Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag hade inte tänkt ge mig in i den här diskussionen men nu har jag läst den här gojan så många gånger att jag inte står ut längre.

Nordea fick inga pengar av bankakuten 2008, de var tvärtom den enda svenska bank som bedömdes stark nog att få delta i ett kapitalförstärkningsprogram genom en nyemission. Man gav alltså ut nya aktier i utbyte mot ett kapitaltillskott på 5,6 Mdkr, pengar som visserligen kom från Riksgälden men som också gjorde staten till en stor delägare i banken. Dessa aktier såldes 5 år senare med 19 miljarder (!) i vinst!

Det var alltså inte svenska skattebetalare som stod för notan 2008, det var de dåvarande aktieägarna som fick se sitt innehav spädas ut och varje svensk fick istället tillbaka ungefär 2000 kr mer per person än staten satt in.

Källa: https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Finansiell-stabilit...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget argument. Precis lika gärna kunde det gått åt andra hållet. Vilket kanske det gör nästa gång?

Nordea hade inte existerat idag om inte staten (vi skattebetalare) räddat Nordbanken för inte alltför länge sedan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag hade inte tänkt ge mig in i den här diskussionen men nu har jag läst den här gojan så många gånger att jag inte står ut längre.

Nordea fick inga pengar av bankakuten 2008, de var tvärtom den enda svenska bank som bedömdes stark nog att få delta i ett kapitalförstärkningsprogram genom en nyemission. Man gav alltså ut nya aktier i utbyte mot ett kapitaltillskott på 5,6 Mdkr, pengar som visserligen kom från Riksgälden men som också gjorde staten till en stor delägare i banken. Dessa aktier såldes 5 år senare med 19 miljarder (!) i vinst!

Det var alltså inte svenska skattebetalare som stod för notan 2008, det var de dåvarande aktieägarna som fick se sitt innehav spädas ut och varje svensk fick istället tillbaka ungefär 2000 kr mer per person än staten satt in.

Källa: https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Finansiell-stabilit...

Skickades från m.sweclockers.com

Då frågar man sig - om inte staten genom Riksgälden gett detta kapitaltillskott vem hade då gjort det? Om banken trots detta hade gått omkull hade de pengarna varit borta. Alternativen för aktieägarna var att se sitt innehav spädas ut eller att banken gått omkull och hela aktiekapitalet varit borta.

Tack vare att statens räddningsaktion lyckades fick man tillbaka pengarna. Det var ingen självklarhet att det skulle lyckas så det var ett risktagande med våra pengar. Man kan alltså konstatera att Nordea inte klarade sig utan stöd utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inget argument. Precis lika gärna kunde det gått åt andra hållet. Vilket kanske det gör nästa gång?

Nordea hade inte existerat idag om inte staten (vi skattebetalare) räddat Nordbanken för inte alltför länge sedan.

Sant, det kunde gått åt pipan. Att staten räddade den helstatliga Nordbanken är sant, precis som andra aktieägare får gå in med kapital för att rädda ett bolag som går dåligt.

Skrivet av Hubertus:

Då frågar man sig - om inte staten genom Riksgälden gett detta kapitaltillskott vem hade då gjort det? Om banken trots detta hade gått omkull hade de pengarna varit borta. Alternativen för aktieägarna var att se sitt innehav spädas ut eller att banken gått omkull och hela aktiekapitalet varit borta.

Tack vare att statens räddningsaktion lyckades fick man tillbaka pengarna. Det var ingen självklarhet att det skulle lyckas så det var ett risktagande med våra pengar. Man kan alltså konstatera att Nordea inte klarade sig utan stöd utifrån.

Om inte staten har gått in med pengarna hade andra aktieägare fått göra det, som aktieägare är man inte tvungen att delta i en nyemission. Märk väl att Nordea bedömdes vara den starkaste av de svenska bankerna och behövde alltså inte ta del av kriskapitalet utan det var en räddningsaktion för finansmarknaden snarare än för Nordea.

Riksgälden skriver bl.a. följande :

Citat:

Kapitaltillskottsprogrammet
Kreditinstitut som redan var starka kunde under åren 2009-2011 få statligt kapitaltillskott. Syftet var att värna den finansiella stabiliteten och förbättra möjligheterna för svenska företag och hushåll att få lån under finanskrisen.

[...]
Endast Nordea var med i kapitaltillskottsprogrammet.

Nordea stod alltså inte på ruinens brant 2009 som många tror, vill tro eller försöker få andra att tro. Ja, man tog in nytt kapital men ingen tvingade staten att delta i nyemissionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Nordeas VD sa det här igår:

Citat:

– Jag tror att regeringen gjorde det som de anser är bäst för Sverige, men 25 procent av våra kunder är svenska. 75 procent är inte svenska.

Den procentuella andelen är ju inte viktig, det viktiga är ju andelen av insättningar, lån, etc som är kopplat till svenska kunder. Nordea kan ju ha massor med kunder utanför Sverige som inte sparar, lånar, osv lika mycket som deras svenska kunder gör.

Så frågan är ju vad som händer om nu deras svenska kunder _flyr_ från banken, när då Nordea _flyr_ från Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Sant, det kunde gått åt pipan. Att staten räddade den helstatliga Nordbanken är sant, precis som andra aktieägare får gå in med kapital för att rädda ett bolag som går dåligt.

Om inte staten har gått in med pengarna hade andra aktieägare fått göra det, som aktieägare är man inte tvungen att delta i en nyemission. Märk väl att Nordea bedömdes vara den starkaste av de svenska bankerna och behövde alltså inte ta del av kriskapitalet utan det var en räddningsaktion för finansmarknaden snarare än för Nordea.

Riksgälden skriver bl.a. följande :
Nordea stod alltså inte på ruinens brant 2009 som många tror, vill tro eller försöker få andra att tro. Ja, man tog in nytt kapital men ingen tvingade staten att delta i nyemissionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet som du inte vill se är att det krävs inte att en bank står på ruinens brant för att hela ekonomin får problem. Jag ställde frågan - om inte staten gått in med pengar vem hade då gjort det? Det glider du bara undan. I en situation när samhällsekonomi är skakig kanske det inte är så många som satsar pengar på bankaktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Problemet som du inte vill se är att det krävs inte att en bank står på ruinens brant för att hela ekonomin får problem. Jag ställde frågan - om inte staten gått in med pengar vem hade då gjort det? Det glider du bara undan. I en situation när samhällsekonomi är skakig kanske det inte är så många som satsar pengar på bankaktier.

Nej privata kapitalinvesterare eller befintliga aktieägare går nog knappast in i någon större utsträckning när siffrorna pekar neråt. Det är skattemedel de förlitar sig på i såna lägen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Problemet som du inte vill se är att det krävs inte att en bank står på ruinens brant för att hela ekonomin får problem. Jag ställde frågan - om inte staten gått in med pengar vem hade då gjort det? Det glider du bara undan. I en situation när samhällsekonomi är skakig kanske det inte är så många som satsar pengar på bankaktier.

Jag tycker jag svarade mycket tydligt på din fråga men jag kan upprepa mitt svar : andra aktieägare. Den vanligaste anledningen till att företag gör nyemission är ändå att de behöver fylla på sin kassa av en eller annan anledning, ofta(st) för att de har problem, och de allra flesta storföretag lyckas ändå med sina nyemissioner. Se på Ericsson som gjort flera nyemissioner sedan it-bubblan sprack, de har fungerat trots att de uppenbarligen har och länge har haft stora ekonomiska problem.

Varför? Jo, precis som ni skriver har aktieägarna att välja på att pytsa in mer pengar eller förlora allt de har satsat hittills men det är fortfarande ingen som tvingar dem att delta.

