Är det olagligt att ladda hem ett spel från en piratsida då jag redan äger spelet?

Permalänk

Är det olagligt att ladda hem ett spel från en piratsida då jag redan äger spelet?

Jag äger alla Slaget om midgård spelen men eftersom det är 2017 äger jag inte längre en dvdläsare. Min fråga är om jag laddar hem slaget om midgård från t.ex TPB skulle det vara olagligt då?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra fråga, jag skulle vilja säg NEJ men branschen säger definitivt JA

Permalänk

@Spiffman: Teoretiskt sätt borde det vara lagligt eftersom jag äger spelen. Jag har också pratat med EA och frågat om dom har någon download till spelen vilket dom dessvärre inte hade.

Permalänk
Medlem

Laddar din ner det och installerar med din egen nyckel så är det 100% lagligt (exempel så kan du ju ladda ner windows 10 från microsoft).

Laddar du ner och crackar det så är du pirat. Även om du äger det eller inte.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fast frågan är ju rätt stor om man byter ut ordet "spel" mot "film".
Tror alla som pratar upphovsrätt ser liten till ingen skillnad på det.
Då skulle de vara OK att tanka en film om man ägde den på fysisk media vilket jag inte tror industrin går med på?

Permalänk
Medlem

@Spiffman: En film finns normalt i flera olika versioner (dubbad/odubbad/extended cut/directors cut/collectors edition osv). Att välja exakt den du har på skiva är ofta omöjligt.

Ett spel har du ju en nyckel till som bevis att du faktiskt köpt en kopia tidigare. Hade man haft nycklar till DVDer/Blueray så kanske det hade funkat.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är ej lagligt. Du får bara privatkopiera redan ägt innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det är lagligt att innehava en digital kopia om du äger spelet fysiskt, samma grej som att rippa en CD-skiva. Men om du måste knäcka ett DRM skydd, som om man vill rippa en DVD så är det olagligt.

Osäker på om sidan får länkas, men det finns att söka på snabbt på google. Där finns kopia på spel, okrackade så de krävs CD-nyckel som vanligt när du har installerat ett spel från t.ex. DVD-skiva. Dessa är även patchade.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

oberoende av hur du vänder på det, om inte rättighetshavaren tillhandahåller nerladdningen är det en olaglig "kopia".

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Sist jag läste om det (många år sedan) så har du rätt till att kopiera för privat bruk. Jag tolkade det som att om du äger skivorna till spelet/filmen/serien/programmet, eller har de i ditt bibliotek (steam ex) har du rätt till att ladda ner, oavsett varifrån, och använda.

Lagligt eller inte, jag tror moraliskt om du äger produkten har du rätt till att skippa DRM-skyddet, eller andra saker som inte är inkomstbringande för företaget (dvs bonusmaterial, eller extramaterial du inte behöver/vill ha/är ute efter). I extremfallet har du således rätt att bara "ladda ner" produktkoden om det är det enda du är ute efter, utan att installera alla utföranden av mjukvaran, versioner, patchar och extragröt/DLC/osv. Och om DRM-skyddet (oskäligen) förhindrar dig från att faktiskt använda produkten tycker jag du har rätt att kringgå den.

Att ha i åtanke:
* Du får inte seeda dessa torrents
* Äger du Windows 10 Basic får du inte ladda ner Windows 10 Ultimate,
och äger du DVD-versionen av en film (dvs 720p) får du inte ladda ner Bluray (dvs 1080p), men du borde ha rätt att gå ner i kvalité (dvs äger du bluray får du ladda ner "upp till" bluray)
* Köper du en film på DVD för en annan region på semesterresan eller från en Thailand/Kina-websida är det INTE oskäligt DRM, då faktorer som marknader och importer osv kommer in i bilden.

Min tumregel, har du köpt en produkt har du rätt att använda den som du vill använda den. Vill du spika en skruv ska du fanimej få göra det, oavsett vad tillverkaren från början avsett.

Permalänk
Medlem

Ingen har väl ännu åkt dit för att ladda ner något, bara för att dela ut?

Sen är det väl som andra säger privatkopiering på redan ägd produkt, du betalar ju redan avgift på dina prylar du lagrar på så det ska ju vara lagligt men är som vanligt svårtolkat då lagarna är väldigt generella.

