Hur krävande kan ett spel bli ?

Permalänk

Hur krävande kan ett spel bli ?

Hej.

Finns det någon gräns snart där hårdvaran till slut ej kan trycka ut mer effekter av ett pc spel ? det måste ju finnas en gräns tycker man,
isåfall när kommer den gränsen ?

Om det ej nu går att maxa mer, hur påverkar detta tillverkarna, intel, amd med försäljning m.m...? eller vad tror ni om typ 15 år ?

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid göra det väldigt ooptimerat om det skulle ”ta slut” med grafiskt godis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det är åt andra hållet idag att hårdvaran inte räcker till för det som går att skapa, kolla bara specialeffekterna i filmer.. det är där vi kan vara om 15 år om hårdvaran är där för att kunna rendera det i realtid

en gräns är nog väääääldigt långt borta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att kolla på skapandet av en animerad film. Hur lång tid det tar och vilka extrema datorer som krävs för att rendera filmerna är otroligt.

Ett spel där allt renderas i realtid, mot en superdator som tar dagar på sig att rendera en film.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ska man dra det ännu längre skulle man kunna säga vi den "första generationen" i den här teknikutvecklingen, så jag tror nog det kommer hända bra mycket mer än de vi ser idag.

Se bara hur mycket som har hänt sen NES släpptes som också skulle kunna ses lite som ett startskott till det vi ser idag.
Idag har vi 3D, VR-teknik och inte minst internet kommunicera ta tex mobil utvecklingen vansinnigt snabb utveckling där.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Finns det någon gräns snart där hårdvaran till slut ej kan trycka ut mer effekter av ett pc spel ? det måste ju finnas en gräns tycker man,
isåfall när kommer den gränsen ?

Om det ej nu går att maxa mer, hur påverkar detta tillverkarna, intel, amd med försäljning m.m...? eller vad tror ni om typ 15 år ?

Ja. 2023 tar det stopp

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att gränsen är nådd när vi kan emulera i realtid en perfekt värd där en människor inte ser skillnaden i om det sker i verkligheten eller i spelet. Tänk dig the matrix.

Det närmsta vi är där är VR spel i form av exempelvis Onward, Arizona Sunshine, The Brookhaven Experiment etc.

Grafiken i dessa spel har bra mycket kvar, sen har VR en begränsad feld of view samt för låg fps. Utöver det behöver vi simulera alla vetenskapliga lagar perfekt samt hantera hantera spelarens input (analysera hjärnan i realtid och tolka det?) samt lura dina sju sinnen.

Är sugen på att säga att vi aldrig kommer att lyckas med detta. Men samtidigt görs det stora steg i tekniken om man ser bakåt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Jag skulle säga att gränsen är nådd när vi kan emulera i realtid en perfekt värd där en människor inte ser skillnaden i om det sker i verkligheten eller i spelet. Tänk dig the matrix.

Det närmsta vi är där är VR spel i form av exempelvis Onward, Arizona Sunshine, The Brookhaven Experiment etc.

Grafiken i dessa spel har bra mycket kvar, sen har VR en begränsad feld of view samt för låg fps. Utöver det behöver vi simulera alla vetenskapliga lagar perfekt samt hantera hantera spelarens input (analysera hjärnan i realtid och tolka det?) samt lura dina sju sinnen.

Är sugen på att säga att vi aldrig kommer att lyckas med detta. Men samtidigt görs det stora steg i tekniken om man ser bakåt i tiden.

Har varit med sedan 80-talet. Är säker på att vi, om vi inte dör för tidigt kommer hinna se det du säger under vår livstid.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel:

Jag tror svårighetsgraden ökar exponentiellt med en väldigt brant stigning när vi skall närmaste oss något verkligen verkligt.

Bara en känsla.

Men visst är skillnaden häftig från när man spelade bubble bobble på c64.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog så att det är människans fantasi/kreativitet som sätter gränserna och ny hårdvara kommer att göra att gränserna för människan också flyttas så när man närmar sig gränsen så kommer den att flyttas längre bort så gränsen kan aldrig nås mer än temporärt en liten stund medans människan funderar på vad mer man kan vilja göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@serverfel:

Jag tror svårighetsgraden ökar exponentiellt med en väldigt brant stigning när vi skall närmaste oss något verkligen verkligt.

Bara en känsla.

Men visst är skillnaden häftig från när man spelade bubble bobble på c64.

Med dagens sätt att göra det på så har du rätt, men det kommer genombrott hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde ett "spel" med cadmodeller från BIM där man kunde ladda in vilken oarbetat BIM fil som helst, de större IFC banorna tog över 12h att starta på min 7700K med 64GB ram och 960 EVO ssd. 4core och 8 threads är totalt för lite att ladda 3d banor som ej är anpassade för motorn utan måste bearbetas.

Jag tror spelutvecklingen följer ekonomiska kalkyleringar, där höre systemkrav resulterar i mindre målgrupp. Och folk klagar redan nu om de bara kan klämma ut 1000fps i spel och vill ha mer, likaså stör sig om laddtiden på att byta bana är någon pikosekund för lång.

*edit*
Om man ser historisk så tycker jag kraven på mainstreamapplikationer av alla slag bara sjunker, detta av flera orsaker som att kraven för att göra grundläggande saker sänks och det istället går att fokusera på att bygga ut det.
Ta excel som exempel, det går att köra på vilken enhet som helst idag, t.om. en mobiltelefon kan öppna och redigera dessa filer, samtidigt är det inga problem för mer teknisk kunniga excelanvändare att göra en lösning som sänker Intel i9 7980X.

Jag tror mer samma sak kommer hända spel, de kommer i grundutförandet vara lättdrivna men allt detta extra kommer vara det som krävs.

Permalänk
Medlem

Jag tror då inte att jag kommer se ett sånt läge i min livstid (tänker att t.ex the Matrix är målet).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Okej tack för svaren hur lång tid tror ni att vi har tills vi är i länken nedan, till vanliga pc användare som inte kostar en förmögenhet låt oss säga 15-20 tusen kronors datorer. För närmare än verkligheten än detta kan man väll inte komma genom en skärm endast ? Om vi nu bortser det med matrix.

https://www.youtube.com/watch?v=E3LtFrMAvQ4

Permalänk
Medlem

@EneRgiZE_MFZ83

15-20k inkl. inflation eller med dagens värde?

Jag tror vi är där du länkade inom en generation eller två (8-12 år), i någon enstaka titel dvs. Och det du länkade är artificiellt så det skriker om det, här har du fotorealism:

Notera draw distance och 100% korrekt simulerat vatten, vind och ljusbrytningen i molnen. Ett rum med några % av objekten man hittar i ett typiskt sånt rum, när-zoom och massa skin och blänk gör inte en grafikmotor fotorealistisk.

När har vi teknologin där en vass Svenssondator klarar av att rendera ovanstående bild? Typ... 30 år? 60? Vettefan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Okej tack för svaren hur lång tid tror ni att vi har tills vi är i länken nedan, till vanliga pc användare som inte kostar en förmögenhet låt oss säga 15-20 tusen kronors datorer. För närmare än verkligheten än detta kan man väll inte komma genom en skärm endast ? Om vi nu bortser det med matrix.

https://www.youtube.com/watch?v=E3LtFrMAvQ4

Det där är snyggt men det är inte så komplicerat egentligen. Konstgjorda föremål är ju liksom sannolikt designade i en dator redan. Det är bra mycket svårare att få till naturen, växter, djur och människor, och det är vi ju långt ifrån idag. Och då pratar vi fortfarande bara grafik, än svårare är ju att få till realistiska rörelsemönster och beteenden, eller typ vind som blåser genom löv samtidigt som det regnar. Sånt kräver många gånger mer kapacitet än vad vi har idag.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det där är snyggt men det är inte så komplicerat egentligen. Konstgjorda föremål är ju liksom sannolikt designade i en dator redan. Det är bra mycket svårare att få till naturen, växter, djur och människor, och det är vi ju långt ifrån idag. Och då pratar vi fortfarande bara grafik, än svårare är ju att få till realistiska rörelsemönster och beteenden, eller typ vind som blåser genom löv samtidigt som det regnar. Sånt kräver många gånger mer kapacitet än vad vi har idag.

Sant du har rätt, man ser oftast att det finns väldigt mycket kvar på den fronten, med tex människor och beteende, Och det andra du nämnde.

Permalänk
Medlem

Om det enbart handlar om att realistiskt rendera statiska prylar så kan man ju ta din exempelvideo och gå ner på typ en kaffemugg; enbart en kaffemugg kan du rendera ganska fotorealistiskt idag, tillräckligt i realtid för att kunna lura många att den är äkta.

Men så fort det ska bli interaktivt så är det ju kört. Tex fyller du i kaffe i muggen och vill att muggen ska kunna gå sönder på ett realstiskt sätt, och att kaffet ska spillas och interagera med en yta på ett övertygande sätt, så finns det ingen dator som kan göra det i realtid idag på ett sätt som skulle övertyga någon om dom kollade på det noggrant.

Alltså din frågeställning funkar inte om man inte också bestämmer vilken sorts "spel" det handlar om. Ett spel där man sitter och löser korsord i en snygg lägenhet kan du givetvis bara göra "så snygg" innan det tar stopp, där vi är ganska nära idag lixom.

Blir lite mer krävande om spelet utspelar sig på times square på nyårsafton, och du försöker tränga sig fram mellan en miljon människor, med korsordet i ena handen och en kopp kaffe du försöker att inte spilla på någon i den andra.

Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Okej tack för svaren hur lång tid tror ni att vi har tills vi är i länken nedan, till vanliga pc användare som inte kostar en förmögenhet låt oss säga 15-20 tusen kronors datorer. För närmare än verkligheten än detta kan man väll inte komma genom en skärm endast ? Om vi nu bortser det med matrix.

https://www.youtube.com/watch?v=E3LtFrMAvQ4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Okej tack för svaren hur lång tid tror ni att vi har tills vi är i länken nedan, till vanliga pc användare som inte kostar en förmögenhet låt oss säga 15-20 tusen kronors datorer. För närmare än verkligheten än detta kan man väll inte komma genom en skärm endast ? Om vi nu bortser det med matrix.

Det där körs på en 4790K och ett GTX 1080 enligt videobeskrivningen, d.v.s. en 15-20k dator. Så vi är redan där med andra ord.

Och det finns egentligen inte övre gräns för hur krävande ett spel kan bli, det går alltid att göra det mer krävande. Höjden av realism skulle ju t.ex. vara att simulera hela universum ned till atomnivå, vilket troligtvis överskrider universums maximala beräkningskapacitet (se Laplaces demon).

Permalänk
Medlem

Vi diskuterar i fel ände.
Skärmen som vi tänker oss idag kommer i slutändan att försvinna och ersättas av att vi skickar emuleringar direkt in i hjärnan som stimulerar våra sinnen. I stort sett kommer vi skapa kontrollerade psykoser. Hjärnan kommer själv skapa den verklighet som spelen vill visa.

jag tror att detta blir verklighet nästa århundrade. Redan nu har EUs ett projekt av att skapa en datormodell av hela hjärnan.
https://www.humanbrainproject.eu/en/

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk

Med tanken på hur spelen har utvecklats så fort sen Doom 1 osv så tror jag det kan fortsätta ett tag tills det blir i "realtid" men jag skulle gissa på många år.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii