Ryzen-bygge från scratch; 3D-modellering, rendering, bildredigering etc.

Permalänk
Medlem

Ryzen-bygge från scratch; 3D-modellering, rendering, bildredigering etc.

Hej!

Jag är clueless inför vilken typ av bygge jag skulle ha störst nytta av; användningsområdet för datorn är främst 3d-modellering i Max och Rhino, rendering i v-ray eller liknande. Jag kommer även arbeta en del i adobe-suiten. Det handlar inte om filmredigering utan bilder, arkitektur- och produktvisualiseringar. Storleken på chassit spelar ingen roll, däremot ljudnivån. Jag önskar en så tyst dator som möjligt.

Om det går att spela på datorn är ett plus, men det är inte huvudsyftet.

Jag har förstått att fler kärnor gynnar mig, och har därför tänkt satsa på en åttakärnig ryzen 3-processor. Jag är lite inne på threadripper, men ser helst inte att priset drar iväg allt för saftigt och undrar hur mycket det kommer gynna mig med 12 eller 16 kärnor, i förhållande till prisbild? Då jag tidigare bara arbetat på vad jag haft tillgängligt så har jag ingen uppfattning alls om vikten av grafikkort, ram-minne etc. Även kylning är ett svart hål.

Kan jag banta ner något, var bör jag fläska på? Bör jag tänka om helt?

Tar tacksamt emot all input och vägledning jag kan få!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10543348/

Permalänk
Avstängd

@anakron: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10543407/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Gskill över Corsair alla dagar i veckan för ryzen. Asus moderkortet är ett bra val dock kan du spara lite pengar på att över klocka en 1700 istället för att köpa en 1700x.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Entusiast

Tycker din kundvagn ser bra ut, @anakron. Du kommer dock behöva en kylare till processorn.
Här har du ett bättre och modernare nätaggregat.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tack!

Förlåt om jag är jobbig, men det hade hjälpt massor med en snabb förklaring till byten. Är det prismässigt eller av andra anledningar?

Skrivet av _Merc_:

Gskill över Corsair alla dagar i veckan för ryzen. Asus moderkortet är ett bra val dock kan du spara lite pengar på att över klocka en 1700 istället för att köpa en 1700x.

Tack!

Har inte riktigt förstått skillnaden mellan 1700 och 1700x, har läst på flera ställen att de i princip är samma processor, men hur påverkar skillnaden i 65w/95w?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tycker din kundvagn ser bra ut, @anakron. Du kommer dock behöva en kylare till processorn.

Tack!

Vet inte alls hur jag ska tänka där, räcker det med fläkt eller bör jag satsa på vatten?

https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs

Räcker denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anakron:

Har inte riktigt förstått skillnaden mellan 1700 och 1700x, har läst på flera ställen att de i princip är samma processor, men hur påverkar skillnaden i 65w/95w?

Naturligtvis är 95Watt att föredra.
Det är som att en bil med 95 hästkrafter är starkare/snabbare än en med 65.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Naturligtvis är 95Watt att föredra.
Det är som att en bil med 95 hästkrafter är starkare/snabbare än en med 65.

Ja, det är vad jag tänkte med... Det är därför jag inte fattar skillnaden riktigt, eftersom många ändå rekommenderar 1700? Det är ju inte så stor prisskillnad heller, och mer watt känns bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anakron:

Ja, det är vad jag tänkte med... Det är därför jag inte fattar skillnaden riktigt, eftersom många ändå rekommenderar 1700? Det är ju inte så stor prisskillnad heller, och mer watt känns bättre.

1700 har kylare med vilket 1700X inte har. Den är tyst och bra enligt många (har ingen Ryzen själv så jag kan inte bekräfta det)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anakron:

Ja, det är vad jag tänkte med... Det är därför jag inte fattar skillnaden riktigt, eftersom många ändå rekommenderar 1700? Det är ju inte så stor prisskillnad heller, och mer watt känns bättre.

1700 - 65Watt kommer med en kylare som kan klara 65 WAtt.

1700X -95Watt kommer utan kylare.
Det är tänkt att man köper en mer kraftfull kylare på egen hand.
Det blir alltså en extrakostnad.
Den här är populär och passar CPUn.
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anakron:

Tack!

Förlåt om jag är jobbig, men det hade hjälpt massor med en snabb förklaring till byten. Är det prismässigt eller av andra anledningar?
Tack!

Prismässigt, sen skulle jag aldrig betala de ockerpriser svenska butiker har på G.skill minnen. I samband med uppdateringen utav AGESA uppdateringen kan du köra minnen med Hynix chipset i de hastigheter de är specificerade för. Vill du ha ett GTX 1080 så skiljer det bara 1200kr.

Skrivet av anakron:

Har inte riktigt förstått skillnaden mellan 1700 och 1700x, har läst på flera ställen att de i princip är samma processor, men hur påverkar skillnaden i 65w/95w?

1700 kommer med cpu kylare, medans X levereras utan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|