Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ominstallera Windows 10 på SSD

Permalänk

Ominstallera Windows 10 på SSD

Hej!

Nu har jag köpt en SSD och vill alltså installera Windows 10 på den istället för min HDD. Vilket är det smidigaste sättet att göra det på?

Moderkortet är inte utbytt sen jag uppgraderade till Windows 10 så det bör gå att göra utan produktnyckel. Måste jag ha Windows 10 på en USB, eller går det att göra en återställning genom datorn och välja SSD'n som den nya lagringsenheten för operativsystemet?

Tack!

Permalänk
Medlem

Ett kloningstkit

Hej!

Jag har detta kit hemma för att kunna klona disk.
Du behöver en DVD läsare i datorn för att kunna klona.
Enkelt programvara och enkelt att göra kloningen.

Du behöver då inte installera om datorn alls

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

MVH

Henrik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheShipMunk:

Hej!

Nu har jag köpt en SSD och vill alltså installera Windows 10 på den istället för min HDD. Vilket är det smidigaste sättet att göra det på?

Moderkortet är inte utbytt sen jag uppgraderade till Windows 10 så det bör gå att göra utan produktnyckel. Måste jag ha Windows 10 på en USB, eller går det att göra en återställning genom datorn och välja SSD'n som den nya lagringsenheten för operativsystemet?

Tack!

- Ladda ner Windows Media Creation Tool
- Kör den, så laddar den ner Windows 10 ISO och gör bootbar usb pinne
- Boota om, och välj USB pinnen som startenhet och kör tills du kommer till att välja enhet.
- Formatera den gamla, och installera på din nya SSD

Fotnot: Bäst praktik är egentligen att koppla ur alla enheter utom den du installerar på när du installerar windows, så du får bootmanager på samma disk som windows, men det är verkligen inte nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJTaz:

Hej!

Jag har detta kit hemma för att kunna klona disk.
Du behöver en DVD läsare i datorn för att kunna klona.
Enkelt programvara och enkelt att göra kloningen.

Du behöver då inte installera om datorn alls

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

MVH

Henrik

Varför bry sig om att betala för en programvara som dessutom kräven en dvd läsare, när de finns gratisprogram som gör exakt samma sak. Jag använde Macrium Reflect Free för att klona.

Sen så är det så simpelt att installera win 10 så du behöver inte ens formatera din gamla enhet innan. Ifall installationen inte automatiskt verifierar din licens så är de bara att skippa det steget och fortsätta installationen. För win10 får man använda helt utan licens, bara att vissa funktioner är låsta då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Tack så mycket! En fråga kopplad till det här; kommer jag behöva välja SSD'n som bootenhet i BIOS eller blir den det automatiskt när Win ligger på den?

Permalänk
Medlem

@TheShipMunk: Om du kopplar SSD till första SATA porten (SATA 0 eller 1) på moderkortet så blir nog SSD första boot enhet om du inte tidigare har gjort några ändringar i BIOS.

Du kan även behålla gamla Windows 10 installationen som finns på HDD och göra en ny installation på SSD, då kan man välja vilken av dom du vill köra, fördelen med detta är att du får fulla rättigheter att flytta filer som finns på HDD om du bootar gamla Windows 10 installationen.

Om du kopplar ur SATA kabeln till HDD och kopplar in SSD till första SATA porten (SATA 0 eller 1 på moderkortet) så kan du göra en ny Windows 10 installation på SSD, koppla sedan in HDD och välj i BIOS vilken av dessa två som skall vara första boot enhet.

Detta är en typ av dualboot men skillnaden är att Windows 10 installationerna är helt oberoende av varandra så om tex HDD går sönder så kan du fortsätta boota SSD.

Du kan även välja att ta bort allt som finns på HDD i Diskhantering efter du har flyttat över filer och allt fungerar bra med Windows 10 installationen som ligger på SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheShipMunk:

Tack så mycket! En fråga kopplad till det här; kommer jag behöva välja SSD'n som bootenhet i BIOS eller blir den det automatiskt när Win ligger på den?

Gör du inte det finns en risk att datorn slösar tid med att kolla upp dina lagrings diskar och USB. Tex din startar på 30 sekunder medan din kompis startar identiska dator med SSD osv startar på under 15 sekunder mm.

Hur noga du var med att klona, vilken ordning SATA kablarna var kopplade mm kan också påverka om det behövs.

EFTER att man kört klonings programmet så ska man stänga av datorn och koppla ur gamla disken så att Windows kan slutföra kloningen nästa gång datorn startar med nya kopplad. Efter det spelar det inge roll om gamla kopplas in igen för kloningen är klar. Är båda fortfarande kopplade FÖRSTA gången EFTER kloningen så få nya disken permanent fel enhetsbokstav och man blir tvungen att klona om disken.

Det här gäller många men inte alla klonings program.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för en fråga på samma tema.

Passade på att uppgradera till Win10 när det var gratis och när jag fick fel på en dator så tog jag en annan dator och bara flyttade över hårddisken och körde igång. Microsoft frågade då om Win10 skulle fortsätta vara låst till den förra datorn eller om jag ville använda min (mejl)inloggning till Win10. Valde att koppla den till inloggningen.

Nu är jag på väg att köpa ny dator och ny hårddisk så behöver installera om Win10 på den men vill behålla den jag har kopplad till inloggningen, hur ska jag göra då? Har laddat ner en Win10 DVD via Microsoft.

Permalänk
Medlem

@p3113_0: Jag tror att du redan har kopplat den digitala Windows 10 till ett Microsoft konto och då får du kanske samma meddelande som när du flyttade hårddisken om du skriver in lösen för Microsoft kontot under windows installationen.

Du kan kolla om den digitala Windows 10 licensen är aktiverad med ett Microsoft konto i nuvarande installation genom att klicka på Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering

Men du kan även aktivera med hjälp av Microsoft konto ((mejl inloggning) som denna guide beskriver https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee