Permalänk
Medlem

Klockat i5 2500k Hjälp

Hej, har nu klockat min cpu enligt guiden som finns för i5 2500k här på sweclockers.
Jag har en be-quiet-dark-rock kylare.

Körde just nu cpun i 5min i blendtest på prime95 och tog temp och corevolt med cpu-z och realt temp.
Klockad till 45 =4.5
Har Turbo voltage på +0.004v
offset spänning +0.005

Core volt hoppa mellan 1.384v-1.392
Temp efter 5min var 73c/78c/80/77c
I idle är den 25-30c

Är det här ok temps? Kan jag klocka högre eller måste jag kanske gå ner?
Vad för fler test ska jag göra för att veta att klockningen är stabil?
några tips första gången jag klockar?

Som sagt kört blendtest i prime95 är det rätt stresstest?

Vore extremt tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Det är okej temperaturer, men lite på den höga sidan.

Fortsätt med stresstestet och kör det i typ 2 timmar. Desto längre desto bättre. 5 min säger nästan ingenting om hur stabil den är.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic: vad för test är det man ska köra kan inte få fram det är det prime95 och blend testet de har där ?

Sen något konstigt jag sett nu när jag testat cpun i stresstest är att efter 6-7min så går den upp och rör vid 90c sen helt plötsligt så händer något och den går ner till stabilt 70-80.

Permalänk
Medlem

Jag är inte säkert vad "Turbo voltage" är. Om du klockar manuellt (eller med offset) kan du inaktivera turbo om du vill.
Du vill vara under 80C och under 1.40V på Vcore.
Om du inte kommer att använda några AVX program (videoredigering eller liknande) kan du testa även med den äldre Prime95 2.66 (den utan AVX). 5min är inte tillräckligt, jag rekommenderar att du testar så här i Prime95:

  • small FFT, för 15 minuter, om det går över 80C avbryt och minska din Vcore och/eller överklock

  • (först klicka på blend) custom, min fft: 1344, max fft: 1344, Time to run each FFT: 10min - för 10 min (dvs tills du ser PASSED första gången)

  • (först klicka på blend) custom, min fft: 1792, max fft: 1792, Time to run each FFT: 10min - för 10 min (dvs tills du ser PASSED första gången)

  • (först klicka på blend) custom, min fft: 2688, max fft: 2688, Time to run each FFT: 10min - för 10 min (dvs tills du ser PASSED första gången)

  • (först klicka på blend) custom, min fft: 8, max fft: 4096, Memory to use: vet inte hur mycket du har men se till att det är minst 80% av din totalt RAM. Time to run each FFT: 6min - för minst... 2 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravez:

Sen något konstigt jag sett nu när jag testat cpun i stresstest är att efter 6-7min så går den upp och rör vid 90c sen helt plötsligt så händer något och den går ner till stabilt 70-80.

Du måste minska din Vcore (se vad jag skrev i tidigare inlägg). Försök att lämna Clock Ratio till 45 och ställ din offset voltage till +0.000 eller även testa med att gå negativt, tills den blir ostabil (tar reda på hur du kan clear cmos på din moderkort om den behövs). Googlade lite på nättet vad Turbo voltage offset är och du behöver inte använda det, som jag sa tidigare du behöver inte även använda turbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tpk:

Du måste minska din Vcore (se vad jag skrev i tidigare inlägg). Försök att lämna Clock Ratio till 45 och ställ din offset voltage till +0.000 eller även testa med att gå negativt, tills den blir ostabil (tar reda på hur du kan clear cmos på din moderkort om den behövs). Googlade lite på nättet vad Turbo voltage offset är och du behöver inte använda det, som jag sa tidigare du behöver inte även använda turbo.

ändrade lite med det och fick ner min core volt men temp är typ samma.
Det jag inte förstår är att efter 5min går tempen upp på 1-2 cores till 88-90 C men efter typ 1min så åker de långt ner till 67-73c?
Skumt eller börjar bara cpu fläkten jobba hårdare när man når så högt? btw låter inte något vidare extra vore nice om man kunde fixa så den gick fortare hela tiden isf för jag bryr mig inte om lite ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravez:

Det jag inte förstår är att efter 5min går tempen upp på 1-2 cores till 88-90 C men efter typ 1min så åker de långt ner till 67-73c?

Det har inget att göra med fläktarna, anlednigen till detta är att olika fft orsakar olika temp, och blend test gör detta, det växlar mellan olika fft värden. T.ex 8k kommer att varma upp din cpu mycket mer än 2688k, om du kör small fft som jag beskrev tidigare kommer du att se själv.

Försök att få din Vcore så lågt som möjligt, 4.5GHz på din cpu skulle vara möjligt på typ 1.32V eller även mindre. Annars har du dåligt luftflöde i chassit eller dåligt cpu kylare eller kylaren är inte monterat rätt på cpu:n eller, till sist, du kanske förlorat på silicon lottery.

Permalänk
Skrivet av Ravez:

Hej, har nu klockat min cpu enligt guiden som finns för i5 2500k här på sweclockers.

Hej, skulle du kunna länka till guiden du pratar om? Har sökt men hittar ingen specifik för i5 2500K

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Såg ditt inlägg och är själv sugen på att klocka min gamla i5 2500k.
Då jag är rätt ny här på sweclockers så undrar jag om någon skulle vilja länka sidan till guiden?

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Hej, skulle du kunna länka till guiden du pratar om? Har sökt men hittar ingen specifik för i5 2500K

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av iMisho:

Hej

Såg ditt inlägg och är själv sugen på att klocka min gamla i5 2500k.
Då jag är rätt ny här på sweclockers så undrar jag om någon skulle vilja länka sidan till guiden?

Let me Google that for you: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklocknings...

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

För mig så fungerar det bättre att inte köra offset. Min CPU är stabil men har ibland problem att boota med offset av någon anledning.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V