Jag passar också på att upprepa det du inte verkar vilja se: Nordea fick inte några pengar av bankakuten 2008. Riksgälden deltog däremot i Nordeas nyemission på statens vägnar genom kapitaltillskottsprogrammet. Statens andel av nyemissionen var drygt 20% (5,6 av 26 Mdkr).

Men visst, Nordea och Björn Wahlroos är elaka, giriga egoister som bara tänker på sig själva. Tänk vad mycket bättre det känns i själen nu när jag sagt det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför folk vill byta ifrån banken som inte vill betala in än mer meningslös skatt till staten? Sist och slutligen är det självklart kunden som får stå för notan så varför vill man som kund betala mer i skatt?

Jag själv överväger snarare att byta till Nordea då detta bör innebära att de kan ge bättre villkor än de banker som måste ta höjd för skatten. Och att jag självklart vill minimera hur mycket jag bidrar till en stat som slösar bort pengarna på skit och inte ger mig den trygghet de lovat mig tillbaka.

Och tro inte att detta är något annat än ännu en skatt som kommer försvinna i det svarta hålet där bara en bråkdel faktiskt används till något vettigt. Förlåt om jag låter bitter men jag har insett att allt som alla alltid pratat om att man får tillbaka från staten för att man betalar massa miljoner i skatt under sitt liv är mer eller mindre tjurskit, när man väl behöver få hjälpen finns ingen där, de finns bara där när de skall plocka in sina pengar hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Sorry för OT men du kan ge upp SBAB.
Jag skickade in en låneansökan då jag precis köpt hus och det tog 2 veckor innan jag hörde ifrån dom. Det som skrev tillbaka var att dom inte kan hantera ärenden över telefon och att de räntor som gäller är de som står på hemsidan (dvs rätt dåliga med dålig rabatt).
Det verkar som dom har haft stora problem ett bra tag, låter som personalbrist eller något i den stilen.
Försökte ringa dom för en vecka sedan då en UC kom hem, men det var lika lång kö som du beskriver.

Kolla Skandiabanken eller Länsförsärkingar bank, den sistnänmnda valde jag då den är kundägd och jag fick bra ränterabatt, bättre än vad Skandiabanken kunde fixa.

Jag har ett större lån och på Nordea har jag 1,53% och enligt SBAB så skulle jag få 1,29%. Tycker inte det är direkt dåligt. Har ej pratat med Länsförsäkringar eller Skandiabanken. Kanske ska ta ett snack där också.
SBAB har ok boränta och ok ränta på insatt kapital och det är vad jag ska flytta från Nordea. Har en del aktier som kommer ligga kvar då jag inte vill sälja dessa just nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Får man fråga varför folk vill byta ifrån banken som inte vill betala in än mer meningslös skatt till staten? Sist och slutligen är det självklart kunden som får stå för notan så varför vill man som kund betala mer i skatt?

Jag själv överväger snarare att byta till Nordea då detta bör innebära att de kan ge bättre villkor än de banker som måste ta höjd för skatten. Och att jag självklart vill minimera hur mycket jag bidrar till en stat som slösar bort pengarna på skit och inte ger mig den trygghet de lovat mig tillbaka.

Och tro inte att detta är något annat än ännu en skatt som kommer försvinna i det svarta hålet där bara en bråkdel faktiskt används till något vettigt. Förlåt om jag låter bitter men jag har insett att allt som alla alltid pratat om att man får tillbaka från staten för att man betalar massa miljoner i skatt under sitt liv är mer eller mindre tjurskit, när man väl behöver få hjälpen finns ingen där, de finns bara där när de skall plocka in sina pengar hela tiden.

Okunskap är nog svaret. Det förvånar mig dock oerhört att det är så många som inte kan detta. Jag lärde mig det i grundskolan..

Jag uppmuntrar att fundera kring varför de gör satsningarna som känns hjärndöda. Alla besluten har effekter som kanske inte är solklara. Vilket gör det mycket intressant att klura på. Sedan om det är bu eller bä, det tänker jag inte tjattra om så mycket mer än att jag nog lutar åt det hållet jag med, och anser att Sverige fan är mästare på vallande..
Kan dock säga att jag har noll problem med banksystemet, och absolut inte skulle vilja se det försvinna, eller förändras så mycket mer.

Tänker inte utveckla. Nej. Hela poängen är liksom att folk måste tänka själva, och sluta lyssna på vad andra hittar på. Är jag kryptisk så är det avsiktligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Får inte ihop ditt resonemang, reglerna kom till för att man inte skulle kringgå skatten. Hur får du ihop det?

För övrigt så nolltaxerade Volvo fram tills nyligen.

Någon påstod att skatten är låg i Sverige vilket inte stämmer, du betalar till o med i förskott på din tänka vinst preliminärskatt.

Samma person påstod att aktieutdelningar beskattas med 30% när man tar utdelning ur sitt bolag. Vilket också är fel. Slår du ihop skatterna vinstskatt utdelningsskatt får du c.a 73,3 % i skatt. Så av en miljon i vinst skattar du bort runt 730 000 kronor om du nu konsumerar dessa
270 000 består 25% av moms. C,a 70 000 till till staten, så av en miljon är det kvar 200 000
Gissa varför väljer många att ha ett moderbolag i någon annan del av Europa.

Före 3:12 betänk nu 80 talet med marginalskatter bortåt 80% på lönen, så valde många att starta bolag o ta ut övertiden där till 30% skatt. Detta satte Göran Persosn stopp på med 3:12 samt att lex uggla föddes samtidigt.
Jag anser det mycket sunt att flytta moderbolaget ifrån Sverige.
HM gjorde samma sak mitten 90 talet då HM Stefan Persson tjänade 170 miljoner men fick betala 180 miljoner i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Typiskt hyperbol.
Sämre sjukvård och sämre skola än vad? Än vad vi haft? På grund av svenska skatter? Eller menar du att vår sociala välfärd blir sämre än några andra länder? En vanlig arbetande amerikan hade gärna bytt sina dyra sjukförsäkringar mot en ack' så dålig offentlig sjukvård eller ack' så dålig fri offentlig skola.

JA allt är sämre nu än för 30 år sedan, ja till o med 20 år sedan var det betydligt bättre samhällsservice än nu.

Ringde du polisen kom de med en gång. Åkte du till sjukhuset fick du hjälp, händer inte nu, sitter just nu o väntar på ett ingepp har väntat i ett halvår redan. För 20 år sedan hade allt vart klart redan.
Har barnbarn i skolan så nog fan vet jag hur den funkar.

Ser du inte detta?

Permalänk
Avstängd

Sen så tycker jag det är fel att mjölka pengar av stora företag.

Skrivet av Hugligan:

Sossarna är girig som vanligt och förstör därmed svenska företagsjättar. En efter en flyr de, kommunisterna kallar det rättvist och inser inte att snart har vi inga jobb kvar.

Innan så var det Ikea som flydde och nu kommer andra stora företag att fly.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Nordea tjänar miljarder per kvartal och vägrar betala en bankskatt som ska täcka upp för eventuella kostnader vid nästa kris.

Ja, det är sossarna som är så giriga.

Hur i helvete tänker egentligen människor som du, som skyddar de absolut rikaste när de vägrar betala några extra procent av sina miljardvinster till förmån för folkets bästa?

Jag tänker på människorna som bor här, på samhället vi byggt upp och hur framtiden kommer se ut med dessa extrema skatter (som för övrigt är nya relativt sett. Kolla hur skatterna sköt i höjden på 70 och 80 talet. Det får vi betala för nu, och i framtiden ser vi vad som händer med det Sverige som våra förföräldrar byggt upp.)

En intressant artikel från en oberoende icke vänstervriden tidning (Bloomberg) som kanske kan öppna ögonen för någon ingrodd svenne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruppo:

Någon påstod att skatten är låg i Sverige vilket inte stämmer, du betalar till o med i förskott på din tänka vinst preliminärskatt.

Samma person påstod att aktieutdelningar beskattas med 30% när man tar utdelning ur sitt bolag. Vilket också är fel. Slår du ihop skatterna vinstskatt utdelningsskatt får du c.a 73,3 % i skatt. Så av en miljon i vinst skattar du bort runt 730 000 kronor om du nu konsumerar dessa
270 000 består 25% av moms. C,a 70 000 till till staten, så av en miljon är det kvar 200 000
Gissa varför väljer många att ha ett moderbolag i någon annan del av Europa.

Före 3:12 betänk nu 80 talet med marginalskatter bortåt 80% på lönen, så valde många att starta bolag o ta ut övertiden där till 30% skatt. Detta satte Göran Persosn stopp på med 3:12 samt att lex uggla föddes samtidigt.
Jag anser det mycket sunt att flytta moderbolaget ifrån Sverige.
HM gjorde samma sak mitten 90 talet då HM Stefan Persson tjänade 170 miljoner men fick betala 180 miljoner i skatt.

Ibland när någon spottar ur sig så mycket hårdkokt sanning att man nästan blir tårögd.
För övrigt är denna "nån" som började prata företagsekonomi tidigare en av dom som garanterat startat/startar ett företag och sedan efter 2-3 år går i putten för att man inte haft koll på ett skit och allt man skjutit framför sig kommer ifatt. Det är också personer som denna som håller våra bilhandlare flytande då de tar ut tjänstebil flång ny med allt lulllull dagen efter firman krypit ut ur bolagsverket, följt av precis allt dom någonsin önskat sig i elektronikväg som de tror de kan få göra avdrag för.

Bra inlägg Cruppo!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cruppo:

Alltså vet du nånting om 3:12 reglerna?

Först skatt på vinsten bland de högsta i Europa.

Därefter skatt på aktieutdelning 60% högst i Europa skulle tro högst i världen. o vad får man, sämre sjukvård sämre skola sämre ordning i samhället allt blir sämre o sämre.

Sverige ett väldigt glest befolkat land så kostnader per person är högre. Sedan hjälper det knappast att politiker i Stockholm har varit extremt duktiga på att sälja ut allt möjligt till sina polare så att de kan tjäna massiva pengar på ingenting (som de oftast inte ens betalar skatt för).

Titta bara på pensions systemet. Hur många miljarder försvinner i privata fickor varje år? Lägg till allt annat som har privatiserats så förstår du att pengar försvinner och inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej privata kapitalinvesterare eller befintliga aktieägare går nog knappast in i någon större utsträckning när siffrorna pekar neråt. Det är skattemedel de förlitar sig på i såna lägen.

Dem duktiga gör det garanterat, tro inget annat. Men inte den stora breda massan av sparare som spelar alldeles för mycket på psykologi.

Dem gör tvärtom istället, köper när det går bra och säljer när det går dåligt. Buffet sa en gång "ett bolag ska handlas på operationsbordet". När siffrorna pekar neråt är troligtvis dem tillfällena du kan köpa andelar väldigt billigt.

Men det är alltid med stor risk inblandat givetvis, att våga satsa pengar i ett bolag som går dåligt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

Dem duktiga gör det garanterat, tro inget annat. Men inte den stora breda massan av sparare som spelar alldeles för mycket på psykologi.

Dem gör tvärtom istället, köper när det går bra och säljer när det går dåligt. Buffet sa en gång "ett bolag ska handlas på operationsbordet". När siffrorna pekar neråt är troligtvis dem tillfällena du kan köpa andelar väldigt billigt.

Men det är alltid med stor risk inblandat givetvis, att våga satsa pengar i ett bolag som går dåligt.

Du menar när de vet att staten kommer rädda banken så att det är säkra pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Dom ville inte vara med & betala en förhöjd avgift om en ny bankkris skulle inträffa, så istället för att betala så flyttar dom till Finland. Staten borde kräva tillbaks alla pengar dom fick i bidrag av skattebetalare under sista krisen tycker jag.

0kr då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag vill påminna och Lafferkurvan, det innebär att högre skattesats leder till lägre skatteintäkter eftersom att folk tvingas hitta på lösningar för att undkomma skatterna, eller i alla fall minska skatten. Det kan vara handlingar som att arbeta "svart" eller flytta till ett billigare land.

Det där är ärligt talat skitsnack.

Ingen människa "tvingas" skattefuska - då kan du lika gärna säga att folk "tvingas" bidragsfuska eller "tvingas" sälja knark och råna banker.

Men du har ju helt rätt i att det är så många moderatväljare i Sverige resonerar.

Skattefusk är inte brottsligt utan det är ju statens fel som "tvingar" stackars rika människor fuska - men bidragsfusk däremot, det är hemskt och fruktansvärt.

Jo tjena...

Permalänk
Medlem

En intressant artikel av två nationalekonomer på Riksgälden:
Vad blev notan för statens bankstöd under finanskrisen 2008–09?

Spoiler för den som inte orkar läsa en mycket intressant artikel eller bryr sig så mycket om fakta :

Staten gick plus 12,5 Mdkr

Dold text

Edit: korrigerat trasig länk.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Titta bara på pensions systemet. Hur många miljarder försvinner i privata fickor varje år? Lägg till allt annat som har privatiserats så förstår du att pengar försvinner och inte räcker till.

Vad menar du? Vad är privatiserat i pension systemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Nordea är ett hemskt bolag. ska avsluta mitt konto hos dem imorgon, min mamma också. detta är inte okay, blir som USA. jävla kapitalismen!!!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det där är ärligt talat skitsnack.

Ingen människa "tvingas" skattefuska - då kan du lika gärna säga att folk "tvingas" bidragsfuska eller "tvingas" sälja knark och råna banker.

Men du har ju helt rätt i att det är så många moderatväljare i Sverige resonerar.

Skattefusk är inte brottsligt utan det är ju statens fel som "tvingar" stackars rika människor fuska - men bidragsfusk däremot, det är hemskt och fruktansvärt.

Jo tjena...

Skatteplanering är ju inte samma sak som skattefusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Sossarna är girig som vanligt och förstör därmed svenska företagsjättar. En efter en flyr de, kommunisterna kallar det rättvist och inser inte att snart har vi inga jobb kvar.

Är det inte lite ironiskt när SD (till exempel) tänkt göra samma sak? Alliansen likaså.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/sd-vill-info...

Att kalla Socialdemokrati för kommunism är dessutom toppen av ren och skär okunnighet eftersom dessa två skiljer sig markant från ståndpunkter för viktiga för att ignorera.

"Snart har vi inga jobb kvar.." är ju en ganska roligt överdrivande. Visste du att den absolut största orsaken till förlorade arbetsplatser inom bankväsendet kommer pga. den ökade digitaliseringen? Allt fler bankkontor stänger för att det är billigare (och ibland effektivare) att sköta allt online och outsourca resten än att ha fasta bankkontor?

Skrivet av Severin87:

Nu snackas det om detta : http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/nzlE5/stor-kundflykt-f...

Jag själv anade att detta skulle hända för ungefär 2 år sen men jag tänkte vänta ut det tills för ungefär 3 månader sen då jag bestämde mig för att flytta allt jag har, från Nordea.
Deras beteende enligt mig är väldigt girigt.

Att säga "svenska företag flyr Sverige pga skatter" de e skitsnack, hade det varit så, så hade vi inte haft kvar Volvo, Sandvik, Atlas Copco osv kvar i Sverige.
Kompetens kostar och det vet dom men när det kommer till banker så är det självklart lite annorlunda.

