Permalänk
Medlem

Använder mer än 16GB ram!

Tja vänner...

Har en fundering då många säger 16GB är verkligen nog för alla dagens spel och speciellt om man som jag just nu kör 1080 uplösning (tyvärr, har en 144 på g hem) men köpte mig 16 GB minne till så jag har 32 GB idag och märker jag ofta nåt nästan 17GB i användning utan spotify osv igång. Kör mest mass effect och undrar mest om 16GB är bra nog för dagens spel då jag når det här på en låg uplösning...

//Jimmy

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Har du Chrome igång i bakgrunden hela tiden? De är väl dagens största bov. Sitter själv på 16GB och spelar Arma, Pubg, GTA och lite annat och använder sällan mer än 50% vad jag har sett

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Desto mer minne du har desto mer minne tar Windows.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cloudstone:

Desto mer minne du har desto mer minne tar Windows.

Helt rätt, Windows använder ram som cache då.

Permalänk
Medlem

När jag hade igång 7 Days to Die tror jag den tog upp nästan hela 20GB Ram jag har.
Minecraft med de större mod paketen rekommenderst minst 16GB minne, senast jag hörde nåt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv

Jag har 128Gb ram i arbetsdatorn och bara starta Windows så tar den runt 30Gb

Har du mycket ram använder Windows detta till disk cache.

Permalänk
Medlem

Har 64GB RAM och operativet tar exakt 256MB cold boot.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ahh så nu när jag har 32 GB ram så tar Windows automatiskt lite mer? Ja jag har alltid chrome uppe men när jag hade 16GB så låg jag på ca 14 GB i spel och nu med samma saker uppe i bakgrunden så ligger jag på 17GB och ibland upp mot 20GB och har samma inställning osv. Är mest nyfiken på hur det här fungerar..

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Skrivet av auToeXeC:

Ahh så nu när jag har 32 GB ram så tar Windows automatiskt lite mer? Ja jag har alltid chrome uppe men när jag hade 16GB så låg jag på ca 14 GB i spel och nu med samma saker uppe i bakgrunden så ligger jag på 17GB och ibland upp mot 20GB och har samma inställning osv. Är mest nyfiken på hur det här fungerar..

Ja precis. Du vill ha en viss del oanvänt RAM för att snabbt kunna utnyttja det när det behövs men annars finns det ingen anledning till att hålla ner användningen.

Detta gör t.ex. att ju mer RAM du har desto fler program kan du hålla i minnet -> det flyter på bättre. OSet är ganska bra på att prioritera om/när något ska rensas från ditt RAM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av auToeXeC:

Ahh så nu när jag har 32 GB ram så tar Windows automatiskt lite mer? Ja jag har alltid chrome uppe men när jag hade 16GB så låg jag på ca 14 GB i spel och nu med samma saker uppe i bakgrunden så ligger jag på 17GB och ibland upp mot 20GB och har samma inställning osv. Är mest nyfiken på hur det här fungerar..

Du kan stänga av ram cache om du inte vill den ska använda det.

Permalänk
Medlem

Man kan inte titta på ram-användning på det sättet. Det skadar inte att fylla ut ram-minnet. Tänk dig att windows har läst upp ett spel helt och hållet från disk till RAM medan du spelar det. När du väl stänger ned spelet så tycker windows att "det är massor med utrymme kvar om något annat program behöver det, så jag kan gott låta detta ligga kvar där". Om du sedan startar samma spel igen så behöver den inte läsa upp det från disken.

Dessutom så tar det ingen tid att "avallokera" ram-minne. Så när väl något nytt program skall läsas in och utrymmet behövs så görs det on the fly.

Om du märker att spel stannar till ibland och du samtidigt har disk-användning (någon aktivitetshanterare eller helt enkelt HDD-LED). Ja då kan det vara så att windows känner att allt ram utnyttjas och den därför inte kan läsa in allt den behöver på förhand utan behöver lasta in delar av spelet i taget. Då kan du potentiellt få en liten vinst av att utöka ram.

Men med dagens snabba SSDer så går den inläsningen så snabbt att du knappt kommer märka det heller.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har 64GB RAM och operativet tar exakt 256MB cold boot.

Kör du Arch Linux eller?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

@Cloudstone: Yes, och Gentoo, ungefär samma där. Men Gentoo är lite smalare ändå.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har 64GB RAM och operativet tar exakt 256MB cold boot.

Får ungefär samma resultat med Antergos och XFCE

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@nick-li: Själv klarar jag mig fint utan DE

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@nick-li: Själv klarar jag mig fint utan DE

Eller hur! När jag körde mycket linux så var det i3 som gällde. Bästa sättet att använda en dator

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Haft 32GB ram ett tag nu och märker att alla spel tar mer minne. Lirade nyss Mass Effects igen och låg på 22GB ett tag. Sen om det flyter på bättre osv vet jag inte. Är väl bara att minnena slipper tömma ut information lika ofta vilket gör att dom använder mer?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Windows kommer väl allokera mer och mer minne desto mer du har tillgängligt. Sedan så behövs det sällan mer än 8GB för dagens spel såvitt jag vet. Har funnits några spel som listat 12GB eller liknande som "recommended" men när spelet har testats så har det inte varit någon prestandaskillnad från 8GB. 16GB är dock trevligt om man vill kunna ha igång lite annat i bakgrunden även när man spelar.

32GB+ är väl egentligen bara till för de som videoredigerar, kör RAM-disk eller liknande på datorn

Permalänk
Avstängd

Icke använt ram är bortslösat ram :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Windows kommer väl allokera mer och mer minne desto mer du har tillgängligt. Sedan så behövs det sällan mer än 8GB för dagens spel såvitt jag vet. Har funnits några spel som listat 12GB eller liknande som "recommended" men när spelet har testats så har det inte varit någon prestandaskillnad från 8GB. 16GB är dock trevligt om man vill kunna ha igång lite annat i bakgrunden även när man spelar.

32GB+ är väl egentligen bara till för de som videoredigerar, kör RAM-disk eller liknande på datorn

Jag kan köpa det, men sen tycker jag personligen det är otroligt skönt att ha en massa upp i bakgrunden som jag kan fortsätta pilla med när jag lirat klart. Har alltid 5- Tabs upp i chrome, om jag inte sitter på TS är det spotify osv som även alltid är igång. Men kan ärligt säga att när jag hade 16GB så var det inte problem heller. Men blev nojjig när jag såg jag ibland var uppe på 14-15GB så skaffa mer endast pga det. Inte för det inte fungerade innan..

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

@anon12433: Du glömmer alla "early access, survival, crafting, open world" spel Majoriteten av dessa spel kräver mer än 8GB.

Visst, man kommer långt med 8GB. Men då krävs även lite underhåll och kontroll av tjänster/program för att hålla användningen nere i idle. 16GB är nog minimum att rekommendera i dag.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F