Vad är detta för bokstav på mitt tangentbord?

Permalänk
Inaktiv

Vad är detta för bokstav på mitt tangentbord?

https://cdn.discordapp.com/attachments/343498761856876574/344...
Köpte detta tangentbord för runt ett år sedan och bestämde mig för att rengöra det idag. Märkte denna bokstav under M knappen, Någon ide vad det är? Lade inte märke till detta förrän jag nästan var klar

Permalänk
Medlem

Det är symbolen för enheten "micro"
http://unicode.org/cldr/utility/character.jsp?a=00B5

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Mer allmänt är det en grekisk bokstav och uttalas "my"
https://sv.wikipedia.org/wiki/My

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267593:

https://cdn.discordapp.com/attachments/343498761856876574/344...
Köpte detta tangentbord för runt ett år sedan och bestämde mig för att rengöra det idag. Märkte denna bokstav under M knappen, Någon ide vad det är? Lade inte märke till detta förrän jag nästan var klar

Måste ha varit redigt skitigt om du inte såg den innan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adri:

Mer allmänt är det en grekisk bokstav och uttalas "my"
https://sv.wikipedia.org/wiki/My

Men för att inte skapa missförstånd bör du kanske förtydliga att det är ett SI-prefix som heter mikro på svenska. Man använder den grekiska symbolen "my" för det, men när man idag pratar om µ är det 99 av 100 gånger prefixet man pratar om.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

behändigt tex när man skriver 10 µF för ett kapacitansvärde på en kondensator - vilket är mer korrekt än att skriva 10uF

Permalänk
Medlem

@Hund: Precis som du säger och @spawnstah insinuerar används µ vanligtvis som SI-prefixet mikro. Det är helt rätt. Däremot är µ inte samma sak som mikro-prefixet: µ är den gemena grekiska bokstaven 'my', som i det allra flesta fall betecknar ett SI-prefix. Inom exempelvis statistik är µ vanligt förekommande och då inte som SI-prefix, utan µ betecknar istället medelvärdet för en hel population (det 'sanna' medelvärdet). Men som du säger är detta exempel mer ett undantag som bekräftar regeln. =D

Man kan tillägga att den versala grekiska bokstaven my helt enkelt är 'M', vilket förklarar dess placering på tangentbordet!

Permalänk
Lego Master

Haha, nu när ni säger det så har jag samma på mitt Logitech G105!
µ FTW!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

WTF, såg nu att jag har micro-symbolen på mitt Razer Blackwidow chroma också. XD

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 @ 3.7 GHz. GPU: ROG STRIX GTX 1070 OC. MOBO: MSI B350 Tomahawk Arctic. RAM: Corsair Vengeance 16GB 2666MHz. Nätdel: Corsair CX750. Lagring: SSD 240GB. HDD 1TB. Chassi: NZXT S340 Razer edition

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som alltid saknat resten av det grekiska alfabetet på snabbkommando som µ? Jag är kanske skadad efter ingenjörsutbldningen men trots att jag inte jobbar inom det området hade jag kunnat se mig ha nytta av det rätt ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denny6505:

WTF, såg nu att jag har micro-symbolen på mitt Razer Blackwidow chroma också. XD

Ja den är ju trots allt väldigt standard. Haft det på alla tangentbord i flera år nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det har varit mer vanligt på tysk layout tror jag. Nästan alla tyska tangentbord jag sett har haft µ på Alt Gr+M, men också € på Alt Gr+E och @ på Alt Gr+Q.
Eurosymbolen ser man ibland tryckt på en svenska E-tangent, men aldrig @ - tecknet på Q-tangenten.
Alla tre funkar för med svensk layout valt under Linux däremot.

Förresten, × finns på Alt Gr + Shift + ' (bredvid Enter). Jag önskar att fler börjar använda det istället för bokstaven X för att beteckna multiplikation, vilket är lika felaktigt som att använda bokstaven u för den grekiska bokstaven µ.
Windows, Mac och många andra system har alltid haft det tecknet också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har den inte på mitt tangentbord men upptäckte att Alt Gr och knappen M ger ju symbolen µ!
Tack för detta!

Finns ju några andra symboler man också saknar rätt ofta
± (Alt och 0177 på numeriska tangentbordet), t.ex. när man anger mätnoggrannhet 25°C ± 0,5°C
° (Alt och 0176 på numeriska tangentbordet), exempelvis temperatur i °C

Men det kanske finns enklare sätt även för dessa symboler?

Permalänk
Medlem

Under Linux/X finns "grad-tecknet" ° på Alt Gr + Shift + 0.
Plus-minus finns på Alt Gr + ' ("accent", bredvid Backspace).

Men Linux har många fler symboler på Alt Gr - kombinationer än vad Windows har, så jag kan inte säga om Windowsanvändare har dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.