Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Blixtnedslag, dator inte längre funktionell

Permalänk
Medlem

Blixtnedslag, dator inte längre funktionell

Hej

Det började regna och sedan åska, så en av mina föräldrar kom in och sa att det skulle vara bra att dra ut kontakter. Jag skulle stänga av datorn och allt annat i mitt rum men så fort jag började slog det ner och datorn bokstavligt lös upp på grund blixtnedslaget.

Efter vädret vart bättre skulle jag testa datorn. Usb portarna vid framsidan av chassit får ström ser jag därför jag hade en dongle inkopplad som lös som vanligt. Moderkortets lampa lyser upp lite snabbt sedan slocknar. Har ett Asus z270h. Det jag undrar om det går att fixa eller om hela datorn är död?

För routern bredvid mitt rum var fortfarande inkopplat också, så jag använder nätverkskabel från routern till datorn. Routern är helt död kabeln mellan routern och ADSL jacket gick av och routern var bränd. Även min nätverkskabel var bränd och insidan vid moderkortet så verkade där bränt vid lan porten fast ingen annanstans är det bränt.

Som jag förstod det har lan porten surge-protection. Om ni behöver veta något mer så säg till. Använder även mobilen så stavning kan vara drastiskt försämrat.

Permalänk
Entusiast

Först och främst vill jag bara beklaga sorgen, har själv mist en spelkonsol till åskan och en bekants dator har oturligt nog råkat ut för det två år i rad...

Hur som helst så är moderkortet med 99.99 procents chans dött. Det är just den komponenten som dött båda gångerna för min vän, en gång direkt genom nätaggregatet och en annan gång via nätverkskabeln (d.v.s att datorn var urkopplad men strömmen färdades genom nätverkskabeln från routern till datorn). Jag tror att resterande komponenter mirakulöst överlevde båda gångerna dock, kanske att nätaggregatet gav upp en gång.

Så visst finns det en chans, men har du inte liggande komponenter att felsöka med så skulle jag rekommendera att lämna in datorn till någon butik som felsöker datorer. Då riskerar du inte att förstöra andra komponenter om nätaggregatet skulle blivit skadat till exempel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om något överlevt i datorn så har du tur.

Räkna med att allt är skrot så kan du bli positivt överraskad om något fungerar.
Risken är att det som inte är helt sönder nu ger sig efter ett kort tag.

Tyvärr...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack för responsen.

Jag får väl lämna in datorn imorgon och sedan se hur det ligger till. Var väldigt tråkigt med tanke på att moderkortet, cpun och ram minnen inte är 4 månader gamla än. 7700k, z270h, 16gb ram också gtx 1070 etc. Just pengarna som möjligen försvann nu.

Permalänk
Medlem

Jag upprepar det många brukar skriva i dessa trådarna:

Har du kollat med ditt försäkringsbolag? Åsknedslag i dator, router osv. brukar täckas av hemförsäkringen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850