HPE ProLiant MicroServer Gen10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Kan det vara så att det är problem med AMD chipset och iLO? Finns det HPE AMD baserade servrar med iLO?

Nej, HPE har Opteron-servrar med iLO så det är bara ett svinigt beslut.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Att de inte tog med iLO var det jag vart mest besviken över. Processorn är väl rätt ok.. Hade vart riktigt bra om jag hade kunnat använda GPU delen för Plex encoding.

Finns det en sådan möjlighet med gen8 dvs använda GPU för encoding?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Men då har de inte GPU on chip (APU).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

@SeF.Typh00n: Men då har de inte GPU on chip (APU).

Såvitt jag vet är iLO systemoberoende, det enda som behövs är komponenter på moderkortet.
(AMD och HPE stödjer ju även IPMI så det alternativet finns ju inte heller)

Eftersom inget av detta existerar så är det antingen extremt jäkla dåligt av antingen AMD (för att inte stödja det) eller HPE (för att inte ha implementerat det).

Oavsett vad så är det fortfarande oerhört svinigt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Ja, jag är inte ute efter att försvara avsaknaden på iLO eller IPMI men försöka att hitta en teknisk orsak till varför det skulle vara dyrt eller svårt att implementera.

Kretsen som kör iLO OS måste ha någon form av integrering med den GPU som exponeras mot systemet. Det är väl därför man ofta kör IMPI med ASPEED GPU som verkar kunna dela sin framebuffer med ARM SOCen på något sätt.

För AST2400 är ARM SOC och GPU samma enhet:

Jag vet inte hur man löst det på Intel sidan men Xeon E3 med Supermicro serverkort som stödjer iGPU (E3-12X5 v3/v4/v5/v6) så har man ändå en AST2400-lösning och VGA ut. Så system med en CPU med iGPU och IPMI har egentligen två GPUer. Den ena på processor och den andra i IPMI BMC.

Så man skulle antagligen inte få samma bild ut genom DP utgången på G10 som man hade fått via iLO eftersom bilderna skapas på helt olika GPUs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Finns det en sådan möjlighet med gen8 dvs använda GPU för encoding?

Ja har encodern stöd för det så. Plex har inte det stöd för det, än.

Edit: finns betaversion för Plexpass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja det kanske är din stela tolkning på entusiast. Eller så kanske man även optimerar och modifierar det man har. Finns inget som göder ens kreativitet som att ha begränsningar.

Disk, vi diskuterade diskar. Ja nu antar du något igen du inte har en aningen om.. Gen8 har faktiskt väldigt bra cirkulation även om man har satt fast en plåt med fästanordingar för 2.5" på PSU.
Det är skillnad på tillverkares icke stöd och icke testat.. Du har mixat ihop det.

Nej det är fysiskt omöjligt då chipset endast kan hantera 4 slots varav 8GB stycket. Gen8 har endast 2 slots för RAM. Ge folk fakta än att gissa dig till.

Du bör se över din egna ton jämte alla. Du tar folks detaljerade förklaringar och totalt ignorerar faktan och bara slänger ur dig gojja i hopp att få vinna diskussionen. Du greppar rejält efter strån nu och det är nästan komiskt hur långt du slirat ut från topic.

Tillbaks till topic tack!

Du antar inte så lite själv heller.

Ja, i det här fallet hade jag fel, och jag upplyste också noga om att jag inte var säker.

Du fortsätter med härskarteknikerna ser jag och du är bra på det också.

Jag ser tydliga fanboy -tendenser hos FreeNAS-lägret. Hos vissa tydligare än andra.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Kan det vara så att det är problem med AMD chipset och iLO? Finns det HPE AMD baserade servrar med iLO?

Internminne är förhållandevis billigt och när det först sitter i maskinen är det till för att användas.

Angående diskarna så kan man alltid justera luftflödet med en extra fläkt eller liknande om det går för varmt, det handlar ju först och främst om hur mycket åverkan man är beredd att göra för att få plats i en MicroServer låda.

FreeNAS är en distro och framförallt ett GUI för att administrera i första hand ZFS och i andra hand resten av en NAS. Men det finns ju inget som hindrar en bugg från att slå ut en hel pool. Som administratör måste man dock väga dessa risker mot varandra och vara bredd att kavla upp ärmarna om skiten träffar fläkten.

Jo, jag vet också att FreeNAS används för att på ett "enkelt" sätt administrera ZFS som annars skulle kunna göras via CLI. Men FreeNAS-disten innehåller väl även patchar för underliggande BSD t ex? Betyder det att de kör stable av BSD-komponenterna men RC på de komponenter som är FreeNAS egna när de släpper RC-versioner?

Skippa extra fläktar så sprids mindre skit när fläkten träffas

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

Du antar inte så lite själv heller.

Ja, i det här fallet hade jag fel, och jag upplyste också noga om att jag inte var säker.

Du fortsätter med härskarteknikerna ser jag och du är bra på det också.

Jag ser tydliga fanboy -tendenser hos FreeNAS-lägret. Hos vissa tydligare än andra.

Du har starka åsikter om saker och ting samtidigt du har väldigt lite kunskap om ämnet. När du blir överbevisad så är folk fanboys?
Om du inte tänkt diskutera HPE Microserver Gen10, funktioner och vilket användningsområde den kan ha så finns det bättre trådar du kan basunera ut din storhet i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du har starka åsikter om saker och ting samtidigt du har väldigt lite kunskap om ämnet. När du blir överbevisad så är folk fanboys?
Om du inte tänkt diskutera HPE Microserver Gen10, funktioner och vilket användningsområde den kan ha så finns det bättre trådar du kan basunera ut din storhet i.

Folk var fanboys innan jag blev "överbevisad".

Exakt vad jag blev överbevisad om är jag dock inte säker på. Kanske något du antagit?

Du briljerar verkligen vad gäller användande av härskartekniker.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv

Kollade just denna beta review. Plocka bort hela fronten för att komma åt diskarna verkar väldigt osmidigt.. Kom det med i final må tro?
https://www.youtube.com/watch?v=tR16yDPxcCg

5000p i Passmark är iaf inte helt pjokigt för max 35W
https://www.youtube.com/watch?v=Dcq0knGFO3Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beh:

@SeF.Typh00n: Ja, jag är inte ute efter att försvara avsaknaden på iLO eller IPMI men försöka att hitta en teknisk orsak till varför det skulle vara dyrt eller svårt att implementera.

Kretsen som kör iLO OS måste ha någon form av integrering med den GPU som exponeras mot systemet. Det är väl därför man ofta kör IMPI med ASPEED GPU som verkar kunna dela sin framebuffer med ARM SOCen på något sätt.

För AST2400 är ARM SOC och GPU samma enhet:
https://www.aspeedtech.com/imagethumb.php?src=lNfNzt7TxtPS2JLRzs_OytKclpaZmJ6XmJaenpOcmaaglY3X1cjP&w=684&h=500&f=jpg&q=95&hash=de515ea13f5e9a9b466bac117af076d1

Jag vet inte hur man löst det på Intel sidan men Xeon E3 med Supermicro serverkort som stödjer iGPU (E3-12X5 v3/v4/v5/v6) så har man ändå en AST2400-lösning och VGA ut. Så system med en CPU med iGPU och IPMI har egentligen två GPUer. Den ena på processor och den andra i IPMI BMC.

Så man skulle antagligen inte få samma bild ut genom DP utgången på G10 som man hade fått via iLO eftersom bilderna skapas på helt olika GPUs.

Resonemanget är väldigt logiskt så det stämmer nog det du säger. Det var nog svårt att lösa den tekniska delen med iLO då de verkar ha vänt sig till en väldigt konstig markad med Gen10.. Dvs hur hade iLO funkat om användaren satt med 2x4K skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Men FreeNAS-disten innehåller väl även patchar för underliggande BSD t ex? Betyder det att de kör stable av BSD-komponenterna men RC på de komponenter som är FreeNAS egna när de släpper RC-versioner?

Vad jag kan se har man inga egna patchar på ZFS utan upstreamar till OpenZFS. RC statusen handlar endast som FreeNAS egen kod, den är baserad på FreeBSD 11-stable. Under tiden så är FreeBSD 11.1 ute på beta.

Skrivet av anon246659:

Resonemanget är väldigt logiskt så det stämmer nog det du säger. Det var nog svårt att lösa den tekniska delen med iLO då de verkar ha vänt sig till en väldigt konstig markad med Gen10.. Dvs hur hade iLO funkat om användaren satt med 2x4K skärmar.

Jag har verkligen funderat och kommit fram till att jag nog hellre skulle köra en Gen10 än en Gen 8. Bara CPU klarar diskars samlade bandbredd för LZ4 utan att tappa prestanda. Det visar sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

5000p i Passmark är iaf inte helt pjokigt för max 35W
https://www.youtube.com/watch?v=Dcq0knGFO3Y

5000p är helt okej, rätt mycket sämre vad du kan får med en 1265L V2 vilket kanske inte var oväntat.

Däremot måste man betala 6650 spänn för modellen med X3421 i Sverige...

(Det blir lite konstig jämförelse egentligen, då en Gen8 med 1220L V2 är dyr, men samtidigt går det ju att byta processor)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

5000p är helt okej, rätt mycket sämre vad du kan får med en 1265L V2 vilket kanske inte var oväntat.

Däremot måste man betala 6650 spänn för modellen med X3421 i Sverige...

(Det blir lite konstig jämförelse egentligen, då en Gen8 med 1220L V2 är dyr, men samtidigt går det ju att byta processor)

Köp billigaste gen8 för
2200kr
Cpu 1265l lv2 för
1500kr
Licens ILO för
200kr
2x8GB ram för
2000kr

Totalt 5900kr för en bättre maskin än den du publicerade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beh:

Vad jag kan se har man inga egna patchar på ZFS utan upstreamar till OpenZFS. RC statusen handlar endast som FreeNAS egen kod, den är baserad på FreeBSD 11-stable. Under tiden så är FreeBSD 11.1 ute på beta.

Jag har verkligen funderat och kommit fram till att jag nog hellre skulle köra en Gen10 än en Gen 8. Bara CPU klarar diskars samlade bandbredd för LZ4 utan att tappa prestanda. Det visar sig.

Jag inväntar en utförlig recension innan jag bestämmer mig. Den borde iaf klara LZ4 över 1GbE.

Skrivet av SeF.Typh00n:

5000p är helt okej, rätt mycket sämre vad du kan får med en 1265L V2 vilket kanske inte var oväntat.

Däremot måste man betala 6650 spänn för modellen med X3421 i Sverige...

(Det blir lite konstig jämförelse egentligen, då en Gen8 med 1220L V2 är dyr, men samtidigt går det ju att byta processor)

Ja 1265L ligger 7700p Passmark. Som jag nämnt tidigare så är Microserver Gen10 en väldigt konstigt nichad maskin. Den har ju rätt kapabel GPU, men till vad? Får väl som sagt invänta en recension

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Ja 1265L ligger 7700p Passmark. Som jag nämnt tidigare så är Microserver Gen10 en väldigt konstigt nichad maskin. Den har ju rätt kapabel GPU, men till vad? Får väl som sagt invänta en recension

Får Plex till hårdvaruacceleringsstöd, släpper den publikt och har stöd för annat än Intels iGPU så hugger jag en också.

Just nu får det bli en Gen8 till och utöka med en Gen10 i efterhand isåfall

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Gen10 verkar mest vara för lagring och man bör titta på HPE Proliant Thin Micro TM200 om man vill ha en liten server med ilo. Om jag nu inte misstolkar måtten på den.
Undrar dock om den kommer att gå att köpa utanför Japan till ett rimligt pris.

https://www.hpe.com/jp/ja/japan/servers/tm200.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Gen10 verkar mest vara för lagring och man bör titta på HPE Proliant Thin Micro TM200 om man vill ha en liten server med ilo. Om jag nu inte misstolkar måtten på den.
Undrar dock om den kommer att gå att köpa utanför Japan till ett rimligt pris.

https://www.hpe.com/jp/ja/japan/servers/tm200.html

Ja, Gen10 va en besvikelse - såg nu att Dustinhome har tagit in gen8 igen t.o.m. Dustinhome slutade sälja dom när Gen10 skulle släppas dom reade ut dom rätt kraftigt men dom har tagit in dom igen nu.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ja, Gen10 va en besvikelse - såg nu att Dustinhome har tagit in gen8 igen t.o.m. Dustinhome slutade sälja dom när Gen10 skulle släppas dom reade ut dom rätt kraftigt men dom har tagit in dom igen nu.

Lägre än 1895:- som vid black friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Gen10 verkar mest vara för lagring och man bör titta på HPE Proliant Thin Micro TM200 om man vill ha en liten server med ilo. Om jag nu inte misstolkar måtten på den.
Undrar dock om den kommer att gå att köpa utanför Japan till ett rimligt pris.

https://www.hpe.com/jp/ja/japan/servers/tm200.html

Verkar vara rätt dyr, tyvärr.

HPE ProLiant TM 200 (Xeon D-1518) 171,000 yen (12623 SEK)
HPE ProLiant TM 200 (Xeon D-1537) 212,000 yen (15650 SEK)

Permalänk
Medlem

Ingen from av IPMI gör produkten irrelevant. Stort steg ner från G8.
G10 med 32GB och APUn hade varit bra för media och labbar med RemoteFX.

Permalänk
Medlem

@beh: Som jag förstår det är det just design valet att vilja ha DP ut och video decoding som omöjliggör ILO. ILO chippen har integrerat Matrox G200 grafik som uppenbarligen inte har stöd för sådana funktioner och ILO kan inte övervaka grafiksignalen från en "extern" grafik-krets. Jag har inte provat, men min gissning är att om du installerar ett diskret grafikkort i Gen8 så kommer du få välja mellan det och ILO.

Varför man skulle behöva DP och video decoding på en mini server / NAS kan man ju diskutera, men jag gissar att HP har ganska bra koll på sin demografi för att ha belägg för det valet. Gissningsvis är Swec-entusiaster en försumbar grupp =(

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

Så Gen8 är fortfarande det som ger mest bang/buck? Dustin säljer dem nu för 2795 kr. Eller finns det någon nyare/bättre hårdvara vid det här laget som Sweclockers "hive-mind" gillar bättre?

Edit: Ser att Webhallen har den till lägre pris, 2490 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Så Gen8 är fortfarande det som ger mest bang/buck? Dustin säljer dem nu för 2795 kr. Eller finns det någon nyare/bättre hårdvara vid det här laget som Sweclockers "hive-mind" gillar bättre?

Edit: Ser att Webhallen har den till lägre pris, 2490 kr.

Gen8 som gäller med en xeon cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The_beast*:

Så Gen8 är fortfarande det som ger mest bang/buck? Dustin säljer dem nu för 2795 kr. Eller finns det någon nyare/bättre hårdvara vid det här laget som Sweclockers "hive-mind" gillar bättre?

Edit: Ser att Webhallen har den till lägre pris, 2490 kr.

Kan inflika att det kan vara värt att vänta på Dustins reor. Då brukar de sätta 1700-2000kr på Gen8

Permalänk

Håll även ögonen på ML10 som är jämförbar men i ett något rymligare chassie

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjälpsam:

Håll även ögonen på ML10 som är jämförbar men i ett något rymligare chassie

Då har man väl tappat hela poängen med "Microserver"?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Calby:

Gen8 som gäller med en xeon cpu.

Skrivet av anon246659:

Kan inflika att det kan vara värt att vänta på Dustins reor. Då brukar de sätta 1700-2000kr på Gen8

Skrivet av hjälpsam:

Håll även ögonen på ML10 som är jämförbar men i ett något rymligare chassie

Skrivet av SeF.Typh00n:

Då har man väl tappat hela poängen med "Microserver"?

Tack för era svar! Jag känner till att det brukar finnas möjlighet att få den till rabatt på rea, men det är lite bråttom innan semestern är över så det blev att jag slog till på en Gen8 från Webhallen igår. Väntar på besked om att jag kan hämta ut den i den lokala butiken denna vecka.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Då har man väl tappat hela poängen med "Microserver"?

Det beror ju på vad man är ute efter
ML10:an är inte lika micro men den är rätt liten ändå så visst kan den väl vara ett alternativ till microåttan.