Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag vet inte om du sett det men Gamer's Nexus underklockade ett Vega56 och fick den on par med GTX 1070's strömförburkning (de bytte av varandra i vart annat spel ungefär). Så jag tror nog med lite tweaks så kan det nog vara tänkbart att Vega kan användas för mining. Nu vet jag ju inte skillnad mellan Vega 56 och 64 i hashrate men jag tror nog inte det är några jätteskillnader.

Absolut, jag tror också att Vega 56 kan bli ett ok miner kort. Men det är inte ute ännu, men Vega 64 blev inte sålt till miners, det kan jag nästan sätta pengar på.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

En sak jag reagerar på är att så många säger "men vem bryr sig om elkostnader?"
Men värmen då?
Har man ett monster på 300+ W så blir det givetvis varmare i rummet man sitter i.
Det kan säkerligen vara en viktig faktor för de som sitter i mindre rum och spelar.
Värt att ha i åtanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk

En sak jag undrar över är varför AMD tillverkar så stora kretsar jämfört med Nvidia?

Om vi tittar på Vega ligger den på 486 mm2 medans GTX 1080/1070 ligger på 314 mm2! Detta måste innebära att AMD kommer ha lägre marginaler på sina kort?

Jämfört med Fury X på 596 mm2 är det en förbättring men AMD behöver fortfarande en betydligt större krets för att få ut matchande prestanda som Nvidia.

Hur kommer detta sig? Någon som kan förklara detta?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

2. Om jag ser till de spel som ligger närmast i tiden för mig så kommer nog Vega driva Star Wars: Battlefront 2 som en dröm (med tanke på att BF1 flyger fram och AMD har ett bra samarbete med DICE), Destiny 2 är lite svårt att veta just nu men kan inte tänka mig annat att en sån stor titel inte kommer vara någorlunda optimerad för de flesta. PUBG är ett indie spel fortfarande och kommer bli bättre med tiden. Conan Exiles gick bra redan på ett RX 570 så tror inte Vega kommer driva det sämre + (det använder Unreal Engine så optimeringarna rinner nedåt så att säga), samt att Star Citizen kommer använda Vulcan vilket går bättre på AMD i dag.

Roligt att du nämner Battlefield 1/Dice, det är nog en av de bästa exemplaren på hur man inte använder ett abstraktionslager för DX12

Skrivet av Swedish Berserk:

En sak jag undrar över är varför AMD tillverkar så stora kretsar jämfört med Nvidia?

Om vi tittar på Vega ligger den på 486 mm2 medans GTX 1080/1070 ligger på 314 mm2! Detta måste innebära att AMD kommer ha lägre marginaler på sina kort?

Jämfört med Fury X på 596 mm2 är det en förbättring men AMD behöver fortfarande en betydligt större krets för att få ut matchande prestanda som Nvidia.

Hur kommer detta sig? Någon som kan förklara detta?

Nvidia har garanterat enorma marginaler, framförallt såpass långt in i tillverkningsnoden. Så AMD har det enormt mycket svårare att hålla uppe sina marginaler per kort.

AMD fick ju betala över 500 miljoner dollar för att INTE använda GloFo för konsollernas kretsar...jag undrar varför

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Intressanta verka ju att AMD min fps är mycket bättre än Nvidia.
var nog därför flytet kändes bättre på vega än nvidia när de körde det blindtestet

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr[M]:

Intressanta verka ju att AMD min fps är mycket bättre än Nvidia.
var nog därför flytet kändes bättre på vega än nvidia när de körde det blindtestet

Beror väl visserligen från spel till spel. Techreport mäter upp 99-percentil och frame times.
Där ser det väldigt blandat ut.

https://techreport.com/review/32391/amd-radeon-rx-vega-64-and...

Pcper med
https://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Radeon-RX-Ve...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Även nordichardware har tester med 99 percentil. Vega gör precis vad de är skapa för, delvis vara bra på vulkan och dx12.

https://www.nordichardware.se/test/test-radeon-vega-64-vega-5...

