Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tittar jag på Nordeas räntor i dag så säger de 3-månaders listränta 2,05%. Ser man 5-års räntan så ligger den på 2,36%.
Det betyder alltså stt Nordea inte räknar med några kraftigt höjda räntor inom 5 år eller tänker jag fel.
Har inte kollat andra banker och det är endast listränta vi pratar.

Skulle jag köra mitt lån på 3 900000 som rörligt så skulle jag få 1,29-1,32% beroende på värdet på huset. Har fått detta från SBAB via deras hemsida. Skulle jag binda 5 år så får jag 2,07%.

Bankerna ska räkna in risk på detta så det känns inte så hopplöst närmaste 5 åren som alla hotar med.

En annan grej i det hela är medvetenheten hos konsumenterna som är en stor skillnad idag jämfört med 10 år sedan.
Räntor är konkurrensutsatt på ett annat vis idag, vilket gör att de inte kan dra upp de långa räntorna på samma vis som förr i tiden.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

En annan grej i det hela är medvetenheten hos konsumenterna som är en stor skillnad idag jämfört med 10 år sedan.
Räntor är konkurrensutsatt på ett annat vis idag, vilket gör att de inte kan dra upp de långa räntorna på samma vis som förr i tiden.

Det är väl också så att färre och färre har bundna räntor. Många banker vill att man ska dela upp sina lån på olika löptider för att inte sitta där med svarte Petter när det är dags att omförhandla allt och räntorna kanske är höga. Det som många inte tänker på är att du när du delar upp lånet också blir bunden till din bank på ett knepigare sätt.
Har du delat upp lånet i tre lika stora delar på säg 1 miljon var och bindningstid på 1 år, 2 år och 5 år. Skulle din bank efter första året inte ge dig din rabatt du tycker att du är värd så får du antingen betala straffränta för att lösa de andra två lånen eller så går du till en annan bank och frågar om de vill ta över ett lån på 1/3 av ditt hus, mer kommer så fort de andra kan lösas.
Tror inte så många banker tycker det låter som ett perfekt läge.

Allt man vet när man har med banker att göra är att de kommer gå i vinst på dig hur du än gör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är väl också så att färre och färre har bundna räntor. Många banker vill att man ska dela upp sina lån på olika löptider för att inte sitta där med svarte Petter när det är dags att omförhandla allt och räntorna kanske är höga. Det som många inte tänker på är att du när du delar upp lånet också blir bunden till din bank på ett knepigare sätt.
Har du delat upp lånet i tre lika stora delar på säg 1 miljon var och bindningstid på 1 år, 2 år och 5 år. Skulle din bank efter första året inte ge dig din rabatt du tycker att du är värd så får du antingen betala straffränta för att lösa de andra två lånen eller så går du till en annan bank och frågar om de vill ta över ett lån på 1/3 av ditt hus, mer kommer så fort de andra kan lösas.
Tror inte så många banker tycker det låter som ett perfekt läge.

Allt man vet när man har med banker att göra är att de kommer gå i vinst på dig hur du än gör.

Just det där med att dela upp lånet är något jag aldrig skulle göra just av den orsaken du beskriver.
Förhandlingsdelen är kritisk, till saken hör också att nästa år när jag vill förhandla om andra delar (avgifter etc.) så lägger jag min aktiehandel i fatet. Står inget i nuvarande avtal runt min boränta att aktiehandeln är inräknad.
Vill de tjäna pengar på min handel får de bjuda till lite

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag är lite smyg på att dela upp lånet i olika delar då jag förlorar min förhandlingsposition på det lånet som är rörligt, därav är jag inte sugen på att göra så. Extra amortering är inget som är aktuellt i dagsläget då vårt bolån är förhållandevis lågt om man ser till bostadens värde. Vi har idag satt amorteringstiden till 25 år på hela bolånet

Du är lite smyg ?

Hursomhelst, det vara bara ett förslag.
Att om man har någon del rörlig så ger det lite större flexibilitet.
Föredrar man att lägga hela i ett enda lån och köra det på lång bindningstid så kan man så klart göra det.
Det är bara att skulle man göra ändringar i ett lån innan bindningstiden går ut så får man betala ränteskillnadsersättning.
Har själv råkat ut för det i tidigare bostad. Men då hade jag inte så lång bindningstid kvar på det lånet så det blev inte så mycket i alla fall.
Har man mycket lån och lång återstående bindningstid så kan det kosta mer.
Men är man medveten om det och inte tycker det är några problem så är det väl inga problem.

Det finns väldigt många olika situationer och preferenser.
Finns ingen universallösning som är bäst för alla.

Det viktiga är att ni hittar något som fungerar för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du är lite smyg ?

Hursomhelst, det vara bara ett förslag.
Att om man har någon del rörlig så ger det lite större flexibilitet.
Föredrar man att lägga hela i ett enda lån och köra det på lång bindningstid så kan man så klart göra det.
Det är bara att skulle man göra ändringar i ett lån innan bindningstiden går ut så får man betala ränteskillnadsersättning.
Har själv råkat ut för det i tidigare bostad. Men då hade jag inte så lång bindningstid kvar på det lånet så det blev inte så mycket i alla fall.
Har man mycket lån och lång återstående bindningstid så kan det kosta mer.
Men är man medveten om det och inte tycker det är några problem så är det väl inga problem.

Det finns väldigt många olika situationer och preferenser.
Finns ingen universallösning som är bäst för alla.

Det viktiga är att ni hittar något som fungerar för er.

Citat från hembygden norröver

Nej nej, men jag har inga planer på att flytta då huset är mitt föräldrahem. Hade jag varit osäker på om jag skulle bo kvar i 5 år hade jag aldrig bundit räntan. Ogillar bara att vara i underläge inför en förhandling.

Nej precis, sen ska man vara medveten om att räntorna har varit i nedåtgående trend sedan slutet av 80-talet. Men har bottnat nu, så att man "alltid" tjänar på rörligt kan vara en sanning med modifikation i framtiden. Men vad vet jag, så sa man efter finanskrisen också, och lägre blev det ju 👍

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Citat från hembygden norröver

Nej nej, men jag har inga planer på att flytta då huset är mitt föräldrahem. Hade jag varit osäker på om jag skulle bo kvar i 5 år hade jag aldrig bundit räntan. Ogillar bara att vara i underläge inför en förhandling.

Nej precis, sen ska man vara medveten om att räntorna har varit i nedåtgående trend sedan slutet av 80-talet. Men har bottnat nu, så att man "alltid" tjänar på rörligt kan vara en sanning med modifikation i framtiden. Men vad vet jag, så sa man efter finanskrisen också, och lägre blev det ju 👍

Hur vet du att de var i botten nu? Själv var jag övertygad om att de var i botten runt 2010, men så var inte fallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur vet du att de var i botten nu? Själv var jag övertygad om att de var i botten runt 2010, men så var inte fallet...

Just därför la jag till, "vad vet jag" delen

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

att man "alltid" tjänar på rörligt kan vara en sanning med modifikation i framtiden.

Jag skrev "Generellt brukar rörligt ligga lite lägre än bundet."
Ofta(st) stämmer generaliseringar. Men det brukar finnas undantag.

Om det går upp och ner, även med en generellt nergående trend så skulle det kunna vara möjligt att slå snittet genom att binda på rätt bindningstid vid rätt tillfälle.

Å andra sidan om man kan köpa och sälja rätt aktier vid rätt tillfälle och lämna in rätt lottorader också så går det att tjäna rätt så bra på det.
Det hade varit häftigt att kunna köpa hus utan att ta lån.

Räntan borde ju gå upp från dagens låga nivåer.
När vi gick från nollräntan till minusränta på reporäntan så det som hände var att bankerna ökade sina marginaler på utlåning, samtidigt som de sänkte eller tog bort ränta på sparkonton.

Samt att det även drog med sig andra saker.
Som det med att folk betalar in för mycket skatt för att få någon ränta på pengarna.
Var snack om att den räntan skulle tas bort, vet inte om de har gjort det ännu?
Men har man betalt för lite skatt så får man så klart betala ränta ändå...

Så nollräntan var bättre tycker jag.
Men frågan är om bankerna är villiga att sänka sina marginaler om reporäntan går tillbaka upp till nollränta...

