Permalänk
Medlem

Virtualbox med openvpn?

Meckar lite och försöker få till en maskin med virtualbox ubuntu som Guest som kör openvpn.
Kör Windows 10 och det funkar med openvpn på host men där vill jag ej ha den utan på guest ubuntu den connectar men släpper inte ut mig på nätet.
Vpn funkar alltså på win 10 men inte genom ubuntu guest har provat olika nät Bridged och Nat.

Kör openvpn via terminalen i ubuntu.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt går det att ansluta till din virtuella Ubuntu maskin, men du kommer då inte åt internet. Antar att du virtualiserar på Windows datorn, då behöver du göra en ip route så datorn hittar ut på nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill uppnå? Ska ubuntu vara VPN-klient eller server?

Sätter du nätverket i virtualbox till bridged är det som om du ansluter maskinen direkt till ditt lokala nätverk. Väljer du NAT döljer du din ubuntu-maskin bakom samma IP-adress som din Windows 10-dator