Men men, jag tycker det är jättebra att regeringen stod på sig, gillar inte de röd-gröna styret för övrigt men i just detta tycker jag att det var bra.

Korrekt och det är inte skatten som gör att Nordea flyr utan det är kraven på att delar av överskottet ska läggas i en fond som är till för att användas vid kris. Det var först när detta kom på tal som Nordea hotade att flytta.. Att beskylla regeringen för att de vill säkerhetsställa att man inte tvingas punga ut skattepengar igen för att rädda dem är ju ganska komiskt. Framförallt när argumenten i denna tråd går hårt mot att regeringen behöver pengar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

En intressant artikel av två nationalekonomer på Riksgälden:
Vad blev notan för statens bankstöd under finanskrisen 2008–09?

Spoiler för den som inte orkar läsa en mycket intressant artikel eller bryr sig så mycket om fakta :

Staten gick plus 12,5 Mdkr

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Din länk fungerar inte... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vad menar du? Vad är privatiserat i pension systemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Han tycker PPM-fonderna skall med låga avgifter borde skall tvångsinlösas av staten och ersättas med obligatorisk sparning i räntefonder i statlig regi som i denna lågräntevärld ger negativ avkastning jämfört med "Såfa" som ger runt 8% per snitt.
PRO har lobbat för detta, och med allt lägre procentuell pension från staten så rycker ett sådant här beslag allt närmre för att kunna måla upp en kuliss lite längre. Har tex redan hänt i Polen-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Skatteplanering är ju inte samma sak som skattefusk.

Jodå, det är PRECIS samma sak.

Moderater kallar inte skattefusk för skattefusk dock, utan skatteplanering - för det låter fiiiinare.

På exakt samma sätt som bidrag för moderater inte heter bidrag utan avdrag - för bidrag är fult men avdrag är fint.

Men det är exakt samma sak.

Eller ja, inte riktigt så klart.

För bidrag får ju folk för att de faktiskt behöver dem - avdrag får de för att gratis är gott och mycket vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Jodå, det är PRECIS samma sak.

Moderater kallar inte skattefusk för skattefusk dock, utan skatteplanering - för det låter fiiiinare.

På exakt samma sätt som bidrag för moderater inte heter bidrag utan avdrag - för bidrag är fult men avdrag är fint.

Men det är exakt samma sak.

Eller ja, inte riktigt så klart.

För bidrag får ju folk för att de faktiskt behöver dem - avdrag får de för att gratis är gott och mycket vill ha mer.

Skattefusk är olagligt och skatteplanering är att inom lagens ramar betala minsta möjliga skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det inte lite ironiskt när SD (till exempel) tänkt göra samma sak? Alliansen likaså.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/sd-vill-info...

Att kalla Socialdemokrati för kommunism är dessutom toppen av ren och skär okunnighet eftersom dessa två skiljer sig markant från ståndpunkter för viktiga för att ignorera.

"Snart har vi inga jobb kvar.." är ju en ganska roligt överdrivande. Visste du att den absolut största orsaken till förlorade arbetsplatser inom bankväsendet kommer pga. den ökade digitaliseringen? Allt fler bankkontor stänger för att det är billigare (och ibland effektivare) att sköta allt online och outsourca resten än att ha fasta bankkontor?

Korrekt och det är inte skatten som gör att Nordea flyr utan det är kraven på att delar av överskottet ska läggas i en fond som är till för att användas vid kris. Det var först när detta kom på tal som Nordea hotade att flytta.. Att beskylla regeringen för att de vill säkerhetsställa att man inte tvingas punga ut skattepengar igen för att rädda dem är ju ganska komiskt. Framförallt när argumenten i denna tråd går hårt mot att regeringen behöver pengar.

Dvs allt handlar om att kunna maximera vinsterna per kvartal. Varför är dom så giriga, jag förstår verkligen inte, visst alla aktieägare vill ha avkastning på sina investeringar men vafan nån måtta får de väl vara på girigheterna ?!

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -