Ny telefon utan bloat, så nära stock Android som möjligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tudz:

Läste du ens artikeln? Pga att dom behövt utveckla egen kamera/IR-app så måste Xiaomi verifiera varje uppdatering. Septembers uppdatering blev redan riktigt försenad, och kom i slutet av månaden.

Du kan även läsa under Android One sektionen på denna länk hur uppdateringar fungerar. https://support.google.com/nexus/answer/4457705?hl=en

Och? Spelar det så himla stor roll?

Det jag vill framföra är att Android One finns, att det används av Xiaomi Mi A1 och verkar vara ett vettigt upplägg med mindre pill från tillverkaren, kör stock Android och med garanterade uppgraderingar under två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Och? Spelar det så himla stor roll?

Det jag vill framföra är att Android One finns, att det används av Xiaomi Mi A1 och verkar vara ett vettigt upplägg med mindre pill från tillverkaren, kör stock Android och med garanterade uppgraderingar under två år.

Visst, ville bara rätta ditt misstag där du skrev "Google själva sköter uppdateringarna, inte Xiaomi".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tudz:

Visst, ville bara rätta ditt misstag där du skrev "Google själva sköter uppdateringarna, inte Xiaomi".

Nej, jag vill nog fortfarande hävda att det är Google som sköter uppdateringarna. Att man låter Xiaomi testa något som är specifikt för dom ändrar inte så mycket. Man kan mycket väl lägga ut testandet av något subsystem på någon underleverantör och det innebär inte att man säger att det är den underleverantören som "sköter" det. I det här fallet är det tillverkaren som gör en del av testandet/utvecklandet men det innebär inte att tillverkaren sköter uppdateringen som helhet betraktad.

Det är alltså Google som har intresse av att hela ekosystemet sköts på ett bra sätt. Enskilda tillverkare tar inte samma ansvar, dom vill bara sälja (nya) telefoner. Deras intresse står alltså delvis i motsats till Google. Nexus-serien var ett sätt för Google att komma åt problemet. Nu kör man alltså Android One istället där man själva tar ansvaret för att uppdateringarna görs och vad jag förstår också är dom som levererar uppdateringarna, inte t.ex. Xiaomi. Längst ner i Reddit-tråden så hade något lagt in skärmbild där det just var Google som var avsändaren för uppdateringen, Xiaomi. I mitt språkbruk innebär det att Google sköter uppdateringarna.

Jag tror och hoppas att det blir bättre om Google sköter uppdateringarna. Dom tar ett större ansvar. Problemet är att tillverkaren då måste släppa en del möjligheter till 'branding' men där är det vi kunder som kan rösta med plånboken och belöna sådant som Android One.

Permalänk

Skulle nog säga faktiskt att jag upplever Android 7.0 mycket renare än 6.0 efter jag nollställde telefoner efter jag uppdaterat,kan vara lite placebo också för att dom lagt in fler appar i mappar.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Ser att Xiaomi A1 finns på både Xiaomis hemsida och Aliexpress, varav det sistnämnda har ett väldigt fördelaktigt pris. Någon som har handlat denna telefon från Ali med eller utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkmannen:

Hej!
Jag söker efter en ny telefon. Det jag prioriterar är batteritiden

Skrivet av Burkmannen:

Tack för alla svar!

Ang. Oneplus 5 så är det mest skärmen som "bara" ligger på 1080p på en 5,5" skärm, vilket jag tycker verkar rätt så dåligt med tanke på priset. Hade det varit högre upplösning i samma prisklass så hade jag seriöst övervägt telefonen.

Här säger du ju helt emot dig själv. Högre upplösning är direkt kopplat till kortare batteritid. Skärmen är ofta det som drar mest på telefoner och med 77% mer pixlar så säger det sig självt att batteriet tar slut snabbare.

Kolla efter begagnade Oneplus 3, bästa telefonen jag någonsin ägt och så otroligt prisvärd!

Hade de inte höjt priset på 5'an med 600kr 1300kr (0.o?!) hade jag föreslagit den alla dagar i veckan

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog säga motorola moto G5s Plus om du tycker oneplus 5 är för dyr. Ren anroid för lågt pris med mycket inkluderat.
Har en vän som nyligen undrade typ samma grej så här är vad jag tänkt kring det hela.
-----------------------------
Motorola moto g5s plus
+ Verkar vara väldans prisvärd!
Notera att dessa modeller fanns i äldre tappning med snarlikt namn sedan innan.
Moto G5 och Moto G5 plus - dessa är de gamla (sedan i våras)
Moto G5s och Moto G5s plus - dessa är nylanserade med bättre innehåll
Pris ca 3000:-

Kan inget annat än att hålla med. Jag är tidigare Nexus-användare och gillar stock starkt. Jag skaffade mig en G5 Plus i våras som jobbtelefon (använder den också privat tack vare dual-SIM), trots att jag hade kunnat plocka ut en dyrare telefon. Jag har ägt en Moto G 2014 ("G2") som jag var ganska nöjd med, men den var något slö) och gjorde sedan ett avsteg och testade en Xiaomi-lur. G5 Plus är jäkligt prisvärd måste jag säga. Den är rapp och sambon är avundsjuk för att min telefon har bättre kamera än både hennes gamla Z1 Compact och nuvarande X Compact. Att den har två SIM-platser men även plats för ett micro SD är ett stort plus!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Ser att Xiaomi A1 finns på både Xiaomis hemsida och Aliexpress, varav det sistnämnda har ett väldigt fördelaktigt pris. Någon som har handlat denna telefon från Ali med eller utan problem?

http://www.swedroid.se/forum/threads/xiaomi-mi-a1-googlesamar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en Nokia 8 för ca en månad sedan och är helnöjd med den, det låter som att den uppfyller dina krav på hög upplösning och "stock" Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Kolla in oukitel. Har en själv laddar typ 1gg per vecka 6000pro modellen ca pris 1200:-

@Burkmannen: Rekommenderar också att du kollar in Oukitel.

Snubblade över detta märke i en tråd här på forumet för cirka 1 år sedan. Införskaffade en K6000 Pro (6000mAh batteri).

Jag brukar försöka ladda min telefon när jag har mellan 40-60% batteri kvar och laddar var annan var tredje dag ungefär. Då kollar jag ofta någon timme Youtube om dagen, 2 timmar Spotify de dagar jag jobbar och under tiden kanske jag sitter och surfar eller använder diverse andra appar.

De har nyligen släppt K10000 Max för strax under 2100:- om du vill ha en telefon med rejält batteri och stryktålig.
Annars har Gearbest en kampanj på K10000 Pro för ~1400:- som slutar imorgon kl 13:00 svensk tid.

Största kruxet med telefonerna är väl att de inte har senaste teknikerna (4G har stöd för 150/50Mbps och de har ingen AC Wifi) och att de använder Hot Knot istället för NFC.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt