Permalänk
Medlem

Dator crashar vid spelande :( Hjäp!

Förra året köpte jag nytt grafikkort för att kunna spela spel på min dator. Enda sedan jag köpt nytt grafikkort crashar dator vid spelande, datorn crashar varje gång jag kör Bf1, HoI4, Star Wars battlefront. Detta sker några sekunder eller max någon minut in i spelandet. Enda spelet jag har som fungerar utan att crasha är Crusaders Kings 2.

Jag har dock testat grafikkortet i en väns dator där det fungerar utan problem.

Själv misstänker jag inte att det är grafikkortet då det är nytt medan alla andra komponeneter har några år på nacken, men vad vet jag.

Vid crashen blir skärmen svart fläktarna på grafikkortet går på max och jag måste stänga av med strömbrytaren.

Någon som har en idé?

Tack på förhand alla snälla själar!

Specs:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz, 3101 Mhz,

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 3450 @ 3.10GHz
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI Z77A-G43 (MS-7758) (SOCKET 0)
Graphics
2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (MSI)
Storage
931GB Seagate ST1000DM003-9YN162 (SATA)

Audio
ASUS Xonar DG Audio Device

PSU: 650 w

Permalänk

@r3d3: nätagget gammalt?

Visa signatur

Xbox one X och i7 Vox pro 7700 ala 2018 samt Dell G5 15 SE Gaming Laptop, Oculus Rift S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungsan77:

@r3d3: nätagget gammalt?

Ja, Det är ett Fractal Design Tesla 650, Började tillverkas 2010 . köpt ca: 2012

http://www.sweclockers.com/test/6233-nataggregat-i-mellanklas...

Permalänk
Medlem

@r3d3:
Det kan vara många saker som är fel, hmmDu får inte upp någon slags error code? Typ via en bluescreen?

Om du har tex msi afterburner så kan du "spela in" din cpu/gpu/ram usage har jag för mig där kan vi se om det är nätt som inte pallar med spelen

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort hade du innan?

Prova uppdatera BIOS.
Testat ha grafikkortet i andra PCI-E-porten?

Permalänk

Har du avinstallerat gamla drivrutiner ?

Permalänk
Inaktiv

Börja med att köra en "clear cmos " om du har en sådan liten knapp på moderkortet (kolla manualen) alternativt gå in i BIOS under uppstarten och återställ ev överklockning.

Sedan, testa i tur och ordning:
Nätagg - 7 år är mycket även för ett PSU av högsta gold standard. Dags att byta för 3 år sedan.
Hårddisk - En maskinell disk som sköter "allt" och går hela tiden kanske håller 3-5 år. Använd Checkdisk först.
Minnen - failar ett failar alla. Prova memtest först
Moderkort - om det var 1 års garanti är 3 år verkligen gammalt, var det 3 kan det lika gärna hålla 5 år, men gamla billiga moderkort är ofta orsak till haveri
Kolla så att din cpu inte blir för varm under load, samt att inte kylpasta från cpu-kylaren inte kommit i kontakt med komponenter runt omkring socket.
Ta bort ALLT damm med tryckluft och pensel

Köp alltid delar med 3 års garanti och undvik att föra över gamla delar om du bygger själv, byt allt samtidigt så vet du att det borde hålla 3 år. Minst.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Nätagg - 7 år är mycket även för ett PSU av högsta gold standard. Dags att byta för 3 år sedan.

Agget är köpt 2012, och har 5 års garanti, så njae. 5 år ska vara okej, även om så klart jag också hade velat uteslutat det som felkälla. Hade inte gett råd att byta det förrän TS testat lite annat först dock då hans system knappt lär dra 350W med det han har i den. Agget måste mao vara väldigt trasigt eller dammigt för att ge fel med den låga lasten det har haft genom åren.

Skrivet av ghostshades:

Minnen - failar ett failar alla. Prova memtest först

Minnen dör bara till ESD. Och jag vet inga fall där detta dött efter 1+ år av användning. Antingen dör de direkt av ESD smällen, är defekta från fabrik, eller dör inom några månader från ESD skadan.

Skrivet av ghostshades:

Moderkort - om det var 1 års garanti är 3 år verkligen gammalt, var det 3 kan det lika gärna hålla 5 år, men gamla billiga moderkort är ofta orsak till haveri

https://www.msi.com/Motherboard/Z77A-G43/Gallery
Moderkortet skryter om hög kvalité på komponenter på lådan, och vad jag kan se har solida kondensatorer med många års livslängd och bra chokes. Och kortet verkar ha kört stock hela sitt liv med en low power i5a... så inte direkt lastad heller. Mao, visst, något kan ha gått sönder, men jag skulle inte kalla detta dåligt moderkort för den typ av processor och last den gör.

Skrivet av ghostshades:

Kolla så att din cpu inte blir för varm under load, samt att inte kylpasta från cpu-kylaren inte kommit i kontakt med komponenter runt omkring socket.
Ta bort ALLT damm med tryckluft och pensel

Här håller jag med att han borde börja. Temperaturer/damm är nog största risken till felet, förutom mjukvara.

En sak som också inte nämns är OSet. @christian29 var inne på en viktig sak, nämligen hur har grafikkorts bytet gjorts? ->@r3d3

Felet många gör är att man bara byter kort, och förväntar dig att det nu ska fungera. Nyare grafikkort kan behöva ny BIOS uppdatering tom, men behöver alltid en ordentlig rensning av gamla drivrutiner av det gamla kortet. Då TS har problem vid bara spel, så låter det som detta mycket väl kan vara problemet. Tittar man på BIOS revisioner på kortet så finns bla "- Improved PCI-E display card compatibility.", så ev kan detta vara en ide att göra också, om nedan inte löser problemet.

@r3d3 Bästa är så klart att installera om datorn, men ingen orkar göra det tydligen, så det finns en mjukvara som gör det närmast bästa man kan göra, Display Driver Uninstaller, ofta förkortad DDU.

Avinstallera allt och alla drivare du kan via Program och funktioner i Windows kontrollpanel som har med AMD/Nvidia att göra (ditt tidigare och nuvarande grafikkort). Sen starta DDU, helst i felsäkert läge* av Windows, och städa ut alla drivare. Om du gick från AMD till NVidia bör du göra detta först för AMD och sen NVidia, med en omstart mellan, så du börjar från noll. Om båda var NVidia så räcker en gång.

När den är klar och du är i Windows igen kan du ladda ner Nvidias drivare och installera dem igen.

*Felsäkert läge: Win 8/10 - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpii:

@r3d3:
Det kan vara många saker som är fel, hmmDu får inte upp någon slags error code? Typ via en bluescreen?

Om du har tex msi afterburner så kan du "spela in" din cpu/gpu/ram usage har jag för mig där kan vi se om det är nätt som inte pallar med spelen

Här är dataloggarna för komponenterna fram till en crash.

https://i.imgur.com/JuPfVUb.jpg

https://i.imgur.com/yEsSsuo.jpg

https://i.imgur.com/Du9r7Xw.jpg

https://i.imgur.com/mLlnDbu.jpg

Något jag la märke till i afterburner var att då jag manuellt drog igång fläktarna så crashade datorn, ej tillräckligt med ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av christian29:

Har du avinstallerat gamla drivrutiner ?

Jag har installerat om Windows flera gånger.

Permalänk

@r3d3: när jag gick upp till 4 GHz och låg under 1.4 volt med Ryzen 1600 fick jag samma symptom, för lite kräm till cpun i mitt fall iaf.

Visa signatur

Xbox one X och i7 Vox pro 7700 ala 2018 samt Dell G5 15 SE Gaming Laptop, Oculus Rift S

Permalänk
Medlem

@r3d3:
Har bara tillgång till mobil just nu och bilderna blir extremt suddiga
Men enligt mig känns det som nättagg problem efter som det börja hände när du installera nya gpun, 500W borde vara mer än tillräckligt men med tanke på att den har några år på nacken så kan det ju ha blivit ström problem iom nya gpun. Testa att uppdatera BIOS. Har inte erfarenhet från just 1600 modellen men som inlägg ovan skrev kanske det är det som är problemet. Kan kolla på bilderna senare för att se om jag kan se nått utstickande. Annars gör tester för minnen, hårdiskar mm för att utesluta som mycket som du kan innan du öraöker köpa nytt. Hoppas det löser sig innan det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

Tack alla för era snabba svar! Det löste sig för mig. Det jag gjorde var att byta plats på pci-e uttag för GPU:n samt att jag tog en annan strömkabel från Psu:n till GPU:n. 😄 äntligen efter ett år kan jag spela. Jag älskar er Sweclockare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråden kan nu stängas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till min besvikelse har jag nu fått tillbaka samma problem som tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@r3d3 testa köra stresstest på komponenterna en efter en och se vart det felar!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!