Vad skulle ni våga beställa från Amazon?

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni våga beställa från Amazon?

Med tanke på den nya kemiskatten är jag nog inte ensam om att titta på alternativa sätt att få hem min elektronik men vad skulle ni egentligen våga beställa?
RAM helt ok bildskärm kanske så frågan är vad skulle ni våga beställa? Ni som har erfarenheter länka gärna bra som dåliga så vi andra vet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Från amazon.de kan jag tänka mig att beställa vad som helst i stort sett.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

är priset rätt så skulle jag kunna beställa allt

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med "våga" beställa? Amazon är ju en seriös sida, jag hade inte varit rädd att beställa något därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad menar du med "våga" beställa? Amazon är ju en seriös sida, jag hade inte varit rädd att beställa något därifrån.

Jo men jag tänker skulle du våga frakta en https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...? skulle du våga frakta ett https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... från Amazon?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Well de har ju redan skickats från Kina, Taiwan eller något så några mil till är nog ingen fara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Ja, varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Ja, varför inte?

För att den kan bli förstörd under frakten eller är jag nojig nu?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

För att den kan bli förstörd under frakten eller är jag nojig nu?

Det kan den ju bli även om du beställer från en svensk butik som fraktar den.
Jag förstår inte logiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

För att den kan bli förstörd under frakten eller är jag nojig nu?

Jo, klart att paketet kan bli skadat, har aldrig haft problem med det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Det kan den ju bli även om du beställer från en svensk butik som fraktar den.
Jag förstår inte logiken.

Just därför jag frågar åker alltid in till butik och hämtar mina prylar Men försöker att beställa mer från utlandet nu så jag jag vill vill lära mig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Men herregud vad är skatten på ett 1070? 300 kr? Idas...

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Men herregud vad är skatten på ett 1070? 300 kr? Idas...

Det är inte summan som är problemet i mina ögon utan snarare principen och dumheten.

Köper absolut ingenting från svenska butiker längre förutom mat.

Permalänk
Medlem

Då jag har bott i England några år och där handlar man typ bara från Amazon, jag har även beställt en hel del efter att jag flyttade tillbaka till Sverige, personligen skulle jag inte vara orolig för att beställa något alls, det har hänt att paket har varit skadat, men Amazon har en fantastisk kundtjänst som alltid har löst det för mig.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Men herregud vad är skatten på ett 1070? 300 kr? Idas...

Vill du lägga mer pengar i politikers fickor så be my guest det tänker inte jag göra.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Då jag har bott i England några år och där handlar man typ bara från Amazon, jag har även beställt en del till efter att jag flyttade tillbaka till Sverige, personligen skulle jag inte vara orolig för att beställa något alls, det har hänt att paket har varit skadat, men Amazon har en fantastisk kundtjänst som alltid har löst det för mig.

Var i England bor du måste bara fråga funderar på UK själv eller Spanien

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag skulle nog inte köpa skärmar från Amazon. Skärmar har stor risk för backlight bleeding/döda pixlar. Sedan ska den dessutom fraktas tillbaka. Men ett grafikkort bör vara lugnt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vill du lägga mer pengar i politikers fickor så be my guest det tänker inte jag göra.

Skatt går ju till politikers fickor... eller så kanske den går till vår gemensamma välfärd.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Men herregud vad är skatten på ett 1070? 300 kr? Idas...

Ingen kemikalieskatt alls.
Till TS så har jag beställt allt möjligt, håller mig ifrån as stora och tunga grejer men annars så köper jag allt möjligt både från amazon o ebay och andra butiker i england och tyskland.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Datordelar inkluderas väl inte i kemikalieskatten? Är väl bara "färdiga system".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag skulle nog inte köpa skärmar från Amazon. Skärmar har stor risk för backlight bleeding/döda pixlar. Sedan ska den dessutom fraktas tillbaka. Men ett grafikkort bör vara lugnt.

Precis min tanke tror skärmen kommer va förstörd innan den kommer till mig

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Precis min tanke tror skärmen kommer va förstörd innan den kommer till mig

Den kommer inte vara förstörd. Det är bara kvalitetskontrollerna som inte är 100%.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Amazon får gärna etablera sig i Skandinavien med och då med bas här i Sverige. Jag hade troligen övergått mer eller mindre helt till Amazon för elektonik och mycket av mina spelköp. Och förmodligen andra varor med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Amazon får gärna etablera sig i Skandinavien med och då med bas här i Sverige. Jag hade troligen övergått mer eller mindre helt till Amazon för elektonik och mycket av mina spelköp. Och förmodligen andra varor med.

Japp hade också gärna sett en Amazon i sverige, En Ebay hade också suttit fint.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Japp hade också gärna sett en Amazon i sverige, En Ebay hade också suttit fint.

Finns https://www.boxeez.se/ vågar nån provbeställa så be my guest återkom gärna här med hur det gick.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Amazon får gärna etablera sig i Skandinavien med och då med bas här i Sverige. Jag hade troligen övergått mer eller mindre helt till Amazon för elektonik och mycket av mina spelköp. Och förmodligen andra varor med.

Fast om de etablerar sig här, förutsatt att de öppnar upp ett lager, så kommer även de få lägga på kemikalieskatten.

Permalänk
Medlem

@Defender:
Amazon i Sverige skulle ju inkludera kemiskatt?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Japp hade också gärna sett en Amazon i sverige, En Ebay hade också suttit fint.

Det kan jag nog hålla med om, Tradera håller inte riktigt måttet i mitt tycke. Även om den som tjänst idag ändå är helt okej.

Skrivet av keyser:

Fast om de etablerar sig här, förutsatt att de öppnar upp ett lager, så kommer även de få lägga på kemikalieskatten.

Personligen bryr jag mig inte nämnvärt om kemikalieskatten utan vill se bättre konkurrens, bättre utbud och förhoppningsvis bättre priser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Datordelar inkluderas väl inte i kemikalieskatten? Är väl bara "färdiga system".

Tar nog inte lång tid innan den gör det.

Det fattas ett par miljarder i statskassan och man vill fortsätta lova gratis saker istället för att ta tag i de problemen som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personligen bryr jag mig inte nämnvärt om kemikalieskatten utan vill se bättre konkurrens, bättre utbud och förhoppningsvis bättre priser.

Fast tråden var baserad på kemikalieskatten.
Med samma personalkostnader och skatter och moms som övriga svenska verksamheter så tror jag inte det blir någon sensation. Det är ganska pressat på marknaden redan.