Permalänk

Nya fläktar.. högre temps???

Dator:
fd nano s.
6700k@stock med be quiet shadow rock 2.
Gtx 980ti strix

Bytte ut fläktar i datorn i hopp om lägre temps men de blev ju inte riktigt så..
Ersatte original front fläkten en GP-14 mot 2st Noctua NF-A14 140mm PWM.
Samt processor kylarens original fläkt mot 1st Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM.

Allt är kopplat rätt och rätt vind riktking men får ca 4-5grader högre temps vid load..
Samt att GPU går upp i 90 grader...när jag har sido panelen på så mpste ta av denna för att få bra temps.

Hur är detta möjligt för dessa nya fläktarna flyttar rätt så mycket mer luft än dem som satt där innan
samt att GPUn påverkas så mycket förstår jag inte..

Dock vid idle så ligger cpun på ca 16-17 grader och gpun på 30 grader.
Men så fort jag lirar PUBG på ultra i 2-3h så ligger cpun på ca 45-50grader och gpun på 60~ grader.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

hmm 16-17 grader vid idle? hur kallt har du i rummet egentligen?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 5 2600 | Arctic Freezer 34 eSports DUO | HyperX Savage 16GB 2400Mhz | MSI Tomahawk B450 max | AMD Radeon RX 6700XT | Evga SuperNova 750w | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Kingston SSD 960GB | Logitech G27 Steering Wheel

Permalänk

19-20 grader. Kan fixa skärmdump via coretemps som bevis

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

45, 50 och 60 låter som väldigt låga temps efter 1 till 2 timmar PUBG i min mening.

Permalänk
Skrivet av Ldarax:

45, 50 och 60 låter som väldigt låga temps efter 1 till 2 timmar PUBG i min mening.

Ja de är bra..men de är nör sido panelen är av.. vill gärna ha denna på men då ökar tempsen rejält

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

19-20 grader. Kan fixa skärmdump via coretemps som bevis

Idle tempen kan INTE vara lägre än rumstemperaturen, Det är teoretiskt omöjligt.

Permalänk
Medlem

Det låter som du blir inte av med varmluften från burken. Vilken konfig har du på fläktarna?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Idle tempen kan INTE vara lägre än rumstemperaturen, Det är teoretiskt omöjligt.

De vet jag men mitt "fusk" är att dstorn insug är vid fönstret och de är öppet och drar in kall luft

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Skrivet av haiPA:

Det låter som du blir inte av med varmluften från burken. Vilken konfig har du på fläktarna?

Vid load 60% front. CPU 65%. Bak 75%.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

@Powerjimmy: 16 grader vid idle?
Det är ju lägre än rumstemperatur, såvida du inte nu har 16 grader i rummet.

Klart du får högre temps när du bytte ut fläktarna mot tystare versioner med lägre RPM.

Permalänk
Medlem

Ingen fläkt på toppen? Trångt?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Skrivet av boibo:

@Powerjimmy: 16 grader vid idle?
Det är ju lägre än rumstemperatur, såvida du inte nu har 16 grader i rummet.

Klart du får högre temps när du bytte ut fläktarna mot tystare versioner med lägre RPM.

Ja men de har böttre statiskt tryck och flyttar mer luft plus de e ju 2st nu ist för 1st i fronten

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Skrivet av haiPA:

Ingen fläkt på toppen? Trångt?

Ingwn i toppen. Nä men de e ju ett större mitx chassi

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Dator:
fd nano s.
6700k@stock med be quiet shadow rock 2.
Gtx 980ti strix

Bytte ut fläktar i datorn i hopp om lägre temps men de blev ju inte riktigt så..
Ersatte original front fläkten en GP-14 mot 2st Noctua NF-A14 140mm PWM.
Samt processor kylarens original fläkt mot 1st Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM.

Allt är kopplat rätt och rätt vind riktking men får ca 4-5grader högre temps vid load..
Samt att GPU går upp i 90 grader...när jag har sido panelen på så mpste ta av denna för att få bra temps.

Hur är detta möjligt för dessa nya fläktarna flyttar rätt så mycket mer luft än dem som satt där innan
samt att GPUn påverkas så mycket förstår jag inte..

Dock vid idle så ligger cpun på ca 16-17 grader och gpun på 30 grader.
Men så fort jag lirar PUBG på ultra i 2-3h så ligger cpun på ca 45-50grader och gpun på 60~ grader.

Finns det inte en plats för en fläkt i botten på det chassit? Kanske kan du få lite extra luft till grafikkortet med det.

Permalänk

@sprulius ja de finns men de ska ej behövas kolla bilderna jag lägger upp nu

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk

Såhär ser de ut:
nya fläktar

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Hej

Skulle ta och täppa igen spalten som finns ovanför bakre utsuget direkt.
Gör att utsuget inte kan dra in luft utifrån och recirkulera xx % av varm luft helt i onödan.

Laborera med rpm's för utsug vs insug så att du inte blåser in mer luft än du kan blåsa ut. Annars finns det risk att fläktarna jobbar mot varandra och du får stillastående luft.

Permalänk
Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

De vet jag men mitt "fusk" är att dstorn insug är vid fönstret och de är öppet och drar in kall luft

Jag skulle rekomendera att du slutar upp med det, innan det blir för kallt ute.

Problemet är att du kommer få kondens. När datorn, och allt i den, blir kallare än rummet den står i så kommer du får kondensation. Då kan du säga bye bye till dina grejer.

Har inget hänt ännu, så är det bara en tidsfråga inna du får en vattendroppe någon stans.

Permalänk

@boibo ja de vet jag om

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Det viktiga med effektiv kylning är att bli av med varmluften så fort som möjligt innan den blandar upp sig med ny inkommande luft för det sänker effektiviteten på kylnigen.

Begränsningen i fråga är fläkten lägst bak, troligen en 120mm, 140mm där är bättre om möjligt som utblås sedan sattsa på utblås baktill med.

Du vill ha UT varmluften direkt, luft hittar in så fläktar i fronten erbjuder egentligen bara turbulent flöde vilket kan sänka temperaturer på kylare utan fläkt annars erbjuder dessa in så mycket ökat flöde.

Bättre att köra enbart utblås eller enbart insug innan man börjar med push and pull för det ger bara högre statiskt tryck i teorin men inte mer flöde och flöde är det du vill ha när det gäller chassifkylning.

Statiskt tryck är nästan obefintligt på axialfläktar ändå och det som mest påverkar statiska trycket på en axialfläkt är tjockleken på fläkten och hur stora blad man kan ha sedan givetvis varvtalet.
Sedan är statiskt tryck nästan helt ointresant för cahssikylning, om det är relevant då har du restriktoner, tätt packade diskar, billig låda med stansade galler. Galler går att såga ut och köpa riktiga i tråd, finns på Inet. Ger både bättre flöde och lägre ljudnivå för stannsade galler kan generera frekvenser som är sjukt störande att höra. Labbade med det så sent som i går i en retrodator, blev nästan dum i huvudet av ljudet.

Har du möjlighet att montera fläktar som utsug ovantill så gör det.

Grafikkortet om det är av en öppen kylarlösning bör ha fläktar i sidopanelen som blåser ut, annars går varmluften från kortet förbi CPU lylaren och det gör lätt 7-10C ökad CPU temperatur helt i onödan.

Som sagt finns det hål för luft in, du har bevisligen 2x140mm hål fram då kommer luft in om det kommer ut luft så satsa på utblås först så nära CPU och GPU kylaren som möjligt.

Den perfekta lösningen kräver ofta lite laborerande.

Själv använder jag sällan eller aldrig inblås för annat än filservers.

Nackdelen är att du kan inte diktera var luften ska ut så varmluft från CPu och GPU kylare tar diverse omvägar ut.
Bättre att ha en fokuserad punkt nära flänsarna så slipper du kontaminera den kalla luften och du värmer inte upp andra komponenter mer än nödvändigt.
Chassifläkt och CPU fläkt ska vara riktade åt samma håll med idealiskt så flödet sker i enbart en riktning.
Som sagt turbulenta flödet som ger bättre kylning står redan din CPU och GPU fläkt för så inblås har lite verkan på annat än sånt som saknar egen fläkt.
Inblås kan dessutom skapa zoner med stillastående luft, nackdelen med turbulenta flödet in, kör du utblås får du mer laminärt flöde in vilket är bättre och luften hittar in överallt där det finns hål så mindre risk för varma zoner i lådan.

Har man oönskade hål i lådan, tex min fars dator har ett ovanför DVD läsaren men man får då inte in en fläkt. där, däremot sitter det en rätt bakom. Satte för det hålet helt enkelt så slipper luft komma in ovanifrån och åka direkt ut igen utan att dra ut varmluft från CPU/GPU.

Ett chassi är som ett fullt glas fyller du på mer så rinner det över, spelar igen roll i vilken ända du häller på det som spelar roll är som sagt vad som är effektivast för komponenterna i fråga och insug är främst lämpligt för servers, diskar och liknande som är restriktiva och saknar fläkt.

Fundera lite och testa lite olika varianter, suttit med min gamla retro dator i 2 dagar och pulat själv och fixat med kylning, bara vända en fläkt kan göra 10-15C med en del tur.

Men testa utblås först, nära CPU och GPU.

Permalänk

@pa1983 väldigt intressant läsning. Jag har så jag bara kan montera 1st 120mm baktill men kan montera 2x 140mm i toppen med i sen 1st 120mm i botten men så mitt chassi e byggt fractal design nano s så ligger grafikkortet nästan rakt på nättagget och den 120mm baktill agerar ensam som utblås för hwla burken. Kanske montera en 140mm i toppen för utblå med då bör de blir bättre flöde samt sätta utblåsen på högre rpm än inblås o statiskt tryck nämnde kag mest för den nya cpu fläkten har bra statiskt tryck som lämpar sig som cpu kylning för att pressa luften nellan flänsarna på kylaren

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Jo men statiskt tryck är rätt ointresant även för CPU fläktar. Designen är viktigare.

Bytte ut farsans 15mm tjocka 92mm noctua på hans ITX kylare till Noctuas 25mm tjocka 92mm fläkt. 15mm ligger på 2600rpm max och har något högre statiskt tryck än 25mm på 1800rpm MEN 25mm har högre flöde och nästan samma statiska tryck.

Den gick från skrikande max varv till tyst och 7C lägre tempratur.

Så flöde och tjocklek anser jag viktigare än rena nummer. Enda sättet att veta är att kolla tester som mäter flöde, tryck, ljudnivå och sedan köpa bra kandidater och testa. Tillslut hittar man fläktar man gillar som man vet vad dom går för och kan köra på det.

Tyvärr mer trail and error än att titta på datablad från tillverkaren.

Man bör tex unvika fläktar där bladen inte går så lågt ut mot insidan som möjligt.
Noctuas gammla S serie är notoriskt usla på flöde vs ljudnivå just pga korta blad och få blad så varken flöde eller statiskt tryck.

Fler blad med lite spel mot kanten och en tjock fläkt. Ända nackdelen med ricktigt tjocka 38mm fläktar är att motorerna vibrerar satan istället då dom ofta är byggda för minst 2800rpm eller mer och ogillar låga varv så 25mm är ofta bästa valet i alla lägen med många täta blad, ändå bladen som gör jobbet i slutändan.

Sedan finns det ju alla kvaliteter så klart.

Noctua är bra sett till lager och pålitlighet men inte alltid direkt bäst, har deras AF-14 tex me min flera år gamla Thermalright TY-140 är klart bättre, mest för Ncotuas egna PWM modul är hyperkänslig tycker jag.
BeQuiet! är bra med tyckerjag, sjukt låga start spänningar om PWM inte finns tillgänglig så man kan få 400rpm på en 80mm fläkt.

Tyvärr har inte Thermalright TY-140 tillverkas på flera år, dom ersatte den med en sämre fläkt. TY-140 var en av dom top 3 bäst fläktarna för många år sedan i ett test av 30st 120-140mm fläktar gjort korrekt, inga subjektiva tester utan rent vetenskapligt och många av Noctuas fläktar som den testades emot finns än i dag att köpa.
Önskar jag köpt fler för den är grymt tyst och effektiv och därmed kompromisslös anser jag.

Permalänk

Fick själv också varmare temps när jag lade till två 120mm fläktar i taket som utblås på mitt phanteks p400s. Ändrade dom till insug istället och det blev betydligt bättre. Så är bara att testa tills det blir bra

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Om du ska ställa in fläktprofiler så brukar jag göra följande.

Börja med att ställa in chassifläktarna så dom går i lite högre var än du tror är nödvändigt.

Sedan ställer du in profilen för CPU fläkten och eventuellt för GPU fläkten om du vill det.

Sedan när du är nöjd med Tempratur och ljudnivå på dessa, du kan tex köra lådan öppen och koppla ur chassifläktarna temporärt och lyssna på CPU och GPU fläkt under stresstest tex prime95, furmark etc.

Sedan ställer du in chassifläktarna genom att sänka dom successivt, förblir CPU och GPU temperatur oförändrad så fortsätt sänka tills dom börjar stiga sedan backar du tillbaks ett steg.

Sätter du tex alla fläktar som utblås, låt oss säga att du har en låda med 2st fläktplatser baktill och en fram typ 120-140mm.
Då kan du tex sätta 2st fläktar som utblås bak, låta främre vara tom och se till att det inte finns restriktioner, filter, diskar eller annat där, arean bör vara typ hälften av varje utblåsfläkts hål för att flödet inte ska blir försämrat.

Sedan stresstestar du tills CPU och GPU temperatur är stabil, tar av sidan och väntar en stund och ser om temperaturerna sjunker och i så fall hur mycket.

På så vis ser du om tillräckligt med lfut går genom lådan.

Nackdelen med en öppen CPU kylare utan utblås i sidopanelen är som dock att GPU:n kommer värma upp luft som passerar CPU kylaren.

Själv kör jag en Blower från Nvidia på stora kortet och en öppen kylare på det lilla AMD kortet i min burk och det fungera ypperligt och sidan av eller på gör max 2-3C om ens det.

Min logik är att du behöver intem er luft genom lådan än vad ÖPPNA kylare konusmerar tex CPU kylare eller en Openair GPU kylare.
Blowers sköter sin egna chassiventilation till 90%, kommer luft ut där bak så drar koftet in luft så det tar i princip bort kravet på chassifläkt för grafikkort så då kan man ljuisolera burken istället.

Min blower rigg är mycket tystare med ett 250W blowerkort än ett nytt AMD 150W kort med minst lika stor openairkylare med 100mm fläktar.

Nackdelen med hål i lådan är att ljud kommer ut, det är inte mängden energi i form av ljud som är intresant utan hur mycket av det som kommer ut ur lådan, ljudisolering absorberar det.

Själv har jag en burk med utblås främst och en med insug då den har 10st diskar. Insug drar in MYCKET mer dam. Så får ha filter på den med insug och har inga på den med utblås.

Jag resonerar så att insug genererar mer koncentrerat flöde i lokala zoner framtill, dam och annat kan då lättar plockas upp från bord och golv och åka in i burken. Med utblås baktill så är flödet in mer fördelat över hela fronten och därmed lägre hastighet och mindre benäget att plocka med sig dam in och dessutom större odds att det lägger sig i botten av dator där man kommer åt det än rakt in i CPU och CPU fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Fick själv också varmare temps när jag lade till två 120mm fläktar i taket som utblås på mitt phanteks p400s. Ändrade dom till insug istället och det blev betydligt bättre. Så är bara att testa tills det blir bra

Troligen för att GPU:n avger 2-3X mer energi än CPU kylaren och detta passerar då CPU kylaren i en traditionell setup med utblås bak.

Det kan räcka med en insug ovanför CPU kylaren och ett utblås baktill, det bör hålla varmluften från CPU:n borta.

I vissa lägen kan man få bättre resultat med omvänt flöde, in Baktill och ut framtill, då får CPU:n kall luft och du drar ut luften från GPU:n framtill också.

Men som sagt bara att testa sig fram så lär man sig snabbt vad som fungerar bäst för ens chassi och komponenter.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att främre övre fläkten trycker tillbaka den varma luften som grafikkortet vill putta ut mellan flänsarna.

Testa o stänga av den fläkten o se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna vända på psu:n så den drar ut varmluften från gpu:n.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.