Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

Detta må vara lite off-topic men jag kan inte låta bli. Jag har en fråga till alla som varit ut och rest och vänt på livet helt och hållet. HUR i hela vida världen har ni RÅD?

Det kostar fruktansvärt mycket pengar att resa samt ha mat och husrum och vad gör man med sina dyrbara tillhörigheter? Donerar allt till närmaste loppis eller sopis? Dessutom blir man blir tvungen att säga upp lägenhetskontrakt (eller huset) om man vill slippa betala räkningar på distans för något man inte har nytta av. Hur går man till väga? Vad gör man när pengarna är slut?

Arbeta och spara, jag sparade i mer än ett år tex.

Ha koll på konstiga utgifter, tex ölfester, pizza och annat som har en tendens att äta pengar, här måste man kanske välja om man vill göra det eller spara till en större resa. Ett av mitt livs enklaste val var att välja bort pizzan och colan tex... Dessutom smakar den så mycket godare nu när man äter det så sällan och jag får bättre ord från doktorn på köpet...

Tjaa... En släkting arbetade på ett vandrarhem och fick boendet betalt på sin semester, i vissa länder, tex Australien och Nya Zeeland kan man även tex ta en del tillfälligt jordbruksarbeten, mm under en begränsad period.
Här kan man kapa ganska stora pengar.

Hade ärligt talat inte så mycket värdefulla grejer, men har man inga föräldrar eller andra släktingar som har något tomt rum i ett uthus går det att långtidsmagasinera saker man verkligen vill ha kvar.

Lägenhet hade jag en billig hyresrätt i ett område där det var relativt kort kö på dem, så den vara bara att fimpa.
Men, jo, här får man nog välja, kanske korttidshyra ut till någon nära vän eller liknande man kan lita på inte förstör eller äcklar ner därinne, perioden man är borta? Finns ju gott om bra folk som tex behöver arbetslägenheter där man kan övernatta och liknande en begränsad period, kolla bara att det är vettigt folk som inte snuskar ner därinne. Edit, många av dessa vill hyra möblerat och klart. så kanske bara att låsa in saker du inte vill ha framme i något vindsförråd eller liknande?

Edit, var dock mycket noga med att kontrakten inte spänner över längre tidsperioder och att det inte kan tolkas som ett permanentboende. (dvs hyr inte ut till folk som kan tänkas ha ett intresse i permanentboende där...).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Detta må vara lite off-topic men jag kan inte låta bli. Jag har en fråga till alla som varit ut och rest och vänt på livet helt och hållet. HUR i hela vida världen har ni RÅD?

Det kostar fruktansvärt mycket pengar att resa samt ha mat och husrum och vad gör man med sina dyrbara tillhörigheter? Donerar allt till närmaste loppis eller sopis? Dessutom blir man blir tvungen att säga upp lägenhetskontrakt (eller huset) om man vill slippa betala räkningar på distans för något man inte har nytta av. Hur går man till väga? Vad gör man när pengarna är slut?

Vi sa upp lägenheten. Sålde alla prylar och sparade det viktigaste hos familjen. Sen levde vi utomlands i 5 månader genom csn på distanskurser och även en slant för att vara föräldralediga. Jag min exfru och vår 5 månaders dotter. Vi fick in drygt 20k per månad. Det räckte fint i Asien. Lite knapert blev det dock i Auatralien fast då hittade vi möjligheten att bo hemma hos familjer så då blev det billigare plus att vi lära känna dom väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:
  • Säger upp mitt hyreskontrakt samt jobb, börjar jobba hos bemanningsföretag och har noll krav på bekvämlighet. Hoppar från stad till stad och jobbar så mycket jag kan. (Är sjuksköterska, det finns jobb överallt och bemanningsföretag ordnar boende på annan ort). Efter något år av detta har jag förmodligen möjlighet till minimalt bostadslån, gå i förtidspension eller något liknande 'vuxenaktigt'

Generellt tycker jag att när man hör saker om bemanningsföretag så är det ofta inte så positiva saker man hör.
Å andra sidan är det väl ofta så att det negativa hörs mer än det positiva i många situationer.
Så det är alltså gratis boende som lockar med detta alternativet?
Ja det låter ju inte fel... men kanske kan du leta bostad med lägre månadskostnad än du har nu för att få mer pengar över till sparande + annat. Samtidigt som du har ditt nuvarande jobb så länge du trivs / tills du hittar något bättre.

På längre sikt kan ofta bostadsrätt innebära lägre kostnader (för motsvarande boende) än hyresrätt.
Även om man har ungefär samma kostnader i början för hyra + ränta + amortering som man har i hyra för hyresrätten så sjunker lånen över tid så länge man amorterar och om föreningen sköter sin ekonomi så har generellt bostadsrätter lägre hyreshöjningar än hyresrätter.
Nackdelen är att du blir mer upplåst än om du inte har något fast boende.
Men säg om någon släkting, vän, granne kan titta till lägenheten ibland så kan det fortfarande gå att lösa att dra iväg flera månader.
Ofta kan man få tillstånd av bostadsrättsförening att hyra ut sin lägenhet i andra hand i ett år om man ska tillfälligt bo utomlands eller dyl.

Skrivet av Igelkotten Igge:
  • Sparar sådär lagom med pengar på banken och använder resten till massa weekends och semestrar när det passar mig. "Det är nu jag kan leva livet"

Att både kunna spara undan en del för framtiden och göra lite vad du vill när det passar dig låter bra tycker jag.
Då får du en kompromiss av att tänka på framtiden och vara 'vuxenaktig' och att leva livet här och nu.

Både att leva för stunden och att tänka på framtiden kan bli överdrivet om man drar det för långt.

Att spara varenda krona man får över för att det kan vara bra för framtiden och nästan aldrig unna sig något kan bli rätt tråkigt.

Å andra sidan att blåsa alla pengar du har och ligga med alla du träffar och ta droger etc, för det kan vara kul för stunden, kan straffa sig ganska snart.

Det gäller att hitta en balans i livet som fungerar för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Detta må vara lite off-topic men jag kan inte låta bli. Jag har en fråga till alla som varit ut och rest och vänt på livet helt och hållet. HUR i hela vida världen har ni RÅD?

Det kostar fruktansvärt mycket pengar att resa samt ha mat och husrum och vad gör man med sina dyrbara tillhörigheter? Donerar allt till närmaste loppis eller sopis? Dessutom blir man blir tvungen att säga upp lägenhetskontrakt (eller huset) om man vill slippa betala räkningar på distans för något man inte har nytta av. Hur går man till väga? Vad gör man när pengarna är slut?

Ber om ursäkt om jag fortsätter på off-topic-spåret här, men jag vill göra klart att det inte krävs enorma summor pengar att göra en långresa. Jag kan ju bara tala för hur jag själv har gjort, men här kommer det:

Inför den här resan sa jag upp min lägenhet och sålde allt av värde som jag inte behövde. Det, tillsammans med runt 50k sparade pengar, gav mig startkapitalet. Under resans gång jobbar jag lite här och var med vad som helst så jag kan fortsätta resa runt. Sedan dyker det alltid upp möjligheter. Av de senaste 7 månaderna har jag bara betalat boende i 4 veckor. Genom att prata med människor har jag fått nys om folk som skulle resa bort och ville ha någon som vaktade huset. Efter ett kort möte/middag kombinerat med goda ord från folk jag lärt känna tidigare lät de mig bo gratis hos dem i utbyte mot att jag tog han om stället, passade husdjur etc . Under tiden jobbade jag någonstans i närheten och tjänade ihop mer pengar.

Så håller jag på. Sen är det klart att om man inte vill jobba utan bara åka runt och göra kul saker hela tiden så krävs det att man har lite stålar på banken.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra med balans i saker och ting, så mitt förslag:
Bygg upp en buffert med pengar till att börja med, en reserv.
Fundera också på att investera om bufferten blir tillräckligt stor, bättre att börja tidigare än senare.

Och allt som blir över, roa dig, lev livet, gör vad du känner för!

Det ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

För 30-50K kan du komma långt om man planerar resan i förväg och inte har krav om att bo på ett lyxigt hotell alla dagar...

Eller, Avsätter du 20K om året räcker det mer än väl till två solkustresor på hotell med helpension, tex i Spanien.

Spara resten till hus eller vad du nu vill ha långsiktigt om du får över.
(Det gjorde jag också, så att jag kunde ha det till grundplåt att köpa huset sedan, när jag visste var jag ville bo, osv... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Frågar man gamla människor när dom ser tillbaka på sina liv så är det i princip ingen som tycker att man lagt för lite tid på jobb och karriär. Däremot är det många som ångrar att dom lagt för lite tid på sina barn och relationer.

En återkommande grej är att man ångrar det man INTE gjorde, de chanser man fått men var för feg för att ta.

Resor är något som många önskade dom gjort mer. Skall man resa så skall man göra det när man är ung, när man är gammal blir man mest trött av det.

Så en rätt vettig strategi kanske skulle vara att satsa på projekt och äventyr fram till 35, sedan familj, för att efter 50-55 satsa på karriär, typ att driva eget.

Till sist: undvik storföretag. Bara håll avståndet. Jag har sett alldeles för mycket cynism och bitterhet hos folk som jobbar där. Med mer än 500 anställda blir det aldrig bra. Livet är för kort för att hålla på med kontors-intriger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

Ber om ursäkt om jag fortsätter på off-topic-spåret här,

Nu är jag varken trådskaparen eller moderator.
Men jag håller inte alls med. Jag tycker inte att dina inlägg är offtopic.
Jag tycker de är intressanta och att det låter som att du är bra på att både ta tillvara på och njuta av livet.
(Vilket var ungefär vad tråden handlade om. Om jag inte misstolkat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu är jag varken trådskaparen eller moderator.
Men jag håller inte alls med. Jag tycker inte att dina inlägg är offtopic.
Jag tycker de är intressanta och att det låter som att du är bra på att både ta tillvara på och njuta av livet.
(Vilket var ungefär vad tråden handlade om. Om jag inte misstolkat)

Mja, det kanske du har rätt i.

Haha jo, jag tycker att jag är rätt bra på det i alla fall! Jag är väldigt passionerad när det kommer till min livsstil och vill gärna inspirera andra att göra något liknande. Jag kan verkligen inte förstå hur folk kan vilja dedikera sitt liv till karriären, men ibland måste jag ta ett steg tillbaka och inse att alla inte är som jag Det finns säkert många som kollar på vad jag gör och säger samma sak om mig!

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Röstar på alternativ 1. Sen kan jag även ge dig tips som hjälpte mig mycket med att leva livet.

Jag skaffade motorcykelkörkort och en hoj. Bästa valet jag har gjort i mitt liv. Det är sjukt kul, en jävla frihets och adrenalin känsla samt att jag har träffat massa nya människor med samma intresse.

Fördelen med motorcykel är att du väljer själv hur mycket pengar du vill lägga ner. Du kan komma undan med < 50 000 kr. Men du kan också lägga bra mycket mer än så på detta intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Röstar på alternativ 1. Sen kan jag även ge dig tips som hjälpte mig mycket med att leva livet.

Jag skaffade motorcykelkörkort och en hoj. Bästa valet jag har gjort i mitt liv. Det är sjukt kul, en jävla frihets och adrenalin känsla samt en massa att jag har träffat massa nya människor med samma intresse.

Fördelen med motorcykel är att du väljer själv hur mycket pengar du vill lägga ner. Du kan komma undan med < 50 000 kr. Men du kan också lägga bra mycket mer än så på detta intresse.

Jag kan slänga en +1 på det. Inte för att jag har mc-körkort själv, men det bygger ändå på hela grejen som jag förespråkar: att prova nya saker! Jag kommer in här och predikar om att resa, men det viktigaste är ändå nya upplevelser = rikt liv. MC-kort är något jag skulle vilja ta. Resa på MC genom Asien och Sydamerika skulle ju inte va helt fel

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Måste leva livet innebära skaffa familj/barn? Kan det inte vara något annat som gör en lycklig och trivs med vardagen etc?

Permalänk
Medlem

Har man barn, så är livet utan barn ett fattigt liv.. oavsett var man bor i världen och vad man sett eller inte..

Min högst privata åsikt..

Spara pengar och upplev världen med dina barn och ev. fru, när du får dom..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Det är absolut inte försent att åka till dom ställena. 33 är ingen ålder. G0 för it om du är sugen.

//postat från nissi beach i aiya Napa av en 31åring 😁

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jobba, spara och res så mycket du kan. MEN jag tycker inte man ska lämna allt här hemma. Det blir jobbigt börja på noll när du är 30+ och vill bosätta dig någonstans här hemma.

Har varit utomlands 1 månad varje vinter dom senaste 7-8 åren + någon resa på sommaren. (jobbat nattjobb så fått in väldigt mycket komp) Har bockat av Ibiza och alla dom ställena som jag nu är för gammal för (34år). Resor och se världen är en av dom bästa investeringarna man kan göra, man växer som person och får inblick hur bra vi har det och hur dåligt vissa andra har det. Vilket fått mig hjälpa till mer via hjälporganisationer, fadderbarn osv.
Sen hur man får råd. PRIORITERINGAR! Många av mina vänner va på krogen varje helg och brände 1000kr då det va deras "intresse".

Tips när du reser att försöka få se så mycket sevärdigheter som möjligt även om man inte är så jätteintresserad av historia osv. Man får saker att berätta om resten av sitt liv och när man väl är på plats är det ofta helt fantastiskt! Machu Picchu i Peru eller Angkor Wat i Kambodja tex.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Alla pratar om att resa hit och dit, frågan är ju om TS är intresserad av det. Jag själv har alltid tyckt resande är helt meningslöst, varit runt en hel del men aldrig tyckt det var vidare intressant.

Enklaste sättet att veta vad du vill är väl att testa ena eller det andra, om du ångrar dig kan du alltid fixa det :).

Permalänk
Avstängd

Jag är också fett sugen på en hoj...
Skall nog också prova det någon gång, även om mopeder av någon obskyr anledning blivit dyra som knark idag så har de feta hojjarna har aldrig varit billigare än de är nu... Du kan få en enklare HarleyD för under 50K idag... Det fick man inte ens en riskokare för för bara några år sedan (även om Japanska hojjar ärligt talat är tekniskt sett bättre byggda, dom kastar de nästan efter en idag, för under 20-30K får du djäkligt mycket japanare idag... ).

Slå till för fan om det intresserar dig!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag tackar för alla synpunkter, intressant att läsa!

Givetvis kan ingen svara på vad som är bäst för mig, men era erfarenheter kanske kan hjälpa mig att göra rätt val nu

Permalänk
Medlem

lev livet så som du vill leva det, det är ditt liv och dina beslut.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Hoj är helt överlägset kul. Skaffade kort och hoj förra sommaren och nu ett år senare köpte jag dröm hojen. Sjukt dyr hobby dock och får pc att verka billigt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

"Nu" är det enda som finns. Gårdagen är slut, och morgondagen har inte börjat än. Du ska "leva livet nu" vare sig du är gammal eller ung, singel eller sambo, har barn eller inte, osv. Att "leva livet" är inte en specifik livsstil. Att skaffa barn är att leva livet det också. Du väljer själv vad "leva livet" innebär för dig.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Navicula:

Detta må vara lite off-topic men jag kan inte låta bli. Jag har en fråga till alla som varit ut och rest och vänt på livet helt och hållet. HUR i hela vida världen har ni RÅD?

Det kostar fruktansvärt mycket pengar att resa samt ha mat och husrum och vad gör man med sina dyrbara tillhörigheter? Donerar allt till närmaste loppis eller sopis? Dessutom blir man blir tvungen att säga upp lägenhetskontrakt (eller huset) om man vill slippa betala räkningar på distans för något man inte har nytta av. Hur går man till väga? Vad gör man när pengarna är slut?

Inte sjutton handlar det om att vara turist! Det har ingen råd med. Man bor och jobbar utomlands, typ i perioder om 1-2 år. Inte ett dugg spännande att vara turist, det spännande och det jobbiga är att helt skifta om till det landets umgängeskultur och språk. Första månaderna är man mest turist, det tar typ ett år att anpassa sig. Har kört fyra sådana vändor nu, har personnummer i sex länder.

Rent praktiskt är man mer rörlig ju färre prylar och relationer man släpar runt. Köp aldrig någon soffgrupp eller TV. Reducera ner ditt bohag till vad som får plats i en resväska. Vänta med familj.

Pengar är faktiskt inget större problem men du får vara beredd på att leva med osäkerheter. Har du bara dig själv att ta hand om kan du ta rätt stora risker.

Permalänk
Medlem

Att leva livet är olika för alla, svårt att säga vad det innebär för en specifik person, och om det är "kostsamt"

Personligen föredrar jag att komma brot från den alldagliga stressen, komma bort från "ekorrhjulet" som tidigare personer skrivit om, ut i skogen, ut på sjön, resa till vacker natur etc.

För att man ska kunna göra det i längden (inte bara ta en långresa då o då o sen knega till 70 bast) behöver man pengar, på börsen finns det alltid investeringsmöjligheter om man tar sig tiden att lära sig den, o det tar tid. Många misslyckas och man får lära sig av det.

Jag kan ta ut ett par resor per år bara baserat på sparande och investeringar (lite alldaglig trading)
Jag tycker det är värt att leva "snålt" ett tag för att kunna leva rikt under resten av sitt liv.

Småsaker såsom att sällan(aldrig) dricka kaffe ute, sällan köpa lunch ute, laga din egen mat, köp tyg/plastpåsar att ta med till ICA, pendla om du kan. Sparar man väldigt mycket pengar på i längden, om man sedan placerar och e.v swing tradar lite med dessa pengar så blir det fort mycket extra klirr i kassan.

Jag tycker det är värt att investera 2 år i att lära sig hantera sina pengar för att kunna ta tidig pension etc.
Livet är INTE slut för att man blir 30 bast. Jag är själv 26.

Har inga funderingar på att skaffa barn med sambon, vi känner båda att det kostar massa pengar, ger oss personligen ingen vidare glädje och vi hade spenderat all ledig tid på att ta hand om dem, vissa finner glädje i det även om jag tror det är mest förprogrammerat i våra hjärnor.
Speciellt så som världen ser ut just nu så är det bara kaos också.

Att skaffa barn, då hade jag sett möjligheten att leva livet som över, då har man gett upp och ska leva sitt liv för någon annan.

Kommer aldrig ångra att jag inte åkt iväg 2 ggr per år till aiya napa etc om det är det man menar med att leva livet.
Supa kan man göra var som helst.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Hedersmedlem

Alt2 + spendera en del på vad du gillar? Jobba hårt ett tag, sätt undan en del och spendera resten? Rinse and repeat? Om du jobbar bemanning kanske du träffar fler människor och situationen kanske förändras av det..?

Har själv småbarn hemma. Fantastiskt men blir inte så mycket annat.