Google och Facebook lurar din hjärna

Permalänk
Avstängd

Google och Facebook lurar din hjärna

http://www.gp.se/livsstil/s%C3%A5-lurar-google-och-facebook-d...

"När man upprepade gånger kollar Facebook för att se om det har dykt upp nya notiser, eller uppdaterar mejlkorgen, då reagerar hjärnan på samma vis som när man spelar enarmad bandit. Den gemensamma nämnaren är så kallade ”återkommande varierade belöningar”.

Permalänk
Medlem

Ibland önskar jag att jag kunde ta bort Facebook helt och hållet men samtidigt håller jag kontakten med vänner och familj och vi kommunicerar mycket över Facebook så det spär tyvärr på beroendet till tjänsten.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Ibland önskar jag att jag kunde ta bort Facebook helt och hållet men samtidigt håller jag kontakten med vänner och familj och vi kommunicerar mycket över Facebook så det spär tyvärr på beroendet till tjänsten.

Messenger finns ju? går att använda helt utan ett facebook konto.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter man och konstant går in på Facebook för att glo på notiser är det man själv som lurar sin hjärna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Använder FB främst för nyhetsflödet eftersom det är smidigt att få färska nyheter från det jag följer. Eftersom FB likt många andra sidor kör en odemokratisk modell när det kommer till kommentarsfältet så bidrar jag inte min till att diskutera. Diskussionsplattformar som använder poängsystem och flyttar undan ogillade/nedröstade kommentarer vilket antingen låter personens röst förbli ohörd eller att fårtänkandet tar över och eftersom kommentaren går kraftigt back i poäng så måste man fortsätta rösta ned utan att läsa igenom.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Messenger finns ju? går att använda helt utan ett facebook konto.

Ja det är sant fast det finns lite grupper jag använder också fast det kanske finns en app för det med? Och sen brukar jag speja lite på nyhetsflödet ibland också för det brukar dyka upp en del intressanta saker.

Permalänk
Medlem

Folk skulle ju kunna sluta vara så lättlurade...

Permalänk
Avstängd

Men att man har ett behov att kolla sin mejl hela tiden har väl inte med google att göra. Det problemet kan ju uppstå med vilken mejl-tjänst som helst.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att facebook lyckades förstöra sig självt.
I början var det kul att kunna hänga med i bekantas liv i stressens samhälle.

Idag har jag ungefär dessa typer av saker i mitt flöde
1) ”roliga” videos där katter hoppar in i väggar, eller whatever
2) ”shares” av diverse olika folk som gnäller över saker, krönikor, artiklar, samhällskritik, whatever
3) barn. Folks barn. Alltså helvette. Så fort nån får kids är det bara blocka dom direkt, det pangas upp 30 bilder om dagen och det är exakt samma intetsägande resa för alla. Barnet bajsar. Vi byter blöja. Vi har köpt en fin mössa. Det är såå trevligt med föräldraledighet. Det finns inga platser kvar på dagis! Rage på kommunen. Vabbruari. Buhu så synd om oss.
4) Reklam. Nån av ens vänner tryckte ”like” på en ”sida” för 11 år sedan. Då kommer det konstant upp ”Nisse gillar Elgiganten, kolla in vår rea!!!11”

Helt enkelt, det jag uppskattade med facebook har ju totalt försvunnit i bruset av allt skit som postas.
Tyvärr så verkar ju Facebook mkt ”smart” ha sett till att det är extremt svårt att ”filtrera” i flödet så man kan stänga av allt som bara är spam.

Permalänk
Medlem

Jag löste Facebook problemet genom att trycka på logga ut (vill man lösa det mer pergament "avsluta konto").

Tråkiga är att många sidor är anslutna till facebook. Så man kan inte kommentera nyheter utan ange sitt namn och hela sin familj/vän lista (får ha i så fall separat facebook konto bara för kommentarer i så fall, blir ju lite sjukt dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

"Deleting Facebook & Instagram" - Lunduke Hour

Permalänk
Medlem

Jag håller ju på på samma sätt fast med Sweclockers... Kollar om det finns några nya trådar, nya annonser.

Använder nästan aldrig Facebook eller Instagram.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Folk skulle ju kunna sluta vara så lättlurade...

Du är säkert en som tror att du personligen inte blir påverkad av reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

F*ck Facebook. Det är min inställning.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inaktiv

@Rick69: Intressant att detta är vad som får dig att reagera. Bigdata, automation, makten.. Där är 3 saker som får mig att försöka att inte ge dem en krona. Men att de vill att jag använder tjänsterna mer.. Mehh, kör på. Jag faller dock inte för sådant så lätt, och har nära på noll förståelse för de som ser något större värde i FB. Ser poängen i att kunna slippa ringa och komma ihåg kontaktinformation, men bortom det så är det rätt poänglöst för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du är säkert en som tror att du personligen inte blir påverkad av reklam.
Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte "säkert" att jag är en sådan.
Men det är helt säkert att du är en sådan som uttalar dig bergsäkert om saker du inte vet någonting om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ibland önskar jag att jag kunde ta bort Facebook helt och hållet men samtidigt håller jag kontakten med vänner och familj och vi kommunicerar mycket över Facebook så det spär tyvärr på beroendet till tjänsten.

Jag använder bara FB på datorn via webbläsare och kollar kanske 5 minuter i veckan., slösar så enormt mycket tid när man har det på mobilen. Det känns som att ju mindre man använder det, desto mer meningslöst känns det, vilket gör det lättare att avstå. Jag och mina vänner kommunicerar nästan enbart via Slack, vilka jag litar på mer än fb (men troligen säljs den datan den med).

Skrivet av Broken-arrow:

Jag löste Facebook problemet genom att trycka på logga ut (vill man lösa det mer pergament "avsluta konto").

Tråkiga är att många sidor är anslutna till facebook. Så man kan inte kommentera nyheter utan ange sitt namn och hela sin familj/vän lista (får ha i så fall separat facebook konto bara för kommentarer i så fall, blir ju lite sjukt dock).

Japp, detta är ett smart knep från dem vilket tvingar dig att använda skiten. Som tur är gjorde jag aldrig det utan håller allt separat. Man kan ju tänka sig att FB använder den datan också för att kunna spåra dig enklare. De kan högst troligt se när och var du loggar in på andra tjänster med ditt FB konto och spåra dig via sina cookies.

Jag har själv jobbat en del med Machine learning och jag ser till viss del värdet i all data som fb samlar in, men jag tycker inte det känns värt det ur privacy synpunkt, speciellt inte när folk är medvetna om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag använder bara FB på datorn via webbläsare och kollar kanske 5 minuter i veckan., slösar så enormt mycket tid när man har det på mobilen. Det känns som att ju mindre man använder det, desto mer meningslöst känns det, vilket gör det lättare att avstå. Jag och mina vänner kommunicerar nästan enbart via Slack, vilka jag litar på mer än fb (men troligen säljs den datan den med).

Japp, detta är ett smart knep från dem vilket tvingar dig att använda skiten. Som tur är gjorde jag aldrig det utan håller allt separat. Man kan ju tänka sig att FB använder den datan också för att kunna spåra dig enklare. De kan högst troligt se när och var du loggar in på andra tjänster med ditt FB konto och spåra dig via sina cookies.

Jag har själv jobbat en del med Machine learning och jag ser till viss del värdet i all data som fb samlar in, men jag tycker inte det känns värt det ur privacy synpunkt, speciellt inte när folk är medvetna om det.

Dom samlar data även på andra hemsidor (så länge du är inloggad), tror även här på sweclockers (dom har ju Facebook inbyggt på deras nyheter).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dom samlar data även på andra hemsidor (så länge du är inloggad), tror även här på sweclockers (dom har ju Facebook inbyggt på deras nyheter).

Ah jag vet, därför blockerar jag deras request i routern och tillåter inga tredjeparts cookies. Inte idiotsäkert, men borde hindra dem lite grann.

Permalänk
Avstängd

Har inte varit inloggad på några år, efter ett tag var det bara skönt. De man vill ha kontakt med har ens telefonnummer eller mailadress liksom.

Permalänk
Medlem

Det är ju galet intressant hur svaga människor är, som på något sätt ser det som att Facebook är jordens undergång. I så fall så skulle jag väl säga att all jäkla info de sparar på en är värre, även om det inte är något superstort problem.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Använder FB endast för slutna intressegrupper för min hobby inom Sverige. Huvudsakliga feeden tittar jag inte på. Då funkar det ganska bra och det blir inte mycket tid man lägger totalt per dag. Den mesta tiden lägger jag på hobbyn utanför "internet".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Intressant video.

Youtube ägs väl av Google. Så det känns ju lite sådär hur mycket han pratar ner Facebook för jag tror inte Google är så mycket bättre dom.

Permalänk
Medlem

Som tur är postar de flesta av mina "vänner" bara dynga på FB, så är helt ointressant för mig att använda tjänsten.

Har den mest för att släktingarna ska kunna kontakta mig, flera av dem är fast i farmande och annat skit så de har slutat använda telefonen till att ringa/smsa, utan 90% av kontakten sker med messenger.

Stör mig som fan på folk som "måste" kolla FB varannan minut, speciellt när man försöker snacka med personen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Intressant video.

Youtube ägs väl av Google. Så det känns ju lite sådär hur mycket han pratar ner Facebook för jag tror inte Google är så mycket bättre dom.

Tro mig, han kritiserar alla techföretag, och mycket mer Rätt intressant att kika på faktiskt. Tycker personligen att han har lite lustig kritik en hel del av tiden, men kan hålla med om mycket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Tro mig, han kritiserar alla techföretag, och mycket mer Rätt intressant att kika på faktiskt. Tycker personligen att han har lite lustig kritik en hel del av tiden, men kan hålla med om mycket också.

Ja det tror jag och han kan väl inte göra så mycket åt google eftersom han antagligen får pengar av dom.
Iaf så har jag tagit bort min Instagram nu, alltid en början. Jag använde den inte ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Ja det tror jag och han kan väl inte göra så mycket åt google eftersom han antagligen får pengar av dom.
Iaf så har jag tagit bort min Instagram nu, alltid en början. Jag använde den inte ändå.

Han försöker faktiskt att tillgängliggöra allt innehåll på andra plattformar. Sen att han nog aldrig kommer komma ifrån googles strypgrepp är en annan femma
Ja, sådant du inte använder känns ju självklart att kasta. Varför ska de tjäna deg på dig när du inte ens brukar tjänsten? Har själv inget sådant bortom youtube. Google skulle jag gärna bli väck helt, men youtube är rätt trevligt ibland..

Permalänk

Tog bort mitt Facebookkonto för flera år sen och ångrar det inte. Ser inte grejen med "sociala" medier, att hela tiden vara uppkopplad och få veta allt om alla. Tycker det är skönt att vara fri från distraktioner och känner jag för att ta kontakt med vänner och familj så ringer jag eller skickar ett SMS och träffas hellre i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Han försöker faktiskt att tillgängliggöra allt innehåll på andra plattformar. Sen att han nog aldrig kommer komma ifrån googles strypgrepp är en annan femma
Ja, sådant du inte använder känns ju självklart att kasta. Varför ska de tjäna deg på dig när du inte ens brukar tjänsten? Har själv inget sådant bortom youtube. Google skulle jag gärna bli väck helt, men youtube är rätt trevligt ibland..

Ja Google är ju inte helt enkel att göra sig av med iaf inte om man som mig har sin epost där och varenda tjänst knuten till den eposten, speciellt när det finns tjänster knutna till den som jag inte ens kommer ihåg att jag har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Ja Google är ju inte helt enkel att göra sig av med iaf inte om man som mig har sin epost där och varenda tjänst knuten till den eposten, speciellt när det finns tjänster knutna till den som jag inte ens kommer ihåg att jag har.

Tja.. Kommer du inte ihåg tjänsterna så var de kanske inte så viktiga? Resten går ju att lösa, om man orkar. Jag har bara ett googlekonto för att slippa gå oldschool i just youtube. Bokmärken för varje kanal.. Blähh Största problemet för folk kommer nog vara det att goodle förenklar väldigt mycket, och folk har vant sig vid den lyxen.