Permalänk

Sy kant på musmatta?

Hej! Jag har tittat in mig på en ny musmatta men den har inte sydda kanter, så jag undrar om man kunde sy med sicksack funktionen på en symaskin längs med kanten så att det blir som på en matta med sydda kanter? Förlåt om jag låter dum.

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Kan inte se varför det skulle vara några problem. Så länge du syr långsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker också det borde gå. I och med att du behöver ställa frågan, kanske du dock bör ta lite hjälp av någon som är lite mer erfaren med symaskinen, så du får rätt tryck/höjd på pressfoten, rätt trådspänning, etc. Kan nog vara lite kinkigt med sådant när man syr en tjock musmatta i sladdrigt skumgummimaterial som ger efter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag har inte provat att sy i gummi, men jag har provat att sy i läder och konstläder.
De flesta symaskiner är gjorda för att sy i tyg och de är starka nog bara för de tunnaste sorterna läder. Jag skulle tro att det är ungefär samma gäller för gummi, att det beror väldigt mycket på tjockleken men också på typen av gummi i din musmatta.
Min vanliga symaskin kan lätt penetrera ett lager tunt läder i alla fall utan problem med en vanlig nål för grova tyger.

För läder använder man annars speciella nålar med fasetterad spets där de skarpa kanterna används för att skära upp hål. Det verkar finnas såna också för vanliga symaskiner, och om en vanlig symaskinsnål inte funkar bra så kanske du behöver prova en sån nål.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

@Hjärnsläpp:
Om du inte är bekväm med symaskinen så kan du ju som alternativ överväga att limma på ett kantband (fästes med t.ex. textillim)

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd men jag har sytt runt flera av mina musmattor, fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.