"Lyfta med sig" en gratisinstallation av W10 till annan dator/hårddisk?

Permalänk

"Lyfta med sig" en gratisinstallation av W10 till annan dator/hårddisk?

Hej!

Jag har sedan länge genomfört gratisövergången till Windows 10. Nu klurar jag på vad som är möjligt den dag jag vill byta dator, eller byta hårddisk som jag kör Windows på.

Går det att "lyfta med sig" den här installationen? I så fall, någon som kan förklara hur eller som kan länka till en vettig instruktion?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om det är en Retail version av W7 ska du kunna återaktivera den, du behöver ringa Microsoft för att kunna aktivera igen. Är det OEM så går det ej!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Om det är en Retail version av W7 ska du kunna återaktivera den, du behöver ringa Microsoft för att kunna aktivera igen. Är det OEM så går det ej!

Hua, jag och den här terminologin... Retail gissar jag är en "löst" köpt version, och OEM en version som följde med datorn. I så fall är det en OEM. Attans.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av guldgossen:

Hua, jag och den här terminologin... Retail gissar jag är en "löst" köpt version, och OEM en version som följde med datorn. I så fall är det en OEM. Attans.

OEM kan också köpas "löst"

Har du uppgraderat gratis till W10 får du en sådan licens, som alla har. Knyt den till ditt MS-konto och pröva på nya datorn.

Permalänk

@guldgossen: Du kan öppna en kommandotolk och skriva slmgr.vbs /dli så får du reda på vad du har för licens.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Skrivet av Kriddezor:

@guldgossen: Du kan öppna en kommandotolk och skriva slmgr.vbs /dli så får du reda på vad du har för licens.

Strålande!! Det ska jag göra när jag kommer hem. Tack!!

Permalänk
Medlem

Det har funkat kanon för mig att flytta med nuvarande till andra datorer även om den har varit OEM så har microsoft aktiverat den utan några problem.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

OEM kan också köpas "löst"

Har du uppgraderat gratis till W10 får du en sådan licens, som alla har. Knyt den till ditt MS-konto och pröva på nya datorn.

Det där med att knyta den till mitt MS-konto var överkurs för mig. Har jag ett MS-konto? Haha, hur vet jag i så fall vilket det är? För att inte tala om, hur knyter jag mitt W10 till kontot? #vmifrågor

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Det har funkat kanon för mig att flytta med nuvarande till andra datorer även om den har varit OEM så har microsoft aktiverat den utan några problem.

Hur har du gjort för att få dem att aktivera? Ringt? Mailat?...

Permalänk
Medlem

Om du kopplar Windows 10 aktiveringen till ett Microsoft konto så skall du kunna aktivera den digitala licensen även efter byte av moderkort https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Det finns några som inte lyckas med aktiveringen men då kan Microsoft support hjälpa dig att aktivera Windows 10, läs mer i denna tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1491809-win8oem-win10-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Funkade perfa för mig oxå att flytta en win ssd mellan 3 olika system, tills jag uppgraderade till en ryzen

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du kopplar Windows 10 aktiveringen till ett Microsoft konto så skall du kunna aktivera den digitala licensen även efter byte av moderkort https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Det finns några som inte lyckas med aktiveringen men då kan Microsoft support hjälpa dig att aktivera Windows 10, läs mer i denna tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1491809-win8oem-win10-...

Hejdundrande köttig information! Tackar och bugar!!

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du kopplar Windows 10 aktiveringen till ett Microsoft konto så skall du kunna aktivera den digitala licensen även efter byte av moderkort https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Det finns några som inte lyckas med aktiveringen men då kan Microsoft support hjälpa dig att aktivera Windows 10, läs mer i denna tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1491809-win8oem-win10-...

Behöver man någon nyckel vid framtida installationer - hur får jag i så fall fram den? - eller kan man "ersätta" nyckel med sitt MS-konto vid framtida installationer?

Permalänk
Medlem

@guldgossen: Jag har endast behövt aktiverat det, aldrig behövt ringt, då har jag använt samma nyckel till ett par olika byggen nu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldgossen:

Behöver man någon nyckel vid framtida installationer - hur får jag i så fall fram den? - eller kan man "ersätta" nyckel med sitt MS-konto vid framtida installationer?

Om det fungerar som Microsoft beskriver så behöver du ingen nyckel, du behöver bara logga in på Microsoft kontot så blir Windows 10 aktiverat, men om detta inte fungerar så kan Microsoft supporten ge dig en ny och gratis licensnyckel.

Jag har personligen inte behövt ringa Microsoft supporten men om man använder windows egna program klippverktyg och tar en bild på System Om och sparar bilden på ett USB minne eller någon annan extern enhet så blir det kanske lite enklare att prata med Microsoft om det blir problem med aktiveringen, du hittar Om genom att klicka på Inställningar > System > Om

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

behövdes det någon nyckel?

Permalänk
Skrivet av janee:

Om det fungerar som Microsoft beskriver så behöver du ingen nyckel, du behöver bara logga in på Microsoft kontot så blir Windows 10 aktiverat, men om detta inte fungerar så kan Microsoft supporten ge dig en ny och gratis licensnyckel.

Jag har personligen inte behövt ringa Microsoft supporten men om man använder windows egna program klippverktyg och tar en bild på System Om och sparar bilden på ett USB minne eller någon annan extern enhet så blir det kanske lite enklare att prata med Microsoft om det blir problem med aktiveringen, du hittar Om genom att klicka på Inställningar > System > Om
https://i.imgur.com/WDZSRhZ.png

Fina fisken. Tack!!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av guldgossen:

Det där med att knyta den till mitt MS-konto var överkurs för mig. Har jag ett MS-konto? Haha, hur vet jag i så fall vilket det är? För att inte tala om, hur knyter jag mitt W10 till kontot? #vmifrågor

Logga in på ditt Microsft/Live/Hotmail-konto i Inställningar nånstans.
Inten en aning om hur det faktiskt görs men det bör vara rätt synligt.

Permalänk
Medlem

Det är som de andra säger - en smal sak. Bara att köra

Gamla myter bland annat här på Swec säger att man måste/bör formatera datorn vid en systemflytt, så är inte fallet och har inte varit sedan Windows Vista. Finns heller inget som motiverar "drivrutinskrångel" heller för den delen så det är som sagt lika enkelt som det låter.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Det är som de andra säger - en smal sak. Bara att köra

Gamla myter bland annat här på Swec säger att man måste/bör formatera datorn vid en systemflytt, så är inte fallet och har inte varit sedan Windows Vista. Finns heller inget som motiverar "drivrutinskrångel" heller för den delen så det är som sagt lika enkelt som det låter.

Nu är det det här med fikonspråket igen... Sååå... Om jag alltså har en dator med Windows 10 på en traditionell hårddisk, och vill sätta i en SSD och sedan köra Windows 10 från den, så behöver jag alltså inte formatera den ursprungliga C-enheten? Finns det någon som kan länka till en smarrig instruktion för detta? Låter ju kanon!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Det är som de andra säger - en smal sak. Bara att köra

Gamla myter bland annat här på Swec säger att man måste/bör formatera datorn vid en systemflytt, så är inte fallet och har inte varit sedan Windows Vista. Finns heller inget som motiverar "drivrutinskrångel" heller för den delen så det är som sagt lika enkelt som det låter.

Det dyker dock upp en hel del trådar om folk som får problem om de flyttar en installtion mellan olika hårdvaror, det går att göra en flyttbar installation om det gör med det i åtanke från början men att bara flytta en "allmän" installation är ofta inte så smart.

Skrivet av guldgossen:

Nu är det det här med fikonspråket igen... Sååå... Om jag alltså har en dator med Windows 10 på en traditionell hårddisk, och vill sätta i en SSD och sedan köra Windows 10 från den, så behöver jag alltså inte formatera den ursprungliga C-enheten? Finns det någon som kan länka till en smarrig instruktion för detta? Låter ju kanon!!

Byter du systemlagringsenhet till en ssd på en dator som redan kört en aktiverad win 10 så ärt det bara att installera win 10 på ssdn, partitionering, formatering och installation är olika saker men många på detta forum använder fel termer och blandar framförallt ihop formatera och installera.

Du bör alltså koppla bort alla lagringsenheter förutom ssdn och sedan installera en ren kopia av win 10, MS har ett verktyg för att ladda ner win 10 och skapa installationsmedia https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Kopplar du inte bort allt förutom ssdn inför installationen är det mycket troligt att det inte automatisk skapas en ny bootloader på ssdn och det kan senare ge problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldgossen:

Nu är det det här med fikonspråket igen... Sååå... Om jag alltså har en dator med Windows 10 på en traditionell hårddisk, och vill sätta i en SSD och sedan köra Windows 10 från den, så behöver jag alltså inte formatera den ursprungliga C-enheten? Finns det någon som kan länka till en smarrig instruktion för detta? Låter ju kanon!!

Hejsan

Nej det behöver du inte göra. Det du däremot behöver vara medveten om är att Windows skapar tre partitioner under installationen, där en är själva c:, en är det som kallas bootloader och innehåller information om vilka operativsystem du kör, hårdvara etc samt en partition som är som en mellanlagring av filer som packas upp under installationen. Bootloadern är mellansteget efter BIOS/UEFI men innan du är inne i Windows.

Om du bara skulle kopiera C: till den nya hårddisken kommer det att fungera då BIOS/UEFI inställningarna fortsatt pekar mot den ursprungliga bootloadern. Men tar du bort den mekaniska disken kommer du då få problem med att datorn inte hittar något operativsystem.

Däremot missförstod jag dig tidigare, vad jag menade var att om du har en hårddisk med bootloader och windows installerat på så kan du i princip ta den till valfritt moderkort med ram och processor och koppla in den och förvänta dig att det kommer att fungera.

Det finns ett program som heter EaseUS Partition Master som är riktigt vasst och sköter jobbet åt dig den dagen du vill flytta ditt system från en disk till en annan (eller bara göra en identisk kopia). Ganska mycket 1-2-3 modell på det hela.