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Upphovsrätten omfattar även distribution. Eftersom piratkopiering innebär nytt mångfaldigande (eller icke auktoriserat sådant om man vill) kräver det samtycke från upphovsrättsinnehavararen. Tvivlar starkt på att parasiterna har nödvändigt samtycke. Huruvida man får ha en piratversion eller inte faller konkret utanför frågeställningens ramar.
Så jag tror att Ni som tror det är ok har fel. Vill minnas att jag även har läst detta någonstans men hittar inte källan nu, så jag argumenterar i stället

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är ej lagligt. Du får bara privatkopiera redan ägt innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av frankof:

oberoende av hur du vänder på det, om inte rättighetshavaren tillhandahåller nerladdningen är det en olaglig "kopia".

Skrivet av Dr.Mabuse:

@Raphaei: Upphovsrätten omfattar även distribution. Eftersom piratkopiering innebär nytt mångfaldigande (eller icke auktoriserat sådant om man vill) kräver det samtycke från upphovsrättsinnehavararen. Tvivlar starkt på att parasiterna har nödvändigt samtycke. Huruvida man får ha en piratversion eller inte faller konkret utanför frågeställningens ramar.
Så jag tror att Ni som tror det är ok har fel. Vill minnas att jag även har läst detta någonstans men hittar inte källan nu, så jag argumenterar i stället

Det är ju exakt vad han vill göra. Han äger produkten redan och vill ha en kopia. Alltså privatkopierar han då han redan har betalat för sitt exemplar.

Jag har väldigt svårt att tro att man gör skillnad på var kopian kommer ifrån då det är (kan vara) omöjligt att identifiera. Att ladda ner en kopia och att rippa/kopiera en DVD är det ingen skillnad på. Det är exakt samma bitar som kopieras.

Sen kan ju bryåkrati sätta käppar i hjulet ändå men jag har även svårt att tänka mig att någon skulle kunna bli fälld för det. Inga (potentiella) försäljningar har någon gått miste om vilket är det man försöker styrka i rätten. Världens bästa advokat kanske lyckas, vad vet jag.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det är INTE tillåtet.
Det är INTE en fråga om kopiering.
Man får dessutom inte privatkopiera programvara eller spel.
Man får göra ett säkerhetsexamplar om det är nödvändig funktion av programmet.

URL
11 a §
11 a § Tillfälliga former av exemplar av verk får framställas, om framställningen utgör en integrerad och väsentlig del i en teknisk process och om exemplaren är flyktiga eller har underordnad betydelse i processen. Exemplaren får inte ha självständig ekonomisk betydelse.
Framställning av exemplar enligt första stycket är tillåten bara om det enda syftet med framställningen är att möjliggöra
1. överföring i ett nät mellan tredje parter via en mellanhand, eller
2. laglig användning, dvs. användning som sker med tillstånd från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare, eller annan användning som inte är otillåten enligt denna lag.
Första och andra styckena ger inte rätt att framställa exemplar av litterära verk i form av datorprogram eller sammanställningar. Lag (2005:359).

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

52 c § Bestämmelserna om skydd för tekniska åtgärder i detta kapitel är inte tillämpliga om verket är ett datorprogram. De är inte heller tillämpliga vid tillhandahållande av allmänna handlingar enligt 2 kap. tryckfrihetsförordningen, vid sådan användning i rättsvårdens eller den allmänna säkerhetens intresse som avses i 26 b § andra stycket, eller vid kryptografisk forskning.
I lagen (2000:171) om förbud beträffande viss avkodningsutrustning finns bestämmelser som avser att förhindra obehörig tillgång till vissa tjänster. Såvitt gäller tekniska åtgärder eller arrangemang som används i samband med sådana tjänster i form av ljudradio- eller televisionsutsändningar som avses i 2 § 1 i den lagen är bestämmelserna om skydd för tekniska åtgärder i detta kapitel inte tillämpliga. Lag (2005:359).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Raphaei: Upphovsrätten omfattar även distribution. Eftersom piratkopiering innebär nytt mångfaldigande (eller icke auktoriserat sådant om man vill) kräver det samtycke från upphovsrättsinnehavararen. Tvivlar starkt på att parasiterna har nödvändigt samtycke. Huruvida man får ha en piratversion eller inte faller konkret utanför frågeställningens ramar.
Så jag tror att Ni som tror det är ok har fel. Vill minnas att jag även har läst detta någonstans men hittar inte källan nu, så jag argumenterar i stället

Även jag vill minnas att det funnits fall som du nämner. Det kallas väl gråzon av en anledning. Men jag har svårt att se en domstol avgöra att en konsument inte har rätt till att använda, eller få tillgång till köpt produkt.

Permalänk
Medlem

Ja, en olovlig upplaga är alltid olovlig. Det är så upphovsrätt fungerar. Godkänner inte upphovsrättsinnehavaren som har ensamrätt att bestämma över exemplarframställning/distribution att verket sprids på det sättet så är det en fråga om upphovsrättsintrång/brott.

Privatkopiering gäller för övrigt inte datorprogram. Du får kopiera datorprogram (som spel), även om de har kopieringsskydd, men det handlar om säkerhetskopiering vilket är en helt annan sak än privatkopiering. Det är bara du som får använda de säkerhetskopior du själv framställer. När du köpte spelet så fick du bara rätt att använda det media du fick med köpet.

Du får rippa alla dina skivor till ISOs på en dator som har en DVD-läsare eller med en extern DVD-läsare och sen använda dina egna säkerhetskopior för att installera spelen.

Det var vanligt förr att spel på CD/DVD inte ens hade några nycklar eller aktivering, men om det inte handlade om shareware så får du såklart inte ladda upp spelet till folk bara för att du köpt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jag har väldigt svårt att tro att man gör skillnad på var kopian kommer ifrån då det är (kan vara) omöjligt att identifiera. Att ladda ner en kopia och att rippa/kopiera en DVD är det ingen skillnad på. Det är exakt samma bitar som kopieras.

Tro kan man alltid göra
Den olagliga kopian "finns" inte så det är egentligen en icke fråga.
Privatkopiering ger dig rätt till att i begränsad utsträckning kopiera det du redan äger.
Du får även gå runt ev. skydd om dom förhindrar dig att använda din lagliga inköpta media skiva.
Så i detta fallet, rippa spelet till en img fil, skriv ett "no-cd" crack(om nödvändigt) och spela i väg.
Att det saknas DVD läsare är irrelevant, det blir inte lagligt att ladda hem en illegal fil för det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Tro kan man alltid göra
Den olagliga kopian "finns" inte så det är egentligen en icke fråga.
Privatkopiering ger dig rätt till att i begränsad utsträckning kopiera det du redan äger.

Gäller inte datorprogram.

Permalänk

Om du kan låna en kompis cd läsare och leta upp en crack? (program för att starta spelet utan CD)

Om inlägget är opassande får mod ta bort.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Gäller inte datorprogram.

Nä, jag var lite slarvig där, du får bara göra backup på dom, som du inte får distribuera till vänner, utan bara för dig själv(eller vad nu licensen medger)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Inte lagligt.

Går att få tag på en extern dvd-brännare för under 200:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Tro kan man alltid göra
Den olagliga kopian "finns" inte så det är egentligen en icke fråga.
Privatkopiering ger dig rätt till att i begränsad utsträckning kopiera det du redan äger.
Du får även gå runt ev. skydd om dom förhindrar dig att använda din lagliga inköpta media skiva.
Så i detta fallet, rippa spelet till en img fil, skriv ett "no-cd" crack(om nödvändigt) och spela i väg.
Att det saknas DVD läsare är irrelevant, det blir inte lagligt att ladda hem en illegal fil för det.

Jo, exakt. Det är ju bara spekulationer just nu.

Hur säger man att en kopia är illegal? Inga digitala kopior av ett digitalt verk kan vara olagliga. Spridning av en kopia är en helt annan sak. Laglig spridning då det ges till en person som redan har orginalverket eller om det är ens vän, olaglig i andra fall.
Att ladda ner en kopia bör alltså inte vara ett brott då det är exakt samma sak som att rippa det själv. Det går ju även att lägga in ett argument för att ladda ner kopian är som att gå runt kravet på DVD.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är ej lagligt. Du får bara privatkopiera redan ägt innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Han äger ju innehållet Men förstår vad du menar, är ju olagligt. Men kan inte riktigt förstå varför..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Du betalar kopieringsavgift för hårddiskar osv pga idioterna på copyswede så egentligen borde det vara ok. Företagen säger förstås något helt annat...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du betalar kopieringsavgift för hårddiskar osv pga idioterna på copyswede så egentligen borde det vara ok. Företagen säger förstås något helt annat...

Copyswede betalar bara ut ersättning för kopiering av CD-skivor (musik), ljud-böcker och inspelning från TV och radio-sändningar och aldrig om du sprider det öppet via internet. Privatkopiering som det kallas har inget med datorprogram att göra till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Copyswede betalar bara ut ersättning för kopiering av CD-skivor (musik), ljud-böcker och inspelning från TV och radio-sändningar och aldrig om du sprider det öppet via internet. Privatkopiering som det kallas har inget med datorprogram att göra till att börja med.

Har inte läst hela tråden så förutsatte att det handlade om mer än bara program (my bad).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Sist jag läste om det (många år sedan) så har du rätt till att kopiera för privat bruk. Jag tolkade det som att om du äger skivorna till spelet/filmen/serien/programmet, eller har de i ditt bibliotek (steam ex) har du rätt till att ladda ner, oavsett varifrån, och använda.

Lagligt eller inte, jag tror moraliskt om du äger produkten har du rätt till att skippa DRM-skyddet, eller andra saker som inte är inkomstbringande för företaget (dvs bonusmaterial, eller extramaterial du inte behöver/vill ha/är ute efter). I extremfallet har du således rätt att bara "ladda ner" produktkoden om det är det enda du är ute efter, utan att installera alla utföranden av mjukvaran, versioner, patchar och extragröt/DLC/osv. Och om DRM-skyddet (oskäligen) förhindrar dig från att faktiskt använda produkten tycker jag du har rätt att kringgå den.

Att ha i åtanke:
* Du får inte seeda dessa torrents
* Äger du Windows 10 Basic får du inte ladda ner Windows 10 Ultimate,
och äger du DVD-versionen av en film (dvs 720p) får du inte ladda ner Bluray (dvs 1080p), men du borde ha rätt att gå ner i kvalité (dvs äger du bluray får du ladda ner "upp till" bluray)
* Köper du en film på DVD för en annan region på semesterresan eller från en Thailand/Kina-websida är det INTE oskäligt DRM, då faktorer som marknader och importer osv kommer in i bilden.

Min tumregel, har du köpt en produkt har du rätt att använda den som du vill använda den. Vill du spika en skruv ska du fanimej få göra det, oavsett vad tillverkaren från början avsett.

Sen när är DVD 720p? Skulle vilja påstå att det är 576p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Hur säger man att en kopia är illegal? Inga digitala kopior av ett digitalt verk kan vara olagliga. Spridning av en kopia är en helt annan sak. Laglig spridning då det ges till en person som redan har orginalverket eller om det är ens vän, olaglig i andra fall.
Att ladda ner en kopia bör alltså inte vara ett brott då det är exakt samma sak som att rippa det själv. Det går ju även att lägga in ett argument för att ladda ner kopian är som att gå runt kravet på DVD.

Enligt frågeställningen tillhandahåller ägaren av verket ingen nerladdningsbar kopia.
Så, enda sättet att erhålla en laglig "backup"(kopia) är att göra den själv(eftersom det är ett spel/programvara).
Hur du än vänder på det, den nerladdade kopian är olaglig, den går inte att få tag på på laglig väg.
Man kan tycka att det borde vara lagligt, men det är upp till rättighetsinnehavaren att bestämma

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Insanemaggot:

Jag äger alla Slaget om midgård spelen men eftersom det är 2017 äger jag inte längre en dvdläsare. Min fråga är om jag laddar hem slaget om midgård från t.ex TPB skulle det vara olagligt då?

Det beror väldigt mycket på och eftersom ditt inlägg inte innehåller så mycket information säger jag; ja. Jag laddade ner Diablo 3 från Piratebay under launchen eftersom jag fick så enormt mycket bättre fart därifrån och det var ju inte direkt en piratkopia då spelet inte ens går att spela om man inte har köpt det. Slaget om Midgård kan ju lika gärna fungera på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanemaggot:

Jag äger alla Slaget om midgård spelen men eftersom det är 2017 äger jag inte längre en dvdläsare. Min fråga är om jag laddar hem slaget om midgård från t.ex TPB skulle det vara olagligt då?

Säg till om du lyckas få igång spelen på w10. Tror inte det går så bra.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli