Dator överhettar men förstår inte riktigt varför

Permalänk
Inaktiv

Dator överhettar men förstår inte riktigt varför

Hej,
Så har lite problem med datorn här.
Kör jag datorn med allt i stock så går den upp till 60-65 grader och stannar där när man spelar eller gör något stresstest men så fort jag drar igång xmp i bios och kör t ex realbench så går core 1 och 2 upp i 94 grader medans core 3 och 4 stannar runt 65 och datorn fryser och får bluescreen.
Förstår inte detta riktigt, ska inte xmp bara ändra inställningar för minnet? ser inga skillnader på vcore eller liknande med xmp igång, vcore ändras inte ens på minnet så vad är det som kan orsaka detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

Hej,
Så har lite problem med datorn här.
Kör jag datorn med allt i stock så går den upp till 60-65 grader och stannar där när man spelar eller gör något stresstest men så fort jag drar igång xmp i bios och kör t ex realbench så går core 1 och 2 upp i 94 grader medans core 3 och 4 stannar runt 65 och datorn fryser och får bluescreen.
Förstår inte detta riktigt, ska inte xmp bara ändra inställningar för minnet? ser inga skillnader på vcore eller liknande med xmp igång, vcore ändras inte ens på minnet så vad är det som kan orsaka detta?

Ändringen till XMP triggar antagligen att alla trådar maxar turbofrekvensen. Kan variera mellan moderkort men är ganska vanligt. Spänningen till CPU:n kan då av automatik bli väldigt hög vilket ger mer värme. Kolla din spänning till CPU:n och även din kylning.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att din kylare sitter löst på ena sidan? Relativt vanligt med stora tornkylare, men jag ser att du har AOI vattenkylare. Testa att göra rent och lägga på ny pasta och se till att kylaren sitter som den ska.

Permalänk
Inaktiv

@Ziddie: ska testat men borde den inte överhetta även om xmp inte är på i så fall?

Permalänk
Medlem

bästa är att stänga av auto på vCore till CPU:n - låsa den på manuellt värde - brukar lösa sådana här problem

// LZ

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som Asus MCE vilket man brukar bli frågade om man vill aktivera när man väljer X.M.P.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+