Permalänk
Medlem

Korrosion på skivplatta

Tjena.

Har lite problem med korrosion på min skivplatta och vet inte riktigt hur jag kan få bort det, om det ens går. Har redan testat med WD-40, Bakpulver och citron men inget hände. Testade också slipa lite med sandpapper men gav upp direkt då det var värdelöst.

Har ni några tips på hur jag kan få bort det utan att spendera en förmögenhet?

Mvh
Lucce11

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Jag är osäker men ättika och skrubbande?
Isf. se till att skölja bort allt ättika noga efteråt då om jag tror rätt så kan ättika orsaka korrosion.
Hoppas du får bättre svar

Permalänk
Medlem

Provat med stark citronsyra ?? - då lite mer än affärens 15-grams i kryddpåsarna - titta i färgaffärer, bygghandeln för större förpackningar, blanda man i rejäl andel vinsyra så ökar lösbarheten ännu mera., vissa avkalkare för kaffebryggare/maskiner innehåller ganska hög andel fosforsyra - läs innehålsförteckningen MSDS innan köp. Oxalsyra är också användbar för avrostning - men den är giftig så det är munskydd och handskar som gäller där - svår att hitta men finns där man säljer biodlingsutrustning då oxalsyran är en viktig kemikalie i varrora-bekämpningen

en ytterligare variant är att med Seignettsalt (Rochelle-salt) [1] löst i lösning med kaustiksoda avrosta järndetaljer (inte aluminium - där försvinner det helt) - fördelen med lösningen är att det påverkar inte järnet alls som när man försöker med lösningar av fosfor eller oxalsyra och kan ligga länge i badet.

[1] Seignettsalt (Rochelle-salt) är olika salter av vinsyra - och det är vinsyre-delem som gör avrostningen genom komplexbildning med vinsyre-molekylen trots stark akalisk miljö.

Elektrolytisk avrostning - då dränka hela skivan i några liter vatten med med 1-2 msk målarsoda utblandat i en stor plastkar - en offeranod i form av bit armeringsjärn eller liknande i järn (ej rostfritt då det kan bildas mycket giftiga krom och nickelsalter) och så en klassisk batteriladdare (en ointelligen typ) - koppla minus till detaljen som skall avrostas (din skiva) och plus-anslutningen till offernaoden (armeringsjärnsbiten), låt stå över natten i ett välvädrat rum (bildas syre och väte under processen - i för hög halt blir det explosivt)

Offeranoden kommer att rosta i expressfart och vätskan kommer att bli sörjig och brun under processen. obs se till att inget av laddarens klämma eller någon av kopparen från kabeln sticker med i blandningen - för kommer kopparen ut i lösningen så pläterar det på din skiva och den kommer senare att rosta i expressfart så fort den ser ett moln på himlen ungefär.

inspektera detta då och - kanske byta lösning när det är för sörjigt och när det inte blir 'bättre' - ta ur denna ur lösningen, skölj noga med vatten och torka det snabbt och ev ett lager med wd40 eller liknande som tillfälligt ytskydd om du inte skall måla eller ytbehandla på annat sätt senare - det blir väldigt snabbt ytrost om det lämnas kvar fuktigt

En sak som också är viktig innan elektrolysen - att skivan är ordentligt avfettad innan.

---

Annars den mekaniska metoden är våtslippapper slipa med vatten och ett jäkla gnuggande med allt finare sorter allt eftersom du fått bort den grövre rosten.

När du tröttnat på gnuggandet så förstår du kanske varför det finns behändiga elektriska oscillerande slipmaskiner att köpa hos de olika gubbdagisarna - dock är de inte gjorda för våtslipning.

Permalänk
Medlem

@HappyPie: Tack för svar, tyvärr hade det ingen effekt.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för svar. Om man skulle köra på Elektrolytisk avrostning finns det risk för en magnet att förlora sin magnetism? Pga det sitter som en magnetremsa under skivan som används för att läsa av hastigheten på skivan.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Det finns en sak som jag inte observerade innan eller reflekterade över som de vita beläggningarna - vad är det för material i skivan, förslagen hittills avser om materialet är i stål och järn (dvs magneter fäster sig på dessa - hårt) - inget annat - nu när du pratar om magneter så verkar det vara ickemagnetisk material och då kan du skippa vad som har skrivits hittills.

för rätt behandling så måste man veta vilket material/metall det är och går det inte att få fram så föreslår jag mekanisk bearbetning (sandpappring/slipning)

Permalänk
Medlem

Glasblästra och klarlacka.