Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Går bra nu för AMD

Aldrig bra med endast en aktör på marknaden.

Hur kan det gå bra om man bara lyckas komma liknande grafikprestanda som konkurrenten 14-15 månader senare? Fördelen jag ser är att användare av freesync har möjligheten att uppgradera sina AMD-kort.

Poor Volta..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur många tror bryr sig det minsta om att kort släpptes 16 månader tidigare? inför ett köp, jag gör det inte.
Skulle tom kunna argumentera för Vega;
- "Köp Vega, det är nyare och fräshare!"

Jo, det är klart att många köpare (även jag) kommer tänka så. Men samtidigt ur en utvecklingsynpunkt hade man ju som sagt kunna tyckt att de borde kunna ha släppt något ännu roligare. Oavsett så är strömförbrukningen (och därmed också kanske värmeutvecklingen) inte särskilt rolig att titta på.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Amd's aktie har sjunkit, undrar vad detta beror på? Investerare som tappat hoppet?
kanske nådde nyheten om release samt priser ut efter att börsen stängde? Återstår att se vad som händer. Make or break för amd känns det som.

Som investerare skulle jag tänka att det är lätt för nvidia att kontra i det här läget. De skulle kunna sänka priset på sina modeller något och därmed göra Vega ännu mindre åtråvärt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Som investerare skulle jag tänka att det är lätt för nvidia att kontra i det här läget. De skulle kunna sänka priset på sina modeller något och därmed göra Vega ännu mindre åtråvärt.

Sant, eller "råka" läcka något matnyttigt om sin nästa generations GPUer.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Ser ut som en gigantisk flopp!

Detta har ju handlat om att det skulle vara AMDs raka spår in i toppstriden med nVIDIA, men så blir det återigen fail-strategin med att släppa ett "likvärdigt" kort till "ok" pris mer än ett år för sent.

De stora vinnarna är de som köpte ett 1080 redan när det kom och har suttit på den smaskiga prestandan sedan dess. Själv fick jag tag i ett beg 1080 STRIX för 5000 i vintras.

Förlorarna är de som tålmodigt väntat på Vega och förgäves försöker intala sig själva att de gör ett bra köp när de klickar hem ett Vega för 5000 kr.

Tråkigt att konstatera då jag är riktigt svag för AMD med massa röda kort i hyllan. Tack och lov kan man sitta på Ryzen med gott samvete

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landqvist00:

Amd's aktie har sjunkit, undrar vad detta beror på? Investerare som tappat hoppet?
kanske nådde nyheten om release samt priser ut efter att börsen stängde? Återstår att se vad som händer. Make or break för amd känns det som.

Det var väl oerhört väntat att det skulle gå ner? För att få AMDs aktie att gå upp behöver deras kort slå Nvidias toppkort eller att några stora affärer visas upp med Instinct och kommande Radeon Pro.

Fanns inte en chans att den skulle gå upp idag.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det verkar inte bli någon skärmbundle här i europa ännu (kan såklart komma senare).

Kollar man på "rest of world" på Radeon RX Vega-sidan så finns skärmen inte med, utan bara spel och 1700X/1800X med ett av tre utvalda moderkort (ASUS ROG Crosshair VI Extreme X370, GIGABYTE GA-AX370-Gaming K7, MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Det verkar inte bli någon skärmbundle här i europa ännu (kan såklart komma senare).

Kollar man på "rest of world" på Radeon RX Vega-sidan så finns skärmen inte med, utan bara spel och 1700X/1800X med ett av tre utvalda moderkort (ASUS ROG Crosshair VI Extreme X370, GIGABYTE GA-AX370-Gaming K7, MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM).

Haha ja jag såg det också. Up to $420 value, 2st spel för kanske $100 och $100 av på CPU/mobo (står inget om $100 på BÅDE cpu och mobo så förmodligen $100 för båda). $420 = $200. Logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om jag fattar allt rätt kan man i början bara köpa Rx 64 Vega i bundle med Skärm och/eller Ryzen CPU och detta för att blockera miners?

http://i.imgur.com/h7hiEij.jpg

Inte säkert att det är ett försök att blockera miners. Är Vega ens aktuellt för miners, det är ju hyffsat törstigt? Någon som vet?

Handlar nog snarare om merförsäljning och låg tillgång till vega kort i ett initialt skede?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Digital fyndjägare

Över ett år senare och folk klagar... hmmm... Det absolut viktigaste är väl ändå... BRA pris för RÄTT prestanda.
Allt annat är egentligen irrelevant.

Nvidia släppte jue deras kort GTX 1080 (EJ Ti) för runt 7490:- och folk köpte som gamar och "typ" ingen som klagade alls... eheee låter knäppt men så var det..
Och nu när AMD släpper sitt kort för ett bra pris så klagas det som attan... Varför? Låter knäppare jue.. De som klagar kan titta bort från AMD och skita i att köpa. Enkelt ellerhur... Men ja, jag vet att det kanske t.o.m. intresserar dem mer (gröna sidan) men då handlar det bara om att de ska köpa ett Nvidia kort BILLIGARE, inget annat.

Varför accepterar konsumenter dessa priser... priserna måste jue ner en bra bit... det mjölkas från flera håll hela jävla tiden idag. Man pratar om att konkurrens ÄR bra (men för vem då egentligen, företagen?). Det finns stor konkurrens bland skärmutgivarna ändå så kostar skärmarna skitmycket, för MYCKET. Sen ska man ha ett grafikkort (Nvidia) som kostar lika mycket eller mer o sen en CPU och ja varför inte 3D vision VR också, ja ni fattar... Vad är det frågan om... kom igen något måste jue ske någon gång så nästan ALLA kan ha råd att köra spelen så som de är tänkta att köras (även ens barn), men för vilket pris... egentligen är priserna totalt katastrofala för oss konsumenter.. det finns jue annat folk vill lägga sina pengar på också.

Säger än en gång... BRA pris för RÄTT prestanda. Där har iallafall AMD träffat RÄTT och det är därför man hejar och vill stödja deras teknologi. Blir nog en ny dator snart, en mini PC med fina VeGa NaNo och RyZen.

Edit: Dessa paket de visat, kommer detta gälla även för oss i Sverige, någon som vet om det?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Dessa paket de visat, kommer detta gälla även för oss i Sverige, någon som vet om det?

Läs tre inlägg upp från ditt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Säger än en gång... BRA pris för RÄTT prestanda. Där har iallafall AMD träffat RÄTT och det är därför man hejar och vill stödja deras teknologi. Blir nog en ny dator snart, en mini PC med fina VeGa NaNo och RyZen.

Dessa paket de visat, kommer detta gälla även för oss i Sverige, någon som vet om det?

Har de verkligen träffat rätt? Vega 56 verkar ju bli 1070 prestanda? Det enda Nvida behöver göra är ju att sänka priserna med 500-700 kr på 1070 och väldigt få lär köpa AMD.

Jag avvaktar prestandatesterna tills jag ropar bu eller bä men det ser inte bra ut just nu tyvärr

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem

Då prestandan garanterat räcker för mig kan en bundle mycket väl vara ett alternativ, behövt byta ut min lastgamla lg v2220 i ett antal år nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Digital fyndjägare

@ylledjur: Mmm.. höll på o skriva LOL. såg det efteråt hahahaa
Men tack ändå.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Om priserna som visats är ungefär rätt, vad tänker folk köpa? Är det någon här som kommer köpa referens-modeller?

Själv har jag massor av plats i mitt chassi och är inte intresserad av vattenkylning så jag kommer vänta på en riktigt biffig luftkylare av någon tredjeparts-tillverkare. Sapphire TRI-X eller liknande. Kanske Powercolor om de gör någon ny överdimensionerad 3-slotsbest.

Permalänk
Digital fyndjägare

@SweDragon: Vega Nano här...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

@Robocrap: Om du läser hela mitt inlägg och inte bara en liten del och tänker på Nvidia's priser så fattar du vad som menas.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Funderar på Vega 56 från Sapphire eller MSI. Hade varit coolt om EVGA gjorde AMD-kort också, deras FTW-kylare är grymma ju.

Är det nån som vet när tredjeparts-korten släpps?

@Bl4ckIce Ja inte nog med att 1080 nu är typ 5k? Nu är det istället Ti-modellen som ligger runt 7.5k som 1080 låg på innan. Så en sänkning på typ 2.5k, visar ju bara hur mycket mjölk dom fick.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kan det gå bra om man bara lyckas komma liknande grafikprestanda som konkurrenten 14-15 månader senare? Fördelen jag ser är att användare av freesync har möjligheten att uppgradera sina AMD-kort.

Poor Volta..

Handlar allt om att vara först?

Då kan vi säga att Ferrari helt har misslyckats med sina bilar då Lamborghini först hade 300HK i sina bilar.

Förstår du hur dumt det låter?

Jag bryr mig inte alls om 1080 släpptes innan Vega, det är nuet som jag är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Handlar allt om att vara först?

Då kan vi säga att Ferrari helt har misslyckats med sina bilar då Lamborghini först hade 300HK i sina bilar.

Förstår du hur dumt det låter?

Jag bryr mig inte alls om 1080 släpptes innan Vega, det är nuet som jag är intresserad av.

Många entusiaster bryr sig om mer än bara produkten som sådan. De bryr sig om hela utvecklingen, tekniken och företagen. Då är det väldigt nedslående att en produkt som kommer så långt efter, med så många transistorer och så hög värmeutveckling inte kan åstadkomma mer. Detta trots hjälp från HBM2 som kapar energiåtgång och sparar transistorer. Det är inget annat än ett dåligt omen alltihop.

Men det är klart. Bryr man sig inte om värme eller något och bara prestanda per krona i September 2017 och inte ägnar en tanke åt annat så är ju allt frid och fröjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Multithread:

Handlar allt om att vara först?

Då kan vi säga att Ferrari helt har misslyckats med sina bilar då Lamborghini först hade 300HK i sina bilar.

Förstår du hur dumt det låter?

Jag bryr mig inte alls om 1080 släpptes innan Vega, det är nuet som jag är intresserad av.

Ok, men om vi nu säger såhär. Om Nvidia eventuellt lanserar Volta/Pascal Refresh eller vad ryktena nu kallar det om mindre än 6 månader. Vad säger man då?

Man vill ju skjuta på gränserna (som Ryzen gjorde), inte bara nå upp till gamla standarder blandat med nytt. Men ja, nu sitter vi här med det ändå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Många entusiaster bryr sig om mer än bara produkten som sådan. De bryr sig om hela utvecklingen, tekniken och företagen. Då är det väldigt nedslående att en produkt som kommer så långt efter, med så många transistorer och så hög värmeutveckling inte kan åstadkomma mer.

@Aleshi: https://www.youtube.com/watch?v=51SsMsUXTt8&feature=youtu.be&...

Permalänk
Digital fyndjägare

@SeF.Typh00n:
Ok, men om vi nu säger såhär. Om Nvidia eventuellt lanserar Volta/Pascal Refresh eller vad ryktena nu kallar det om mindre än 6 månader. Vad säger man då?

OJJJ jädrans... Vilket HÖGT PRIS.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweDragon:

Om priserna som visats är ungefär rätt, vad tänker folk köpa? Är det någon här som kommer köpa referens-modeller?

Själv har jag massor av plats i mitt chassi och är inte intresserad av vattenkylning så jag kommer vänta på en riktigt biffig luftkylare av någon tredjeparts-tillverkare. Sapphire TRI-X eller liknande. Kanske Powercolor om de gör någon ny överdimensionerad 3-slotsbest.

Beror på vilket chassi. Min Ncase M1 behöver ett nytt kort (snabbaste jag har med korrekt kylning är i dagsläget ett HD5850) så jag ser gärna ett Vega Nano där. Men återstår att se hur korten blir samt hur kylningen presterar.

Eventuellt ett Vega 64 i något av mina större chassin, och då med eftermarknadskylare. Chassina tillåter varmare komponenter bättre och vispkylare går helt okej där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bl4ckIce:

@SeF.Typh00n:
Ok, men om vi nu säger såhär. Om Nvidia eventuellt lanserar Volta/Pascal Refresh eller vad ryktena nu kallar det om mindre än 6 månader. Vad säger man då?

OJJJ jädrans... Vilket HÖGT PRIS.

Man får väl sätta det i relation till prestandan. 1080 Ti är ~30% mer prestanda till ~30% högre pris, är det orimligt?
(Nu jämför jag med ungefär 6000 för 1080 och 8000 för 1080 Ti)

Får vi Pascal Refresh lär priserna inte vara mycket högre, och om det är Volta lär vi få samma situation med GTX 1080 (ett nerskuret kort med prestanda som 1080 Ti för ungefär samma pris. Ren gissning bara.). Nvidia tenderar ju till att prissätta produkterna utefter prestandan jämfört med förra generationen.

Totalsumman är ju fortfarande hög, men den är i relation med prestandan (som även AMD följer).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Digital fyndjägare

@SeF.Typh00n: Enda prisvärda kort som kom ut med Pascal var 1070 om man ska se till prestanda med pris. Så kommer det något prisvärt från Nvidia så är det förhoppningsvis motsvarande 70 serien. 1080 var alldeles för högt pris på. VEGA ligger på ett perfekt pris per prestanda läge vid utsläpp.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Visst hade Nvidia kunnat ta ut det höga priset då på 1080 men de var riktigt äckliga och fula och körde kortet utan "HBM teknologin" som det ryktades om då. Så visst fan gjorde de ett oärligt kap på alla som köpte från dem då. Att folk klagar NU på AMD's rättvisa pris med allt man får på kortet är en annan femma... men jo visst ja, nu minns jag igen... folk vill jue ha ett billigare Nvidia kort bara.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@SeF.Typh00n: Enda prisvärda kort som kom ut med Pascal var 1070 om man ska se till prestanda med pris. Så kommer det något prisvärt från Nvidia så är det förhoppningsvis motsvarande 70 serien. 1080 var alldeles för högt pris på. VEGA ligger på ett perfekt pris per prestanda läge vid utsläpp.

Billigare i inköp... dyrare i drift. Över en 3 års period lär du betalat 500-1000kr extra för RX jämfört med GTX1080, om vi antar samma inköpspris. El är inte billigt när man gamear i timmar varje dag, 100W mer på datorn spelar roll.

Det är därför rabatter är det enda som lockar. Samma pris som GTX1080 har nu gör det egentligen inte.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Billigare i inköp... dyrare i drift. Över en 3 års period lär du betalat 500-1000kr extra för RX jämfört med GTX1080, om vi antar samma inköpspris. El är inte billigt när man gamear i timmar varje dag, 100W mer på datorn spelar roll.

Det är därför rabatter är det enda som lockar. Samma pris som GTX1080 har nu gör det egentligen inte.

skillnaden är inte så stor.
en tredjeparts 1080 220w
Vega ligger i närheten
stora skillnaden uppstår ifall man överklockar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)