Permalänk
Medlem

Fråga gällande gängning (specialjobb)

Sitter med ett litet problem på halsen. Har två delar som skall fästas i varandra, ett ändstycke och ett rör. Antal sisodär ~30.

Förutsättningar:

  1. Röret har invändig 3/8" gänga med den härligt imperialistiska standarden UNF (alltså 24 tpi).

  2. Ändstycket är i aluminium, det finns redan ett gängat hål med den ännu härligare standarden Whitworth 3/8" (16 tpi).

  3. Whitworth-gängan är väldigt snarlik 3/8" UNC, som är mycket lättare att få tag på. Båda har 16 tpi (1,59 mm stigning) men gängorna har en marginellt annorlunda vinkling. Jag har testat och UNC fungerar för ändamålet.

Jag har haft lite olika idéer om hur jag enklast får sammansatt de två delarna:

Test 1: pinnbult från en gammal Mini Cooper (originalet, givetvis)

Dessa är UNF i ena änden och UNC i andra, så de fungerar helt okej att skruva in i båda delarna. Men i mitten av en pinnbult finns en ogängad del som i det här fallet blir en distans som skapar en extremt svag punkt p.g.a. hävstångseffekten. Dessutom ser det helt förjävligt ut om ändstycket inte sitter kloss an mot röret.

Test 2: köpa gängverktyg och borra ett nytt hål som jag gängar till UNF i ändstycket.

Hittade gängtappar för UNF på Amazon, men jag är helt oerfaren när det kommer till att gänga så pass stora hål. Avskyr dessutom icke-metriska standarder och kommer inte ha någon användning för verktygen mer än till det här jobbet.

Vilket leder oss fram till min fråga:

Hur skulle ni ha gjort? Är det idioti att göra jobbet manuellt med gängtappar?

Tar tacksamt emot förslag på verkstäder som kan göra den här typen av jobb för en rimlig kostnad. Även om det skulle fungera med gängtappar är jag rädd för att det skulle sabba min tidsplan fullständigt

Vore det någon idé att CNC-svarva en bult med rätt gängmått i båda ändar? Har kollat med Göteborgs Skruvcenter, som har det mesta i skruv- och bultväg, men de har ingenting som liknar det jag behöver.

EDIT: Whitworth skall det givetvis vara - inte Whitford

Permalänk
Medlem

Skissa upp vad du vill åstadkomma, sånt där är som du säkert märkt hopplöst svårt att beskriva i text på ett begripligt vis.

Har du inte några extrema hållfasthetskrav kan du betrakta Whitworth och UNC som kompatibla, med undantaget 1/2".

Edit: tror jag till sist hajar vad du vill göra; någon slags dubbelgängad pinnskruv. Allra enklast vore väl att köpa de där färdiga Cooper-pinnskruvarna och helt enkelt fortsätta där fabriken slutade, och gänga kragen mellan de olika gängorna tills de möts.

Utöver kloppa och gängsnitt är det en bra idé att skaffa några muttrar också. Kontra dem på skruven, så har du något att spänna fast det hela i skruvstycket i, utan att fördärva gängan. Ja, och så slarvar du förstås inte med smörjningen när du gängar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Helicoil ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Proffsmobbare

Du kan också gänga pinnbulten om du slipar bort lite material, förmodligen det lättaste ingreppet efter att ha någon svarva en ny.

Om du väljer att slipa ned en pinnbult är det nog smidigast att slipa ned den ganska rejält, gängdjup på den nya gängan spelar förmodligen inte så stor roll i det här fallet så länge rör och ändstycke får kontakt.

Permalänk
Medlem

Jobbar med sånt här på daglig basis, vill du köpa billig gängtapp så kan du göra det här: https://smaskin.se/gangning/handgangtapp/
Den sidan riktar sig bra mot privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Skissa upp vad du vill åstadkomma, sånt där är som du säkert märkt hopplöst svårt att beskriva i text på ett begripligt vis.

Har du inte några extrema hållfasthetskrav kan du betrakta Whitworth och UNC som kompatibla, med undantaget 1/2".

Edit: tror jag till sist hajar vad du vill göra; någon slags dubbelgängad pinnskruv. Allra enklast vore väl att köpa de där färdiga Cooper-pinnskruvarna och helt enkelt fortsätta där fabriken slutade, och gänga kragen mellan de olika gängorna tills de möts.

Utöver kloppa och gängsnitt är det en bra idé att skaffa några muttrar också. Kontra dem på skruven, så har du något att spänna fast det hela i skruvstycket i, utan att fördärva gängan. Ja, och så slarvar du förstås inte med smörjningen när du gängar

Precis, det enklaste vore en dubbelgängad skruv med Whitworth/UNC i ena änden och UNF i andra. Det är ju 3/8, så hållfastheten är tillräcklig god för att ersätta Whitworth med UNC. Förvånar mig att det inte finns någon "färdig" lösning på UNC>UNF converter, men det gör ju å andra sidan att man blir ännu mer nöjd när man väl har löst problemet

Kan försöka fixa en skiss, men i princip förstod du vad jag var ute efter.

Skrivet av mrqaffe:

Helicoil ?

Har också funderat på det, men det skulle i så fall innebära att borra upp Whitworth-gängan i ändfästet, sedan fixa med helicoilen och avslutningsvis använda en UNF-bult. Visserligen skulle det nog fungera, men samtidigt blir det mycket jobb per enhet. Har jag otur blir detta ett återkommande jobb från kund och då sitter man där med skägget i brevlådan.

Skrivet av Laine:

Du kan också gänga pinnbulten om du slipar bort lite material, förmodligen det lättaste ingreppet efter att ha någon svarva en ny.

Om du väljer att slipa ned en pinnbult är det nog smidigast att slipa ned den ganska rejält, gängdjup på den nya gängan spelar förmodligen inte så stor roll i det här fallet så länge rör och ändstycke får kontakt.

Svarva nytt hade varit den skönaste lösningen, men har ingen aning om vad det jobbet skulle kosta eftersom det är så små volymer.

Gänga själv lär ta sin tid, men framstår än så länge som den bästa lösningen. De där pinnbultarna är ju dock specialvara, men finns hos bl.a. Dalhems som både har överkomliga priser och skickar snabbt. Man skulle rent av kunna slipa ner pinnbulten till att löpa fritt in i rördelen, men det skulle påverka hållfastheten negativt.

Skrivet av Axor:

Jobbar med sånt här på daglig basis, vill du köpa billig gängtapp så kan du göra det här: https://smaskin.se/gangning/handgangtapp/
Den sidan riktar sig bra mot privatpersoner.

Tack för tipset! Blir kanske till att beställa en UNF 3/8 sats i slutändan, om jag inte kan hitta någon som gör jobbet åt mig för rimlig kostnad

Permalänk
Medlem

Svårt att ge det "bästa" rådet utan en skiss då jag inte helt är med på hur allt ser ut.

Men en sak är säker att blanda withworth med UNC är ju inte optimalt iom att vinkeln är olika på ingreppet. Beroende på vad det är för grejer skulle jag ta en funderare på det iaf då du får ett svagare förband ur en hållfsynpunkt om detta nu spelar någon roll vilket det inte verkar göra.

Om det är någon annan som betalar för detta jobb så kan det nog vara ide att tillverka egna pinnbultar med rätt gängor.
En CNC-svarv gör väl en sån på 1 minut eller så är ju Inga pengar för maskintiden. Lägg till lite beredning, ställtid och kaptid så kanske du kan få en 30st för 3000:- till 4000:- eller så. Nu har inte jag koll på hur stora dessa är samt baserar priset på min erfarenhet av verkstäder som jag brukar anlita via jobbet.

Din tid är ju värd pengar också misstänker jag så att stå själv med halvdan utrustning och kladda med detta kanske inte är värt det egentligen? Sen om du är rädd för att det kanske blir något återkommande så är det bra mycket skönare att kunna ringa en verkstad och säga att du vill beställa 5st till.

Men som jag sa först, utan en skiss så är det svårt att ge det bästa rådet men du verkar ju vara inne på att göra något med pinnbulten.

//Mek-konstruktör som också är less på alla dessa gängstandarder

Visa signatur

Bara gammalt skräp...