Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Skrivet av twk:

Fota med telefonen och ladda upp som album på tex Imgur kanske kan vara ett alternativ? Lär gå betydligt fortare!

Dålig kvalitet! Så kanske han inte har lust att dela med sig av allt i papprena, personnummmerr, adress, mobilnummer osv!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

@Allexz: Att "rättegång kostar samhället stora pengar" är ju nästan löjligt att påpeka för dig. Det är ju inte du som valt att ta detta till rätten.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

@Barren Wuffet: Var läser du? :S

Tråden antar jag..?

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Inaktiv

Helt jävla sjukt alltså, men jag ser att Rånartjänst har ett problem med att allt mindre äger en tv idag och då måste de dra alla till tinget om de bara så har en apparat som på något sätt kan liknas som en tv.

Skrivet av Staropramen:

@Allexz: Att "rättegång kostar samhället stora pengar" är ju nästan löjligt att påpeka för dig. Det är ju inte du som valt att ta detta till rätten.

Amen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

@Allexz: Att "rättegång kostar samhället stora pengar" är ju nästan löjligt att påpeka för dig. Det är ju inte du som valt att ta detta till rätten.

Låter lite som ett förtäckt hot.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Spännande.
Vet dock inte om man ska skratta eller gråta.

Hur som helst skadar det inte vara väl förbered så ta ett foto där man tydlig ser skärmens / skärmarnas modell beteckning, skriv ut det tillsammans med lämpligt produkt blad så att du tydligt kan visa och förklara att det inte är en TV.

Och skulle dom försöka hävda att du ändå ska betala så kan du hänvisa till högsta förvaltningsdomstolens mål nr 7368-13 som klart och tydligt bevisar motsatsen.
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Lycka till och tänk på att vinna i Tingsrätten kan vara lite som ett lotteri så det är inte hela världen om du inte skulle göra det och det är bara att överklaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Fota med telefonen och ladda upp som album på tex Imgur kanske kan vara ett alternativ? Lär gå betydligt fortare!

Kan tänka mig att han vill ta bort personnummer och annan privat information, hade jag gjort innan jag lagt upp dokumenten.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Spännande.
Vet dock inte om man ska skratta eller gråta.

Hur som helst skadar det inte vara väl förbered så ta ett foto där man tydlig ser skärmens / skärmarnas modell beteckning, skriv ut det tillsammans med lämpligt produkt blad så att du tydligt kan visa och förklara att det inte är en TV.

Och skulle dom försöka hävda att du ändå ska betala så kan du hänvisa till högsta förvaltningsdomstolens mål nr 7368-13 som klart och tydligt bevisar motsatsen.
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Lycka till och tänk på att vinna i Tingsrätten kan vara lite som ett lotteri så det är inte hela världen om du inte skulle göra det och det är bara att överklaga.

Låter ju märkligt att man själv behöver bevisa ett icke-tv innehav. Borde ju falla på radiotjänst att bevisa innehav, hur de nu skulle kunna göra det?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Kan tänka mig att han vill ta bort personnummer och annan privat information, hade jag gjort innan jag lagt upp dokumenten.

Både ja och nej... Är man lite sugen går det ju att rota fram ocensurerade papper, eftersom det numera är offentliga handlingar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Sötast

Tjoho!
Ganska så stor uppdatering!

Här nedan finns en länk till inscannade och redigerade* dokument.
* (namn, personnummer, adress etc)
Filtyp: PDF (Zippade)

Dokumenten är uppladdade i sin helhet som jag har mottagit dem under dagen.
Har delat upp dokumenten enligt de rubriker som stått på papperna. (4 olika)

Jag kommer framöver ladda upp de dokument/bilder som att jag kommer ta med mig till tingsrätten trots att bevisbördan ej borde ligga på mig?
Har inte påbörjat dessa dokument än så det kommer senare ^^

https://www.dropbox.com/s/kcb1c41hw9tahdi/TV-licens.zip?dl=0

Uppdaterar även första posten med detta inlägg.
Edit: Ooops! Glömde att man måste begära behörighet för redigering av inlägg numera.
Har begärt detta ^^

Edit:
Är väl dags att jag lägger upp denna:

2st kanske är overkill, men ja.

Direktlänk http://i.imgur.com/c6SXEnN.jpg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MuLLvaD3n:

En sak jag skulle vilja skriva ut här är att när jag köpte en TV på Net on Net så frågade personen i kassan om jag ville lägga kvittot på "mig" istället för att slippa spara det fysiska papperskvittot. Jag gjorde en "profil" i kassan med bland annat telefonnummer och efter några dagar ringer TV och radiotjänsten för att berätta att jag behöver börja betala.

Lång historia kort så antar jag att Net on Net på något sätt förmedlar/förmedlade till Tv och radiotjänsten att jag har köpt en TV varpå att de kontaktar mig. Kan vara bra att veta!

Undrar ifall butiker nekar till köp om man vill betala tv:n kontant och vägrar lämna ut personuppgifter?

Självklart inte något medlemsskap heller som de flesta tjatar om i kassan. Ju färre ställen man är registrerad på desto bättre!

Permalänk
Sötast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Både ja och nej... Är man lite sugen går det ju att rota fram ocensurerade papper, eftersom det numera är offentliga handlingar.

Definitivt är det möjligt, har inte raderat målsnamnet i dokumenten så det är definitivt möjligt att ta fram denna information om man så vill.
Personligen så slipper jag gärna det varpå jag raderat lite info. Men om något halvpsycho vill så ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Definitivt är det möjligt, har inte raderat, har inte raderat målsnamnet i dokumenten så det är definitivt möjligt att ta fram denna information om man så vill.
Personligen så slipper jag gärna det varpå jag raderat lite info. Men om något halvpsycho vill så ^^

Blir så förbannad på kontrollanten hur dennas beteende emot dig. Duktigt med struk skulle han haft. (Nej, jag uppmuntrar inte till våld, plz mod no bannerino)

Permalänk
Medlem

@Crockett: Känner en som brukar uppge "Kalle Anka, Ankeborg" när butiken frågar när han köper TV. Har funkat hittills.

Permalänk

Fan, vilka stolpskott. ska de belasta rättsväsendet med sånt här trams? Hoppas det går bra för dig och att du frias. Jag hejar på dig

Permalänk
Medlem

Tycker vi ska samla ihop ett suportergäng till rättegången sitta i rättsalen med en stor sweclockers banderoller och heja på TS.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Sjukaste jag läst på länge!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är okunnighet hos kontrollanten och att han helt enkelt inte vet att man kan ha en stor bildskärm kopplat till en dator/HTPC eller om han vet att det är möjligt och bara chansar här nu?

Vad blir konsekvenserna om du vinner och han förlorar? Vet man det?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Sötast
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag undrar om det är okunnighet hos kontrollanten och att han helt enkelt inte vet att man kan ha en stor bildskärm kopplat till en dator/HTPC eller om han vet att det är möjligt och bara chansar här nu?

Vad blir konsekvenserna om du vinner och han förlorar? Vet man det?

Om jag förlorar så blir jag bötesfälld och säkerligen få betala någon extra summa för ärendet, men jag vet faktiskt inte.
Detta lär jag dock överklaga isåfall.

Om jag vinner så slipper jag förhoppningsvis denna förföljelse och hoppas att det kostar kiruna mer än en livstids avgift av tv-licens.

Oavsett så har jag öppnat ett till sparkonto med titel "Tv-licens" Det kommer att innehålla nöjespengar som jag sätter in istället för att skicka till radiotjänst.
Dessa pengar kommer jag att slänga på tivoli eller något och njuta extra mycket av.

Permalänk

Har nu läst dina dokument.

Finns inte ens chans att kontrollantens iakttagelser håller i rätten.
Det är helt och hållet omöjligt för en normal människa - inkl mig själv - att se skillnad på en PD och en TV.
Jag skulle inte ha en chans att i världen att 100-procentigt kunna peka säga vad jag har sett. Varken att det är en TV eller en PD.

På jobbet hade vi för många år sedan ett femtiotal PDs varav vissa av dem hade en tuner eftermonterad på baksidan. Den var licenspliktig. Inte skärmen.

Se till att dokumentera din PD med foton framifrån, utifrån och på modellbeteckningen.
Har du kvitton eller beställningsbekräftelse på den så inkludera den med.
Du ska också inkludera länk och utskrift på tablån som visar att Monsters Inc inte visades.
https://www.tv.nu/2017-01-28

Du ska se till att övertyga rätten med så många inlagor fyllda med korrekt bevis så att rätten inser att kontrollantens fönstertittande inte väger speciellt tungt utan saknar helt och hållet bevisvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Undrar ifall butiker nekar till köp om man vill betala tv:n kontant och vägrar lämna ut personuppgifter?

Det ska de göra. Lagen säger klart och tydligt att de har anmälningsplikt. I sammahanget är det irrelevant. Du är inte skyldig att uppge vem du köpt TV'n åt, och köp, bevisar inte innehav.

Skrivet av Miney:

@Crockett: Känner en som brukar uppge "Kalle Anka, Ankeborg" när butiken frågar när han köper TV. Har funkat hittills.

Rent krasst får butiken inte det, men jag antar att risken för att Radiotjänst, eller allmän åklagare ska ge sig på butiken för det är låg. Som jag skrev ovan är det dock helt meningslöst. Uppge gärna namn och adress, låt dem höra av sig. Det är inte din uppgift att göra jobbet åt dig, du har köpt en gåva, och antingen gett bort den, eller förvarar den så den är varaktigt undanställd i väntan på att den ska ges bort. I båda fallen är det enda svaret du behöver ge Radiotjänst "Det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet".
Jag förutsätter förstås att man inte LJUGER för Radiotjänst. Det vore olagligt.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag undrar om det är okunnighet hos kontrollanten och att han helt enkelt inte vet att man kan ha en stor bildskärm kopplat till en dator/HTPC eller om han vet att det är möjligt och bara chansar här nu?

Det är klart han vet. Hitta någon som inte vet att det finns stora monitorer, och att man kan spela upp exakt vad fan som helst på en dator.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Vad blir konsekvenserna om du vinner och han förlorar? Vet man det?

Om TS vinner, och Radiotjänst förlorar blir konsekvenserna... inga. Radiotjänst kan eventuellt få betala en del rättegångskostnader, men det gör de på rutin. Om TS förlorar, Böter, och retroaktivt påförd licens. Som får sägas upp med "det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet" och domen får antingen godtas, eller överklagas. Även Radiotjänst kan välja att överklaga domen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har TV-kontrollanten jobbat 20 år i elektronikbranchen innan han öppnade barnbutiken Herrejösses, han kan inte ha följt med i teknikutvecklingen. Eller också är han bara ondsint.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Dessa pengar kommer jag att slänga på tivoli eller något och njuta extra mycket av.

Gött får du välja advokat själv eller blir du tilldelad en? Se i så fall till att det blir en som har koll på teknik och vet vad denna prata om.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tingsrätten har gjort bedömningen att svarande inte behöver någon offentlig försvarare... WTF? Dömd på förhand?

Eftersom inte kontrollanten gjort någon notis om vad som visats på skärmen, är det svårare att "bevisa" att det inte var TV som visades. TS eget påstående blir ord mot ord, och kontrollantens ord väger alltid tyngre.
Jag vill nog ha advokat på plats vid rättegång, och hade varit på tingsrätten om det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allting även om det är mycket intressant.

Om du inte redan gjort det så anmälan kontrollanten. Det är med stor sannolikhet denne gjort/gör liknande mot andra och upprepade anmälningar om hemfridsbrott kan göra gott även om varje anmälan i sig inte kan bevisa brottet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Uppge gärna namn och adress, låt dem höra av sig. Det är inte din uppgift att göra jobbet åt dig, du har köpt en gåva, och antingen gett bort den, eller förvarar den så den är varaktigt undanställd i väntan på att den ska ges bort. I båda fallen är det enda svaret du behöver ge Radiotjänst "Det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet".

Problemet med detta är att Radiotjänst vet vem du är och att du köpt tv. Åt dig själv eller annan spelar ingen roll när det blir dig de börjar processa mot.

Enda sättet att slippa denna situation, måste ju bli falska/uteblivna personuppgifter alternativt begagnatköp istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tingsrätten har gjort bedömningen att svarande inte behöver någon offentlig försvarare... WTF? Dömd på förhand?

Det är praxis i tingsrätten att inte bli tilldelad någon offentlig försvarare om man inte riskerar att dömas till fängelse.

Permalänk
Sötast

Är väl dags att jag lägger upp denna:

2st kanske är overkill, men ja.

Direktlänk http://i.imgur.com/c6SXEnN.jpg

Permalänk
Medlem

Är det ok att en fluktare springer runt och stirrar in genom fönster på två minderåriga barn? Har du polisanmält honom för hemfridsbrott?

Permalänk
Sötast
Skrivet av myusername:

Har nu läst dina dokument.

Finns inte ens chans att kontrollantens iakttagelser håller i rätten.
Det är helt och hållet omöjligt för en normal människa - inkl mig själv - att se skillnad på en PD och en TV.
Jag skulle inte ha en chans att i världen att 100-procentigt kunna peka säga vad jag har sett. Varken att det är en TV eller en PD.

På jobbet hade vi för många år sedan ett femtiotal PDs varav vissa av dem hade en tuner eftermonterad på baksidan. Den var licenspliktig. Inte skärmen.

Se till att dokumentera din PD med foton framifrån, utifrån och på modellbeteckningen.
Har du kvitton eller beställningsbekräftelse på den så inkludera den med.
Du ska också inkludera länk och utskrift på tablån som visar att Monsters Inc inte visades.
https://www.tv.nu/2017-01-28

Du ska se till att övertyga rätten med så många inlagor fyllda med korrekt bevis så att rätten inser att kontrollantens fönstertittande inte väger speciellt tungt utan saknar helt och hållet bevisvärde.

Wow! Riktigt snyggt med TV-tablån där! Hade icke en aning att sådan historik fanns! Thanks!
I övrigt bra inlägg, håller med fullständigt!

Skrivet av Bozzeta:

Är det ok att en fluktare springer runt och stirrar in genom fönster på två minderåriga barn? Har du polisanmält honom för hemfridsbrott?

Tog denna diskussion med polisen som förhörde mig.
Då det är gjort "snabbt" och i tjänsten så är det inte mer olagligt än att du går förbi grannens hus och tittar in genom fönstret (makes sense)
Men om man hänger bakom en buske/gömmer sig eller gör detta gång på gång så är det en annan fråga.