Ligger delvis nära ett 1080 ti. Observera att detta enbart är med lanseringsdrivrutinerna samt referenskylaren. Med eftermarknad och justerade priser samt mognare drivrutiner så kommer vi nog se ännu bättre resultat. Sen har vi förstås liquid-edition som kommer ligga högre (säkerligen över 1080 ti i vulkan senare).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

En sak jag undrar över är varför AMD tillverkar så stora kretsar jämfört med Nvidia?

Om vi tittar på Vega ligger den på 486 mm2 medans GTX 1080/1070 ligger på 314 mm2! Detta måste innebära att AMD kommer ha lägre marginaler på sina kort?

Jämfört med Fury X på 596 mm2 är det en förbättring men AMD behöver fortfarande en betydligt större krets för att få ut matchande prestanda som Nvidia.

Hur kommer detta sig? Någon som kan förklara detta?

budget begränsning helt enkelt, amd kan inte än så länge göra dedikerade kort för flera olika marknader.
vega är dock dx12, vulkan redo.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Intressanta verka ju att AMD min fps är mycket bättre än Nvidia.
var nog därför flytet kändes bättre på vega än nvidia när de körde det blindtestet

Min fps mycket bättre i vad?

Det finns ett par spel i 1080p där RX har högre fps och ett par i 1440p, men överlag så är det inte mycket skillnad. I de flesta spel så matchar min fps och avg fps (dvs får du högre avg fps får du högre min fps inom viss fps marginal). Kollar man bara DX12 4K benchmarks (vilket borde va best case scenario) finns det inte mycket till trend av högre min fps. The division kanske på sin höjd men om vi jämnar ut avg fps så är det 5 fps skillnad (och RX64 avg fps är nära 1080Ti min fps haha).

Hur du får detta till att min fps är "mycket bättre än Nvidia" förstår jag inte.

Då Kan man lika bra konstatera att RX64 är mycket bättre än GTX1080Ti baserat på Forza 1440p benchmarken. Inte riktigt sant va...

Det som är betydligt viktigare är frametimes och *hur länge* och *hur ofta* RX vs GTX1080 är på min fps. Minns inte vilket test som visade detaljerade frametimes men det är inte mycket som är till RX fördel.

Edit: haha jag är visst för seg för att posta idag. Se ovan reviews med frametimes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

Även nordichardware har tester med 99 percentil. Vega gör precis vad de är skapa för, delvis vara bra på vulkan och dx12.

https://www.nordichardware.se/test/test-radeon-vega-64-vega-5...

Ligger delvis nära ett 1080 ti. Observera att detta enbart är med lanseringsdrivrutinerna samt referenskylaren. Med eftermarknad och justerade priser samt mognare drivrutiner så kommer vi nog se ännu bättre resultat. Sen har vi förstås liquid-edition som kommer ligga högre (säkerligen över 1080 ti i vulkan senare).

Delvis nära? GTX 1080 är ju närmare Vega 64 än vad Vega 64 är nära GTX 1080 Ti.

Alltså, det känns som en jäkligt dum affär att köpa ett kort som eventuellt presterar bra i ett eller två spel de kommande åren. Finns det några vettiga/stora spel som faktiskt kommer med Vulkan inom ett år?

Jag kan komma på två spel och det är Wolfenstein 2 och eventuellt GS:GO om det blir portat till Source 2. Fast det är bara bekräftat att Wolfenstein 2 kommer köra det och det finns inga garantier att Source 2 skulle prestera mycket bättre bara med en övergång till Vulkan (Målet var väl plattformsoberoende).

Att lägga AMDs börda på spelutvecklare är ju inget bra sätt att få tekniken att bli accepterad och uppfångad, vi har ju sett hur bra det har blivit med Asynchronous Compute och DX12 i allmänhet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Någon som beställde ett referenskort? Själv så såg jag inget i någon review som fick mig att ifrågasätta mitt beslut att satsa på en tredjepartsdesign. Blir väl att vänta två månader till som det ser ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SweDragon: Sagt September för dom korten så Maximalt 45 dagar - Mr Optimist

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Delvis nära? GTX 1080 är ju närmare Vega 64 än vad Vega 64 är nära GTX 1080 Ti.

Alltså, det känns som en jäkligt dum affär att köpa ett kort som eventuellt presterar bra i ett eller två spel de kommande åren. Finns det några vettiga/stora spel som faktiskt kommer med Vulkan inom ett år?

Jag kan komma på två spel och det är Wolfenstein 2 och eventuellt GS:GO om det blir portat till Source 2. Fast det är bara bekräftat att Wolfenstein 2 kommer köra det och det finns inga garantier att Source 2 skulle prestera mycket bättre bara med en övergång till Vulkan (Målet var väl plattformsoberoende).

Att lägga AMDs börda på spelutvecklare är ju inget bra sätt att få tekniken att bli accepterad och uppfångad, vi har ju sett hur bra det har blivit med Asynchronous Compute och DX12 i allmänhet.

spelutvecklarna själva begärde dx12 dvs Mantle.
Inte amd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

spelutvecklarna själva begärde dx12 dvs Mantle.
Inte amd.

Öh jaså? Det är väl Dice och AMD som skapat det i förhoppningen av att få igång bollen med low-level API.

Det har ju definitivt inte gått så bra som tänkt just precis för att det lägger för stor belastning på spelutvecklarna som nu inte kan bero på att drivrutiner fixar deras grejer. Så vi har bara fått sämre och sämre optimerade spel på grund av tidspressen bolagen har fått på sig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vad kommer egentligen hända med priset när 3:e part lanseras? Nu vet ju alla 3:e parter hur efterfrågad korten är, tex om 64 är slutsåld världen över, priset anpassas oftast efter efterfråga så då kan 3:e part hamna i 1080 pris (några hundralappar mer än V64 referenskortet kostar idag), kanske mer? Kanske Nvidia även sänker 1080 priset lite till, är ju trots allt ett tag sedan det lanserades.

Såååå, i framtiden kanske det inte finns så mycket anledning att ens tänka på V64? Kanske om folk har en FreeSync skärm eller spelar väldigt specifika speltitlar eller compute, men känns inte jätteoptimalt ut för V64?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Öh jaså? Det är väl Dice och AMD som skapat det i förhoppningen av att få igång bollen med low-level API.

Det har ju definitivt inte gått så bra som tänkt just precis för att det lägger för stor belastning på spelutvecklarna som nu inte kan bero på att drivrutiner fixar deras grejer. Så vi har bara fått sämre och sämre optimerade spel på grund av tidspressen bolagen har fått på sig.

tar tid lära sig koda för dx12.
dx11 liksom dx9 är på väg bort men liksom win xp tar det tid att fasa ut

vega presterar som 1080 inget att klaga på förutom kanske pris plus strömförbrukning.
komplett höjde just priset till 6k

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

tar tid lära sig koda för dx12.
dx11 liksom dx9 är på väg bort men liksom win xp tar det tid att fasa ut

vega presterar som 1080 inget att klaga på förutom kanske pris plus strömförbrukning.
komplett höjde just priset till 6k

Det är ju det som är problemet... Det kommer ta många år innan övergången till nya APIer kommer hända. Det tar lång tid att lära sig och det är i väldigt många fall inte värt tidsinvesteringen för företagen att göra.

DX11 kommer inte försvinna i den närmaste tiden, det är bara naivt att tro det.

40+ spel med DX11 https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_11_s...

1 Spel med DX12 - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12_s...

1 spel med Vulkan https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Vulkan_suppo...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju det som är problemet... Det kommer ta många år innan övergången till nya APIer kommer hända. Det tar lång tid att lära sig och det är i väldigt många fall inte värt tidsinvesteringen för företagen att göra.

DX11 kommer inte försvinna i den närmaste tiden, det är bara naivt att tro det.

40+ spel med DX11 https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_11_s...

1 Spel med DX12 - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12_s...

1 spel med Vulkan https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Vulkan_suppo...

får nog dubbelkolla det där...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

får nog dubbelkolla det där...

Vad menar du?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

vega presterar som 1080 inget att klaga på förutom kanske pris plus strömförbrukning.
komplett höjde just priset till 6k

Njaa, "black pack" kostade alltid 6k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad menar du?

dx12

och Vulkan

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Det här säger ju absolut ingenting...

Det är ju inte ens relevant till det jag skrev.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Delvis nära? GTX 1080 är ju närmare Vega 64 än vad Vega 64 är nära GTX 1080 Ti.

Alltså, det känns som en jäkligt dum affär att köpa ett kort som eventuellt presterar bra i ett eller två spel de kommande åren. Finns det några vettiga/stora spel som faktiskt kommer med Vulkan inom ett år?

Jag kan komma på två spel och det är Wolfenstein 2 och eventuellt GS:GO om det blir portat till Source 2. Fast det är bara bekräftat att Wolfenstein 2 kommer köra det och det finns inga garantier att Source 2 skulle prestera mycket bättre bara med en övergång till Vulkan (Målet var väl plattformsoberoende).

Att lägga AMDs börda på spelutvecklare är ju inget bra sätt att få tekniken att bli accepterad och uppfångad, vi har ju sett hur bra det har blivit med Asynchronous Compute och DX12 i allmänhet.

För närvarande, ja. Men det kommer fler spel än så https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Vulkan_suppo.... Sen är det dx12 också som kommer bli standard så småningom.

Fast nvidia har ju tvingat på med sitt nvworks som för övrigt inte ens fungerar så bra på nvidias egna kort och överdriven tesselering med orimliga prestandaförluster (se the witcher 3 för att nämna ett exempel). Vulkan samt async compute kan användas av nvidia också även om deras vinster inte är lika stora som amd och är open-source till skillnad mot nvidia som vill låsa in användaren med sina tekniker.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

För närvarande, ja. Men det kommer fler spel än så https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Vulkan_suppo.... Sen är det dx12 också som kommer bli standard så småningom.

Fast nvidia har ju tvingat på med sitt nvworks som för övrigt inte ens fungerar så bra på nvidias egna kort och överdriven tesselering med orimliga prestandaförluster (se the witcher 3 för att nämna ett exempel). Vulkan samt async compute kan användas av nvidia också även om deras vinster inte är lika stora som amd och är open-source till skillnad mot nvidia som vill låsa in användaren med sina tekniker.

#16957799

Knappast nämnvärt i sammanhanget eller hur?

Alltså, undersöker ni ens det ni skriver? När var det senaste gången Gameworks skapade problem? Mycket har hänt på de 2½ år sen Witcher 3 släpptes. Gameworks har ju till en stor del blivit open source samt att källkoden för många bibliotek släppts på Github men gamla grejer ältas fortfarande.

https://github.com/NVIDIAGameWorks
https://github.com/NVIDIA

Jag gillade verkligen inte Gameworks initiallt när det var så stängt som det var, men det är ofantligt mycket bättre nu än var det var innan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju det som är problemet... Det kommer ta många år innan övergången till nya APIer kommer hända. Det tar lång tid att lära sig och det är i väldigt många fall inte värt tidsinvesteringen för företagen att göra.

DX11 kommer inte försvinna i den närmaste tiden, det är bara naivt att tro det.

40+ spel med DX11 https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_11_s...

1 Spel med DX12 - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12_s...

1 spel med Vulkan https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Vulkan_suppo...

Det har kommit en hel del DX12 spel senaste året så det är på gång. DX11 kommer definitivt stanna kvar som du säger, troligtvis fram tills nästa konsoler släpps och 2-3 år därefter är min gissning. Tråkigt dock att Vulkan adoption är så långsam, bara ett spel som släpps med Vulkan i år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av neetodesu:

Det har kommit en hel del DX12 spel senaste året så det är på gång. DX11 kommer definitivt stanna kvar som du säger, troligtvis fram tills nästa konsoler släpps och 2-3 år därefter är min gissning. Tråkigt dock att Vulkan adoption är så långsam, bara ett spel som släpps med Vulkan i år.

Ja, spel kommer. Men problemet är att det är 99% abstraktionslager och inget nativt. Gears Of War 4 och Forza Horizon 3 är nativa DX12-spel som jag kommer på direkt i huvudet men de är låsta till Microsofts UWP.

Battlefield 1 presterar skitdåligt på både AMD-kort och Nvidia-kort. DX11 är ofantligt mycket bättre för det spelet.

Total War Warhammer är också ett sådant spel. Det släpptes i Beta-format efter första patchen sen har dom inte rört det och det är fortfarande det sämsta sättet att lira spelet på. Det har inte ens nämnts något om DX12 för Total War Warhammer 2 och då är ändå det ett "AMD-spel".

Jag har väldigt lite förtroende för spelutvecklarna att anamma DX12 och Vulkan inom de närmsta åren.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Jag hade även en liten förhoppning om att AMD skulle haft SR-IOV på RX Vega eller Vega FE, det hade faktiskt gjort ett köp för min del mer eller mindre givet. (Även bara typ 2 instanser)

Men även det stöds inte av konsumentkorten.
https://community.amd.com/message/2815591

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

#16957799

Knappast nämnvärt i sammanhanget eller hur?

Alltså, undersöker ni ens det ni skriver? När var det senaste gången Gameworks skapade problem? Mycket har hänt på de 2½ år sen Witcher 3 släpptes. Gameworks har ju till en stor del blivit open source samt att källkoden för många bibliotek släppts på Github men gamla grejer ältas fortfarande.

https://github.com/NVIDIAGameWorks
https://github.com/NVIDIA

Jag gillade verkligen inte Gameworks initiallt när det var så stängt som det var, men det är ofantligt mycket bättre nu än var det var innan.

Sorry, missade att du hade länkat den sidan.

Nu ska vi se:
1) Far cry 4 som drogs med sådana enorma problem vid lansering (se totalbiscuit video om detta).
2) Batman arkham knight som för övrigt var i så dåligt skick att folk fick refunda från steam och utvecklarna bad själva om ursäkt.
3) https://www.youtube.com/watch?v=O7fA_JC_R5s, jag vet att det är en lite äldre video men han har en poäng.
4) Fallout 4.

Men jag håller med dig om att det på senare tid har blivit bättre med optimeringar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Hjälpsam

Är det någon mer som har problem med att logga in på Komplett?
Kunde just logga in.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

Sorry, missade att du hade länkat den sidan.

Nu ska vi se:
1) Far cry 4 som drogs med sådana enorma problem vid lansering (se totalbiscuit video om detta).
2) Batman arkham knight som för övrigt var i så dåligt skick att folk fick refunda från steam och utvecklarna bad själva om ursäkt.
3) https://www.youtube.com/watch?v=O7fA_JC_R5s, jag vet att det är en lite äldre video men han har en poäng.
4) Fallout 4.

Men jag håller med dig om att det på senare tid har blivit bättre med optimeringar.

1. Satt precis och kolla igenom hela den videon. Ingenting har ju med Gameworks att göra? Prestandaproblem = Skyll på Gameworks?

2. Och detta är Gameworks fel och inte att PC-versionen överlämnades till https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Galaxy ?

3. AdoredTV har en poäng, men som du säger är det en gammal video som dessutom har många felaktiga punkter. Adored saknar mycket kunskap i det han säger rent allmänt.

4. Vad är problemet med Fallout 4 mer än att dom använder Gameworks? Är där något med det som orsakar problem på kort? Det är ju inte konstigt om "Ultra" på God Rays som kräver ordentlig tesselering är tungt för kort, inställningen finns ju där i alla fall.

Det är mycket som skylls på Gameworks, förr var det rätt att göra det (då snackar vi ändå 2+ år sedan). Nu är det bara en skenursäkt för att lägga skulden på Nvidia istället för utvecklarna bakom. Just det här att det är prestandaproblem i spel blir det per automatik associerat med Gameworks.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB