Uppkörning imorgon - några få frågor

Permalänk
Medlem

Uppkörning imorgon - några få frågor

Hej!

Ska köra upp imorgon och hoppas att det kommer gå bra. Har två saker som jag är osäker på dock som jag vill ha svar på för att veta hur jag ska köra:

1. På parkering, får man korsa tomma parkeringsrutor hur som helst? Försökte googla på detta och såg en kille som påstod att han kuggat för att han inte korsat dem och genom detta åkt 10 meter i "onödan" och därmed fick dåligt betyg i Eco-driving. Låter lite orimligt, men fick mig att fundera på hur man bör köra på en tom parkering. Vad gäller?

2. Någon som har koll på om det är en fördel eller en nackdel att använda sig av farthållare (såklart endast när det är lämpligt, t.ex. rak landsväg) under uppkörningen?

Tack på förhand, uppdaterar om det är något mer mina nerver får mig att vara osäker på!

Permalänk
Skäggig legend

1. Jag körde mot en gammal enkelriktad utfart (hade precis blivit vanlig utfart) korsade allt jag såg i form av parkeringsrutor och parkerade snett som attan. Uppkörningskillen sa: Hur kändes de? med mitt svar: Jag parkerar som ett arsle, men jag gjorde inget fel. Helt rätt sade uppkörningskillen. Det var 9 år sedan.

2. Utan farthållare ffs!

De tar ju såklart in helheten över hur du känns och kör överlag, en liten minimiss ska man inte kugga på. Två missar dock, då kan det vara klippt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Nackdel med cruise control.
Tar fokus från dig att starta den och du slappnar av lättare vilket gör att du inte är lika skärpt på vad som händer runt om.

Undvik cruise control helt när du kör upp.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte svara på fråga nummer ett till 100% men jag skulle då inte köra rakt över en parkering, följ vägen är mitt råd.

Gällande farthållare så är det inte något jag hört någon av de jag känner använda, jag använde det inte heller. Kommer inte ge minuspoäng att inte använda den så kör ett säkert kort

Lycka till!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Som många andra här säger tycker jag inte att du ska använda Cruise Control över huvud taget när du kör upp. Det finns ingen anledning för det.

Rent generellt är fördelarna med Cruise control många. När det kommer till bränsleförbrukning är det delade meningar, men min personliga erfarenhet är att det sänker bränsleförbrukningen på grund av att den alltid håller bilen på rätt hastighet. Inte för mycket gas och inte för lite gas. Det går säkert att "tvinga" bilen till lägre nivåer, men kör man långt brukar i alla fall inte jag orka det.

Sen det uppenbara, du slipper ju sitter och trycka ner pedalen hela tiden. Jag som ofta kör långt, (100 mil+), dyrkar att kunna sträcka på benen och inte behöva sitta i en fast position hela tiden.

Parkeringsfrågan har jag inte en aning om, jag genar hejvilt om det finns möjlighet till det och har aldrig tänkt på något annat.

Lycka till på uppkörningen och kom ihåg att hålla god uppsikt, uppsikten är vad många ofta kuggar på.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Det där med parkeringen --- Få tänker på/absolut helt glömt bort att dom har väjningsplikt när dom kryssar genom rutorna. Samt så gäller högerregeln rent allmänt (folk är totalt värdelösa på att följa den regeln) om inget annat är skyltat.

Använder själv farthållare ganska frekvent. Inne i byn där det är längre sträckor med 30-50km/h och sikten är bra, annars så i princip alltid på landsväg.

På lastbilen jag kör så använder jag mycket utav hastighets limiter. Då är det hela tiden jag som kör och är i kommando... Dock tar jag bort ett litet distraherande moment --- där man ska ned och snegla på hastighetsmätaren så inte farbror blå har anledning och stå och heja stopp längst efter vägen.

Permalänk
Medlem

Kuggas du på att du inte kör över parkeringsrutor och att det är dålig eco-driving är handledaren ett arsle som bara vill ha extra pengar. Det har ju knappast något enorm effekt direkt om du nu inte sitter och kör runt på parkeringsplatser som är helt öde en halvtimme varje gång du är ute och rattar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

När jag höll på med kortet sa iallafall min körskollärare att det inte är några som helst problem att korsa rutor om de är tomma, men som nämnt tidigare i tråden gäller högerregel i allmänhet PÅ parkeringar (inte ut från dem, där gäller så vitt jag vet utfartsregeln) och man har väjningsplikt ut ur sin ruta.

Och låt bli farthållaren också, som sagt. De är nog ganska måna om att du klarar av att hålla trafiktempot själv utan hjälputrustning.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Känns bra att ha bättre koll nu på vad de letar efter

Permalänk
Medlem

Klarade uppkörningen, tack alla igen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Klarade uppkörningen, tack alla igen!!

Grattis 🚗

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Stort grattis mannen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Klarade uppkörningen, tack alla igen!!

Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Klarade uppkörningen, tack alla igen!!

Grattis (:

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Klarade uppkörningen, tack alla igen!!

Grattis!

Berätta vad du fick göra!
På min tid för en evighet sedan fick jag köra iväg och följa vägskyltar. Genom orten, in på grusväg, ut på landsväg och hem.
Sedan var det klart.
Den stackars tjejen efter mig fick göra säkerhetskontroll av bilen, fickparkera och starta i den mest vidriga av alla backar.
Hon klarade sig men jag hade aldrig klarat mig om jag fått göra det hon fick

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Skrivet av myusername:

Grattis!

Berätta vad du fick göra!
På min tid för en evighet sedan fick jag köra iväg och följa vägskyltar. Genom orten, in på grusväg, ut på landsväg och hem.
Sedan var det klart.
Den stackars tjejen efter mig fick göra säkerhetskontroll av bilen, fickparkera och starta i den mest vidriga av alla backar.
Hon klarade sig men jag hade aldrig klarat mig om jag fått göra det hon fick

Jag fick börja med att kontrollera däcken, sedan köra iväg genom lätt stadstrafik ut på landsväg och i några rondeller. Kom till ett mindre trafikerat industriområde där jag skulle backa runt ett hörn och vända - gick inte helt rätt direkt så var rädd att det var kört (hehe). Fick fortsätta och försöka rätta till backningen, och körde sedan genom ett villaområde med dålig sikt på pyttesmå vägar. Till sist tillbaks till stadstrafik och genom några bostadskvarter nära centrum med dålig sikt och en massa korsande gångbanor etc., några fler rondeller och lite rödljuskorsningar så var vi tillbaks. Kändes inte som att jag fick göra så speciellt komplicerade grejer med andra ord, så det var skönt! Hade övat mer på fickparkering än att backa runt hörn eftersom jag tänkte att det var svårare, men det gick ju ändå vägen så jag är nöjd! Allt som allt tror jag att det tog drygt en halvtimme.

Fokuserade mest på att planera min körning (rätt växel och hastighet, köra mjukt) och att vara så noga/försiktig som möjligt med att ha koll runt omkring mig och berättade vad jag såg/tänkte/planerade samtidigt som jag körde. Verkade löna sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

1. Jag körde mot en gammal enkelriktad utfart (hade precis blivit vanlig utfart) korsade allt jag såg i form av parkeringsrutor och parkerade snett som attan. Uppkörningskillen sa: Hur kändes de? med mitt svar: Jag parkerar som ett arsle, men jag gjorde inget fel. Helt rätt sade uppkörningskillen. Det var 9 år sedan.

2. Utan farthållare ffs!

De tar ju såklart in helheten över hur du känns och kör överlag, en liten minimiss ska man inte kugga på. Två missar dock, då kan det vara klippt.

Det sista du skriver stämmer inte överens med vad jag har råkat ut för. Har själv blivit kuggad för att jag backade för fort runt ett hörn och har bekanta som blivit kuggade för att de blinkat för tidigt och dylikt, till synes verkar det bero på uppkörningsmannens humör.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Klarade uppkörningen, tack alla igen!!

Grattis.
Själv glömde jag säkerhetsbältet och körde en bra bit utan. Men jag kom på det och det tyckte han va bra så jag klara uppkörningen.
Detta va 1993

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Det var helt klart en rejälare uppkörning än min!

Starkt jobbat. Körkort är en underbar frihet att ha.
Ta det lugnt bara.

Skrivet av Hazelberg:

Tack alla!
Jag fick börja med att kontrollera däcken, sedan köra iväg genom lätt stadstrafik ut på landsväg och i några rondeller. Kom till ett mindre trafikerat industriområde där jag skulle backa runt ett hörn och vända - gick inte helt rätt direkt så var rädd att det var kört (hehe). Fick fortsätta och försöka rätta till backningen, och körde sedan genom ett villaområde med dålig sikt på pyttesmå vägar. Till sist tillbaks till stadstrafik och genom några bostadskvarter nära centrum med dålig sikt och en massa korsande gångbanor etc., några fler rondeller och lite rödljuskorsningar så var vi tillbaks. Kändes inte som att jag fick göra så speciellt komplicerade grejer med andra ord, så det var skönt! Hade övat mer på fickparkering än att backa runt hörn eftersom jag tänkte att det var svårare, men det gick ju ändå vägen så jag är nöjd! Allt som allt tror jag att det tog drygt en halvtimme.

Fokuserade mest på att planera min körning (rätt växel och hastighet, köra mjukt) och att vara så noga/försiktig som möjligt med att ha koll runt omkring mig och berättade vad jag såg/tänkte/planerade samtidigt som jag körde. Verkade löna sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Klarade uppkörningen, tack alla igen!!

Grattis! Minns min uppkörning. vi satt en grupp och väntade och jag var vansinnigt nervös. Gick in på toan för att lugna ner mig och vaskade ansiktet med vatten. När jag kom ut var jag själv och ganska blöt Måste vart en vacker syn när jag gick ut för att träffa mannen jag skulle köra upp för. Men det gick bra, klarade den trots ett motorstopp på vägen (glömde växla ner vid ett rödljus).

Lycka till och ta det lugnt i trafiken

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

1. På parkering, får man korsa tomma parkeringsrutor hur som helst?

Tjo.
Jag tycker ej att man skall korsa flertalet rutor, för att lättare vissa andra personer på parkering vart du kommer föra din bil.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Måste berätta en liten annorlunda uppkörning.
Killen i fråga satte sig i bilen med läraren och allt verkade normalt.
Dem skulle åka ut mot motorvägen, för att sedan ta av en längre bit bort.
Det lite tråkiga som blev var att han inte fick visa vad han kunde.
Istället satt dem i trafikkö hela vägen fram till avfarten och en bit tillägstid.

Han fick körkortet, vad annars kunde dem göra

En annan jag känner via vänner fick uppkörningen i ett P-däck,
detta hände i UZA ska tilläggas.

Skrivet av Hazelberg:

Klarade uppkörningen, tack alla igen!!

Grattis

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."