Lite som när bensinpriset gick ner under 10kr. Då var det det ju för billigt och då måste de öka skatten...
...men sen när priset gick upp, sänkte de skatten då...

Men ja det är väl lite utanför just själva bolånefrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tittar jag på Nordeas räntor i dag så säger de 3-månaders listränta 2,05%. Ser man 5-års räntan så ligger den på 2,36%.
Det betyder alltså stt Nordea inte räknar med några kraftigt höjda räntor inom 5 år eller tänker jag fel.
Har inte kollat andra banker och det är endast listränta vi pratar.

Skulle jag köra mitt lån på 3 900000 som rörligt så skulle jag få 1,29-1,32% beroende på värdet på huset. Har fått detta från SBAB via deras hemsida. Skulle jag binda 5 år så får jag 2,07%.

Bankerna ska räkna in risk på detta så det känns inte så hopplöst närmaste 5 åren som alla hotar med.

Fullt så enkelt är det inte med bundna räntor. Oavsett vad banken tror om räntan på sikt, är det som sätter priset hur banken finansierar lånen IDAG. Hade banken bara lånat ut kapital ur egen balansräkning så visst, men nu handlar det om ränte swappar, obligationer och säkerställda obligationer. Instrument som det handlas med av en stor mängd aktörer på en internationell marknad.
Så även om banken tror att räntan går upp med fem % om en månad, kan de idag finansiera en femårsränta till en lägre kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Är det möjligt att få bolån om man fortfarande har en provanställning?

Om du är själv, nej, antagligen inte då du inte har en varaktig återbetalningsförmåga. Jag tycker gott du ska vänta tills du har fått en fast tjänst innan du köper.

Skrivet av Stefflo:

Tittar jag på Nordeas räntor i dag så säger de 3-månaders listränta 2,05%. Ser man 5-års räntan så ligger den på 2,36%.
Det betyder alltså stt Nordea inte räknar med några kraftigt höjda räntor inom 5 år eller tänker jag fel.
Har inte kollat andra banker och det är endast listränta vi pratar.

Skulle jag köra mitt lån på 3 900000 som rörligt så skulle jag få 1,29-1,32% beroende på värdet på huset. Har fått detta från SBAB via deras hemsida. Skulle jag binda 5 år så får jag 2,07%.

Bankerna ska räkna in risk på detta så det känns inte så hopplöst närmaste 5 åren som alla hotar med.

Ja, bankernas listräntor kan gott ses som en indikation på hur de tror att räntorna kommer utveckla sig. Det finns dock en viktig sak som ni inte ser på listräntorna, bankernas marginal på respektive bindningstid. Jag kan just nu om jag går till mitt mandat ge ~0,75% rabatt på rörligt och ~0,15% på 5 år vilket gör att jag tror att de bundna räntorna kommer röra sig uppåt framöver.

2,07% på 5 år låter helt ok, jag skulle ha svårt att ge samma men då verkar vi ha svårt att matcha just den bindningstiden.

Skrivet av Stefflo:

Det är väl också så att färre och färre har bundna räntor. Många banker vill att man ska dela upp sina lån på olika löptider för att inte sitta där med svarte Petter när det är dags att omförhandla allt och räntorna kanske är höga. Det som många inte tänker på är att du när du delar upp lånet också blir bunden till din bank på ett knepigare sätt.
Har du delat upp lånet i tre lika stora delar på säg 1 miljon var och bindningstid på 1 år, 2 år och 5 år. Skulle din bank efter första året inte ge dig din rabatt du tycker att du är värd så får du antingen betala straffränta för att lösa de andra två lånen eller så går du till en annan bank och frågar om de vill ta över ett lån på 1/3 av ditt hus, mer kommer så fort de andra kan lösas.
Tror inte så många banker tycker det låter som ett perfekt läge.

Allt man vet när man har med banker att göra är att de kommer gå i vinst på dig hur du än gör.

Det stämmer att det blir så, vad har ni för erfarenhet gällande rådgivning kring bindningstider? Vi får iaf inte ge rådgivning gällande bindningstider då det ställer krav på riskanalyser och dokumentation av typ allt som sägs under mötet.

Skrivet av Zero Cool:

Fullt så enkelt är det inte med bundna räntor. Oavsett vad banken tror om räntan på sikt, är det som sätter priset hur banken finansierar lånen IDAG. Hade banken bara lånat ut kapital ur egen balansräkning så visst, men nu handlar det om ränte swappar, obligationer och säkerställda obligationer. Instrument som det handlas med av en stor mängd aktörer på en internationell marknad.
Så även om banken tror att räntan går upp med fem % om en månad, kan de idag finansiera en femårsränta till en lägre kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det är inte vad bara banken tror utan en stor marknad men det ger ändå en bra bild för vilket pris det går att låna pengar till på olika bindningstider. Bättre gissning än så är nog ganska svårt att få.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har varit upp i tråden tidigare men hur ställer sig bankerna till att ta bolån i ett syfte som inte rör bostaden?

Jag äger en bostadsrätt som har ett marknadsvärde på runt 1 miljon och jag har inga lån på den idag. Om jag skulle vilja låna till en ny bil på låt oss säga 200,000 kr skulle jag få lägga detta som ett bolån?

Om inte, hur hade det sett ut om jag hade haft ett bolån på samma bostadsrätt på lät säga 50,000 kr, hade jag då fått höja upp detta lån till 250,000 kr för att köpa en ny bil?

Kan även tillägga att jag har kapital hos den banken på cirka 500,000 kr om det nu skulle göra någon skillnad.

Jag har hört många säga att det är bra att ha bolån kvar men jag har aldrig riktigt förstått vad anledningen skulle kunna vara. Är detta en av dom? Att har du väl inga lån på din bostad så kan du inte ta ett nytt lån som inte rör bostaden?

Tack för att du tar dig tid och svarar oss frågvisa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

Vet inte om det har varit upp i tråden tidigare men hur ställer sig bankerna till att ta bolån i ett syfte som inte rör bostaden?

Jag äger en bostadsrätt som har ett marknadsvärde på runt 1 miljon och jag har inga lån på den idag. Om jag skulle vilja låna till en ny bil på låt oss säga 200,000 kr skulle jag få lägga detta som ett bolån?

Om inte, hur hade det sett ut om jag hade haft ett bolån på samma bostadsrätt på lät säga 50,000 kr, hade jag då fått höja upp detta lån till 250,000 kr för att köpa en ny bil?

Kan även tillägga att jag har kapital hos den banken på cirka 500,000 kr om det nu skulle göra någon skillnad.

Jag har hört många säga att det är bra att ha bolån kvar men jag har aldrig riktigt förstått vad anledningen skulle kunna vara. Är detta en av dom? Att har du väl inga lån på din bostad så kan du inte ta ett nytt lån som inte rör bostaden?

Tack för att du tar dig tid och svarar oss frågvisa!

Låna 200k på en obelånad lgh för att köpa bil? Inga problem, rutingrej som tar 10 min för banken att fixa (när du väl får en handläggare att ta ditt ärende d.v.s.).

Du kan självklart belåna din lägenhet även om du inte har lån, den enda fördelen med att ha lån är om du har större avkastning på ditt kapital någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är väl också så att färre och färre har bundna räntor. Många banker vill att man ska dela upp sina lån på olika löptider för att inte sitta där med svarte Petter när det är dags att omförhandla allt och räntorna kanske är höga. Det som många inte tänker på är att du när du delar upp lånet också blir bunden till din bank på ett knepigare sätt.
Har du delat upp lånet i tre lika stora delar på säg 1 miljon var och bindningstid på 1 år, 2 år och 5 år. Skulle din bank efter första året inte ge dig din rabatt du tycker att du är värd så får du antingen betala straffränta för att lösa de andra två lånen eller så går du till en annan bank och frågar om de vill ta över ett lån på 1/3 av ditt hus, mer kommer så fort de andra kan lösas.
Tror inte så många banker tycker det låter som ett perfekt läge.

Allt man vet när man har med banker att göra är att de kommer gå i vinst på dig hur du än gör.

undrar om det finns några företag som inte vill gå med vinst?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

@Kakann: Tack för svar.

Men hur fungerar det, får jag/ni verkligen göra så? Jag menar bolån är ju avdragsgilla men det är väl inte t.ex. ett billån/privatlån? Ska tillägga att jag inte är jätteinsatt i ränteavdraget eftersom jag inte har lån längre och när jag hade det skötte ju banken allt.

Kan man låna hur man vill på sin bostad så länge som som banken tycker att säkerheten räcker? Det är väl egentligen min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

@Kakann: Tack för svar.

Men hur fungerar det, får jag/ni verkligen göra så? Jag menar bolån är ju avdragsgilla men det är väl inte t.ex. ett billån/privatlån? Ska tillägga att jag inte är jätteinsatt i ränteavdraget eftersom jag inte har lån längre och när jag hade det skötte ju banken allt.

Kan man låna hur man vill på sin bostad så länge som som banken tycker att säkerheten räcker? Det är väl egentligen min fråga.

Samtliga ränteutgifter är avdragsgilla, det spelar ingen roll om det är privatlån eller bolån. Du kan låna tills antingen KALPen (kvar att leva på kalkyl) eller säkerheten "slår i taket".

Permalänk
Medlem

@Kakann: Som jag sa så har jag rätt så dålig koll på ränteavdraget, jag trodde bara det var bolån man fick dra av på! Jag tackar för svar på mina funderingar

Och du, ha en trevlig helg nu utan för mycket jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

@Kakann: Som jag sa så har jag rätt så dålig koll på ränteavdraget, jag trodde bara det var bolån man fick dra av på! Jag tackar för svar på mina funderingar

Och du, ha en trevlig helg nu utan för mycket jobb!

Det samma! Kaos efter Nordeas flytt så blir säkert några timmar på jobbet i helgen

Permalänk
Medlem

Intressant tråd det här, supertrevligt initiativ @Kakann!

Kan säkert bli så att man droppar en fråga här så småningom

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Intressant tråd det här, supertrevligt initiativ @Kakann!

Kan säkert bli så att man droppar en fråga här så småningom

Ja, det verkar så. Vet själv hur mycket funderingar vi hade när vi skulle köpa första lägenheten, vet att vi blev väldigt förvånade över att vi ö.h.t. fick någon rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ja, det verkar så. Vet själv hur mycket funderingar vi hade när vi skulle köpa första lägenheten, vet att vi blev väldigt förvånade över att vi ö.h.t. fick någon rabatt.

Det är en fantastisk upplevelse att förvärva sin första fastighet. Kommer aldrig glömma känslan av att få nycklarna på överlåtelsen och känna att man äntligen hade en fot inne i marknaden. Även den som är riktigt aktiv och duktig på investeringar i värdepapper m.m. kommer ha svårt att matcha bostadens del i den totala värdeökningen (sett till alla tillgångar man har). Marknaden kan inte gasa i all oändlighet, men sedan 97 har det varit ekonomisk doping att äga sitt boende jämfört med att hyra.

Nu utgår jag från ett storstadsperspektiv, där efterfrågan på bostadsrätter, småhus och villor vida överstiger tillgång/utbudet. Man kan ju naturligtvis köpa ett mindre slott i Småland eller Bergslagen för samma summa som man får ge för en 5 år gammal Volvo hos närmsta bilhandlare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Det är en fantastisk upplevelse att förvärva sin första fastighet. Kommer aldrig glömma känslan av att få nycklarna på överlåtelsen och känna att man äntligen hade en fot inne i marknaden. Även den som är riktigt aktiv och duktig på investeringar i värdepapper m.m. kommer ha svårt att matcha bostadens del i den totala värdeökningen (sett till alla tillgångar man har). Marknaden kan inte gasa i all oändlighet, men sedan 97 har det varit ekonomisk doping att äga sitt boende jämfört med att hyra.

Nu utgår jag från ett storstadsperspektiv, där efterfrågan på bostadsrätter, småhus och villor vida överstiger tillgång/utbudet. Man kan ju naturligtvis köpa ett mindre slott i Småland eller Bergslagen för samma summa som man får ge för en 5 år gammal Volvo hos närmsta bilhandlare...

Ja, det har varit fantastisk avkastning på boendet senaste åren men det man ska tänka på när man jämför med aktiemarknaden är att man ju har en naturlig hävstång i bostaden via belåningen. Den kan så klart göra så att man bränner sig ordentligt om marknaden skulle gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ja, det har varit fantastisk avkastning på boendet senaste åren men det man ska tänka på när man jämför med aktiemarknaden är att man ju har en naturlig hävstång i bostaden via belåningen. Den kan så klart göra så att man bränner sig ordentligt om marknaden skulle gå tillbaka.

Ja precis det är hävstången som gört. Som förstagångsköpare som kanske behöver låna >85% så spelar man med rätt stor risk. Men det har ju gått bra för alla andra...

Procentuellt (utan hävstång) finns det många aktier som gått betydligt bättre än bostadsmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja precis det är hävstången som gört. Som förstagångsköpare som kanske behöver låna >85% så spelar man med rätt stor risk. Men det har ju gått bra för alla andra...

Procentuellt (utan hävstång) finns det många aktier som gått betydligt bättre än bostadsmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, man kan utan problem bränna alla sina besparingar om man snabbt skulle tvingas flytta eller dras med för högt i en budgivning. En lgh som vi först tittade på hade tidigare ägare hade köpt för 2.25m och sen möblerat för 60k åt sin dotter som skulle plugga. Sen kom hon inte in på utbildningen och de tvingades sälja. Vi hade högsta budet ett par veckor på 1.9m inkl. alla möbler, skön förlust på ~450k inom 3-4 månader.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara tacka dig, @Kakann, för det här vänliga initiativet. Mycket vänligt att du bistår med dina kunskaper i såna här frågor, på ett forum för datorentusiaster!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@Kakann Går det under några som helst omständigheter att förhandla om amorteringskravet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag måste bara tacka dig, @Kakann, för det här vänliga initiativet. Mycket vänligt att du bistår med dina kunskaper i såna här frågor, på ett forum för datorentusiaster!

Kul och höra

Skrivet av BasseBaba:

@Kakann Går det under några som helst omständigheter att förhandla om amorteringskravet?

Nja, du ska isf vara i en speciell sits så att du får betalningssvårigheter. Tänk arbetslöshet, längre sjukskrivning etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

Vet inte om det har varit upp i tråden tidigare men hur ställer sig bankerna till att ta bolån i ett syfte som inte rör bostaden?

Jag äger en bostadsrätt som har ett marknadsvärde på runt 1 miljon och jag har inga lån på den idag. Om jag skulle vilja låna till en ny bil på låt oss säga 200,000 kr skulle jag få lägga detta som ett bolån?

Jag ställde liknande fråga tidigare i tråden.
Har också bostadsrätt med marknadsvärde över miljonen.
Har fortfarande bolån, men inte så mycket (har extra amorterat tidigare).
Stora skillnaden är att du har kapital på runt 500kkr, medan jag har mycket mindre än så.

Hade du velat lägga dina 500kkr på en bil så hade du kunnat få en fin bil utan att låna en krona upptill.
Exempelvis Mustang GT 5.0 Liter V8 enl 2017 listpris kostar 419kkr för en manuell eller 437kkr för automat.
Sen kan det bli mer när man börjar kolla på tillbehör...
Men ändå mycket motor för pengarna.
Från 2011 är det över 400 hästkrafter original i Mustang GT med V8.
(Första Svensksålda 2015. Tidigare bara import)

Ska du låna upptill så finns det för närvarande 5st Lamborghini Gallardo begagnade för mellan 700-800kkr på blocket.
Men då har du en bil som troligtvis ger dig rätt så höga försäkrings och service kostnader och mer eller mindre inget kapital över.
Kanske inte så kul ändå...

2016 så var Ford Fiesta riktigt prisvärda.
För ett år sen, en helt ny 0 mil Ford Fiesta ST 2016 med 1.6 liter Ecoboost som ger 180 hästkrafter, med tillfällig overboost upp till 200hästkrafter för ca 200kkr.

Men 2017 så kostar en Fiesta ST Line. Alltså inte en riktig ST utan bara en "ST Line" med 1.0 Ecoboost ca 200kkr.
Då får du visserligen en starkare 1.0 med 140hästkrafter. Men ändå...

Hade 2018-2019 priserna varit ungefär som 2016 priserna så är det hög sannolikhet att jag klippt en helt ny Fiesta ST.
2016 så var det mycket bil för pengarna. Men nu vet jag inte ens vad nya Fiesta ST kommer landa på.
Kostar den lika mycket som en ny Mazda MX5 så är det inte lika roligt.
(Dessutom ska Fiesta ST gå ner från 4 cyl 1.6 till 3 cyl 1.5)

Har mycket funderingar på olika modeller och prisklasser. Både nytt och begagnat.
Men kommer nog inte köpa förrän efter nästa sommar ändå.

Vet du vad du vill ha för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nja, du ska isf vara i en speciell sits så att du får betalningssvårigheter. Tänk arbetslöshet, längre sjukskrivning etc.

Okey.
Problemet jag sitter i kortfattat är ju att amorteringskravet driver upp totalkostnaden så sjukt mycket att man inte har råd att flytta från det lån man redan sitter på, utan amorteringskrav... Borde vara ett vanligt problem hos er?

För att förtydliga: Det är den 2%:iga takten som är så sjukt galen i storstäder. Objekten jag spanar på skulle ge 3 gånger så hög amortering som ränta, vilket ger att totalkostnaden skenar så #¤"¤"#. Skulle man lyckas förhandla till sig en 1% på delen över 70% så skulle det finnas bra mycket bättre chans till att få ihop kalkylen.

Hela systemet har ju blivit så fucked up eftersom marknaden trycktes upp innan amorteringskravet kom till.
Nuförtiden känns det som att det bara är dom med en lång bostadskarriär = hög ackumulerad vinst som har råd att köpa, eftersom dom ofta kommer under 70%, till och med under 50% i belåning.

Permalänk
Hedersmedlem

@BasseBaba: Har du inte råd att amortera 2-3% så tittar du på för dyra bostäder. Du vet att räntan kan kan vara 5% om några år, hur tänker du om det när du redan nu verkar få problem med amortering på några fåtal procent? Blir det en ny regering framöver med lite handlingskraft så kan även ränteavdragen hänga löst eftersom pengarna behövs till bättre saker, speciellt eftersom priserna skenat och avdragen därmed kommer urholka statsbudgeten på ett helt annat sätt än tidigare.

Jag tycker man ska bo efter sin plånbok, oavsett hur mycket det kan svida. Det innebär enligt mitt synsätt att betala av lagom på skulden, klara 7-8% ränta samt inga ränteavdrag. Och ja, jag lever så själv även om det innebär mycket lägre standard än vad många tycker är minimum. Däremot sover jag lugnt om nätterna. Hade fler tänkt så så hade antagligen bopriserna stigit i betydligt lugnare tempo än vad som är fallet nu.

Lycka till med ditt boende, hur det än ser ut! "Mitt hem är min borg."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Okey.
Problemet jag sitter i kortfattat är ju att amorteringskravet driver upp totalkostnaden så sjukt mycket att man inte har råd att flytta från det lån man redan sitter på, utan amorteringskrav... Borde vara ett vanligt problem hos er?

För att förtydliga: Det är den 2%:iga takten som är så sjukt galen i storstäder. Objekten jag spanar på skulle ge 3 gånger så hög amortering som ränta, vilket ger att totalkostnaden skenar så #¤"¤"#. Skulle man lyckas förhandla till sig en 1% på delen över 70% så skulle det finnas bra mycket bättre chans till att få ihop kalkylen.

Hela systemet har ju blivit så fucked up eftersom marknaden trycktes upp innan amorteringskravet kom till.
Nuförtiden känns det som att det bara är dom med en lång bostadskarriär = hög ackumulerad vinst som har råd att köpa, eftersom dom ofta kommer under 70%, till och med under 50% i belåning.

Har du så tighta marginaler att du inte klarar av att amortera 2% idag skulle jag faktiskt råda dig att fundera över att sälja och köpa ett billigare boende. En normal bolåneränta ligger minst 3% över dagens och kan du inte amortera 2% idag kan det bli jobbigt framöver, priserna är riktigt höga och det kommer bli dyrt att bo framöver.