Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem

Vad det gäller XFR så brukar den generellt lägga sig på 3700MHz stabilt för 3-4 trådar och uppåt, vid 2 trådar så kan XFR hålla runt 4000MHz och vid 1 tråd kan den hålla 4100MHz.
Test som firestrike kan under gpu testerna faktiskt gå upp på 4GHz under vissa delar av testet men det rör sig om någon bråkdels sekund, Skydiver benchmarken ska ligga på 4GHz i bägge GPU testen då det primärt använder två trådar då.
Under Timespy har min legat mestadels på 3700. och det är på detta sätt XFR ska funka för 1800x

Om du klockar så ska du avaktivera XFR, det är under inga omständigheter en bra ide att ha "core performance boost" påslaget vid klockning, den potentiella övervoltningen är inte att leka med och instabiliteten som introduceras är även den inte så rolig.
När du slår av core performance boost vid klockning så kommer processorn inte att boosta den manuella frekvensen du satt så i det läget är det meningslöst med XFR och du kommer inte se 4.1 vid en tråd eller 4.0 vid två trådar. Så när det kommer till att klocka en 1800x så måste du upp på minst 4GHz innan det lönar sig men det beror såklart på vilka arbetslaster du har.
För min del så presterar min 1800x så bra att jag inte riktigt känner något behov av klockning annat än för att det är skoj, vid 24/7 däremot är det mycket roligare med en cpu som ligger mycket nära OC prestanda men med 55 grader Celsius full load belastning på 16 trådar med 800rpm cpu fläkt. Vid en tråds belastning och 4.1GHz reagerar inte ens fläktarna från idle läget.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Vad det gäller XFR så brukar den generellt lägga sig på 3700MHz stabilt för 3-4 trådar och uppåt, vid 2 trådar så kan XFR hålla runt 4000MHz och vid 1 tråd kan den hålla 4100MHz.
Test som firestrike kan under gpu testerna faktiskt gå upp på 4GHz under vissa delar av testet men det rör sig om någon bråkdels sekund, Skydiver benchmarken ska ligga på 4GHz i bägge GPU testen då det primärt använder två trådar då.
Under Timespy har min legat mestadels på 3700. och det är på detta sätt XFR ska funka för 1800x

Om du klockar så ska du avaktivera XFR, det är under inga omständigheter en bra ide att ha "core performance boost" påslaget vid klockning, den potentiella övervoltningen är inte att leka med och instabiliteten som introduceras är även den inte så rolig.
När du slår av core performance boost vid klockning så kommer processorn inte att boosta den manuella frekvensen du satt så i det läget är det meningslöst med XFR och du kommer inte se 4.1 vid en tråd eller 4.0 vid två trådar. Så när det kommer till att klocka en 1800x så måste du upp på minst 4GHz innan det lönar sig men det beror såklart på vilka arbetslaster du har.
För min del så presterar min 1800x så bra att jag inte riktigt känner något behov av klockning annat än för att det är skoj, vid 24/7 däremot är det mycket roligare med en cpu som ligger mycket nära OC prestanda men med 55 grader Celsius full load belastning på 16 trådar med 800rpm cpu fläkt. Vid en tråds belastning och 4.1GHz reagerar inte ens fläktarna från idle läget.

Har ju 1600X som du vet, men jag fick upp till 4177 Mhz som max (XFR) och Hardware Monitor senaste version som sade detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vad det gäller XFR så brukar den generellt lägga sig på 3700MHz stabilt för 3-4 trådar och uppåt, vid 2 trådar så kan XFR hålla runt 4000MHz och vid 1 tråd kan den hålla 4100MHz.
Test som firestrike kan under gpu testerna faktiskt gå upp på 4GHz under vissa delar av testet men det rör sig om någon bråkdels sekund, Skydiver benchmarken ska ligga på 4GHz i bägge GPU testen då det primärt använder två trådar då.
Under Timespy har min legat mestadels på 3700. och det är på detta sätt XFR ska funka för 1800x

Om du klockar så ska du avaktivera XFR, det är under inga omständigheter en bra ide att ha "core performance boost" påslaget vid klockning, den potentiella övervoltningen är inte att leka med och instabiliteten som introduceras är även den inte så rolig.
När du slår av core performance boost vid klockning så kommer processorn inte att boosta den manuella frekvensen du satt så i det läget är det meningslöst med XFR och du kommer inte se 4.1 vid en tråd eller 4.0 vid två trådar. Så när det kommer till att klocka en 1800x så måste du upp på minst 4GHz innan det lönar sig men det beror såklart på vilka arbetslaster du har.
För min del så presterar min 1800x så bra att jag inte riktigt känner något behov av klockning annat än för att det är skoj, vid 24/7 däremot är det mycket roligare med en cpu som ligger mycket nära OC prestanda men med 55 grader Celsius full load belastning på 16 trådar med 800rpm cpu fläkt. Vid en tråds belastning och 4.1GHz reagerar inte ens fläktarna från idle läget.

Bra och utförligt svar som vanligt

Ja, jag hade disablat core performance boost och även ändrat till CPU LLC4, SOC LLC3, CPU och SOC Phase control = Extreme.

För mig jag körde vcore 1.33 eller 1.34

Jag har tänkt och resonerat ungefär som dig tidigare men just att den låser på 3,7GHz under multicore last har ändå gjort mig tveksam.

Du skriver: "55 grader Celsius full load belastning på 16 trådar med 800rpm cpu fläkt.".

Imponerande, vilken luftkylare har du, D15 kanske (?) och vilka övriga chassifläktar?

Edit: Cryorig R1 Ultimate👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har ju 1600X som du vet, men jag fick upp till 4177 Mhz som max (XFR) och Hardware Monitor senaste version som sade detta.

Ganska säker på att max xfr är 4100 oavsett R7 eller R5 och oavsett kylning, kan visserligen vara ditt mobo som gör något underligt men det låter mer som en underlig avläsning faktiskt. Inte så att du klockat med xfr påslaget?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Ganska säker på att max xfr är 4100 oavsett R7 eller R5 och oavsett kylning, kan visserligen vara ditt mobo som gör något underligt men det låter mer som en underlig avläsning faktiskt. Inte så att du klockat med xfr påslaget?

Då när jag fick 4177 Mhz så körde jag default i UEFI. Var ju då jag oxå såg att jag låg 100 Mhz högre på alla kärnorna utan turbo än vad som skall vara original. Original är ju 3600 Mhz och jag fick 3700 Mhz på alla kärnorna när de belastades samtidigt. Kör ju med statisk OC nu men kan ju enkelt ställa tillbaka det till default och testa igen. Dock så har jag en nyare version av UEFI nu. Det enda jag kan tänka mig är att Hardware Monitor visar 100 Mhz för mycket helt enkelt för då stämmer det ju både utan turbo samt med XFR.

EDIT: Nej har ingen XFR aktiv vid manuell OC.
Har iaf fått upp BCLK från 99.8 Mhz till 99.94 - 99.98 Mhz med nyaste UEFI (inställt på 100.0 Mhz).

Enligt hardware Monitor så får jag 100 Mhz lägre speed med 1701 än med 1601 BIOS. Detta på base som XFR. Förstår dock inte poängen med turbo och XFR när den inte kickar i vid full belastning på en enda kärna ens (GPU-Z Benchmark som exempel).
Manuell OC 4 Ghz som gäller för min del.

Permalänk

Nu får jag max 4099 Mhz men när jag kör CPU-Z Benchmark och när den kommer till singel core testet så går inte turbon i utan den kärnan ligger då på 3700 Mzh. XFR hoppar in ibland i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

62 grader med Prime95 klockad till 4GHz (!?), ja, vattenkylning gör verkligen skillnad.

Du nu har jag låtit Prime95 köttat i ett par timmar... och när Prime gjorde något speciellt under ett par minuter så flög tempen i taket och sedan tillbaka ner på runt 62-63 grader igen.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nu får jag max 4099 Mhz men när jag kör CPU-Z Benchmark och när den kommer till singel core testet så går inte turbon i utan den kärnan ligger då på 3700 Mzh. XFR hoppar in ibland i idle.

Vissa single core test är lite luriga att faktiskt få till på full XFR, cpu-z tillhör et av dom test jag märkt som verkar bete sig lite underligt. 3700 är normal xfr frekvens för all core boost. Det man kan göra för att öka chanserna att XFR funkar som det är tänkt är att ha corepark aktivt, i de lilla testande jag gjort så verkar 2 core boost hålla i bättre med corepark aktivt, entråds XFR verkar vara ungefär det samma möjligtvis lite bättre med corepark.
Man kan också tweaka windows aktiva energiplan när det kommer till hur kärnor ska hanteras med corepark, till exempel kan man höja gränsen för när en kärna anses vara överbelastad (80% normalt) och nästa ska väckas, detta gör att XFR på en & två trådar har lättare att hålla i även under mer belastning utan att windows får för sig att väcka fler kärnor. Corepark kan dock ha någon % negativ prestandaskalning i vissa program/spel medans det gynnar andra. Här får man göra lite avvägning om den mjukvara man använder helt enkelt.

Skrivet av CreX:

Du nu har jag låtit Prime95 köttat i ett par timmar... och när Prime gjorde något speciellt under ett par minuter så flög tempen i taket och sedan tillbaka ner på runt 62-63 grader igen.
https://i.imgur.com/8qX7Oqx.png

Vissa beräkningar är klart mer ström intensiva än andra och därigenom också klart mer värmealstrande och det tar en stund för prime att göra sina cykler, OCCT däremot är ganska snabbt på att gå igenom de olika beräkningarna vilket är ett snabbt sätt att hitta hög temp , Prime95 på luftkylning på R7 är lite iffy vid 4GHz då man är uppe på rätt svettiga nivåer men 70 grader är riktigt imponerande i prime, gör mig inte mindre sugen på vatten faktiskt xD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Du nu har jag låtit Prime95 köttat i ett par timmar... och när Prime gjorde något speciellt under ett par minuter så flög tempen i taket och sedan tillbaka ner på runt 62-63 grader igen.

Ok jag har 1600x (kör den stock nu) och med min blygsamma luftkylare be quiet Pure Rock Slim som jag nyligen bytt kylpasta på snittar jag ungefär på 68 grader efter 2-3 timmar med prime95 blend test, maxtemp har jag för mig var ca 71-72. Egentligen schysst värde för den här kylaren som jag gav 199kr för så länge man kör stock, annars tycker jag inte riktigt den håller måttet. För överklockning bör man ha en av de större klumpedunserna till luftkylare helst med dubbla fläktar alternativt ett vattenkylningssystem som du har.

Ja, prime95 går igenom olika typer av tester och vissa är betydligt tuffare än andra, att temperaturen varierar är helt normalt.

Nästa steg kan bli att prova Intel burn test och då bör du se några grader högre.

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Vissa single core test är lite luriga att faktiskt få till på full XFR, cpu-z tillhör et av dom test jag märkt som verkar bete sig lite underligt. 3700 är normal xfr frekvens för all core boost. Det man kan göra för att öka chanserna att XFR funkar som det är tänkt är att ha corepark aktivt, i de lilla testande jag gjort så verkar 2 core boost hålla i bättre med corepark aktivt, entråds XFR verkar vara ungefär det samma möjligtvis lite bättre med corepark.
Man kan också tweaka windows aktiva energiplan när det kommer till hur kärnor ska hanteras med corepark, till exempel kan man höja gränsen för när en kärna anses vara överbelastad (80% normalt) och nästa ska väckas, detta gör att XFR på en & två trådar har lättare att hålla i även under mer belastning utan att windows får för sig att väcka fler kärnor. Corepark kan dock ha någon % negativ prestandaskalning i vissa program/spel medans det gynnar andra. Här får man göra lite avvägning om den mjukvara man använder helt enkelt.

Jag editerade min tidigare tråd.

Men kör statisk OC nu. Funkar riktigt bra. Däremot så tycker jag BIOS är otroligt buggig. Kommer inte ihåg ändringar man gör osv. Testade 4.1 Ghz med 1701 och det var inga problem att boota i Windows med det. Körde Memtest64 u.a. Men Prime95 ville de inte med. Drog upp spänningen på flera kritiska inställningar men då kraschade burken än snabbare (ingen hög temperatur på nåt enligt HM). Testade andra OC-inställningar som funkade med 1601 och prime95 u.a men dyngkraschade med 1701. Däremot efter allt meckande i BIOS så fick jag tillbaka min prestanda jag hade förut, dvs ~465 singel core och ~3730 i multi.

Har resetat BIOS (F5) och laddat in min sparade profil men fick inte mer än runt 445 i singel CPU-Z och runt 3700 i multi (multi kunde bara droppa till 3600 ibland). Så efter det jag ändrade till Auto (default) för att testa XFR och sen nu tillbaka till mina vanliga OC-inställningar så får jag samma hastighet i CPU-Z Benchmark. Något buggit BIOS mao.

Hade ju 4770K som låg i 4.4 Ghz på alla kärnorna och 2400 Mhz minnen CL10 har jag för mig. Där fick jag 485 i singel med CPU-Z. Multi kommer jag inte ihåg. Så går man på CPU-Z så har min 1600X något högre IPC än 4770K.

Permalänk

Så här fick jag efter några minuter med IBT.

Direktlänk utifall bildlänken inte vill funka https://imgur.com/a/6dT8t

Permalänk

Buuuhuuuuu

Jag måste köra på ~1.55 V på min 1700 för att komma upp i 4 GHz stabilt. Har dock haft massa att göra i plugget så jag har inte meckat supermycket med det... men ni andra här inne har ju inte mycket mer än 1.4 V

Rockar en C6H med en AIO kylare

Visa signatur

AMD Ryzen 3900x @ 4.3 GHz 1.28125 V | G.Skill trident Z 3200 MHz cl 16 | ASUS DUAL RTX 2600 | Noctua NH U12A | Fractal design R6

Permalänk
Inaktiv

Jätte nöjd med min 1600x, har låst fps till 600 i cs och det kan dippa ner till 450 men det kan man leva med.

Kör upplösning 1920x1080
https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/863987595649357111...

Permalänk
Medlem

Varför anger inte ni inte vilket test ni kört med Prime95? Extremt stor skillnad på vad tempsen blir beroende på om ni kör Blend vs small FFTs..

EDIT: Just to prove my point

Added bild
Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanlillja:

Buuuhuuuuu

Jag måste köra på ~1.55 V på min 1700 för att komma upp i 4 GHz stabilt. Har dock haft massa att göra i plugget så jag har inte meckat supermycket med det... men ni andra här inne har ju inte mycket mer än 1.4 V

Rockar en C6H med en AIO kylare

Ånej... Fyfan vad otur!
Jag kör 4 GHz stabilt med 1.35V.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk

1600@3.8 med default volt, enl cpu-z = 1.248v.
Inte provat högre än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Ånej... Fyfan vad otur!
Jag kör 4 GHz stabilt med 1.35V.

Hur gör du med volten i idle? Jag kör min 1700x på stock och är väldigt nöjd med just den prestandan och att volten är på auto vilket resulterar i att den ligger i ungefär 0.8v i idle.

När jag sätter 3.9 GHz @ 1.35v så är volten fixerad och droppar inte i idle. Har letat efter p states i bios men finns ingenting. Något tips att få den att klocka ner sig även när man kör oc?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kör datorn i signatur, jag skulle behöva hjälp med att överklocka.
Jag vill överklocka för att få ur mer fps, då jag spelar mycket PUBG så känner jag att det flyter inte på som jag hade önskat. (Nästan så att jag vill sälja min Ryzenbuild och köpa Coffee Lake build då jag egentligen bara gamear)

Hur mycket kan jag klocka om jag ska vara safe och tänka mig ha datorn några år?

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk

@cubeR: så länge du inte behöver dra upp volten så mycket så ska det inte vara så stor skillnad som jag har förstått det. Testa att latja med timingsen på minnena, det verkar ge en del mer fps enl. diverse youtubers.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900x @ 4.3 GHz 1.28125 V | G.Skill trident Z 3200 MHz cl 16 | ASUS DUAL RTX 2600 | Noctua NH U12A | Fractal design R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanlillja:

@cubeR: så länge du inte behöver dra upp volten så mycket så ska det inte vara så stor skillnad som jag har förstått det. Testa att latja med timingsen på minnena, det verkar ge en del mer fps enl. diverse youtubers.

Jag kör förinställd 2933mhz profil i Bios. Har du något tips?

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

@cubeR: Läs den här tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1471332-traden-om-minn...

Finns otroligt mycket vettigt där inne

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Hej!

Jag kör datorn i signatur, jag skulle behöva hjälp med att överklocka.
Jag vill överklocka för att få ur mer fps, då jag spelar mycket PUBG så känner jag att det flyter inte på som jag hade önskat. (Nästan så att jag vill sälja min Ryzenbuild och köpa Coffee Lake build då jag egentligen bara gamear)

Hur mycket kan jag klocka om jag ska vara safe och tänka mig ha datorn några år?

Sålänge du inte går öbeer 1.425V på Vcore som grundinställning (den kommer vara både under och över på grund av Load Line Calibration och annat jox) så är det lugnt.

Jag brukar göra såhär för att snabbt testa:

Sätt Vcore i 1.425V (högsta man ska gå enligt Robert Hallock på AMD) SoC-voltage på 1.1V (så att minneskontrollern inte blir instabil)

Sätt sedan multipeln till 41, för 4100Mhz effektivt.

Stresstesta

Om den klarar sig en timme igenom OCCT så har du ett enligt mig tillräckligt stabilt system. Nästa steg blir då att sänka Vcore tills det inte längre är stabilt, jag brukar köra 2 snäpp i taget. När du kommer till ett läge där Vcore är för låg för att klara OCCT i en timme, höj ett snäpp och så är du färdig sen.

Om det är på andra hållet, att 4100Mhz inte är stabolt vid 1.425V, så då är det istället multipeln du sänker, 25Hmz i taget, stresstesta, och gör om.

Mitt eget chip t. ex är inte så bta. Det kräver 1.425V för att vara stabilt i 3.925Ghz, medans det finns guildklimpar där ute som kan köra 4.1Ghz med 1.35V, så det är ett lotteri.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jätte nöjd med min 1600x, har låst fps till 600 i cs och det kan dippa ner till 450 men det kan man leva med.

Kör upplösning 1920x1080
https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/863987595649357111...

Och så säger folk att Ryzen suger i CS:GO. Du borde lägga upp en del klipp på youtube och visa var skåpet ska stå

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Och så säger folk att Ryzen suger i CS:GO. Du borde lägga upp en del klipp på youtube och visa var skåpet ska stå

Det är i cs condition zero men det kanske blir snarlik FPS i go

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Och så säger folk att Ryzen suger i CS:GO. Du borde lägga upp en del klipp på youtube och visa var skåpet ska stå

Nu skiljer sig dock Decimals 1600X system mot ca 99,9% av övriga 1600X ägare världen över, han kör den ju överklockad i 4,3GHz vilket är högst ovanligt enligt mina efterforskningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

@cubeR: Läs den här tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1471332-traden-om-minn...

Finns otroligt mycket vettigt där inne

Hur gick det med dina minnen, vad kör du dem i nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hur gick det med dina minnen, vad kör du dem i nu?

3433mhz, kommer inte ihåg timings riktigt. Har tänkt pilla lite mer då latency är lite hög (~75ns). Har dock inte haft tid eller ork då det varit massa vab den här veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

3433mhz, kommer inte ihåg timings riktigt. Har tänkt pilla lite mer då latency är lite hög (~75ns). Har dock inte haft tid eller ork då det varit massa vab den här veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fart, faktiskt ganska frustrerande att konfigurera minnen, kan ta en hel jäkla massa tid.

Jag köpte samma minnen till slut för min 1600X men har nöjt mig med 3200 just nu. 14-14-14-14-28 någonting. Jag fick 3333 stabilt också (efter en himla massa konfigurerande) men då med ganska taskiga timings och högre volt, inte orkat hålla på mer och vill helst att Asus ska släppa nytt bios först.

Problemet jag har upplevt är att man ganska ofta tror att allt är frid och fröjd, benchmarks fungerar, Windows fungerar men att man ändå till slut kan åka på något problem under tex en Prime95 körning till slut.

Jag har dock börjat lämna Prime95 till förmån för hci memtest (det är ju minnena jag vill testa) och då får jag mindre fel. Att prime95 visar mer fel för mig vs hci memtest kan möjligen/kanske bero på att jag har lite undermålig kylning på min dator just nu (cpu'n pressas hårdare i prime95 vs hci memtest).

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Hur gör du med volten i idle? Jag kör min 1700x på stock och är väldigt nöjd med just den prestandan och att volten är på auto vilket resulterar i att den ligger i ungefär 0.8v i idle.

När jag sätter 3.9 GHz @ 1.35v så är volten fixerad och droppar inte i idle. Har letat efter p states i bios men finns ingenting. Något tips att få den att klocka ner sig även när man kör oc?

Min sjunker ner till runt 1V i idle, men jag har inte ändrat något speciellt.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

CPU: 1700X
Moderkort: Msi b350 tomahwak
Kylare: Bequiet silentloop 280
Frekvens (all core): 3900
Voltage: 1.35V
Temp(idle): 35-40
Temp(full load): 60-65

jag kommer inte över 3900 även om ja höjer volten