Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Trådlöst nätverk i 250kvm enplansvilla (nybygge)

Permalänk

Trådlöst nätverk i 250kvm enplansvilla (nybygge)

Hej!

Håller på planerar nätverk och ljud åt min fars nya villa och vill få till ett så stabilt nät som möjligt men blir lite osäker på vilka enheter och varianter som blir bäst!

Ritning på hus

Dom vill helst inte ha några stora som sitter i tak utan mer på vägg i något hörn (även fast det inte är optimalt) sedan kan dom dom sätta nätverksuttag vid dessa så dom inte behöver bygga vidare nätverket med wifi utan kan gå via kabel till en swith/router.

Kom gärna med förslag på bästa möjliga lösning i.o.m nybygge.

Ska klara att streama 4k i framtiden, spela sonos, och annat vanligt för medelålders folk!
Ena sonen spelar spel men kan då ha ett nätverksuttag till datorn i sitt rum.

/Niklas

Visa signatur

i5 4690k @ 3,5 GHz med Cooler Master Hyper 212 EVO. 8GB corsair Ballistix Sport 1600Mhz. Asus Z97-A. Asus GTX 970 DirectCU II OC Black. Asus 24" VG248QE 144Hz Black. Fractal R5 Black. Fractal Design 650W Gold Modulär Black. 2x Samsung SSD Evo 850 250GB. Steelseries Rival 300. Steelseries Apex 350.
Sennheiser PC 363D. Kinnarps 5224 Arbetsstol Svart

Permalänk

Länk
Länk 2

2 st borde räcka gott för täckning i hela huset.

Visa signatur

Alienware m17x R3. hd6870m. 2630qm 2,8ghz. 8gb 1333 mhz. blu-ray.1080p 60hz skärm. 120gb Intel 510 ssd/320gb 7200rpm

Permalänk
Avstängd

Om det nu är ett nybygge så ska det finnas tråd i varje rum och gärna ett par accesspunkter i taket för att få trådlöst överallt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Två accesspunkter lär absolut räcka. Se till att också dra minst en (helst två) cat6 per rum och dra högtalarkabel till taket i alla rum, allt från lämpligt utrymme varifrån du om/när du vill kan styra video/ljuddistribution. När kåken är färdigbyggt är det väldigt stökigt att dra sådant kablage, även om inte sådana planer finns är det en i sammanhanget väldigt liten kostnad att göra det redan nu.

Permalänk
Medlem

Accesspunkter är gjorda för att sitta i taket tyvärr. Det beror på hur antennerna är placerade och därmed hur de sprider signalerna. Visst kan man tänka sig de som har externa antenner, men för att få polarisering/störning att bli optimal kostar det i regel mer än det smakar.

Permalänk
Medlem

Jag kör min UBNT AP AC HD på väggen och det funkar sjukt bra.

Om du ändå ska dra en nät i kåken så kasta et öga på dessa.

https://inwall.ubnt.com/

Monterar man istället för nätverksuttag, funkar hur bra som helst. 3-4 sånna så är du hemma!

Permalänk
Medlem

Om man får hijacka tråden lite. I ett sådant här nybygge, vad använder man för switch för att koppla samman alla kablar sen? Har tittat lite på det men inte hittat nått användbart. Som får plats i skåpet som elektrikerna har planerat att stoppa in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Om man får hijacka tråden lite. I ett sådant här nybygge, vad använder man för switch för att koppla samman alla kablar sen? Har tittat lite på det men inte hittat nått användbart. Som får plats i skåpet som elektrikerna har planerat att stoppa in.

Det beror ju helt på hur stort skåpet är som de tänker sätta upp, finns ju fulla 19" skåp eller små.

Vad jag skulle se till att ha är PoE+ speciellt om man ska köra ubnt basar, då slipper man nämligen dra ström där accesspunkterna ska sitta.

Jag har bra erfarenheter av dessa:
https://www.zyxel.com/products_services/8-10-16-24-48-port-Gb...

8 och 10 är riktigt små, 16 är mellanstor och 24 och 48 är fullstora 19 tummare.

Viktigt bara att ta den modellen som heter HP på slutet för att få PoE+.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att om switchen har en fläkt i sig så är den oftast väldigt högljudd.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spazzie:

Jag kör min UBNT AP AC HD på väggen och det funkar sjukt bra.

Om du ändå ska dra en nät i kåken så kasta et öga på dessa.

https://inwall.ubnt.com/

Monterar man istället för nätverksuttag, funkar hur bra som helst. 3-4 sånna så är du hemma!

De sprider lite som en halv boll, vilket gör att det _kan_ fungera, men som sagt är det inte anpassat för det. Sedan kanske det hemmavid inte är extremt viktigt att få maximal täckning heller. Det kan som sagt fungera riktigt bra i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spazzie:

Det beror ju helt på hur stort skåpet är som de tänker sätta upp, finns ju fulla 19" skåp eller små.

Vad jag skulle se till att ha är PoE+ speciellt om man ska köra ubnt basar, då slipper man nämligen dra ström där accesspunkterna ska sitta.

Jag har bra erfarenheter av dessa:
https://www.zyxel.com/products_services/8-10-16-24-48-port-Gb...

8 och 10 är riktigt små, 16 är mellanstor och 24 och 48 är fullstora 19 tummare.

Viktigt bara att ta den modellen som heter HP på slutet för att få PoE+.

De äldre Ubiquity kör med någonting de kallar passiv PoE, vilket gör att vanliga PoE-switchar (eller adaptrar) inte fungerar. De nyare AC Pro kör "vanlig" PoE så förmodligen är det inget som helst problem.

Permalänk
Medlem

De mindre Zyxelswitcharna med PoE (8-10 port iallafall) är fläktlösa, de större har troligen fläktar och kan låta lite.

Viktigt att veta att AC AP HD och SHD kräver PoE+, Pro varianten klarar sig nog på vanlig PoE. Jag har vanlig PoE switch och köpte en HD och det funkar inte. Så lika bra att se till att switchen är PoE+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

De äldre Ubiquity kör med någonting de kallar passiv PoE, vilket gör att vanliga PoE-switchar (eller adaptrar) inte fungerar. De nyare AC Pro kör "vanlig" PoE så förmodligen är det inget som helst problem.

De har konverterare som kopplas mellan switchen och accesspunkten och konverterar 802.3af/at 48v till 24v.

Permalänk

Vi har hus i nästan samma storlek. Vi har routern i ena höenat av huset på undervåningen där fibern har sitt modem. Vi köpte till accesspunkt via elnätet som heter TP-link. Det fungerar utmärkt då jag satt accesspunkten i andra hörnet av huset på undervåningen.
Så det är numera i princip full signal i hela huset.