Blåst på Tradera igen, denna gången av ett företag (!)

Permalänk
Avstängd

Blåst på Tradera igen, denna gången av ett företag (!)

Köpte fyra stycken vinylskivor av en synnerligen etablerad säljare/butik på Tradera, som har fysisk adress, f-skatt och hela klabbet. Efter två veckor och inga skivor, mejlade jag säljaren utan svar i fyra dagar. Mejlade igen om han har skickat skivorna, och fick då svar att det hade han och att jag redan borde ha dom. Efter ytterligare tre dagar och inga skivor mejlade jag igen, inget svar. Mejlade igen och inget svar. Kontaktade Tradera för fyra dagar sedan som skickade mejl till säljaren, ingen respons. Mejlade igen igår, inget svar.

Vad skall jag göra?

Permalänk
Inaktiv

Bad du han skicka med kollinr? Annars är det nog kört.

Permalänk
Avstängd

Polisanmäl och gå vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Bad du han skicka med kollinr? Annars är det nog kört.

Han svarar ju inte, inte ett knyst.

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att du råkat ut för det där. Vilket fraktsätt valde ni? Tog ni vanligt ospårat så kan det lika gärna vara posten som tappat bort paketet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Tråkigt att du råkat ut för det där. Vilket fraktsätt valde ni? Tog ni vanligt ospårat så kan det lika gärna vara posten som tappat bort paketet.

Alltså, jag är inte inblandad mer än att jag har betalat för en vara jag sedermera inte fått. Vad företaget använder för fraktsätt ligger ju liksom utanför mina händer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VresiBerba:

Alltså, jag är inte inblandad mer än att jag har betalat för en vara jag sedermera inte fått. Vad företaget använder för fraktsätt ligger ju liksom utanför mina händer.

Men det brukar ju stå när man köper en produkt på Tradera. Vissa har ju tom tillägg med REK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Men det brukar ju stå när man köper en produkt på Tradera. Vissa har ju tom tillägg med REK

"Frakt - Posten". Hur han har skickat vet jag alltså inte och eftersom det inte är en affär med en privatperson känns det inte som om det är något jag har med att göra överhuvudtaget. Men kommer inte grejorna är det ju inte mitt fel, företaget får väl bevisa att dom har skickat grejorna och har dom det och de ändå inte kommit fram, får väl dom ta det med fraktbolaget i så fall. Det är väl inget jag skall behöva göra.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så hade jag ringt till företaget. Mejla, ja det fungerar väl men det tar ju sån tid.
Enda positiva med mejl är att du kan bevisa exakt vad de sagt till dig, lite svårare när det kommer till ett telefonsamtal.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VresiBerba:

"Frakt - Posten". Hur han har skickat vet jag alltså inte och eftersom det inte är en affär med en privatperson känns det inte som om det är något jag har med att göra överhuvudtaget. Men kommer inte grejorna är det ju inte mitt fel, företaget får väl bevisa att dom har skickat grejorna och har dom det och de ändå inte kommit fram, får väl dom ta det med fraktbolaget i så fall. Det är väl inget jag skall behöva göra.

Jag hoppas det bara är sommarjobbarhaveri på posten och att du får dina skivor.
Du har gjort rätt i att koppla in Tradera. Yrka på en återbetalning om bevis på frakt inte kan ges! Det är företaget och transportören som ska se till att varan kommer fram till dig, så företaget kan då inte slå dövörat till.

Ett tips i framtiden är att begära och få betala för REK. Det är helt klart pengarna när det gäller vinyl.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om de har semesterstängt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om de har semesterstängt ?

Dom lägger upp skivor på Tradera hela tiden och på websidan står det ingenting om semesterstängt.

Skrivet av anon246659:

Ett tips i framtiden är att begära och få betala för REK. Det är helt klart pengarna när det gäller vinyl.

Rekommenderad post är egentligen bara ett sätt för säljaren att slippa ansvar och låta köparen stå för extrakostnaden. Men åter igen, detta är ett företag och det finns ju fler företag som säljer på Tradera, till exempel Webhallen, och jag tar då inte kontakt med dom och önskar att få betala 50 spänn extra så att grejorna kommer fram som dom skall. Det är upp till företaget att sköta den biten.

Om jag har fått detta om bakfoten vill jag gärna bli rättad.

Skrivet av ImTheMeaN:

Hade jag varit du så hade jag ringt till företaget. Mejla, ja det fungerar väl men det tar ju sån tid.

Skall göra det på måndag. E-post fungerade alldeles utmärkt när dom skulle ha betalt, dock. Och tre veckor? Näh! Så långsamt är inte e-post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VresiBerba:

Rekommenderad post är egentligen bara ett sätt för säljaren att slippa ansvar och låta köparen stå för extrakostnaden. Men åter igen, detta är ett företag och det finns ju fler företag som säljer på Tradera, till exempel Webhallen, och jag tar då inte kontakt med dom och önskar att få betala 50 spänn extra så att grejorna kommer fram som dom skall. Det är upp till företaget att sköta den biten.

Om jag har fått detta om bakfoten vill jag gärna bli rättad.

Säljaren blir endast av med ansvaret efter du kvitterat ut paketet. Du kan få bud hem till dörren från Webhallen om du begär det. Säger du inget så väljer företaget självfallet det billigaste alternativet. Personligen betalar jag mer än gärna några kronor mer för REK\Mypack så vet jag att paketet är försäkrat och spårat från säljare till kvittering.

Enkelt sagt så får man det man betalar för.

Hursom så tycker jag du ska vara på företaget samt dra in Tradera in i det hela. Det är som sagt säljarens skyldighet att se till att produkten kommer fram.

Permalänk
Medlem

Säljaren har alltid ansvar att ett paket kommer fram oavsett om det är ett företag eller privatperson. Så att skicka något icke spårbart och försäkrat är bara dumt om det inte är av ringa värde. Schenker är väldigt bra när det kommer till Tradera. Billiga fraktkostnader och både spårbart och försäkrat.

När det gäller Posten och DHL är det sämre. Posten Skicka Lätt som är deras enda rimligt prissatta spårbara tjänst har ingen försäkring. DHL har en massa krav och försäkrar bara för en struntsumma.

Permalänk
Avstängd

Säljaren svarar antagligen inte för att han inte prioriterar att hantera jobbiga kunder, något han säkerligen stöter på ofta om han är så etablerad som du säger. Låt säga att han har skickat varorna, då kan han ju liksom du anta att du försöker lura honom. Eller så är ni båda oskyldiga och posten ligger bakom - då är det fortfarande inte hans fel.

Permalänk
Medlem

@Kaleidoskop: Bullshit, ett företag kommer alltid svara sina kunder då ett simpelt ja paketet är försenat är mycket bättre än negativt omdöme samt en polisanmälning.

Edit: Glöm inte bort en avstängning från Tradera på köpet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Säljaren svarar antagligen inte för att han inte prioriterar att hantera jobbiga kunder, något han säkerligen stöter på ofta om han är så etablerad som du säger. Låt säga att han har skickat varorna, då kan han ju liksom du anta att du försöker lura honom. Eller så är ni båda oskyldiga och posten ligger bakom - då är det fortfarande inte hans fel.

Vilket konstigt inlägg. Vadå jobbig kund? Ts har betalat för varor som han inte har fått. Hur är det en jobbig kund att vilja få det man betalar för?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleidoskop:

Säljaren svarar antagligen inte för att han inte prioriterar att hantera jobbiga kunder, något han säkerligen stöter på ofta om han är så etablerad som du säger.

Va... vad sa du nu?! Hur får du det till att jag är en "jobbig kund"? Vad fan, människa!

Skrivet av Kaleidoskop:

Låt säga att han har skickat varorna, då kan han ju liksom du anta att du försöker lura honom.

Och anledningen till att man inte svarar på e-post då, är?

Skrivet av Kaleidoskop:

Eller så är ni båda oskyldiga och posten ligger bakom - då är det fortfarande inte hans fel.

Nähe, vems fel är det då, då? Mitt kanske? När du köper grejor för 15.000 från Inet och sakerna inte kommer fram, är det liksom bara att, jahap, det var ju tråkigt. 15.000 i sjön. Eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Eller så är ni båda oskyldiga och posten ligger bakom - då är det fortfarande inte hans fel.

Men det är säljarens ansvar så länge inte varan har levererats. Bara för att han lämnar ett paket tills posten betyder inte hans hans ansvar har upphört. Kommer ett paket bort måste säljaren reklamera paketet och få ersättning av posten. Han måste givetvis ersätta kunden direkt.

Till OP, polisanmäl.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Säljaren svarar antagligen inte för att han inte prioriterar att hantera jobbiga kunder, något han säkerligen stöter på ofta om han är så etablerad som du säger. Låt säga att han har skickat varorna, då kan han ju liksom du anta att du försöker lura honom. Eller så är ni båda oskyldiga och posten ligger bakom - då är det fortfarande inte hans fel.

Du råkar inte sälja LP-skivor på nätet?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

"Frakt - Posten". Hur han har skickat vet jag alltså inte och eftersom det inte är en affär med en privatperson känns det inte som om det är något jag har med att göra överhuvudtaget. Men kommer inte grejorna är det ju inte mitt fel, företaget får väl bevisa att dom har skickat grejorna och har dom det och de ändå inte kommit fram, får väl dom ta det med fraktbolaget i så fall. Det är väl inget jag skall behöva göra.

Frakt Posten tolkar jag som att han skickat det utan REK. Jag har på sista tiden varit med om att postnord hållit kvar svensksålda paket i upp emot 2 veckor av diverse anledningar, tomtarna på terminalen skickade ett av mina paket hela vägen upp till norr och sedan ända längst ner i landet, typ Malmö eller liknande. Till saken hör att jag bor i Örebro.
Paketet hade alltså passerat igenom "min" terminal 2 gånger utan att dom insett det.

Hoppas det dyker upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Frakt Posten tolkar jag som att han skickat det utan REK.

Ja, det kanske han har, fram har det i alla fall inte kommit. Men som sagt, vilket fraktsätt företaget jag har köpt varor av än använt sig av, är det liksom inte mina problem.

Permalänk
Avstängd

Har nu ringt butiken;

1) Ägaren förstås inte där
2a) Jag har tydligen mejlat till fel adress trots att jag fått ett (1) svar
2b) Jag får anta att Traderas fyra (4!) mejl också kommit fel, då
3) Beklagar att det blivit så här "Men över fyra veckor?" Ja, synd...
4) Hoppas att du kan få svar imorgon

Herre Gud :/

Permalänk
Inaktiv

Numera så tvingar Tradera mer eller mindre alla att använda traderas betalningslösning.
Så har du betalat med kort så kan du alltid reklamera kortköpet hos din bank.
Har du betalt med PayPal så kan du öppna en dispyt.

Permalänk
Medlem

Kämpa på!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon226320:

Numera så tvingar Tradera mer eller mindre alla att använda traderas betalningslösning.

Är ingenting jag känner till. Vad är "Traderas betalningslösning"?

Skrivet av anon226320:

Så har du betalat med kort så kan du alltid reklamera kortköpet hos din bank.

Banköverföring, något jag har helt gått ifrån och förlitar mig sedan några år tillbaka enbart till Klarna och Paypal. Men det fanns ingen som helst anledning att tro att säljaren skulle vara oärlig eftersom det dels finns en fysisk butik och dels att säljaren har ganska precis 0.00004 negativa omdömen per 1 positivt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VresiBerba:

Är ingenting jag känner till. Vad är "Traderas betalningslösning"?

Banköverföring, något jag har helt gått ifrån och förlitar mig sedan några år tillbaka enbart till Klarna och Paypal. Men det fanns ingen som helst anledning att tro att säljaren skulle vara oärlig eftersom det dels finns en fysisk butik och dels att säljaren har ganska precis 0.00004 negativa omdömen per 1 positivt.

Jag hade enbart dålig erfarenhet av en av de största butikerna för skivor på Tradera, trots nästan enbart positiva omdömen och väldigt (i text) generösa villkor. När det krånglade blev det en annan ton och jag blev även spärrad på Tradera av säljaren efter att jag sagt vad jag tyckte.

Skicket de angav var genomgående fel, men jag hade iaf "turen" att få alla paket/brev.

Detta var en av anledningarna till att jag inte litar på Traderas omdömen längre och helt slutat använda tjänsten. Gick med 2003, så jag har trots allt sett en del, men denne säljare/butik var sämsta jag upplevt dittills.

Hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro