Permalänk

Kommer inte förbi splash vid uppstart

Byggde datorn för ca 6 månader sen och den har fungerat felfritt. Igår spelade jag utan problem, har inte märkt av några symptom över huvud taget. Idag kommer jag inte förbi splash, "press delete to enter EFI BIOS". Mitt bluetooth-tangentbord fungerar ju inte i detta läget så jag testade med ett gammalt PS2-tangentbord men det lyser inte ens upp.

Specs:

Intel Core i5 3570
Asus P8P67
Corsair Vengeance DDR3 16gb 1600MHz
Asus GeForce GTX 760
PSU "be quiet" System Power 8 500W

Vad jag har testat:

ClearCMOS
Bytt batteri
Alla stickor var för sig
Uppstart utan några enheter
Grafikkort i annan dator - funkar
Trippelkollat alla kablar
Kollat efter damm, den är helt ren

Har tappat bort min speaker och jag har helt glömt att ta bort splashen i BIOS så jag får ingen fingervisning alls om vad som kan vara fel. Spenderade flera timmar med att googla och titta på klipp på YouTube men det ledde ingenstans. Så mitt hopp står till er, kanske någon har nåt tips?

Permalänk
Medlem

När du provade med PS/2, stoppade du i kontakt innan uppstart då? Hade du i bluetooth tangentbordet samtidigt, som PS/2 ?

Det ska vi nog lösa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Skrivet av Duktig:

När du provade med PS/2, stoppade du i kontakt innan uppstart då? Hade du i bluetooth tangentbordet samtidigt, som PS/2 ?

Det ska vi nog lösa

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, det satt i från uppstart, allt annat bortkopplat. Jag vet att det fungerar för jag använde det när jag byggde ihop burken. Splashen är det första jag ser när jag startar datorn, inget POST.

Edit: kan du lösa detta är du guld värd

Permalänk
Medlem

Kan vara så att din PSU är problemet. Har du en extra att testa med ? Om du har det koppla ur alla enheter, som inte "behövs". Låter nämligen som att problemet ligger där. När datorn startas upp och inte klarar POST (power-on self-test) så kommer den bara frysa, som den gör nu.

Detta betyder inte att PSU är kass kan bero på RAM eller moderkortet tragiskt med. Men vi börjar med byta PSU där efter testa RAM minnen i en annan dator, om möjligt. Därefrer prova alla enheter på ett annat moderkort. Kommer ta sin tid detta ;). Hoppas vi får något framsteg nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Skrivet av Duktig:

Kan vara så att din PSU är problemet. Har du en extra att testa med ? Om du har det koppla ur alla enheter, som inte "behövs". Låter nämligen som att problemet ligger där. När datorn startas upp och inte klarar POST (power-on self-test) så kommer den bara frysa, som den gör nu.

Detta betyder inte att PSU är kass kan bero på RAM eller moderkortet tragiskt med. Men vi börjar med byta PSU där efter testa RAM minnen i en annan dator, om möjligt. Därefrer prova alla enheter på ett annat moderkort. Kommer ta sin tid detta ;). Hoppas vi får något framsteg nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tänk ensamstående mamma som bara spelar single player (om det inte är en repa CS då och då), dvs mina LAN-dagar är över och umgänget med datorentusiaster likaså. Det här kan bli knivigt :/ skrotade min gamla nätdel då det var den som boven sist, så den här har bara några veckor på nacken. Dock ingen garanti för att det inte hänt igen. Min förra build var ett XFX NVIDIA nForce med DDR2 så att testa RAM går ju inte. Kan dock hämta upp ett gammalt ATX och bygga ihop den igen med min nya nätdel för att testa andra enheter. Antar att man får svettas lite