Nyfiken på win 10 ltsb

Permalänk
Medlem

Nyfiken på win 10 ltsb

Vad är det med detta windows som är olikt originalet? Har man skippat alla appar och spel och sånt eller fattar jag fel av det lilla jag försökt läst mej till. Finns det nackdelar med detta windows? Ex. om man skaffat ny burk eller ska skaffa en threadripper eller en skylake x att man missar funktioner som är optimerat för dessa nya system. Läste nånstans att det skulle komma en ny uppdaterat ltsb 2019. Hur får man isåfall tag i en sån upplaga av windows? Går dom att uppdatera via win update?

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

LTSB står för Long Term Servicing Bransch och tanken är att den ska användas av datorer som inte bör / får gå ner, om ens alls annat än omstarter efter uppdatering.
Det som saknas är Cortana, Windows App-store och Edge, som jag kan komma på. Uppdateringar LTSB får är säkerhetsuppdateringar, men inga uppdateringar som Anniversary Update eller Creators Update. Man -kan- fixa det ändå, om man laddar ner själv och installerar det.
LTSB kan också skjuta fram uppdateringen ett tag framåt i tiden, men hur många dagar kan jag inte svara på rak arm ( 14? 30?).
Vid installationen så laddar den ner t ex grafikkortsdrivrutin och andra drivrutiner som kan krävas i datorn.
LTSB är inte tänkt för konsumentmarknaden utan för Enterprise dvs företag, organisationer etc. Tänk "bank" eller "sjukhus" så förstår du vilka som dom tänkta kunderna kan tänkas vara som har datorer som ska vara "off" så lite som möjligt.

Någon får gärna rätta mej om jag har fel på någon punkt

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Saknas edge, win store och övrigt drit så känns det högst intressant måste kan medge. Dyr licens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Saknas edge, win store och övrigt drit så känns det högst intressant måste kan medge. Dyr licens?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar den säljs med volymlicens, inte en licens per dator som konsumentversionen. Med volym menar jag att man köper en licens för t ex tiotals datorer, eller fler.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Åh. Så snart det vankas en windowsversion som kan vara av intresse så är det en volymlicens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Permalänk
Avstängd

"LTSB is a licensing option for Windows 10 Enterprise and is available only for customers with a Volume License agreement."
http://www.techproresearch.com/article/is-the-windows-10-long...

Permalänk
Medlem

@Rick69: Låter som den bästa versionen av win 10 inte är för en annan vanlig svennson då:(
Lät ju bra ifall man kunde installera de uppdateringar man verkligen behöver som Techs sa

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

@Rick69: Låter som den bästa versionen av win 10 inte är för en annan vanlig svennson då:(
Lät ju bra ifall man kunde installera de uppdateringar man verkligen behöver som Techs sa

Som jag har förstått det så är det fullt möjligt att installera Anniversary, Creators Update, framtida
"insert-cool-title-here" Update eller Edge. Att dom saknas i LTSB betyder inte att dörren är stängd & låst, man måste bara anstränga sej lite om man vill ha dom. Däremot är Cortana och Windows App Store bara att glömma, som jag förstått det, men just dom två kanske inte är en jätteförlust?
LTSB i sej får inte "builds" lika ofta som vanliga Win 10, jag tyckte jag läste tidsintervall 3-5 år eller något sådant.

Återigen, har jag fel så rätta mej gärna

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Inaktiv

Glöm ej att man slipper reklam i startmeny och filutforskaren, att telemetri (övervakning) går att stänga av helt och att det ligger färre processer och kör i bakgrunden eftersom alla appar saknas. Ingen Cortana heller.

Vill man som konsument testa denna version, så kan man dra hem den från Microsoft utan problem. Det enda som händer är att det blir lite tjat efter 90 dagar om att man inte aktiverat Windows.

Se här: https://www.howtogeek.com/273824/windows-10-without-the-cruft...

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på detta helt klart...Ska bygga nytt snart, (har beställt men fanns inte mitt mobo och cpu hemma) och då tror jag nog jag ska testa om det bara e att ladda hem det som du säger...@Crockett:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk