Permalänk
Medlem

Svårt att sälja min dator

Vad skulle ni recomendera att sälja den för?

Sälja direkt byggt eller det är mer rekomenderat att sälja i delar? Den var byggt i mitten av augusti för 32k och har varit stängt 85% av tiden typ, knappt använd.

Chassin: Jonsbo RM4 Zone Window ATX Aluminium
Processor: Intel Core i7 7820X 8 Core 3,6GHz
RAM-minnen: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 4133MHz DDR4
Moderkort: Asus Prime X299-Deluxe
Grafikkort: Asus GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB
Solid State-drive (SSD): Samsung 960 EVO Series MZ-V6E250BW 250GB
Nätaggregat: Be Quiet Dark Power PRO 11 850Watt 80 PLUS Platinum
CPU-kylare: Be Quiet Silent Loop 360mm
Chassifläktar: Be Quiet! PureWings 2 120mm x 3
Operativsystem: Windows 10 Professional
Tillbehör: Microsoft Designer Bluetooth Desktop + Resten av tillbehör från moderkort och nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Problemet är att du har gjort liknande val som jag gjorde när jag byggde min rigg för några år sedan du har köpt kvalitetsprylar som ingen annan förstår sig på, på begagnatmarkanden är tyvärr din dator komplett en dator för 15k.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@Andrei:
Tror du får mest genom att sälja delarna, kan ha fel...

Permalänk
Medlem

Tycker inte att 15k är en relevant pris alls.
Har kontaktat en IT företag som köper stationära datorer. Får se om de erbjuder något bra, men egentligen förväntar inte så mycket av de heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andrei:

Tycker inte att 15k är en relevant pris alls.
Har kontaktat en IT företag som köper stationära datorer. Får se om de erbjuder något bra, men egentligen förväntar inte så mycket av de heller.

Skickades från m.sweclockers.com

IT företag som säljer datorer vill tjäna några tusenlappar på just göra det, speciellt om de väljer att köpa in din dator och stå för värdeminskningen. Många lämnar också garanti, där den du fick från butik enbart gäller dig. Denna eventuella garantikostnad resulterar i att de behöver ha ännu högre vinstmarginaler.

Så det bästa är att sälja själv, hur du än gör så lär du få se en rejäl värdeminskning, Sedan finns det såklart köpare som ej förstår sig bästa och betalar för mycket.

Nu vet jag inget om dig och varför du vill sälja, men mitt råd är att börja använda datorn. Då det i många fall känns som att man ger bort sakerna. Speciellt när man pratar om Intel Core i7 7820X 8 Core 3,6GHz som har sina användningsområden för rätt sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

IT företag som säljer datorer vill tjäna några tusenlappar på just göra det, speciellt om de väljer att köpa in din dator och stå för värdeminskningen. Många lämnar också garanti, där den du fick från butik enbart gäller dig. Denna eventuella garantikostnad resulterar i att de behöver ha ännu högre vinstmarginaler.

Så det bästa är att sälja själv, hur du än gör så lär du få se en rejäl värdeminskning, Sedan finns det såklart köpare som ej förstår sig bästa.

Nu vet jag inget om dig och varför du vill sälja, men mitt råd är att börja använda datorn. Då det i många fall känns som att man ger bort sakerna, speciellt när man pratar om X299- Intel Core i7 7820X 8 Core 3,6GHz som har sina användningsområden för rätt sak.

Jag tyckte att det var kul med lite spel dem första tree veckor, sen förstod jag att det är inte så gott för kropens helsan.. gämfört med ett aktivt livstill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrei:

Jag tyckte att det var kul med lite spel dem första tree veckor, sen förstod jag att det är inte så gott för kropens helsan.. gämfört med ett aktivt livstill.

Skickades från m.sweclockers.com

Kombinera? Man kan ju göra både och? Inte samtidigt då...
Själv styrketränar jag 3-4ggr i veckan, och cyklar flera mil i veckan... är asgött att spela efter träning och god mat, helst nu när ungarna är så stora och klarar sig själva...

Tv apparater, projektorer, datorer sjunker sjukt mycket i pris bara man fått hem grejerna... är ju så, tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

IT företag som säljer datorer vill tjäna några tusenlappar på just göra det, speciellt om de väljer att köpa in din dator och stå för värdeminskningen. Många lämnar också garanti, där den du fick från butik enbart gäller dig. Denna eventuella garantikostnad resulterar i att de behöver ha ännu högre vinstmarginaler.

Så det bästa är att sälja själv, hur du än gör så lär du få se en rejäl värdeminskning, Sedan finns det såklart köpare som ej förstår sig bästa och betalar för mycket.

Nu vet jag inget om dig och varför du vill sälja, men mitt råd är att börja använda datorn. Då det i många fall känns som att man ger bort sakerna. Speciellt när man pratar om Intel Core i7 7820X 8 Core 3,6GHz som har sina användningsområden för rätt sak.

Försvinner garantin pga. att den går igenom ett annat företag? Annars så kör många butiker med andrahandsgaranti, så beroende på var han beställt ifrån så kan detta variera. T.ex. Komplett godkänner andrahandsgarantier.

Permalänk
Medlem

Kommer göra en ansträngning för att sälja under kommande dagar. Har inte provat sweclockers market än.

Det känns okej faktist att gå i minus 7k/8k, då det var kul att välja komponenter, bygga och få den fungera stabilt, mindre att använda. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Landmark90:

Försvinner garantin pga. att den går igenom ett annat företag? Annars så kör många butiker med andrahandsgaranti, så beroende på var han beställt ifrån så kan detta variera. T.ex. Komplett godkänner andrahandsgarantier.

Garantin från butik försvinner, dock ar man ofta garanti från tillverkaren och vissa butiker tillåter fler köpare.
Men för en It-företag som köper en dator och säljer den vidare så tar detta tid och tid är pengar.

Min poäng är att IT företag som är ute efter att tjäna pengar på att sälja gamla datorer måste ha goda marginaler.

Skrivet av Andrei:

Jag tyckte att det var kul med lite spel dem första tree veckor, sen förstod jag att det är inte så gott för kropens helsan.. gämfört med ett aktivt livstill.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, ja sitta inne är ej bra.

Skrivet av Andrei:

Kommer göra en ansträngning för att sälja under kommande dagar. Har inte provat sweclockers market än.

Det känns okej faktist att gå i minus 7k/8k, då det var kul att välja komponenter, bygga och få den fungera stabilt, mindre att använda. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Lycka till om du går med att sälja den för 22 000kr så har du ändå problemet att det är för mycket pengar för många att köpa begagnat. Men vi år hoppas att rätt köpare ser din dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andrei:

Kommer göra en ansträngning för att sälja under kommande dagar. Har inte provat sweclockers market än.

Det känns okej faktist att gå i minus 7k/8k, då det var kul att välja komponenter, bygga och få den fungera stabilt, mindre att använda. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att datorkomponenter rasar i värde på andrahandsmarknaden. Normalt får du dra av 30% direkt för något som är splitter nytt och knappt använt. I rena pengar tappar dyra saker mer i värde och du har köpt några av de dyraste sakerna som finns i typ alla kategorier. Du får tyvärr förvänta dig att gå back ganska rejält på det.

Som ovan säger är det mycket pengar för någon att lägga på begagnat så för att vara helt brutalt ärlig tror jag du kommer ha väldigt svårt att sälja den som en hel maskin alls. Däremot i delar blir nog enklare.