Permalänk
Medlem

Problem med rättigheter

Hej Alla

Håller på att konfigurera min fil server och nästan allt fungerar som det ska. Men Jag fastnade på en lite grej.
Jag har skapat 4 olik mappar.
2 av dessa mapparna ska vara med lösenord (jag menar att jag loggar in med användarenamn och lösenord som jag skapade i linux)
2 andra mappar ska vara tillgängliga till alla ( alla ska kunna skapa mappar, men dom inte kan flytta eller ta bort mappar)
OBS! Mappen som heter Delat den fungerar.

Skickar lite bilder så att ni ser rättigheter.
https://www.dropbox.com/s/n7livttsdl2o53x/Sk%C3%A4rmavbild%20...

4 drwxrwxr-x 3 nobody nobody 4096 okt 16 23:34 Delat
4 drwxrwxrwx 3 root privat 4096 okt 17 22:51 Njanja
4 drwxrwxrwx 2 root privat 4096 okt 17 21:01 Privatno
4 drwxrwxr-x 2 nobody nobody 4096 okt 17 21:33 Zajednicko

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Vi tar det från början, vilken/vilka mappar fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

Vi tar det från början, vilken/vilka mappar fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej

Fungerar med mappen som heter "Delat".
Fungerar EJ med mappen som heter "Zajednicko"

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

En sak jag reagerade på i skärmdumpen var "create mask":en. Rättighetsmaskar brukar vara omvända mot själva rättigheterna man sätter, så om du vill ha t.ex. rwxr-xr-x på en mapp (motsvarande chmod 755) så sätter du masken till 022. Detta för att 2 subtraheras från 7 (fulla rättigheter) inom de två sista delarna (ägargrupp och alla). Dvs:

777
-022
755

Vet inte vad "create mask" är i detta fallet, men eftersom det heter mask antar jag att det fungerar precis som umask, och då bör ovanstående gälla.

Så nuvarande mask på 755 ger alltså rättigheter 022 eller ----w--w- (dvs inga rättigheter för ägaren, enbart skrivrättigheter men ingen rättighet att läsa eller exekvera för alla och grupp).

Förresten, "Lite bilder" skrev du men länken leder bara till en bild. Skulle det vara fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

En sak jag reagerade på i skärmdumpen var "create mask":en. Rättighetsmaskar brukar vara omvända mot själva rättigheterna man sätter, så om du vill ha t.ex. rwxr-xr-x på en mapp (motsvarande chmod 755) så sätter du masken till 022. Detta för att 2 subtraheras från 7 (fulla rättigheter) inom de två sista delarna (ägargrupp och alla). Dvs:

777
-022
755

Vet inte vad "create mask" är i detta fallet, men eftersom det heter mask antar jag att det fungerar precis som umask, och då bör ovanstående gälla.

Så nuvarande mask på 755 ger alltså rättigheter 022 eller ----w--w- (dvs inga rättigheter för ägaren, enbart skrivrättigheter men ingen rättighet att läsa eller exekvera för alla och grupp).

Förresten, "Lite bilder" skrev du men länken leder bara till en bild. Skulle det vara fler?

Hej

Den här kommer från Ubuntu dokumentation:
Fixar extra bilder när kommer hem:

[share]
comment = Ubuntu File Server Share
path = /srv/samba/share
browsable = yes
guest ok = yes
read only = no
create mask = 0755

comment: en kort beskrivning av delningen. Justera för att passa dina behov.

path: Sökvägen till den delade katalogen.

Det här exemplet använder /srv/samba/sharename på grund av att det enligt Filesystem Hierarchy Standard (FHS), /srv så skall plats-specifik data delas ut där. Tekniskt sätt kan delningar i Samba placeras varsomhelst i filsystemet så länge som rättigheterna är rätt, men att hålla sig till standarden är att rekommendera.

browsable: möjliggör för Windowsklienter att bläddra i den delade katalogen genom att använda Windows Explorer.

guest ok: tillåter klienter att ansluta till delningen utan att ange något lösenord.

read only: bestämmer om utdelningen endast är läsbar eller om skrivrättigheter är beviljade. Skrivrättigheter tillåts endast om värdet är no, som ses i detta exempel. Om värdet är yes, då är åtkomsten till utdelningen endast läsbar.

create mask: fastställer rättigheterna som nya filer får när de skapas.

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Den här kommer från Ubuntu dokumentation:
Fixar extra bilder när kommer hem:

[share]
comment = Ubuntu File Server Share
path = /srv/samba/share
browsable = yes
guest ok = yes
read only = no
create mask = 0755

comment: en kort beskrivning av delningen. Justera för att passa dina behov.

path: Sökvägen till den delade katalogen.

Det här exemplet använder /srv/samba/sharename på grund av att det enligt Filesystem Hierarchy Standard (FHS), /srv så skall plats-specifik data delas ut där. Tekniskt sätt kan delningar i Samba placeras varsomhelst i filsystemet så länge som rättigheterna är rätt, men att hålla sig till standarden är att rekommendera.

browsable: möjliggör för Windowsklienter att bläddra i den delade katalogen genom att använda Windows Explorer.

guest ok: tillåter klienter att ansluta till delningen utan att ange något lösenord.

read only: bestämmer om utdelningen endast är läsbar eller om skrivrättigheter är beviljade. Skrivrättigheter tillåts endast om värdet är no, som ses i detta exempel. Om värdet är yes, då är åtkomsten till utdelningen endast läsbar.

create mask: fastställer rättigheterna som nya filer får när de skapas.

Ja se där. Förstår ärligt talat inte varför de kallar det för mask då.