommer modifiera sitt beteende för att de känner sig övervakade. Spelar absolut ingen roll om du faktiskt filmar med flit eller inte. Det finns gott om studier som visar att bara risken gör att folk börjar bete sig annorlunda.

Eftersom så många hävdar att det inte är något problem så är det fritt fram att installera kameror. Enligt denna logik är det inte integritetskränkande då förmodligen ingen kommer titta på strömmen från kameror så att det är inget problem att ha de hemma hos sig. Det är exakt samma tankesätt bara att du och andra inte gillar när samma logik används på dig själv utan det ska vara "jag får göra vad fan jag vill och ingen annan får göra något mot mig som jag inte vill".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är betydligt dyrare att köpa huset/lgh/whatever som har insyn i mitt hus/lgh/whatever än det är att sätta på en bättre kamera på en drönare. Problemet med lagen är att det är ytterst svårt för offret att veta vad exakt din drönare är kapabel att göra och ännu svårare är det att hitta gärningsmannen. Sedan så har vi polisen som knappast lär ta i det hela om man inte är rik eller politiker.

Med andra ord så är det antingen förbjuda skiten i bostadsområden (som modellflygplan har varit länge) eller tillåta att man tar ut drönaren/ägaren vilket får väl räknas som att gå till överdrift.

Sverige är knappast ett tättbefolkat land och det finns tonvis med plats där du kan leka med din drönare som inte är bostadsområden. Förutom integritetsskydd så är det också positivt om det inte finns någon som kan råka illa ut om drönaren dör eller har korkad pilot.

Nu snackades det om en granne så bostaden behöver du inte räkna med.
Men om du tänker att någon skulle få för sig att åka till ett bostadsområde för att fota dig så kan ju denne lika gärna sätta sig med valfri paparazzi-spec kamera och fota eller montera kameran på en pinne.

För att göra det enkelt, du lyfter inte en kamera som är bra nog med en svensson drönare. Ni verkar tro att det är hur enkelt som helst för valfri phantom att lyfta en stor och tung kamera.
Ska du lyfta med en så bra kamera så behövs en stor drönare, typ octocopter och de är inget du flyger med i ett bostadsområde direkt.

Förbjud allt, blir väl lättast så?
Glöm inte att våldsamma spel skapar mördare.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lowngcawt:

Nu snackades det om en granne så bostaden behöver du inte räkna med.
Men om du tänker att någon skulle få för sig att åka till ett bostadsområde för att fota dig så kan ju denne lika gärna sätta sig med valfri paparazzi-spec kamera och fota eller montera kameran på en pinne.

För att göra det enkelt, du lyfter inte en kamera som är bra nog med en svensson drönare. Ni verkar tro att det är hur enkelt som helst för valfri phantom att lyfta en stor och tung kamera.
Ska du lyfta med en så bra kamera så behövs en stor drönare, typ octocopter och de är inget du flyger med i ett bostadsområde direkt.

https://www.thebroadcastbridge.com/cache/uploads/content_images/DJI_Matrice-600_789_460_70_s.jpg

Förbjud allt, blir väl lättast så?
Glöm inte att våldsamma spel skapar mördare.

Varför kan inte de som vill flyga drönare helt enkelt göra det utanför bostadsområden? Det är lättare att skrika på folk och försöka komma med ursäkter varför folk ska strunta i integritetskränkningen än att gå flyga utanför bostadsområde.

Man ska förbjuda sådant där egoismen helt klart inte tillåter folk att bete sig som civiliserade varelser. Om ägarna hade betett sig civiliserat hade vi aldrig haft denna diskussion i samhället. Observera att det är ingen som vill förbjuda modellflygplan för att deras ägare beter sig vettigt i stället för att skrika om hur folk är överkänsliga när det kommer till deras privatliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Med andra ord så är det antingen förbjuda skiten i bostadsområden (som modellflygplan har varit länge) eller tillåta att man tar ut drönaren/ägaren vilket får väl räknas som att gå till överdrift.

Fast som jag förstod tidigare länkad lagtext, gör man ingen skillnad på vad det är för obemannad flygande farkost, så flygplan, helikopter, flygande gräsklippare, och drönare, är alla lika lagliga i tätbebyggt område numera? Man får inte flyga utom synhåll, och inte för högt, men utöver det...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Flyger den förbi lite då och då en gång i veckan är det väl inga problem?

Förstår om den står och "hovrar" 10 meter över din bostad, det kan ju vara jobbigt men tveksam till att det är fallet.

Strunta i, han tröttnar nog snart.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts i tråden men det finns något som kallas CTR (kontrollzon för flygplan). Bor man i en sådan zon så får man inte lyfta alls.

Så, ligger bostadsområdet inom CTR?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO