Permalänk
Medlem

WD ssd

Tja

Nu vet jag nog att många kommer med kommentarer som att skaffa samsung eller något annat märke. Men min fråga är om någon sitter på WD ssd och kan berätta lite om vad ni själva tycker om deras ssd? Då dom är rätt nya på marknaden just med ssd varianten och dom ör lite billigare än samsung diskarna också.

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Jag har en WD Green SSD i min arbetsdator. Den körs ca 8 h/dag och jag har hittills inte märkt av något negativt med den. Eftersom det är jobbdatorn så sitter jag inte och benchmarkar den konstant, men kort och gott har den fungerat bra för mig.

Permalänk
Medlem

Tror inte WD gör några egna SSD's utan det är re-brandade Sandisk.
Köpte en WD Green 240 GB på julrean förra året. Den är inte primär SSD i mitt system, men funkar bra. Snabb läshastighet, men skrivhastigheten avtar drastiskt om man skriver mer än 5-6 GB på en gång, då den fyller ut SLC-cachen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Är det WD Green 240GB du tänker på då eller? Se i så fall denna recension. Den är rätt långsam, men de flesta märker ingen skillnad mellan en långsam eller snabb SSD ändå. Men i mina ögon är de inte tillräckligt mycket billigare jämfört med 850 EVO för att vara värda att köpa. WD Blue ligger däremot på samma prisnivå som 850 EVO, och då vinner ju 850 EVO alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Tja

Nu vet jag nog att många kommer med kommentarer som att skaffa samsung eller något annat märke. Men min fråga är om någon sitter på WD ssd och kan berätta lite om vad ni själva tycker om deras ssd? Då dom är rätt nya på marknaden just med ssd varianten och dom ör lite billigare än samsung diskarna också.

Som en del sagt ovan, WD gör inte SSDer, utan det är Sandisk med annan etikett.

WD första generation var rent av lite av en besvikelse i prestanda, pga de fortfarande använde 2D NAND. Sett till priset är det väl mer en fråga vad bättre diskar kostar, och om det är värt det. Sandisk har länge varit ett rent bråk garantimässigt, och deras tolerans för fel är tyvärr ganska höga innan de accepterar garanti. Samtidigt brukar deras diskar inte totalhaverera så ofta, så det är väl lite lotteri där.

Prestandan på green och blue är i bästa fallet som många andra riktigt dåliga budget diskar, speciellt på DRAM lösa enheterna som Green. För en enkel laptop man surfar på, duger de säkert fint, men jag tror du kan få mer för pengarna med bättre disk då det ofta skiljer sig väldigt lite. Med det sagt, är dina krav låga och priset rätt... är det inte så fel.

Deras nya 3D NAND SSDer (både Sandisk och WD) håller på att testas av entusiaster på Sweclockers, vilket tar lite tid tyvärr. Men jag kan säga att diskarna verkar lida hårt av att bli fulla. Sekventiella prestandan på dem är också relativt dålig, typ som MX300, men detta behöver inte vara något kritiskt dåligt. Normalt använder man inte en SSD med sekventiell prestanda i tanken. Och 250GB disken verkar iaf klara ca 200MB/s i TLC skrivning, vilket är helt okej för enklare SSD. Och ca 400MB/s läsning som minimum (typ som MX300) är också helt okej.

Men vi kommer då till pris/prestanda igen.
En 3D NAND WD 250GB kostar ca 940kr. En Samsung 850 EVO kostar 950kr. Samsungen är snabbare på alla tänkbara sätt, och har 5 års garanti vs WD 3 år... allt för 10kr. Mao, WD må ha en helt okej disk, men den är inte prisvärt för sin prestanda, och 10kr för bara 2 års garanti till, och en beprövad disk som inte har barnsjukdomar är väl värt mer.

Du har typ samma historia på 500GB nivån, med båda på 1590kr.

Jag tror att WD Blue 3D NAND kommer bli en bra prisvärd disk som MX300 varit, men den måste ner i pris för att vara värt att ta över EVO 850.

Det mest positiva med dessa diskar är att de hjälper till att pressa marknaden neråt, där vi ser 250GB under 1000kr igen, och 500GB snart under 1500kr igen. 500GB var ju nere och vände på strax över 1000kr för ca 1 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som en del sagt ovan, WD gör inte SSDer, utan det är Sandisk med annan etikett.

WD första generation var rent av lite av en besvikelse i prestanda, pga de fortfarande använde 2D NAND. Sett till priset är det väl mer en fråga vad bättre diskar kostar, och om det är värt det. Sandisk har länge varit ett rent bråk garantimässigt, och deras tolerans för fel är tyvärr ganska höga innan de accepterar garanti. Samtidigt brukar deras diskar inte totalhaverera så ofta, så det är väl lite lotteri där.

Prestandan på green och blue är i bästa fallet som många andra riktigt dåliga budget diskar, speciellt på DRAM lösa enheterna som Green. För en enkel laptop man surfar på, duger de säkert fint, men jag tror du kan få mer för pengarna med bättre disk då det ofta skiljer sig väldigt lite. Med det sagt, är dina krav låga och priset rätt... är det inte så fel.

Deras nya 3D NAND SSDer (både Sandisk och WD) håller på att testas av entusiaster på Sweclockers, vilket tar lite tid tyvärr. Men jag kan säga att diskarna verkar lida hårt av att bli fulla. Sekventiella prestandan på dem är också relativt dålig, typ som MX300, men detta behöver inte vara något kritiskt dåligt. Normalt använder man inte en SSD med sekventiell prestanda i tanken. Och 250GB disken verkar iaf klara ca 200MB/s i TLC skrivning, vilket är helt okej för enklare SSD. Och ca 400MB/s läsning som minimum (typ som MX300) är också helt okej.

Men vi kommer då till pris/prestanda igen.
En 3D NAND WD 250GB kostar ca 940kr. En Samsung 850 EVO kostar 950kr. Samsungen är snabbare på alla tänkbara sätt, och har 5 års garanti vs WD 3 år... allt för 10kr. Mao, WD må ha en helt okej disk, men den är inte prisvärt för sin prestanda, och 10kr för bara 2 års garanti till, och en beprövad disk som inte har barnsjukdomar är väl värt mer.

Du har typ samma historia på 500GB nivån, med båda på 1590kr.

Jag tror att WD Blue 3D NAND kommer bli en bra prisvärd disk som MX300 varit, men den måste ner i pris för att vara värt att ta över EVO 850.

Det mest positiva med dessa diskar är att de hjälper till att pressa marknaden neråt, där vi ser 250GB under 1000kr igen, och 500GB snart under 1500kr igen. 500GB var ju nere och vände på strax över 1000kr för ca 1 år sedan.

Det där va bra skrivet
För när jag kollade på priserna så var WD lite billigare nämligen. Jag har redan en samsung i datorn. Men vill ha en till ssd som bara sköter spelen. Så därav tänkte jag en liten budget disk. Men då det inte skiljer sig så mycket längre i pris så blir det en till samsung disk då

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Det där va bra skrivet
För när jag kollade på priserna så var WD lite billigare nämligen. Jag har redan en samsung i datorn. Men vill ha en till ssd som bara sköter spelen. Så därav tänkte jag en liten budget disk. Men då det inte skiljer sig så mycket längre i pris så blir det en till samsung disk då

Tackar.

WD verkar försöka sälja sitt märke och etablera det, och därför har lägre pris på sin disk över Sandisk. Tekniskt sett är tex den 3D NAND disken identisk dock. Samma kontroller, samma NAND, samma design. De tar lite mer betalt för Sandisk märket bara

Vi får se, om nu Intel får tummen ur röva och faktiskt levererar något (deras 545S lanserades i Juni, finns inte att köpa än heller, så riktigt seg papperslansering), och WD får upp produktionstakten så de kan volymproducera och då prispressa så kan vi nog se lite bättre marknad.

Samsungen har ju nu börjat gå över i 64-lagers NAND också, vilket ska vara både snabbare, mer strömsnålt och mer tåligt, samt billigare att tillverkare. Och pga DRAM bristen så har ju Samsung tjänat enorma vinster på dagens priser. De hade kunnat göra det på 32-lager och ändå tjänat, men har istället gjort det på 48-lager och knappt ens hunnit mätta behovet av marknaden, därav priset.

Så rent teoretiskt sett kan Samsung halvera priset rakt av här och nu, och ändå gå runt på nyaste noden. Men ingen ger bort något tills man tvingas till det via konkurrens.