Fråga gällande gängning (specialjobb)
Sitter med ett litet problem på halsen. Har två delar som skall fästas i varandra, ett ändstycke och ett rör. Antal sisodär ~30.
Förutsättningar:
Röret har invändig 3/8" gänga med den härligt imperialistiska standarden UNF (alltså 24 tpi).
Ändstycket är i aluminium, det finns redan ett gängat hål med den ännu härligare standarden Whitworth 3/8" (16 tpi).
Whitworth-gängan är väldigt snarlik 3/8" UNC, som är mycket lättare att få tag på. Båda har 16 tpi (1,59 mm stigning) men gängorna har en marginellt annorlunda vinkling. Jag har testat och UNC fungerar för ändamålet.
Jag har haft lite olika idéer om hur jag enklast får sammansatt de två delarna:
Test 1: pinnbult från en gammal Mini Cooper (originalet, givetvis)
Dessa är UNF i ena änden och UNC i andra, så de fungerar helt okej att skruva in i båda delarna. Men i mitten av en pinnbult finns en ogängad del som i det här fallet blir en distans som skapar en extremt svag punkt p.g.a. hävstångseffekten. Dessutom ser det helt förjävligt ut om ändstycket inte sitter kloss an mot röret.
Test 2: köpa gängverktyg och borra ett nytt hål som jag gängar till UNF i ändstycket.
Hittade gängtappar för UNF på Amazon, men jag är helt oerfaren när det kommer till att gänga så pass stora hål. Avskyr dessutom icke-metriska standarder och kommer inte ha någon användning för verktygen mer än till det här jobbet.
Vilket leder oss fram till min fråga:
Hur skulle ni ha gjort? Är det idioti att göra jobbet manuellt med gängtappar?
Tar tacksamt emot förslag på verkstäder som kan göra den här typen av jobb för en rimlig kostnad. Även om det skulle fungera med gängtappar är jag rädd för att det skulle sabba min tidsplan fullständigt
Vore det någon idé att CNC-svarva en bult med rätt gängmått i båda ändar? Har kollat med Göteborgs Skruvcenter, som har det mesta i skruv- och bultväg, men de har ingenting som liknar det jag behöver.
EDIT: Whitworth skall det givetvis vara - inte Whitford