Var på möte med fiberförening. (Ändrad rubrik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telia Öppen Fiber är ju separat från Skanova också för den delen. Telias kundtjänst har inget med Skanova att göra i vilket fall. Använder Telia en tjänst från Skanova så kommer de få kontakta Skanovas kundtjänst på precis samma sätt som om det var något utomstående bolag som köpt en tjänst av Skanova. Här är inte Skanova mer inblandade i infrastruktur/drift bara för att de tar över ägandet. Zitius har säkert redan köpt tjänster av Skanova i telestation för att koppla ihop er med deras infrastruktur. I vissa andra fall kanske de är anslutna till någon annan. Det är Zitius som är er "fastighetsförvaltare" och det är de oavsett vem som äger fiberkablarna, Zitius förvaltar alltid nät åt andra och det Zitius äger själva är den aktiva utrustningen. Att någon skulle lämna det trasigt bara för att det är ett långt led av företag är inte troligt. Telia är lite mysko i och med att Skanova drivs självständigt eftersom de är det gamla monopolet, men du har liknande upplägg hos Telenor, som äger Bredbandsbolaget som både är operatör och driver egna nät, och Open Universe som är kommunikationsoperatör och driver öppna stadsnät som konkurrerar med Bredbandsbolagets egna nät, och BBB är såklart operatör även i OU.

Köper du en bil så har du garanti från både tillverkaren och återförsäljaren, men det är normalt sett återförsäljaren som beslutar alla garantiärenden. Alltså så måste du eller verkstaden du lämnat in bilen till kontakta din återförsäljare där du köpt bilen om du behöver nyttja garantin i princip, det blir liknande upplägg här. Operatören hanterar alla felanmälningar och klagomål. Liknelser liknelser.

Vet inte vad som försiggår med ditt abonnemang, men lyser FX-lampan på mediaomvandlaren orange så har du i alla fall en anslutning på 1 Gbit/s i nätet "lokalt".

Klargörande och ändå har min hjärna svårt att greppa! Men visst förstår jag! Blir en helt annan diskussion med vad jag egentligen tänker/inte fattar. (Extremt kortfattat bara för att förklara lite. Svara inte på det då det är rätt "obesvarbart"!. Min tanke är att det finns ju uppenbarligen ett gäng Isper men känns som alla på något sätts ägs av ett fåtal aktörer och att då ha ett "gäng" stadsnät istället för att samla alla under ett och samma paraply, vill säga ägande företag i grund och botten. Det är det min hjärna inte förstår fördelarna med.!)

Men nog om det nu!

En fundering till. Ingen stor sak men ändå nyfiken!

Spelburken med sladd visar 234-236 och 85-96 i Speedtest medans Appletvn visar 94-96 ned och ungefär samma upp. Förstår att det kan vara vad som helst men.....

Varför visar inte Appletvn som också är "sladdad" samma resultat för? (Speedtest och Bredbandskollen, appar)

Kan det bero på att jag använder en gammal nätkabel till Appletvn? Lite konstigt att den visade samma mätvärden när abonnemanget låg på 100/100. En vän gissade på att runt 100 är vad Appletvn klarar av att "ta emot". (?)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Varför visar inte Appletvn som också är "sladdad" samma resultat för? (Speedtest och Bredbandskollen, appar)

Kan det bero på att jag använder en gammal nätkabel till Appletvn? Lite konstigt att den visade samma mätvärden när abonnemanget låg på 100/100. En vän gissade på att runt 100 är vad Appletvn klarar av att "ta emot". (?)

Din vän har rätt, den har bara 100Mbit nätverkskort.
Du kommer aldrig behöva mer till den ändå

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Apple Tv har bara en 100 Mbit/s ethernetsport.
Så din vän hade rätt.

Beaten by @Json_81 😀

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Klargörande och ändå har min hjärna svårt att greppa! Men visst förstår jag! Blir en helt annan diskussion med vad jag egentligen tänker/inte fattar. (Extremt kortfattat bara för att förklara lite. Svara inte på det då det är rätt "obesvarbart"!. Min tanke är att det finns ju uppenbarligen ett gäng Isper men känns som alla på något sätts ägs av ett fåtal aktörer och att då ha ett "gäng" stadsnät istället för att samla alla under ett och samma paraply, vill säga ägande företag i grund och botten. Det är det min hjärna inte förstår fördelarna med.!)

Men nog om det nu!

En fundering till. Ingen stor sak men ändå nyfiken!

Spelburken med sladd visar 234-236 och 85-96 i Speedtest medans Appletvn visar 94-96 ned och ungefär samma upp. Förstår att det kan vara vad som helst men.....

Varför visar inte Appletvn som också är "sladdad" samma resultat för? (Speedtest och Bredbandskollen, appar)

Kan det bero på att jag använder en gammal nätkabel till Appletvn? Lite konstigt att den visade samma mätvärden när abonnemanget låg på 100/100. En vän gissade på att runt 100 är vad Appletvn klarar av att "ta emot". (?)

AppleTV har nätverkskort på 100 Mbit/s. Du bör alltså kunna "bencha" snabbare över WiFi där om det är den senaste generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Din vän har rätt, den har bara 100Mbit nätverkskort.
Du kommer aldrig behöva mer till den ändå

Skrivet av Prelatur:

Apple Tv har bara en 100 Mbit/s ethernetsport.
Så din vän hade rätt.

Beaten by @Json_81 😀

Skrivet av Petterk:

AppleTV har nätverkskort på 100 Mbit/s. Du bör alltså kunna "bencha" snabbare över WiFi där om det är den senaste generationen.

Tack för svar! Må den frågan vila i frid nu!

@Petterk Det är Appletv generation 4, inte sett att den har wifi? :/ *mig dum*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för svar! Må den frågan vila i frid nu!

@Petterk Det är Appletv generation 4, inte sett att den har wifi? :/ *mig dum*

11ac WiFi, hehe. https://www.apple.com/se/tv/specs/

Hastigheten är oväsentlig här, nätverkskabel har lägre fördröjningar och sånt och ingen video den kan spela upp är på 100 Mbit/s bitrate i vilket fall ATV kanske använder 5-20 Mbit/s för de flesta videor om inte mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för svar! Må den frågan vila i frid nu!

@Petterk Det är Appletv generation 4, inte sett att den har wifi? :/ *mig dum*

Skrivet av Petterk:

11ac WiFi, hehe. https://www.apple.com/se/tv/specs/

Hastigheten är oväsentlig här, nätverkskabel har lägre fördröjningar och sånt och ingen video den kan spela upp är på 100 Mbit/s bitrate i vilket fall ATV kanske använder 5-20 Mbit/s för de flesta videor om inte mindre.

Ja, den har faktiskt snabbare wifi än kablat

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Varit uppe och igång över en månad nu och trivts som en fisk i vatten med en pålitlig uppkoppling.

Tills bärbara någon gång tappat uppkopplingen sista veckan och idag havererade det totalt.

Hade vanan inne vad att kolla med adsl innan jag ringde Telia för att förekomma deras "har du gjort det?". Men med fiber nu så vet jag inte ens vad jag kan/bör göra själv innan jag ringer.

Fick "gultriangel" på symbolen för trådlösa nätverket. Felsökte jag så fick jag "Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt!". Klickade jag på "mer information" så var det bara gammelgrekiska för mig, fattade ingenting.

Provade starta om datorn och sen startade jag om routern, Asus AC68U till ingen hjälp endera. Routern och Raycoren blinkade på som vanligt. Provade koppla upp mobilen men gick inte. "Ok, då är det inte datorn iallafall!?".

Ringa Telia med hemtelefonin (via hemtelefoniadaptern)men fick "någotgickfel"pipen på en gång.

Ringde via mobilen istället, extremt dålig mottagning. Får stå med pannan lutad mot köksfönstret för att ha kontakt med masten. Hamnade i kö.

Kom under tiden på att kolla fibertvn hur det såg ut där. La mobilen i fönsterkarmen och kutade ut. Jodå, det var bild på kanaler men valde jag "Play" eller "Filmbutiken" hände ingenting, felmeddelande i "Filmbutiken".

Kom fram och fick veta ganska omgående att det stadsnät jag har, Zitius hade problem. Teliasupporten hade fått mängder med samtal på en kort tid gällande Zitius Stadsnät.

Sjukt nog kom allt igång igen under samtalets gång. Han sa att felen kan nog fortsätta, "så om det strular mer så vet du att Zitius jobbar på det. Står på deras hemsida om att det är fel i Stockholmsområdet (bor själv i norduppland!??) så du behöver inte ringa mer!".

Sådär. Lång inledning senare så kommer jag till mina funderingar.

Förut med adsl så kunde jag ringa Telia och via dem få veta vad de i sin tur fick veta av ElTel. Telia kunde kolla in routern på avstånd och kolla men hur är det nu med fiber? Jag är ju Teliakund men de är ju helt i händerna på Zitius.

Kollade in Zitius driftinfo och den säger ingenting.

Hur håller jag mig uppdaterad i framtiden med framtida eventuella fel och vad som sker med dem?

Hur är Zitius rent generellt? Mycket strul med dem eller inte mer än andra KO´s?

(Ursäkta stavfel. Skriver och skickar, ska iväg om någon minut *stressad*.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Är nog inget att oroa sig för, störningar kommer såklart förekomma men generella störningar kommer ju KO att upptäcka själva och åtgärda. Zitius kan se om din fiberomvandlare är nåbar och sånt också, så de har ingen anledning att styra din personliga router/gateway.

Kundtjänst kan alltid vara lite krångligt, hos de flesta kommer det liksom vara utlejt på ett callcenter och tekniker kommer inte vara nåbara, inte på något enkelt sett i.a.f.

Har Bredbandsbolaget via kabel-tv i lägenheten, de tog över nätet från Tele2 för några år sedan. Är det några driftstörningar så listas det inte på deras hemsida och det är inte säkert kundtjänst själva har några uppgifter (innan fler ringt in så det är felanmält) så de är inte till mycket nytta. Ibland är det uppenbart att det rör sig om underhåll när det går ner, men det sker helt utan information utan att kundtjänst har någon aning om det också. Mer oroande för den här tjänsten är att BBB inte nyansluter hus till fiberkoax – som Comhem fortfarande gör – så tjänsten kommer på sikt att försvinna. Internet via kabel-tv utvecklas fortfarande rent tekniskt sett, och det finns fortfarande stora leverantörer av utrustningen, så det är lite av ett politiskt beslut att de uppenbart inte satsar på nätet de köpt upp. Senaste standarden för EuroDOCSIS är ett par år gammal, och det finns modem och leverantörer som erbjuder 1 Gigabit/s nerströms idag med nya standarder på gång. ADSL2+ har inte fått ny standard (med högre hastigheter) sedan 2005 istället, och VDSL2 över vanliga telefonlinjer är på samma nivå idag som när standarden släpptes sent 2006, men de har också problemet att de flesta leverantörer övergett tekniken. Får se hur länge denna hybridlösning kommer fungera, bor privat så Öppen Fiber som alla andra i orten (kommunala bolaget och det största privata) är ansluten till är inte aktuellt, inte på ett bra tag i.a.f.

Hur som helst, att återvända till DSL (även om jag ser stationen från fönstret) hade verkligen inte varit att föredra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är nog inget att oroa sig för, störningar kommer såklart förekomma men generella störningar kommer ju KO att upptäcka själva och åtgärda. Zitius kan se om din fiberomvandlare är nåbar och sånt också, så de har ingen anledning att styra din personliga router/gateway.

Kundtjänst kan alltid vara lite krångligt, hos de flesta kommer det liksom vara utlejt på ett callcenter och tekniker kommer inte vara nåbara, inte på något enkelt sett i.a.f.

Har Bredbandsbolaget via kabel-tv i lägenheten, de tog över nätet från Tele2 för några år sedan. Är det några driftstörningar så listas det inte på deras hemsida och det är inte säkert kundtjänst själva har några uppgifter (innan fler ringt in så det är felanmält) så de är inte till mycket nytta. Ibland är det uppenbart att det rör sig om underhåll när det går ner, men det sker helt utan information utan att kundtjänst har någon aning om det också. Mer oroande för den här tjänsten är att BBB inte nyansluter hus till fiberkoax – som Comhem fortfarande gör – så tjänsten kommer på sikt att försvinna. Internet via kabel-tv utvecklas fortfarande rent tekniskt sett, och det finns fortfarande stora leverantörer av utrustningen, så det är lite av ett politiskt beslut att de uppenbart inte satsar på nätet de köpt upp. Senaste standarden för EuroDOCSIS är ett par år gammal, och det finns modem och leverantörer som erbjuder 1 Gigabit/s nerströms idag med nya standarder på gång. ADSL2+ har inte fått ny standard (med högre hastigheter) sedan 2005 istället, och VDSL2 över vanliga telefonlinjer är på samma nivå idag som när standarden släpptes sent 2006, men de har också problemet att de flesta leverantörer övergett tekniken. Får se hur länge denna hybridlösning kommer fungera, bor privat så Öppen Fiber som alla andra i orten (kommunala bolaget och det största privata) är ansluten till är inte aktuellt, inte på ett bra tag i.a.f.

Hur som helst, att återvända till DSL (även om jag ser stationen från fönstret) hade verkligen inte varit att föredra

Tack. Att gå tillbaks till adsl nu, nääää. Även om det hade fungerat perfekt!

Min långa post skulle styrts upp bättre. var dum och ville få "ur" mig det innan jag åkte. Min tanke var att trots strulet med adsl så gillade jag ändock att Telia´s support (om man hamnade hos rätt person vill säga) kunde kolla saker bättre än vad de kan idag iom att vi hör till Zitius.

Men jag blir nog van. Älskar fibern och har redan vant mig så det är "vardag" nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Att gå tillbaks till adsl nu, nääää. Även om det hade fungerat perfekt!

Min långa post skulle styrts upp bättre. var dum och ville få "ur" mig det innan jag åkte. Min tanke var att trots strulet med adsl så gillade jag ändock att Telia´s support (om man hamnade hos rätt person vill säga) kunde kolla saker bättre än vad de kan idag iom att vi hör till Zitius.

Men jag blir nog van. Älskar fibern och har redan vant mig så det är "vardag" nu.

Angående ADSL så var det inte helt perfekt för mig, var via Telia och var lite felsökning ett tag. Fungerade ändå okej med traffic shaping, med 15/2 Mbit/s, hyfsat stabilt (utan shaping hade jag packet loss) och körde så i många år. Men för att demonstrera hur lite det har hänt på den fronten, mitt ADSL2+-modem från 2006 som jag köpte av Telia är ett Annex M-modem och alltså så snabbt ADSL över telefonlinjen blir, är inte helt hundra på att det finns VDSL på orten. Finns VDSL2 är det definitivt tillräckligt nära station, men jag vill nog inte tänka på vad ett VDSL2 upp till 60 Mbit/s-abonnemang skulle kosta, även om det knappt är mer än "upp till 30"

På DSL finns det större anledning att vara inne i modemet och styra det för operatören, där du ser hur bra anslutning du har i princip, utan att tekniker behöver in i utrustningen i station och felsöka. De kan ändra lite olika inställningar i DSL-nätet som påverkar anslutningen ifall kunderna har problem, och har alltså lite mer anledning att kunna övervaka båda ändarna på det sättet. Nu har du istället en switch med en fiberport som övervakas av Zitius, den sitter i aktiv utrustning som övervakas av Zitius, som kopplas till annan utrustning som i sin tur är övervakad o.s.v. Telia ser rimligen själva om de har problem att leverera till Zitius också, det är mer att operatörer inte alltid har så bra system för att rapportera och sprida informationen inom organisationen. Att det sitter folk dygnet runt och övervakar näten hjälper inte riktigt med den sista biten.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Har VDSL 60Mbit. Kostar 489 per månad.
Får 60/10 Mbit/s, svarstiden på Bredbandskollen är 14 ms.
IPTV tar 8 Mbit så det blir 52 när den är på.

Hade 30 innan och fick då ut 30/10 även när IPTV var igång.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@Petterk:
Har VDSL 60Mbit. Kostar 489 per månad.
Får 60/10 Mbit/s, svarstiden på Bredbandskollen är 14 ms.
IPTV tar 8 Mbit så det blir 52 när den är på.

Hade 30 innan och fick då ut 30/10 även när IPTV var igång.

Har 500 meter gångavstånd till station, men ledningskvalitén är säkert inte den bästa varken i 50-talshuset eller i gatan (ADSL2+ 23/2,5 fungerade inte klockrent) och föredrar att få 100/10 för ett par hundra mindre. 250/50 är ju billigare än VDSL för den delen. Är det fortfarande någon avgift för att man inte har telefon förresten?

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Ja ledningsavgiften är kvar.
Kommer väl att höjas snart dessutom.
Har IP telefoni vilket är det billigaste sättet att betala ledningsavgiften.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@Petterk:
Ja ledningsavgiften är kvar.
Kommer väl att höjas snart dessutom.
Har IP telefoni vilket är det billigaste sättet att betala ledningsavgiften.

Ändå över 500 kr/mån alltså

Permalänk
Medlem

Varit igång ett tag nu. Ibland är det småstrul. Vet inte hur stabilt Zitius är egentligen.

Har nu ett större dilemma. Större än ett dilemma ärligt talat.

Har 250/100. Pingar på runt 4-5ms. Fungerar bra fram till strax efter kl 20 på kvällen och då går hastigheten ner och pendlar mellan 20-60 och ms ökar till mellan 50-90+!

Blir problem att streama sport, Cmore och Viaplay.

Strax efter kl 23 så återgår det till det normala.

Hållt på så någon vecka. Ringde Telia igår morse och självklart så fick jag inte felanmäla då de ville att jag skulle testa med datorn direkt in i medieomvandlaren.

Sagt och gjort. Började sega ner strax efter kl 20 igår igen. "Bredbandskollen" och "Speedtest" apparna i Appletvn visade nedgången och ökningen på ms. Bar fram bärbara och drog ur nätkabeln från routern och in i bärbara. Samma resultat som på Appletvn. Bredbandskollen/Speedtest visade samma som i Appletvn.

Körde en "ping www.svt.se -t" i cmd också, brukar ha den igång på spelburken medans jag lirar. Gammal vana efter adsltiden (old habbits die hard) och där snittade ms på 55-70 från det vanliga 4-5 ms.

Ringde supporten vid 20:30tiden och visst, då fick jag felanmäla då jag testat dator direkt in i medieomvandlaren.

Hade hunnit plocka tillbaks allt då farsgubben ville kolla på Champions League, så gott det nu går med strulet.

Då skulle supporten självklart ha datorns macadress. Så rumstera om igen för att fixa det. Hon skulle vägleda mig då jag inte vet hur jag får fram adressen.

"Tryck på flaggan på tangentbordet!".... "Flagga???". Efter lite om och men fram och tillbaks så hade hon menat wintangenten. Jag som är dum och inte för mitt liv fattade vad hon menade med "flagga"!

Det var cmd hon var ute efter. Den som jag lagt som genväg. Men, jodå. Hon fick macadress. Hon sa sen "att det kan ta upp till tre arbetsdagar, så till på måndag och då måste du ha datorn igång tills tekniker varit ute. "Nä" sa jag och berättade att jag har den bärbara på golvet direkt in i medieomvandlaren och att det inte går.

"Jag vill ha routerns macadress med och om du har en Netgear så står det på dem". "Jag har en Asusrouter och det står på dem med." (Låter otrevligt nu men inte så jag fick det att låta, menade inte att vara otrevlig.)

Fick krypa in mellan datorbordet och en byrå då jag har routern på en hylla under datorn. Rabblade adressen som stod på lappen. Då säger hon, "och så ska jag ha macadressen till medieomvandlaren och det borde också stå på den.".

Där sa jag nej rätt av. Jag ville ha upp medieomvandlaren en bit på väggen så den skulle vara lättåtkomlig men installatören satte den någon cm ovanför golvlisten. Så om jag ska komma åt medieomvandlaren så får jag baxa bort skrivbordet och datorhyllan.

Hon la in en brassklapp om att det kan kosta om felet är hos oss, "det kan ju vara fel på er nätkabel...."............ :/

Så. Vad tror ni? Jag tippar på någon form av kapacitetsproblem då det börjar strax efter kl 20 och släpper efter kl 23, då folk använder "nätet" efter jobbet och innan zzzz- Om det är det så blir detta kul då det är runt 80 hushåll uppkopplade så här långt av runt 300.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Undrar vad sjutton hon ska ha MAC-adresserna till.
Och ja, det låter ju solklart som kapacitetsproblem.

Om streamingen strular borde det ju gå ännu lägre än 20Mbit? Eller har du igång annat med?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Undrar vad sjutton hon ska ha MAC-adresserna till.

Är datorn ansluten direkt till tjänstefördelaren så används mac-adressen för att identifiera noden som skall felsökas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är datorn ansluten direkt till tjänstefördelaren så används mac-adressen för att identifiera noden som skall felsökas.

Jaha, det tänkte jag inte på.
Aldrig behövt uppge det de (iofs väldigt få) gångerna jag pratat med ISP.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Undrar vad sjutton hon ska ha MAC-adresserna till.
Och ja, det låter ju solklart som kapacitetsproblem.

Om streamingen strular borde det ju gå ännu lägre än 20Mbit? Eller har du igång annat med?

Streamingen fortsätter men "pixlar" till sig emellanåt så man knappt ser vad man tittar på och sitter i ett bra tag, uppåt minutrar tills jag startar om sändningen med effekten att det tar lång stund innan streamingen "börjar" när man klickar igång. Det "kugghjular" uppåt en halvminut innan det börjar till skillnad från "på en gång" när det fungerar som det ska.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Är datorn ansluten direkt till tjänstefördelaren så används mac-adressen för att identifiera noden som skall felsökas.

Som jag misstänkte men tack för klargörandet! Jag tänkte att de kan väl gå via routerns mac i så fall som är igång 24/7.

Glömde tillägga att jag bara för att vara säker har resetat och dragit ur strömmen till allt ett par gånger under veckan till noll nytta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Som jag misstänkte men tack för klargörandet! Jag tänkte att de kan väl gå via routerns mac i så fall som är igång 24/7.

Ja, teknikern borde kunna använda uteslutningsmetoden. Inte direkt en fullt populerad 48-portars switch eller hur?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bara internet som påverkas? Inte TV? Är det kapacitetsproblem så är det något som får passeras vidare till Zitius om det inte är Telia som gjort något konstigt och har begränsad kapacitet hos ert stadsnät. Behöver Zitius felsöka så borde de väl ha din mediaomvandlare/switch registrerad. Kan ju vara att stationen inte är fullt utbyggd än, eller något helt annat. Hur som det lär ordna till sig till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Streamingen fortsätter men "pixlar" till sig emellanåt så man knappt ser vad man tittar på och sitter i ett bra tag, uppåt minutrar tills jag startar om sändningen med effekten att det tar lång stund innan streamingen "börjar" när man klickar igång. Det "kugghjular" uppåt en halvminut innan det börjar till skillnad från "på en gång" när det fungerar som det ska.

Som jag misstänkte men tack för klargörandet! Jag tänkte att de kan väl gå via routerns mac i så fall som är igång 24/7.

Glömde tillägga att jag bara för att vara säker har resetat och dragit ur strömmen till allt ett par gånger under veckan till noll nytta.

Vet telia kan vara lite dryga, men det är för det kostar dig pengar om teknikern inte hittar något fel.

Vet när jag snacka med telia, för att hjälpa en kompis. För han kunde inte lika bra som jag, så jag drog genom hela felsökningen med support. Konstigt nog påstod han att han fick kontakt med lägenheten (som senare försvann anslutningen under samtalet). Kunde dock omöjligt få kontakt med lägenheten blixten hade bränt switchen i källaren, var lägenhetshus och tydligen hade ingen annan klagat. Men behövde inte hålla datorn inkopplad hela tiden i alla fall eller någon mac adress.

Är det samma med TV boxen?
Låter som dom i så fall inte bygg ut nätet tillräckligt efter noden, något man får hoppas dom löser.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, teknikern borde kunna använda uteslutningsmetoden. Inte direkt en fullt populerad 48-portars switch eller hur?

På första så håller jag med. Borde vara "lätt" att lista ut vilka vi är. Installatörerna som var här ringde "någon" och rabblade nummer som stod på medieomvandlaren, vet inte vem de ringde till men killen som ringde sa "så vi vet var ni är i stationen". På andra säger jag "HUHH?". Det där fattar jag ingenting av. Haha.

Skrivet av Petterk:

Bara internet som påverkas? Inte TV? Är det kapacitetsproblem så är det något som får passeras vidare till Zitius om det inte är Telia som gjort något konstigt och har begränsad kapacitet hos ert stadsnät. Behöver Zitius felsöka så borde de väl ha din mediaomvandlare/switch registrerad. Kan ju vara att stationen inte är fullt utbyggd än, eller något helt annat. Hur som det lär ordna till sig till slut.

Skrivet av Broken-arrow:

Vet telia kan vara lite dryga, men det är för det kostar dig pengar om teknikern inte hittar något fel.

Vet när jag snacka med telia, för att hjälpa en kompis. För han kunde inte lika bra som jag, så jag drog genom hela felsökningen med support. Konstigt nog påstod han att han fick kontakt med lägenheten (som senare försvann anslutningen under samtalet). Kunde dock omöjligt få kontakt med lägenheten blixten hade bränt switchen i källaren, var lägenhetshus och tydligen hade ingen annan klagat. Men behövde inte hålla datorn inkopplad hela tiden i alla fall eller någon mac adress.

Är det samma med TV boxen?
Låter som dom i så fall inte bygg ut nätet tillräckligt efter noden, något man får hoppas dom löser.

Svarar på båda.

Kollade på Östersund - Atletic Bilbao igår på Kanal 9. Brukar ärligt talat inte titta så mycket på tv via Telias Arrisbox utan använder Appletvn mest. Arrisboxen går direkt till medieomvandlaren och Appletvn går via Asusroutern.

Var bra bild under hela matchen, kollade i halvlek och hastigheten hade sjunkit / pingen ökat som "vanligt" numer. Kanske inte ska dra för höga hästar på detta men konstaterar att Arrisboxen hade inga problem.

Mailade kontaktperson på ElTel och berättade om problemet vi har och frågade det jag var mest nyfiken på. Vilken kapacitet som råder på stationen nu och vilken kapacitet stationen kommer ha i slutänden. Mailade i förrgår morse. Svaret från hen är:

Citat:

Hej

Detta ligger på en helt annan nivå än vad vi jobbar med. Vi ser bara till att fibern fungerar och sen testar att utrustningen fungerar bra mot switcharna på stationen.
Det här är ett problem på andra delar av nätet. Föreningen har dock skickat frågan vidare till Zitius som får titta på om det är något fel på någon konfiguration i switcharna eller något annat..

Hälsningar
**************
Eltel Networks

Även frågat fiberföreningen samma fråga.

Jodå. Fler och fler kopplas upp och jag hoppas man "anpassar" stationen vartefter. Är irriterande att det strular och vill få det fixat, samtidigt så "hojtar" jag i förebyggande syfte så det inte blir värre då fler kopplas upp.

Vad gäller Teliasupporten så kanske jag lät gnällig mot den jag pratade med. Inte min mening, var mest att jag plockade undan och så ville hon ha "mer info" så jag fick plocka runt igen sen. (Ok, lite fundersam över alla macadresser hen ville ha.)

Det som är irriterande och inget att göra åt är att med ADSL så kunde Teliasupporten se min router, lina och hela klabbemanget. Med fiber till ett "annat stadsnät" (Zitius) så ser de ingenting. Så om jag ringer Telia i framtiden så kommer jag få ta samma "dans" igen och igen för varje gång istället för att supporten kan se att "jo, det är strul". :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

På första så håller jag med. Borde vara "lätt" att lista ut vilka vi är. Installatörerna som var här ringde "någon" och rabblade nummer som stod på medieomvandlaren, vet inte vem de ringde till men killen som ringde sa "så vi vet var ni är i stationen". På andra säger jag "HUHH?". Det där fattar jag ingenting av. Haha.

Svarar på båda.

Kollade på Östersund - Atletic Bilbao igår på Kanal 9. Brukar ärligt talat inte titta så mycket på tv via Telias Arrisbox utan använder Appletvn mest. Arrisboxen går direkt till medieomvandlaren och Appletvn går via Asusroutern.

Var bra bild under hela matchen, kollade i halvlek och hastigheten hade sjunkit / pingen ökat som "vanligt" numer. Kanske inte ska dra för höga hästar på detta men konstaterar att Arrisboxen hade inga problem.

Mailade kontaktperson på ElTel och berättade om problemet vi har och frågade det jag var mest nyfiken på. Vilken kapacitet som råder på stationen nu och vilken kapacitet stationen kommer ha i slutänden. Mailade i förrgår morse. Svaret från hen är:

Även frågat fiberföreningen samma fråga.

Jodå. Fler och fler kopplas upp och jag hoppas man "anpassar" stationen vartefter. Är irriterande att det strular och vill få det fixat, samtidigt så "hojtar" jag i förebyggande syfte så det inte blir värre då fler kopplas upp.

Vad gäller Teliasupporten så kanske jag lät gnällig mot den jag pratade med. Inte min mening, var mest att jag plockade undan och så ville hon ha "mer info" så jag fick plocka runt igen sen. (Ok, lite fundersam över alla macadresser hen ville ha.)

Det som är irriterande och inget att göra åt är att med ADSL så kunde Teliasupporten se min router, lina och hela klabbemanget. Med fiber till ett "annat stadsnät" (Zitius) så ser de ingenting. Så om jag ringer Telia i framtiden så kommer jag få ta samma "dans" igen och igen för varje gång istället för att supporten kan se att "jo, det är strul". :/

Telias iptvboxar använder inte internet för att visa de kanaler som ingår i det paket man abonnerar på utan den trafiken går i ett eget nät internt i Telias system, det är därför du har sepoarata uttag poå mediaomvandlaren, den matas med en trunk på wansidan, trunken innehåller flera olika vlan typ tv, data och tele och mediaomvandlaren separerar dem och matar ut respektice funktion på en dedikerad port.
Appletvn använder däremot normal internetåtkomst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att TVn fungerar betyder ju i alla fall att du inte är helt strypt i access/spridningsnätet, o andra sidan bör bandbredden för TV till olika noder (punkter) redan vara säkrad och prioriterad över datatrafik och ska inte öka (från station till Telia åtminstone) med antal tittare när de kör multicast. Hur som, finns säkert gott om kapacitet i switchar o.s.v. i stadsnätet. Låter som Telia får reda ut detta om det är deras nät/kapacitet som begränsar för just ert fibernät. Ge det ett par veckor och se om de lyckats lista ut vad problemet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telias iptvboxar använder inte internet för att visa de kanaler som ingår i det paket man abonnerar på utan den trafiken går i ett eget nät internt i Telias system, det är därför du har sepoarata uttag poå mediaomvandlaren, den matas med en trunk på wansidan, trunken innehåller flera olika vlan typ tv, data och tele och mediaomvandlaren separerar dem och matar ut respektice funktion på en dedikerad port.
Appletvn använder däremot normal internetåtkomst.

Skrivet av Petterk:

Att TVn fungerar betyder ju i alla fall att du inte är helt strypt i access/spridningsnätet, o andra sidan bör bandbredden för TV till olika noder (punkter) redan vara säkrad och prioriterad över datatrafik och ska inte öka (från station till Telia åtminstone) med antal tittare när de kör multicast. Hur som, finns säkert gott om kapacitet i switchar o.s.v. i stadsnätet. Låter som Telia får reda ut detta om det är deras nät/kapacitet som begränsar för just ert fibernät. Ge det ett par veckor och se om de lyckats lista ut vad problemet är.

Är tacksam för svar och klargöranden! Sen skäms jag som en hund som inte förstår ett dugg.

Kollade vid 20:30tiden igår och då flöt det på normalt. Skulle kollat fler gånger men hann inte. Ska kolla ikväll om de fixat det "redan".

Brukade förr sitta och lira på kvällarna. Hade jag fortsatt med det så hade det varit kört under denna vecka med den nedgången/uppgången (hastighet/ms). Plus att inte kunna appletvstreama sport i cmore/viaplay utan "pixeleringar" = .

Som sagt. Ska kolla under helgen hur det beteer sig.

Skulle kul om det fanns "hur internet fungerar för dummies" på tuben! Så jag får se uppbyggnaden i stationer och infrastrukturen för övrigt. Jag är mest inne i "från ytterväggen i stationen hem till mig" och hur det ser ut och fungerar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Fungerat bra sista kvällarna.

Telia ringde nyss (söndag!!) och undrade om jag märkt någon skillnad. "Jepp" var mitt givna svar.

Jo, de hade hittat ett större fel som givit kapacitetsproblem på kvällarna. Han tyckte det var lite underligt att ingen annan felanmält.

Brukar gnälla på Telia men här är det "tumme upp" för att de följde upp det med att ringa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Fungerat bra sista kvällarna.

Telia ringde nyss (söndag!!) och undrade om jag märkt någon skillnad. "Jepp" var mitt givna svar.

Jo, de hade hittat ett större fel som givit kapacitetsproblem på kvällarna. Han tyckte det var lite underligt att ingen annan felanmält.

Brukar gnälla på Telia men här är det "tumme upp" för att de följde upp det med att ringa.

Helt otroligt, jag hoppas på samma lycka som dig.

Jag har adsl 30mbit av telia och det krånglar som FAN. Det mesta jag gör är genom hotspot via mobilen som har halebop som går på telias master ^^
Felanmält det flera gånger, senast idag. fått detta svar varje gång med förändrat slutdatum.

Avisering !
Hej! Vi har tagit emot din felanmälan med referensnummer xxxxx och ärendet lämnas nu över till våra tekniker. Hälsningar Telia

Avisering !
Din felanmälan med referensnummer xxxxxx kan ta längre tid att åtgärda än beräknat, eftersom det verkar bero på ett större fel i nätet. Om du tidigare fått besked om att du behöver vara hemma för att ta emot en tekniker vid en viss tidpunkt så behövs detta inte längre. Du får besked via sms så snart felet är åtgärdat. Hälsningar Telia

Avisering !
Hej! Vi har tagit emot din felanmälan med referensnummer xxxxxx och ärendet lämnas nu över till våra tekniker. Hälsningar Telia.

Notera att jag får ett sms då o då där dom säger att dom åtgärdat felet men jag ser ingen som helst skillnad, har testat byta router o allt möjligt, testat med kabel, wifi o inget ger nån skillnad. har typ 0,5mbit ner o 0 mbit upp enl bredbandskollen på alla devices så det är inte hos mig felet ligger! isf en till trasig router men oddsen för det är??

Mitt 4G fungerar perfekt med kring 100mbit på min telefon.. Kommenterade idag med att om dom skickar 4G dongel med obegränsad data så kan ni för min del fast klippa denna förbannade koppar kabel, det måste väl vara billigare än o felsöka om o om o om o om o om o om o om igen flera gånger?? Även fast dom skulle binda sig till att leverera detta till mig i flera år ^^

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W