Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kommuner får stänga ute äldre diesel- och bensinbilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller inte med här, och låt mig förklara varför.

En bra begagnad bil kan ha betydligt mer skyddsutrustning och säkerhet än en modern billig bil. Gamla V70 tex kan lätt klå en del billiga bilar än idag, trots 15 års skillnad.

Lägg på att säkerheten beror på skicket och typ/kvalité på bromsar och däck också. En bil med sämre bromsar och däck trots att den är nyare, har betydligt sämre chans att stanna, än en 15 år gammal bil med ABS och ESP + bra däck och hög kvalitets bromsar.

Min poäng är, du måste i så fall börja göra klasser och utökade tester och allt möjligt för att se detta.

Ett ex jag kan ge är min Toyota Corolla -06 10+ år gammal. Den har förbättrade bromsskivor fram och keramiska bromsar runt om. Varje gång den ska testas hos bilbesiktningen slår den direkt i 3.2 max taket de kan mäta på de främre... innan de ens hinner trampa den helt. Tom bakre bromsarna som ofta ligger på 1.0-1,5 på många bilar har jag 2,5+ lätt, ofta runt 3.0.

Kombinera detta med däcken som har världsrekordet på att stanna från 300km/h till 0, och jag stannar bra bit före många andra yngre bilar. Där är också ESP och ABS i denna som har funnits i många högkvalitetsbilar i många år.

Så det är inte så enkelt.

Finns det nya billiga bilar idag utan dessa säkerhetsprylar? Det är väl standard på alla idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vi slänger upp några skattefinansierade moderna kärnkraftverk 4-6st eller så och drar i gång några uran gruvor och tar bort skatten på el har +- noll mål för sverige och säljer överflödig el så kommer vi få bort mycket förbränning av fosila bränslen i hus för vi får billig el och företag får betala lite extra efter en skala på hur mycket man använder som idag men billigare och är som land självförsörjande

subventionera elbilar till en +- noll standard så dom är så billiga det går att få dom då kanske man kan förbjuda ut bensin/disel/ethanol bilar inom en 10 års period då billig el och bil som kostar lite att köpa/äga/åka i skulle motivera många att köpa dom och det finns en skaplig begagnat marknad och samtidigt skulle vårat land vara mycket grönare och det är en förändring ...miljözon = trams

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

tror inte för 5 öre att det är sant.

Och nej, det är inte dimma.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... du länkar till samma info som jag redan visat, och kan ändå inte läsa vad som står på sidan, men lägger till att vår kärnkraft idag kör på 44%. Kan eventuellt detta påverka el-priserna. Läs din egen länk ovan.

Vi är nere på 44% och redan nu har vi problem och måste aktivera reservkraft som går på... u guessed it, fossila bränslen. Detta är med 4 avstängda, och vi ska ner på 6 st permanent. Så.. vi i bästa fall har 2 till, woohoo.

Du nämner att 10,6TWh ska "försvinna" de kommande 3 åren, men ... titta på din egen länk ovan. Bara skillnaden mellan 2015 och 2016 i vad vi exporterade är 22,6-11,7 = 10,9TWh. Så vadå 3 år? Det räcker med ett år där vädret fuckar till vattenmagasin, inte blåser osv, så har du redan denna skillnad.

Och var vänlig och titta lite noggrannare i tabellerna:
Bruttoöverföring till
Sverige (import) 14,3 9,3 54 %

Ser du?
Vi importerade 14,3TWh... Så låt titta igen:
Summa tillförsel (inkl.
import) 165,8
167,8 -1 %
Summa användning (inkl.
export) 165,8
167,8 -1 %

Som sagt.. kan du matte??
Dvs vi importerade 14,3TWh och exporterade 11,7TWh. Dvs vi importerade mer än vi exporterade.
Mao... vi är redan på minus.

Och du blabbar på som om vi har marginal att stänga mer?

Varför tror du dessa kraftverk gett så lite? De har varit på ombyggnad/service (oskarshamn bla), något man måste räkna med kan ske och kommer ske också. De kan inte gå 24/7 i all evighet, och där måste finnas marginal till det också. Vi behöver mao även i framtiden gå ner på 4/6 tex.

Mao, vad som kommer sker, och jag kan garantera dig detta, är att du kommer vakna en morgon med skyhögt el-pris, då vi plötsligt hade brist. Detta gör att E-bilen du skulle tanka... plötsligt kostar en hel del att köra, vs grannen som fortfarande tankar bensin, som nu pga lägre efterfråga är billigare än någonsin. Vi har otroligt lågt el-pris idag pga vi har en stabil produktion, något som det flaggas rätt friskt för ska ändras.

Lägg till en viktig sak du totalt ignorerat... skatter. http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattein...
Energiskatt bensin 11,9
Energiskatt oljeprodukter 11,3
Koldioxidskatt 24,1
47,3Mkr, dvs nästan ett helt kärnkraftverk årligen, kommer försvinna med tiden när vi går över till el-bil. Långsiktigt så klart.

Staten vill mao inte ändra detta. Det är enorma mängder pengar (ca 2,5% av all skatt) de får in bara i skatter på fossila bränslen. Så de måste hitta på något nytt, och börja beskatta för batterier, eller någon annan miljöavgift. Det går inte ihop annars.

Så din spåkula verkar inte kunna se mer än optimala situationer, medan jag försöker se båda sidorna. Du skriver att vi bygger ut vind och sol, men du missar se hur otroligt lite dessa ger. 2/3 av hela Sveriges vindkraftverk är vad som du listar upp som dessa 3 kärnkraftverk ger. Så du tänkte fördubbla den eller? på 3 år?

Nej jag förstår att andra saker byggs, men du kommer inte ens få 10TWh till på vind de närmaste 10åren då vi helt enkelt börjar få slut på platser vi effektivt kan sätta dem, som folk är villiga att acceptera. Så utbyggnaden minskar helt enkelt. Självklart finns det än plats, så det är inte det jag menar, men på nästan 3400 kraftverk, kan vi ändå som bäst bara producera ca 150% av det du ska stänga av inom 3 år. Och de är 100% beroende av blåst, då till skillnad på kärnkraft och vatten, inte kan produceras när det behövs. Tänkte du slänga upp 2000 vindkraftverk till... *poff*? Och i så fall var?

Om vi tittar på siffror från antal verk 2013, och jämför med nu 2016, så har vi 2640 kraftverk som ökat till 3335 kraftverk. 700... Sjuhundra ynkliga kraftverk på 3 år. Thats it. Är det din 3 års utbyggnad?

Solkraftverk har samma problem. I Sverige är vårt behov störst på vintern, en tid där solen är väldigt lågt givande, och även din el-bil drar lite extra, värmen på lite extra, ljusen tända lite extra osv. Det går mao inte att leva på sol + vind, utan dessa kan i bästa fall vara komplement.

Och sen är där som sagt något som heter ökat befolkning och förbrukning. Trots LED, trots massor med satsningar på effektiva kylskåp, värmepannor på fjärrvärme eller annat, så är ändå folks hem en enorm förbrukning som kommer bara öka.

Så var i tusan du fått dina fantasier från när inte ens 2016 går ihop... förstår jag inte.

@NodCommander aah.. en till som inte kan matte.
"Vi importerade 14,3TWh och exporterade 11,7TWh. Dvs vi importerade mer än vi exporterade." - 2016
Minus 2,6TWh... var är detta magiska plus alla stirrar på?

Och var tror ni denna import kommer ifrån? Jo.. kol
Grattis genier.

Och här har vi en klassisk, svensk förståsigpåare.

Jag vill börja med att påpeka att köra på 100% el på både Europeisk elmix eller elmixen som finns i genomsnitt i hela USA så är elbilen i alla fall renare på grund av högre verkningsgrad i kraftverk än i en liten ICE. Lägg till sedan att du blir av med lokala utsläpp så är det ett plus. Ett annat är att elnätet i dessa regioner blir allt renare för varje månad. Med nordisk elmix är det omöjligt att argumentera emot. Med norsk eller svensk blir det bara troll kvar som kan försöka hävda sig.

Nu är det dock så att Sverige importerar absolut ingen kolkraft. Här har du en sammanfattning som är lätt att förstå. http://teslaclubsweden.se/sveriges-elimport/ Litar du inte på Tibor så kan du läsa datan hos källan:
https://www.energiforetagen.se/statistik/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Finns det nya billiga bilar idag utan dessa säkerhetsprylar? Det är väl standard på alla idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Systemen måste finnas, ja, men de kan variera något enormt i hur bra de är. Vissa bilar kan du häva sladdar och ABS systemet stanna dig satans fort, medan billiga bilar har betydligt enklare system ofta.

Och en liten bil har ofta däck som är smala och billiga, vilket omöjligt kan ha samma bromssträcka som större bil. Men självklart påverkar vikten också, så det är en balans.

Min poäng är att där inte går att dra en sådan enkel gräns.

@NodCommander Intressant info, jag ska läsa i kväll.
Dock förändrar det inte att vi går minus 2016. Visst kan vi ersätta det, och importera el, men det är inte en vettig långtidslösning, och inte heller en prisvärd sådan för de som sen ska köra med Elen.

Titta bara på vilka enorma påfrestningar cryptomining har haft på världens elnät.
https://www.digitaltrends.com/computing/bitcoin-ethereum-mini...
https://www.techpowerup.com/234959/cryptocurrency-mining-cons...

Det kan mao komma en oväntad förbrukning satans fort, och det lär då påverka allt från el-priset i ditt hem och även din bil.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Varför skulle gamla äckliga bilar undantas ?
Bor själv i jänke-bältet och måste stå ut med stanken från dessa en stor del av året.
Gissar på att under soliga sommardagar så är över 50% av trafiken här gubbar i gamla jänkebilar (eller HD's utan ljuddämpare...) som sitter och kör runt-runt i centrum, i jakt på en svunnen tid antar jag.
Och att köra veterandieslar året om är snudd på praxis i vissa kretsar, med traditionella svarta moln bakom såklart.

Nej fram med krav på avgasrening även för dessa bilar, finns inga bra anledningar till att undanta veteranare.
Framförallt jänkare har det ju otroligt enkelt med bolt-on insprutning och katalysatorer.
Som bonus går bilen bättre och ombyggnaden sparas nog rätt snart in på sopparäkningen.

Har man en så unik bil att en ombyggnad inte är möjlig så får man söka dispens eller nåt, med kraftigt begränsad årlig körsträcka.
Och vill man vara sur gubbe och ändå köra orenat så se till att skatten blir så hög att det inte lönar sig (>10kkr året).

Tycker det är märkligt att så många kan lägga 200kkr på att restomodda utsidan på sin bil, men inte lägga 20kkr på att modernisera motorn (Holleys EFI kit kostar $1000, plus kattar).

Missförstå mig rätt här.
Det är hur kul som helst med hobbybilar, men väldigt många av dom (här iaf.) går som bruksbilar stora delar av året.
Skattebefriat och utan besiktningskrav (på 50+ år gamla bilar fr.o.m maj 2018) är ju inte direkt bra när bilarna går tusentals mil om året.

Kan du låta lite mer bitter? Herregud.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Allt kan, kommer och måste gå på el via batteridrift i överskådlig framtid; ingen annan känd teknik kan konkurrera prismässigt och energisnålt.

En värld av 100% hybrider är fortfarande 100% beroende av olja. Lite mindre ohållbart betyder inte hållbart. 100% förnybart/hållbart är det enda målet att sikta på.

Jag håller med dig, men tror ändå att hybrider är ett bra mellansteg då allt för stora förändringar under relativt kort tid sällan brukar vara bra lösningar, eller särskilt uppskattat av folket. Jag tror även att hybrider kommer ha en större roll i framtiden, oavsett om vi går bort från olja helt eller inte, då det finns vissa områden där en ren elbil inte är hållbar. Majoriteten av fordonen, speciellt de privata, klarar sig nog på enbart eldrift dock.

Skrivet av BasseBaba:

Eftersom "alla" snackar om hur enormt mycket billigare el är per mil än bensin/diesel, vad gör då att dessa naiva människor inte tror att elbolagen kommer se att det finns en stor betalvilja i att ladda sin bil med el? Skulle inte förvåna mig det minsta om det blir skillnad i elpris baserat på om det går hem till min lägenhet eller ut i min laddstolpe...

Priset är till stor del beroende på tillgång och efterfråga. Anledningen till det nuvarande rätt så låga elpriset är för att det har skett rätt så stora effektiviseringar och utbyggnad av vindraft m.m., vilket har gjort att det finns mer överskott än tidigare. Skulle antalet elbilar däremot öka explosionsartat samtidigt som kärnkraftverk stängs ner så kan jag garantera att elpriserna kommer skjuta i höjden tills elbolagen har byggt ut ny produktion, och tillgången har kommit ikapp efterfrågan.

Blir skatten på elen för hög så kommer efterfrågan för ett billigare bränsle också att öka, och med tanke på att både folk och politiker generellt sett verkar vilja gå mot en mer eldriven bilflotta m.m. så tror jag risken är liten att skatten skenar iväg allt för långt också.

Skrivet av BasseBaba:

Klockrent, skulle säkert få bort en hel del trafik från vägarna.
För mig får dom gärna dubbla biltullarna också. Skulle gladeligen betala dubbelt mot idag om det gjorde att jag slapp köerna. Tid är pengar. Tyvärr är det väl många som resonerar så, så jag tror tyvärr inte ens dubblade tullar skulle göra någon märkbar skillnad.

Tyvärr är ju detta kontroversiellt då det slår hårdast mot låginkomsttagare.

Vägtullar gör en tydlig skillnad, även om det förmodligen inte går att lösa alla problem helt. Året efter att de införde trängselavgifter i Stockholm så minskade biltrafiken med över 20% t.ex.

http://www.stockholmsforsoket.se/upload/Infomaterial%20MAK/Hu...

Skrivet av NodCommander:

Nu är det dock så att Sverige importerar absolut ingen kolkraft. Här har du en sammanfattning som är lätt att förstå. http://teslaclubsweden.se/sveriges-elimport/

Vad tror du Dansk och Finsk kondenskraft innefattar?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Intressant sätt att beskatta den fattige som inte har råd att köpa en ny bil.

Jag vill minnas att det finns beräkningar officiellt utgivet som visar att det är bättre för miljön att ha kvar gamla bilar tills dom inte längre är kördugliga och sedan köpa nyare bil, kontra att skrota en körduglig bil och köpa en ny som belastar miljön i tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Systemen måste finnas, ja, men de kan variera något enormt i hur bra de är. Vissa bilar kan du häva sladdar och ABS systemet stanna dig satans fort, medan billiga bilar har betydligt enklare system ofta.

Och en liten bil har ofta däck som är smala och billiga, vilket omöjligt kan ha samma bromssträcka som större bil. Men självklart påverkar vikten också, så det är en balans.

Min poäng är att där inte går att dra en sådan enkel gräns.

@NodCommander Intressant info, jag ska läsa i kväll.
Dock förändrar det inte att vi går minus 2016. Visst kan vi ersätta det, och importera el, men det är inte en vettig långtidslösning, och inte heller en prisvärd sådan för de som sen ska köra med Elen.

Titta bara på vilka enorma påfrestningar cryptomining har haft på världens elnät.
https://www.digitaltrends.com/computing/bitcoin-ethereum-mini...
https://www.techpowerup.com/234959/cryptocurrency-mining-cons...

Det kan mao komma en oväntad förbrukning satans fort, och det lär då påverka allt från el-priset i ditt hem och även din bil.

~0.1 promille av världens energiförbrukning, wow.
Dock så verkar det främst belasta länder som har lite knackig elförsörjning till att börja med.
Tror knappast att krypto mining kommer att hota elförsörjningen mer än väldigt lokalt på vissa platser.

Och jag gissar lite nu, men många "gruvor" stjäl nog sin ström.
Alternativt körs där man inte direkt betalar en elräkning.

Höftar lite med räknestickan:
Normal elbil kommer 5 km på en kWh (konservativt räknat, vissa fixar uppemot 10 km på en kWh).
Så åker du 1200 mil om året (rikssnittet ungefär) med den gör du av med 2400 kWh.
Plussa på det på din normala förbrukning som är runt 15000 kWh per år (Sverigesnitt/person).
Då skulle Sveriges hushålls förbrukning öka med 15% om alla körde elbil.

Bostäder i Sverige står för c:a 50% av den totala elförbrukningen.
Så runda-av-matten säger att med 100% elbilar ökar vår totala förbrukning med ~8-9%.
Vilket är ungefär 10 TWh mer.
Mycket visserligen, men knappast oövervinnerligt.
(ursäktar om matten är lite svävande).

Själv tror jag att den första smällen för elbilsägare kommer när dom blir tillräcklig vanliga för att påverka vår totala bränsleförbrukning.
Som vi ju vet så är ju 2/3 av bränslepriset skatt idag, och det är en enorm kassako för staten.
Så ganska så snart kommer säkert en liknande skatt för elbilar.
En kilometerskatt kanske, eller en skatt på förbrukning.
100% säker på att användning av en elbil kommer att skattas extra utöver vad man redan skattar via elpriset (och andra kostnader såklart).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Nu är det dock så att Sverige importerar absolut ingen kolkraft. Här har du en sammanfattning som är lätt att förstå. http://teslaclubsweden.se/sveriges-elimport/ Litar du inte på Tibor så kan du läsa datan hos källan:
https://www.energiforetagen.se/statistik/

Vi kanske inte importerar men vi eldar med kol och då pratar vi inte om något ute på landet utan mitt inne i vår huvudstad. Detta kolkraftverk kommer köras fram till 2020 så ett tag kör vi egen kolkraft.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2017/02/kolkraftverk-i-st...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Underhållande att man ger sig på fordon innan man tar hand om den riktiga miljöboven, djurhållningen. Lite som att vara noga med att släcka en led lampa för att spara ström när man har en 30 år gammal el panna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Håller inte med här, och låt mig förklara varför.

En bra begagnad bil kan ha betydligt mer skyddsutrustning och säkerhet än en modern billig bil. Gamla V70 tex kan lätt klå en del billiga bilar än idag, trots 15 års skillnad.

Lägg på att säkerheten beror på skicket och typ/kvalité på bromsar och däck också. En bil med sämre bromsar och däck trots att den är nyare, har betydligt sämre chans att stanna, än en 15 år gammal bil med ABS och ESP + bra däck och hög kvalitets bromsar.

Min poäng är, du måste i så fall börja göra klasser och utökade tester och allt möjligt för att se detta.

Ett ex jag kan ge är min Toyota Corolla -06 10+ år gammal. Den har förbättrade bromsskivor fram och keramiska bromsar runt om. Varje gång den ska testas hos bilbesiktningen slår den direkt i 3.2 max taket de kan mäta på de främre... innan de ens hinner trampa den helt. Tom bakre bromsarna som ofta ligger på 1.0-1,5 på många bilar har jag 2,5+ lätt, ofta runt 3.0.

Kombinera detta med däcken som har världsrekordet på att stanna från 300km/h till 0, och jag stannar bra bit före många andra yngre bilar. Där är också ESP och ABS i denna som har funnits i många högkvalitetsbilar i många år.

Så det är inte så enkelt.

Detta är oftast fel om man kollar tester, handlar inte enbart om bromsstyrka i skivorna. Jag smällde min Volvo s70 -99 med en Yaris som var runt två år gammal vid olyckan. Syndes knappt i kaross på yarisen men min S70 fick lyftas med kran och skrotas.

Hittade inte klippet nu men finns ett klassiskt klipp när en typ Volvo 940 """svenskt 2ton plåt""" bil blir totalt mosse av en nyare liten pluttbil.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Detta är oftast fel om man kollar tester, handlar inte enbart om bromsstyrka i skivorna. Jag smällde min Volvo s70 -99 med en Yaris som var runt två år gammal vid olyckan. Syndes knappt i kaross på yarisen men min S70 fick lyftas med kran och skrotas.

Hittade inte klippet nu men finns ett klassiskt klipp när en typ Volvo 940 """svenskt 2ton plåt""" bil blir totalt mosse av en nyare liten pluttbil.

Gissar på att det är detta klipp du syftar på?

Nej en bil är absolut inte säkrare bara för att den är "stor".

Jämför man stora och små bilar som är mer likvärdiga sett till designen när det gäller säkerhet, då är en större bil i regel ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker detta är ett dåligt förslag, vad vore ett bättre alternativ?

Vi måste göra något drastiskt. Personligen tror jag dock att det ändå är för sent nu för att kunna vända på utvecklingen tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Intressant sätt att beskatta den fattige som inte har råd att köpa en ny bil.

Jag vill minnas att det finns beräkningar officiellt utgivet som visar att det är bättre för miljön att ha kvar gamla bilar tills dom inte längre är kördugliga och sedan köpa nyare bil, kontra att skrota en körduglig bil och köpa en ny som belastar miljön i tillverkning.

Skrivet av aragon:

Underhållande att man ger sig på fordon innan man tar hand om den riktiga miljöboven, djurhållningen. Lite som att vara noga med att släcka en led lampa för att spara ström när man har en 30 år gammal el panna.

Ni har missuppfattat förslaget. Förslaget avser att förbättra den lokala luftkvaliteten inte att lösa den globala uppvärmningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Gissar på att det är detta klipp du syftar på?

emtLLvXrrFs

Nej en bil är absolut inte säkrare bara för att den är "stor".

Jämför man stora och små bilar som är mer likvärdiga sett till designen när det gäller säkerhet, då är en större bil i regel ett bättre val.

Inte den tyvärr, men det har med deformationszoner bla att göra. Sen var det inte likvärdiga till design jag talade om utan att äldre bilar med sämre teknik ska bort från trafiken. En bil som fick fem stjärnor i krocksäkerhet 2001 får inte det idag.

Man ser dock väldigt bra i den videon också att en större bil inte är bättre än en liten.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Man får väl köpa en till bil för att använda på helgerna när man ska in till stan för att handla då..
Min nuvarande bil är en gammal Cheva pickup diesel (hög med winch) som drar 2L/milen så man åker ju inte mer än vad man behöver eller har råd med.
Men när man jobbar 20 mil hemifrån ute i vildmarken så måste man kunna ta sig fram och på vintern så är den ovärderlig när snöröjningen inte fungerar ens i bebyggelsen.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Vägtullar gör en tydlig skillnad, även om det förmodligen inte går att lösa alla problem helt. Året efter att de införde trängselavgifter i Stockholm så minskade biltrafiken med över 20% t.ex.

http://www.stockholmsforsoket.se/upload/Infomaterial%20MAK/Hu...

Absolut, det var 2006 alltså? Nu har vi 2017 och det är i min mening "kaos" igen. Det hela har ju normaliserats. Därav är det enda vettiga att öka tullarna varje år, men det enda det gör är ju att tränga undan dom delar av samhället som har sämre betalförmåga.
Det sjuka med tullarna är ju inte att det driver fram bättre alternativ, det tvingar bara folk som inte längre har råd att välja andra (förmodligen i deras ögon mindre bra) alternativ.

Som sagt, Norra länken -> Gullmarsplan, en väg som bode gå att fixa på 12 minuter satt jag i 45 minuter i kö sist jag körde. Tog över 2 timmar att ta mig ner mot Nynäshamn totalt. Hem körde jag på under timmen när köerna hade släppt.

Visst så kan man se det så som att om tullarna _INTE_ funnits så hade det varit ännu mer kaos, men jag blir bara förbannad av att sitta och pröjsa in 600-1000 spänn i månaden på tullar och fortfarande spendera tiotals timmar i månaden på att sitta i kö.

Det är iaf en fördel med självkörande bil, den dagen den kommer så kommer man iaf kunna nyttja tiden i bilen vettigare.
Problemet är väl att det kommer driva på ÄNNU mer trafik och ÄNNU mer köer

Jag tycker på nått sätt att hela urbaniseringen är fucked up.
Jag känner faktiskt rätt många som bor runt om i landet. Väldigt många av dom säger samma sak. Det bara utarmas mer och mer när invånarna flyttar från glesbyggden och in till städerna. Affärer och annan service stänger. Städer förfaller. Det finns bostäder och hus som står och FÖRFALLER. Ändå står politikerna och snackar om nån bostadsbrist. Jag får inte ihop det. Bostäder finns, bara kanske inte just exakt där folk fått för sig att dom SKA bo.
Så istället för att bo mer utspridda där det inte finns några köer, så ska folk av nån jävla anledning in och trängas i Stockholm. Jag förstår det inte. Jag saknar "mitt" Stockholm så som det var på 80-90-talet. Vore det inte för att jag redan var så hårt etablerad med vänner, jobb och familj i Stockholm hade jag flyttat direkt.

Permalänk
Avstängd

Södra länken var redan underdimensionerad när den öppnade och skulle inte bli förvånad om det kommer bli samma sak med ringleden. Om nu alla måste bo i Stockholm så måste det även finns möjlighet för dessa personer och andra att både komma dit och åka där ifrån på ett smidigt sätt.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att bo eller jobba i Stockholm och aldrig kunna planera när du ska komma hem eller när du ska komma till jobbet. I dagsläget så åker jag in mot Stockholm i jobbet men då kan jag planera själv när och vart jag ska åka beroende på vad klockan är.

Att ha bil för mig är ett behov i jobbet men också en frihet på helgen att jag kan åka dit jag behöver, men att sitta i en kö på Essingeleden är inte för mig en frihet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Fan jag som precis köpt en diesel från 2006.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

@PointMan:
Är du med och styr

Permalänk
Medlem

För några år sedan sa nån att det är bättre för miljön att köpa en äldre, mindre bensinsnål bil än att köpa en helt ny bil, pga tillverkningsprocessen osv, men vet inte om det stämmer :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

För några år sedan sa nån att det är bättre för miljön att köpa en äldre, mindre bensinsnål bil än att köpa en helt ny bil, pga tillverkningsprocessen osv, men vet inte om det stämmer :/

Det går inte att generalisera sådär.
Man får titta lite på detaljerna och vad det är man menar med "bättre för miljön".

När det gäller miljözoner så pratar vi om miljön i närområdet, men det finns mkt kvar att göra även om vi skapar miljözoner.
Bromsdamm och partiklar från däck är t.ex. ett av områdena som inte tas upp när man pratar miljözoner.

När det gäller tillverkningsprocesser så är det fortfarande rätt höga krav för bilar tillverkade inom EU, men slit och släng är ju sällan bra för samhället det heller.
Mkt handlar ju om var du bor också.

Jag ser det såhär, vi var på god väg att göra något bra med fordonsgasen som helt gick i dvala när alliansen tog vid som helt plötsligt fick co2 fokus och började hylla dieselbilen.
Det vi ser nu är resultatet av politiker som inte tänker långsiktigt och för ensidigt.
Men.

Biogasen är på G tillbaka, bönder får investeringsbidrag i att bli Biogasproducenter och fler biogasbilar är på G ut.
Sen har vi andra spännande tekniker runt hörnet som kommer komma.

MEN, för att ta alliansen lite i försvar, dom gick på tillverkarnas siffror som visade sig vara rejält fel i verkligheten, det kan dom inte lastas för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

För några år sedan sa nån att det är bättre för miljön att köpa en äldre, mindre bensinsnål bil än att köpa en helt ny bil, pga tillverkningsprocessen osv, men vet inte om det stämmer :/

"Bättre för miljön" är tyvärr extremt brett och svepande. För att räkna fram det ena eller andra måste man "hitta på" viktningsfaktorer. Om 1 kg CO2 utsläpp motsvarar 1 enhet miljöpåverkan, hur många enheter miljöpåverkan blir då 1 kg partikelutsläpp i närmiljön, 1 kg NOx, etc.?

Det brukar heta att man ska jämföra äpplen med äpplen. Här är kruxet att man först måste översätta bananer, apelsiner, päron, ja allsköns frukter, till äpplen. Eller ja, man måste inte. I vetenskapliga studier hanterar man detta vanligtvis genom att studera saker för sig med så väldefinierade systemgränser som möjligt.

Permalänk
Medlem

@Azodan:Nja jag jämför problemet med luftkvalitet som hyfsat moderna fordon ger mot hälsoproblemen djurhållningen ger, jag menar då även konsumtionen och dom hälsoproblem det ger. Då är nog inte luftkvaliteten det stora problemet, Jag tycker man borde fokusera på dom stora problemen i stället för något som kommer slå mot svagare grupper som är beroende av sin bil.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, det var 2006 alltså? Nu har vi 2017 och det är i min mening "kaos" igen. .....

Som sagt, Norra länken -> Gullmarsplan, en väg som borde gå att fixa på 12 minuter satt jag i 45 minuter i kö sist jag körde. Tog över 2 timmar att ta mig ner mot Nynäshamn totalt. Hem körde jag på under timmen när köerna hade släppt.

Jag skulle hämta upp en kompis ca 1km ifrån E4:an mitt i Stockholm under rusning en gång när jag var på väg söderut. Tog över en timme innan jag var ute på E4:an igen, och då var det inte bara trafiken som var problemet utan även alla vägarbeten som förvirrar en när man kör omkring i en stad man inte känner så väl.

Man får väl hoppas att Förbifart Stockholm får bort mycket av trafiken, och att de kan spika ett byggande av en östlig motorvägslänk. Fast med mindre trafik på Essingeleden kommer kanske bara leda till att fler människor väljer att ta bilen?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... du länkar till samma info som jag redan visat, och kan ändå inte läsa vad som står på sidan, men lägger till att vår kärnkraft idag kör på 44%. Kan eventuellt detta påverka el-priserna. Läs din egen länk ovan.

Vi är nere på 44% och redan nu har vi problem och måste aktivera reservkraft som går på... u guessed it, fossila bränslen. Detta är med 4 avstängda, och vi ska ner på 6 st permanent. Så.. vi i bästa fall har 2 till, woohoo.

Du nämner att 10,6TWh ska "försvinna" de kommande 3 åren, men ... titta på din egen länk ovan. Bara skillnaden mellan 2015 och 2016 i vad vi exporterade är 22,6-11,7 = 10,9TWh. Så vadå 3 år? Det räcker med ett år där vädret fuckar till vattenmagasin, inte blåser osv, så har du redan denna skillnad.

Och var vänlig och titta lite noggrannare i tabellerna:
Bruttoöverföring till
Sverige (import) 14,3 9,3 54 %

Ser du?
Vi importerade 14,3TWh... Så låt titta igen:
Summa tillförsel (inkl.
import) 165,8
167,8 -1 %
Summa användning (inkl.
export) 165,8
167,8 -1 %

Som sagt.. kan du matte??
Dvs vi importerade 14,3TWh och exporterade 11,7TWh. Dvs vi importerade mer än vi exporterade.
Mao... vi är redan på minus.

Och du blabbar på som om vi har marginal att stänga mer?

Varför tror du dessa kraftverk gett så lite? De har varit på ombyggnad/service (oskarshamn bla), något man måste räkna med kan ske och kommer ske också. De kan inte gå 24/7 i all evighet, och där måste finnas marginal till det också. Vi behöver mao även i framtiden gå ner på 4/6 tex.

Mao, vad som kommer sker, och jag kan garantera dig detta, är att du kommer vakna en morgon med skyhögt el-pris, då vi plötsligt hade brist. Detta gör att E-bilen du skulle tanka... plötsligt kostar en hel del att köra, vs grannen som fortfarande tankar bensin, som nu pga lägre efterfråga är billigare än någonsin. Vi har otroligt lågt el-pris idag pga vi har en stabil produktion, något som det flaggas rätt friskt för ska ändras.

Lägg till en viktig sak du totalt ignorerat... skatter. http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattein...
Energiskatt bensin 11,9
Energiskatt oljeprodukter 11,3
Koldioxidskatt 24,1
47,3Mkr, dvs nästan ett helt kärnkraftverk årligen, kommer försvinna med tiden när vi går över till el-bil. Långsiktigt så klart.

Staten vill mao inte ändra detta. Det är enorma mängder pengar (ca 2,5% av all skatt) de får in bara i skatter på fossila bränslen. Så de måste hitta på något nytt, och börja beskatta för batterier, eller någon annan miljöavgift. Det går inte ihop annars.

Så din spåkula verkar inte kunna se mer än optimala situationer, medan jag försöker se båda sidorna. Du skriver att vi bygger ut vind och sol, men du missar se hur otroligt lite dessa ger. 2/3 av hela Sveriges vindkraftverk är vad som du listar upp som dessa 3 kärnkraftverk ger. Så du tänkte fördubbla den eller? på 3 år?

Nej jag förstår att andra saker byggs, men du kommer inte ens få 10TWh till på vind de närmaste 10åren då vi helt enkelt börjar få slut på platser vi effektivt kan sätta dem, som folk är villiga att acceptera. Så utbyggnaden minskar helt enkelt. Självklart finns det än plats, så det är inte det jag menar, men på nästan 3400 kraftverk, kan vi ändå som bäst bara producera ca 150% av det du ska stänga av inom 3 år. Och de är 100% beroende av blåst, då till skillnad på kärnkraft och vatten, inte kan produceras när det behövs. Tänkte du slänga upp 2000 vindkraftverk till... *poff*? Och i så fall var?

Om vi tittar på siffror från antal verk 2013, och jämför med nu 2016, så har vi 2640 kraftverk som ökat till 3335 kraftverk. 700... Sjuhundra ynkliga kraftverk på 3 år. Thats it. Är det din 3 års utbyggnad?

Solkraftverk har samma problem. I Sverige är vårt behov störst på vintern, en tid där solen är väldigt lågt givande, och även din el-bil drar lite extra, värmen på lite extra, ljusen tända lite extra osv. Det går mao inte att leva på sol + vind, utan dessa kan i bästa fall vara komplement.

Och sen är där som sagt något som heter ökat befolkning och förbrukning. Trots LED, trots massor med satsningar på effektiva kylskåp, värmepannor på fjärrvärme eller annat, så är ändå folks hem en enorm förbrukning som kommer bara öka.

Så var i tusan du fått dina fantasier från när inte ens 2016 går ihop... förstår jag inte.

@NodCommander aah.. en till som inte kan matte.
"Vi importerade 14,3TWh och exporterade 11,7TWh. Dvs vi importerade mer än vi exporterade." - 2016
Minus 2,6TWh... var är detta magiska plus alla stirrar på?

Och var tror ni denna import kommer ifrån? Jo.. kol
Grattis genier.

Ja jag kan räkna. Det kan alla civilingenjörer. Har du en svårt ut lågstadiet?
Paddan du kan ju inte ens läsa siffror. Och ännu mindre att räkna med dem. Läs på sidan och försök fatta vad där står innan du börjar slänga dig med siffror. Där står klart och tydligt på sidan hur stort import, export och förbrukning var i landet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag skulle hämta upp en kompis ca 1km ifrån E4:an mitt i Stockholm under rusning en gång när jag var på väg söderut. Tog över en timme innan jag var ute på E4:an igen, och då var det inte bara trafiken som var problemet utan även alla vägarbeten som förvirrar en när man kör omkring i en stad man inte känner så väl.

Man får väl hoppas att Förbifart Stockholm får bort mycket av trafiken, och att de kan spika ett byggande av en östlig motorvägslänk. Fast med mindre trafik på Essingeleden kommer kanske bara leda till att fler människor väljer att ta bilen?

Japp det är väl det där som är dilemmat.
Jg minns fasen inte var jag läste det, men det vari något land i Asien där dom byggde och byggde på den nya fina motorvägen som skulle lösa alla problem.
En stund efter att den öppnat så var köerna värre än någonsin. Det visade sig att alla som avstått köpa bil just pga köerna helt plötsligt köpte när dom trodde att den nya motorvägen skulle göra det problemfritt att resa. Borgmästaren eller liknande valde då att stänga den(!).
Om nån vet var detta gäller får ni gärna länka.

Jag tror som jag tidigare sagt på total misär när det blir självkörande bilar. Resandet kommer öka så enormt! "Alla" kommer helt plötsligt ha en privat budbil. "Kör över borrmaskinen till polaren Nisse på andra sidan stan". Och hur många gånger kommer man inte bara be bilen komma och hämta en?
Eller som idag, jag skulle till ett ställe där det är så sjukt svårt att parkera att jag lämnade bilen hemma. Hade jag haft en självkörande så hade jag väl bara bett den köra runt själv tills den hittar en plats. Hell, for all I care så hade den kunnat få köra 30 min hem och sem stå i garaget i 3 timmar för att sen köra tillbaka och hämta mig igen.

Som sagt, Bassebaba spår kaaaozzz. Kommer behövas extensiv reglering via lagar.
Tänk bara typ alla som kommer låta sina kids och gamlingar bli runtkörda oxå! Sjukt praktiskt när bilen kan hämta kidsen! Eller köra farmor till bridgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Underhållande att man ger sig på fordon innan man tar hand om den riktiga miljöboven, djurhållningen. Lite som att vara noga med att släcka en led lampa för att spara ström när man har en 30 år gammal el panna.

Ja, det är för jävligt med öppna landskap i landet.
http://www.svensktkott.se/om-kott/darfor-svenskt-kott-fordjup...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av BasseBaba:

Givetvis så gör inte alla företag detta. Dom gör det inte heller för dom vill, utan för dom måste.
Jag har nu i min senaste runda av jobbsök tackat nej till 3 företag rakt av just pga att dom inte kan erbjuda mig detta (bil + parkering). Finns inte en chans att jag tar ett jobb där jag både behöver köra bil dit (pga att kommunaltrafiken dit suger) och sen betalar för det själv. Alternativet att då sitta och nöta av 1h+ enkel väg i kommunaltrafik finns inte heller, då väljer jag att ta ett jobb med bättre resväg.
Tillslut blir det så svårt för dessa ställen att anställa kompetent arbetskraft att dom helt enkelt ger med sig och börjar betala.

Alltså det råder arbetslöshet i detta landet sist jag kollade så om inte du vill ha ett jobb till dåliga villkor så finns det 100 andra som tar det.
Alltså vem tror du att du är att ställa krav sådär?? Första jag tänkte var: "Ut med silverskeden ur munnen!"

Skrivet av lord_vasagos:

Problemet är mycket att det inte finns ekonomiska intressen att värna om miljön medans resurser som styr världen är det som förstör den och bränsle är ett stort problem oavsett om det är bensin, disel, e85 för även om e85 kan framställas av naturliga förnybara resurser är det inte ett bra rent bränsle och är i slutänden ungefär lika lortig som alternativen

men även om allt skulle gå vägen är vi för sent ute och jag tror människan är dum i huvudet i så många nivåer att vi aldrig kommer kunna styra upp miljön och skulle det gå kommer andra problem som överbefolkning och vi är snart vid max gränsen 9 miljarder och jorden kan inte hålla mer än så och kanske kommer ett ww3 om dom sista resurserna som rensar ur lite men vi är körda ändå och om 200år är det irl fallout

Trötta dyslektiker ska inte skriva långa utsvävningar som blir röriga utav helvete men men poängen är att ska man tänka på miljön lär man tänka större och även om vi gör det så kommer det antagligen vara försent och vi är körd

Vad får dig att tro att vi bara kan ha 9 miljarder på vår planet? Var nån video ja såg: "The myth of overpopulation". Vad säger du om det?

Skrivet av gabriel15:

Miljön är viktig att skylla på för att fylla de ökade kostnaderna som massinvandringen och den höga arbetslösheten skapar.
Det fungerar så bra att skylla på miljön för folk är så pass dumma att de inte förstår bättre.

Jag anar att du har rätt. Särskilt då politikerna inte har en röd tråd.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]