i7-8700k Hög temperatur på Core 0 idle

Permalänk

i7-8700k Hög temperatur på Core 0 idle

Tjena!
Som rubriken lyder kör min 8700k med högre temperatur på Core 0 jämfört med dem andra kärnorna. Detta är endast när processorn är idle och temperaturen är då 10-15C högre än dem andra kärnorna. Så fort användningen går upp jämnar temperaturerna ut sig direkt.
Eftersom jag uppgraderade från en 2600k är jag inte helt bekant med det nya Bioset än så jag vet inte om det finns en avgörande inställning jag har missat som löser problemet. Temperaturskillnaden i idle finns oavsett om jag kör min egna 5Ghz profil eller optimized default.

Temperaturerna ser ut på följande vis:

Optimized defaults idle:

Optimized defaults load:

5Ghz idle:

5Ghz load:

Dold text

Datorn består av:

Moderkort: Asus Z370-F Gaming
CPU: i7-8700k
GPU: MSI 1080 Seahawk EK X. Ej överclockat
RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB (2x16gb) 3000Mhz. Kör mer XMP
PSU: EVGA Supernova G2 750w
HDD: Samsung 960 Evo 1tb , samsung 850 500gb, Corsair force 90gb, 2 Mekaniska

Vattenkylning:
ZMT Matte Black soft tubing
EK-ACF 13/19 Gold Compression fittings
D5 Pump with res
EK Supremacy EVO Acetal
EK Slim rads
EK Cryofuel liquid

Dold text

Jag har testat att installera om processorkylaren och bytte från Artic silver 5 till Noctua Nt-h1 kylpasta. Jag har sökt runt lite på olika forum men har inte hittat någon med samma situation.
Är det någon som vet varför temperaturen beter sig som den gör? Kanske är en dåligt kalibrerad eller skadad sensor?
Jag är tacksam för alla tips

Permalänk
Inaktiv

Hej.

Har du uppdaterat till nyaste bios?

Om inte så gör det för det är flera saker som gäller volt till cpun som ska vara åtgärdat.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Hej.

Har du uppdaterat till nyaste bios?

Om inte så gör det för det är flera saker som gäller volt till cpun som ska vara åtgärdat.

Jag uppdaterade bioset när jag installerade komponenterna.
Har version 0430. Eftersom jag uppdaterade bioset omedelbart vet jag inte om temperaturen var sig lik på dem äldre versionerna.

Permalänk
Medlem

Det jag funderar på är i första bilden som du säger är Idle, så är alltså processorn på nästan 20% load i 4.4Ghz, känns ju inte direkt "idle" kan jag tycka.
Det är inte så att något ligger och belastar core 0 med något i bakgrunden som gör att den kan vara lite varmare än resten?

edit: 5Ghz idle bilden är också processorn i 5Ghz med 17% load.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@Elghinnarisa: Ja jag tänkte också på om det var något specifikt program som drar på Core 0. Det enda som använder CPUn på bilderna i idle är schvoost processen. Jag snackade precis med en vän och han rekommenderade att jag installerar om windows vilket jag gör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloudTobi:

@Elghinnarisa: Ja jag tänkte också på om det var något specifikt program som drar på Core 0. Det enda som använder CPUn på bilderna i idle är schvoost processen. Jag snackade precis med en vän och han rekommenderade att jag installerar om windows vilket jag gör nu.

svchost.exe? Det är en process som står för lite allehanda tjänster i bakgrunden och har hand om allt från systemoptimering till typ Windows Update, om jag har ungefär rätt tänk. Det kan med andra ord vara så att Windows lite då och då behöver puttra på med beräkningar, och situationer som ovanstående kan med andra ord uppstå. Bäst vore nog nästan att köra en manuell Windows Update för att se statusen på om uppdatering sker eller inte, och rent av lämna datorn påslagen en tid - någon halvtimme eller flera - för att se om den lugnar sig.

Att installera om Windows då lär mest göra att datorn för göra om samma saker igen för att hamna i rätt mode

Har du kört någon typ SSD optimisering eller liknande? För att tillse att inställningar kring lagringen är som de bör för en SSD. Eller detta kanske Windows 10 sköter automagiskt nuförtiden? Annars kan det vara lite Prefetch och liknande som tuggar på när det egentligen inte behövs. Osv.

Du har säkert också koll på att Ctrl+Shift+Esc drar upp aktivitetshanteraren, väljer "Mer information", där du kan sortera processer/tjänster på bl a CPU-användning och lokalisera mer exakt vad det gäller. Ytterligare mer detaljerat blir det under fliken "Prestanda" och "Öppna resursövervakaren" där du i detalj kan särskilja aktiviteter och hur mycket CPU de nyttjar.

Permalänk

Tack för alla svar!
Efter att jag installerade om windows och formaterade on C-disken ligger nu temperaturerna på vad jag anser är normalt.

Problemet är löst.

Permalänk
Medlem

@CloudTobi: Temperaturerna var normalt innan också med tanke på att din CPU låg på ~20% användning vid idle. Skulle din CPU hamna på 20% igen på någon av kärnorna så skulle du troligtvis se samma temperaturer som innan.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

@Nephitis: Det är sant däremot gillade jag inte att det var endast en core som hade hög temp tidigare. Jag har testat litegrann med att få upp användningen runt 20-25% och skillnaden är att nu ligger alla cores ligger på jämn temperatur och användningsnivå. Jag tror att ominstallationen av windows löste det problemet samt ett annat problem jag hade där C-states inte fungerade som dem skulle.
Så trots allt var det en relativt enkel lösning

Permalänk
Medlem

Varför core 0 har högre temperatur vid 17 resp 19% load än de övriga är väl för att de övriga kärnorna inte används, utan att du endast kör någon sak i bakgrunden som endast drar nytta av en kärna? Bara en teori

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4