Permalänk
Medlem

Musproblem! (Asus rog gladius)

Tjena Sweclockers!

Har införskaffat en ny mus (asus rog gladius) som absolut passar perfekt i min hand men den är lite strulig då den får för sig att "hoppa" runt sådär ~1gång per cs-game 180 grader.
Alla drivrutiner är korrekt installerade, inget smuts på musmatta osv..
Har testat lite olika polling rates 1000hz samt 500hz (500hz upplevs som något stabilare)
Har Windows7 skall tilläggas, vet ej om det har något med de att göra? har försökt boosta poolingraten med hjälp av olika softwares.

Jag undrar om det är fel på själva hårdvaran eller har det helt enkelt att göra med w7 att den inte stödje nya möss/tangentbord.

Tack för svar

Permalänk

@Kimjong: Hade exakt samma problem.

Tanka hem och installera senaste Rog Armoury om du inte redan gjort det (och uppdatera firmware i musen också, v1.29 i skrivande stund).
Välj sedan "Profile on Mouse" och kör manuell kalibrering samt dra lift-off distance i botten.

Det gjorde susen för mig iaf!

Permalänk
Medlem

@the_weird: Har prövat det mesta, men tar jag manuell kalibrering och sedan lift-off på lägsta så blir musen sjukt ostabil :/
Har du också w7?

Permalänk

@Kimjong: Nä jag kör windows 10 men tror inte att det är problemet eftersom felet du beskriver uppstod för mig också.
Du är säker på att du gör kalibreringen på musen och inte på "Profile on PC"?
Profile on PC är helt klart broken och kalibrering den vägen är som att be om problem (min erfarenhet iaf)...

EDIT: Läste någonstans att du ska stänga av "Förbättra pekarens precision" i windows kontrollpanel (Egenskaper för Mus) om den är aktiverad.
Sen när det gäller lift-off så kan du ju labba lite. Jag föredrar dock att ha låg sådan.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för DPI?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@the_weird: Har ingen feature att man kan välja mus eller PC profil. Endast mouse profile (Firmware version 1.30) Enhanced pointer precision är också urkryssad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Kimjong: Ligger inget framför sensorn under musen? Ibland är det något korn

Permalänk

Du har inte angle snapping aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimjong:

Det råkar inte vara så att musen spinner ut i samband med att du försöker vända dig i spelet där jag förmodar att du har låg sensitivity?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Jo, och framförallt när jag vänder mig snabbt

Permalänk
Medlem

@the_weird: Nej, ingen angle snapping är på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimjong:

@firstofmay: Jo, och framförallt när jag vänder mig snabbt

Det är för att musen du har använder en dålig sensor. Köp en ny eller börja spela med högre sensitivity.
/thread

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Låter ju sjukt orimligt, en gamingmus som det inte går att gamea med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimjong:

@firstofmay: Låter ju sjukt orimligt, en gamingmus som det inte går att gamea med?

Egentligen inte, den är inte gjord för att spelas på låg sensitivity. Googla på "mouse spin out", det är knappast ett nytt fenomen och jag har haft det problemet när jag kört med låg sens med äldre möss.

Edit***: Musen har ändå en ganska okej sensor så det borde nog inte bero på det. Har du testat med andra underlag?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@firstofmay: En polare har fått pröva musen idag, felfritt med Windows10. Jag undrar inte om det har något o göra med det ändå. Lyckas bara få ut 60hz i w7 av någon anledning jämfört med 144hz med w10.

Permalänk

asus gladius mus som inte vill fungera

Hejsan har en fråga angående en Asus rog gladius mus, Problemet är att den dör ungefär 100 gånger per dag och när den väl stängs av är det som någon drar ut musens usb från dator och pluggar in det igen, skulle gärna behöva hjälp med detta då jag inte vet vad jag ska göra.